• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Z1000 03- 25kW papereihin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mestar
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse olen kommentoinut asiaa lähinnä siltä kantilta, että pyörän ja rekisteriotteen kw lukema ei täsmää. Sillä taas ei sinällään ole mitään tekemistä ajokortin kanssa.
En ole asiantuntija mutta käsittääkseni asialla on merkitystä ajo-oikeuteen. Mopojen (siis 50cc) maailmasta elävää ennakkotapausta piisaa vaikka lampaat söis. Jos muutat mopoa niin että se ei enää vastaa niitä speksejä joihin sinulla on ajo-oikeus: Sinulla EI ole ajo-oikeutta ko ajo-neuvoon. Ihan vatun sama mitä rekisteriotteessa lukee. Siis näin minä sen olen ymmärtänyt, saatan olla täysin väärässäkin.
Jos minulla on A kortti ja ajan tuhatkuutioista täystehoista pyörää niin kyllä minulla on siihen ajo-oikeus, eikö? Riippumatta siitä mitä siellä rekisteriotteessa lukee kilowattien kohdalla.

Itse olen kommentoinut asiaa lähinnä siltä kantilta, että pyörän ja rekisteriotteen kw lukema ei täsmää. Sillä taas ei sinällään ole mitään tekemistä ajokortin kanssa.
En ole asiantuntija mutta käsittääkseni asialla on merkitystä ajo-oikeuteen. Mopojen (siis 50cc) maailmasta elävää ennakkotapausta piisaa vaikka lampaat söis. Jos muutat mopoa niin että se ei enää vastaa niitä speksejä joihin sinulla on ajo-oikeus: Sinulla EI ole ajo-oikeutta ko ajo-neuvoon. Ihan vatun sama mitä rekisteriotteessa lukee. Siis näin minä sen olen ymmärtänyt, saatan olla täysin väärässäkin.[/QUOTE]
Esimerkki kaveripiiristäni muutaman vuoden takaa..

1100 kuutioinen pyörä ( kawa zz-r 1100 110kw/150hv) eli täysitehoinen. Kaverilla A kortti, rekisteriotteen mukaan ko. laitteessa oli vielä joku saksan otteesta tms periytynyt teholukema 74kw ( ~100hv)

Eli väitätkö että kaverilla ei ollut ajo-oikeutta ko. pyörään?

Jos pyörä on laiton kun rekisteriotteen tiedot eivät täsmää pyörään niin sitä saa ajaa millään kortilla, periaatteessa.

En usko että ketään kiinnostaa jos olet muuttanut rekisterissä näkyvää mopon painoa vaihtamalla kevyemmät jalkatapit. Mutta jos erot on luokkaa 110kw <> 74kw niin voi kerjätä ikävyyksiä, kun ollaan kusetettu jo vakuutusyhtiötäkin jos vakuutus on tehopainosuhteeseen liittvä

En ole asiantuntija mutta käsittääkseni asialla on merkitystä ajo-oikeuteen. Mopojen (siis 50cc) maailmasta elävää ennakkotapausta piisaa vaikka lampaat söis. Jos muutat mopoa niin että se ei enää vastaa niitä speksejä joihin sinulla on ajo-oikeus: Sinulla EI ole ajo-oikeutta ko ajo-neuvoon. Ihan vatun sama mitä rekisteriotteessa lukee. Siis näin minä sen olen ymmärtänyt, saatan olla täysin väärässäkin.
Esimerkki kaveripiiristäni muutaman vuoden takaa..

1100 kuutioinen pyörä ( kawa zz-r 1100 110kw/150hv) eli täysitehoinen. Kaverilla A kortti, rekisteriotteen mukaan ko. laitteessa oli vielä joku saksan otteesta tms periytynyt teholukema 74kw ( ~100hv)

Eli väitätkö että kaverilla ei ollut ajo-oikeutta ko. pyörään?
Siis kaverillasi oli "iso" A? Eihän siinä ole mitään tehorajoja. On vähän eri asia jos ajo-oikeus on rajattu 25kw ja pyörässä on 80kw.

Jos minulla on A kortti ja ajan tuhatkuutioista täystehoista pyörää niin kyllä minulla on siihen ajo-oikeus, eikö? Riippumatta siitä mitä siellä rekisteriotteessa lukee kilowattien kohdalla.
Kannattaiskohan nyt lukea vielä kerran tuo mun viesti ihan ajatuksella läpi? Erityisesti huomioiden tuo lihavoitu kohta.

Ketjun aloittajalle:Kyllä Ketola viimeistään Valli sut pysäyttää jossain päin Satakuntaa ja sitten tutkitaankin ja tarkkaan.
idea3.gif

Ketjun aloittajalle:Kyllä Ketola viimeistään Valli sut pysäyttää jossain päin Satakuntaa ja sitten tutkitaankin ja tarkkaan.
idea3.gif
Menee tovi ellei kaksi..
idea3.gif

Joskus mitattiin Satakunnassa renkaistani silmällä, että onko siinä 1,0mm vai ei, ja oli erimielisyyttä.. Myöhemmin menin vanne ja työntömitta kourassa kotipaikkakunnan asemalle, en maksanut.  
033102bebe_1_prv.gif

Kannattaiskohan nyt lukea vielä kerran tuo mun viesti ihan ajatuksella läpi? Erityisesti huomioiden tuo lihavoitu kohta.
Lihavoidussa kohdassa mainitaan jotain että pyörä ei vastaa speksejä joihin minulla on ajo-oikeus?

Mihin spekseihin A korttilaisella ei ole ajo-oikeutta? 74 kilowattiin vai 110 kilowattiin? Ja millä oikeudella tuo ajo-oikeus on evätty?

Siis kaverillasi oli "iso" A? Eihän siinä ole mitään tehorajoja. On vähän eri asia jos ajo-oikeus on rajattu 25kw ja pyörässä on 80kw.
Eli tämä kilowatti asia kuitataan siis kaikkien jeesustelijoiden toimesta tällä " se nyt on vähän eria asia " - kortilla... en väitä että minulla olisi antaa tähän asiaan joku absoluuttinen totuus, mutta ei tunnu olevan sitä ennakkotapausta antaa muillakaan.

Olen edelleen sitä mieltä että pelkkä tehoero paperissa ei riitä perusteeksi eväämään vakuutusyhtiön korvausvelvollisuutta, jos asiassa/onnettomuudessa ei ole ajokorttiluokan rikettä ( eli kuskilla on se A kortti ilman tehorajoja ) eikä kyse ole mistään törkeydestä tai kännäämisestä liikenteessä vaan puhtaasta liikenneonnettomuudesta joka ei millään tavoin johdu pyörän tehosta.

En jaksa jauhaa asiasta tämän enempää, mutta joku voisi sen ennakkotapauksen jostain kaivaa niin ihmetellään sitten lisää.

On muuten kumma, että kilometrejä on kertynyt kymmeniä tuhansia Pori-Luvia alueella ja ikinä ei ole moottoripyöräpoliiseista kumpikaan pysäyttänyt.. monta kertaa tullut kyllä vastaan ja ohi ja
biggrin.gif

Eli tämä kilowatti asia kuitataan siis kaikkien jeesustelijoiden toimesta tällä " se nyt on vähän eria asia " - kortilla... en väitä että minulla olisi antaa tähän asiaan joku absoluuttinen totuus, mutta ei tunnu olevan sitä ennakkotapausta antaa muillakaan.

Olen edelleen sitä mieltä että pelkkä tehoero paperissa ei riitä perusteeksi eväämään vakuutusyhtiön korvausvelvollisuutta, jos asiassa/onnettomuudessa ei ole ajokorttiluokan rikettä ( eli kuskilla on se A kortti ilman tehorajoja ) eikä kyse ole mistään törkeydestä tai kännäämisestä liikenteessä vaan puhtaasta liikenneonnettomuudesta joka ei millään tavoin johdu pyörän tehosta.

En jaksa jauhaa asiasta tämän enempää, mutta joku voisi sen ennakkotapauksen jostain kaivaa niin ihmetellään sitten lisää.
Minä taas veikkaan, että jos olet tietoisesti ajellut täystehopyörällä, jonka olet vakuuttanut 25kW tehojen mukaan, niin et saa täyttä korvausta onnettomuuden sattuessa. Vilppihän on täysin selkeästi osoitettavissa siinä vaiheessa, jos asiaa vähänkin tutkitaan, eikä itse onnettomuuden detaljeilla ole merkitystä siinä asiassa, että olet tietoisesti toiminut väärin. Lopputuloshan voi toki riippua myös esim. siitä, miten hyviä meriselityksiä osaat keksiä.

Taitaa olla kovasti tapauskohtaisia juttuja, joista on paha mennä jakelemaan jotain yleispäteviä "ohjeita".

Siis täh?? Missä vaiheessa musta tuli joku jeesustelija?? Minä otin kantaa ajo-oikeuteen, en vakuutuksiin. Ja alkuperäinen pointtini on ihan validi eikä koskenut millään tavalla isoa A-korttia vaan rajoitettuja pienempiä A-kortteja. Sinä joko tahallaan ymmärrät sen väärin tai sitten sisälukutaitosi on hulppea nolla. Notta enpä minäkään enempää tästä.

Eli Z750 -----> Z1000, miksi..? Samanlailla ne molemmat kulkee, ainakin rajoitusten mukaan..
Itse suosittelisin että ajelet sillä kuristetulla 750, sitten kun ikä sallii, niin ostat isomman pyörän..

Eli periaatteessahan tässä on kyse vain siitä että todelliset kilowatit ovat enemmän kuin rekisteriotteessa lukee, eikö? Tällä periaatteella korvausten evääminen pudottaa yhdeksän kymmenestä suomessa rekisterissä olevista sporttipyöristä pois vakuutusturvan piiristä.

Itse en edes tiedä yhtään prätkää jossa ei olisi jonkinsortin putkimuutosta, sytkää, suuttimia/ruiskunohjausta (PC3). viripalikkaa tilataan kimpassa ulkomailta ja kilpavarustelu on kovempaa kuin kylmän sodan aikana, ja kaiken tuon tarkoitus on vain nostaa pyörän tehoa siitä mitä rekisteotteessa lukee.

Joten kukas sen päättää mikä on laitonta virittämistä ja mikä ei? tai mikä on se raja mikä tekee pyörästä ylitehoisen? onko se raja hevosvoimia, prosentteja, esim +10% rekisteriotteen tehoihin? tai +20% rekisteriotteen tehoihin? jne jne...

Eli asia ei todellakaan ole niin yksiselitteinen, pitäähän siitä olla joku näyttö että juuri se kasvanut teho on onnettomuuteen syypää. Vakavampana itse näkisin sen että ajetaan täysitehoisella pyörällä, mutta ajokorttiluokka ei anna siihen oikeutta. Jos on ajo-oikeus täystehoiselle niin ihan sama mitä siellä otteessa lukee. IMO

Kuten joku edellä totesi, tästä olisi kiva kuulla joku ennakkotapaus..  tosin epäilen että vakuutusyhtiöitä ei näma kilowatit juurikaan kiinnosta...
AKE:n sivuilta kun hieman etsii niin löytyy noita faktatietoja mitkä vaativat muutoskatsastuksen.

Tehoa saa nostaa enintään 20% alkuperäisestä ilman että tarvitsee katsastaa. Tosin jos mennään kerran pilkun mukaan niin putken vaihto TARVII muutoskatsastaa.

Lisää löytyy osoitteesta

AKE

Back