En minä sitä pelkää, että jäisin kiinni ylinopeudesta, mutta ainakin täällä Satakunnassa noita puhallutusratsioita on todella usein ja saattavat joskus kysyä korttia.. Paska homma jos edes papereissa ei lue että 25kW. Alle 25kW:n papereilla tuskin rupeavat tuollaisessa rutiiniratsiassa tehoja tutkimaan
Ja onhan tässä vielä se, että ISÄ tuon pyörän ajamisesta maksaa myös kun hänkin sitä käyttää jonkun verran, ja sponsorointia vakuutusmaksuihin on turha toivoa, jos pyörä ei ole "edes melkein" laillinen (25kW papereissa siiis)..
Tässä tapauksessa mä en ole isä enkä sellaista nyt haluaisikaan leikkiä.
Mutta, näinkin löysällä moraalilla varustettuna olen silti kanssasi eri mieltä "kuristusten" poistamisesta heti leiman jälkeen.
Jos sattuu jotain, ja Muphyn lain mukaan sattuu, lähiökujalla juoksee poika pallon perässä yllättäen eteesi. Ja sattuu... Paha poliisisetä luultavammin tsekkaa ajokorttisi luokan. Ajokorttiluokka menee vakuutusyhtiön tietoon.
Arvausleikki: Mitähän se paha vakuutustarkastaja tarkistaa ihan ekana sun mopostasi???
Ja mitenkähän vakuutusyhtiö sen jälkeen suhtautuu niihin korvausasioihin?
Nääs se pikkupoika oli lupaava Maradona, nyt sairaslomalla piiiiitkään, ura tais mennä... Korvausvatimukset 2.800€/kk seuraavat 50 vuotta etiäpäin. Ja se sun kilonen zetas kaipais (jos ei edellinen tunnu vielä liian kalliilta) muutaman tonnin remppaa...
Varmaa on se että sinä maksat.
Heti tai myöhemmin.
Vakuutusyhtiölle tai vahingon kärsijälle.
Tää on hieman provosoiva esimerkki mutta voisi olla ihan faktaa.
Sitä "kuristusta"/tehonrajoitinta ei oikeesti kannattaisi ottaa pois ennen kuin 2 vuotta tai 21 ikävuotta tulee täyteen.
Lisäksi, jos osaat ajaa, pärjäät mainiosti täystehoisten matkassa mutkateillä sen 34 heppasesi kanssa. Vääntöähän siellä on. Tiedän.