• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Z 750 Renkaiden kestävyys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JaniZ
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tervehdys !
Ostin tossa keväällä -05 mallisen ajamattoman zetan. Nyt pyörässä on kilometrejä yli 4000 ja takarengas alkaa olemaan kohta loppu. Renkaina on alkuperäset bridgestonen kumit ja ajo on ollut lähinnä pitkää työmatkaa. Ei ole tullut juurikaan revittyä tai polteltua, jotenkin tuntuu että meni takarengas poikkeuksellisen nopeesti. Paineet on ollut ohjekirjan mukaset 2,5 edessä ja 2,9 takana. Mites teillä on renkaat kestänyt???

Itsellä kesti Zetassa suunnilleen saman verran ja nyt Gikserissä kun on 014 Battlax niin 3000km mittarissa ja alkaa olemaan sileä..

Ja poltettu ei ole mutta ehkä ihan vähän revitettyä...
062802moto_prv.gif

Mulla on 06 zetassa nyt pikkusen vajaa 5000 taulussa ja vielä on rutkasti pintaa jäljellä. Oon kyllä päästelly ihan huolella, mutta poltellu en oo. Saas nähä kauan kestää toi orkkis.

Alkuperäinen battlax 012 kesti about 6000km, sitten battlax 020 melkein tuplasti pitempään - riippuu tietysti missä vaiheessa kukakin renkaansa vaihtaa ja miten hapettaa mopoaan  
bowdown.gif

Tuo alkuperäinen kumi tuntuu kuluvan ihan mahottoman nopeasti jos ajaa yhtään reippaammin, pinta on kulunu sisäänajon aikana äärimmäisen vähän.. silleen että siitä ei osaa sanoa yhtään että se olisi käytettykään, mutta tuossa kun kävin ajelemassa 50km lenkin 2 päällä reilumpaa vauhtia (20 päiväsakkoa), niin pinta oli sen jälkeen kulunut keskeltä silleen että sen huomasi silmämääräisestikkin

Tuo alkuperäinen kumi tuntuu kuluvan ihan mahottoman nopeasti jos ajaa yhtään reippaammin, pinta on kulunu sisäänajon aikana äärimmäisen vähän.. silleen että siitä ei osaa sanoa yhtään että se olisi käytettykään, mutta tuossa kun kävin ajelemassa 50km lenkin 2 päällä reilumpaa vauhtia (20 päiväsakkoa), niin pinta oli sen jälkeen kulunut keskeltä silleen että sen huomasi silmämääräisestikkin
VN900:ssa näyttää olevan tehdasvakiona Dunlopin 404:set, mikä on oikein hyvä valinta verrattuna VN800:n siltakiviin. Hyvät ajossa ja ainakin VN800:ssa takanakki kesti 15 000 - 18 000 km eli yhdellä vaihdolla kesässä selvisi.

Nyt on 4600 VN900:ssa ja ei voi suuri sanoa kumeissa olevan kulumaa, vastahan tässä on ulkolaidat saatu karhennettua.. Toisaalta paree kestääkin vähän aikaa, tuo 180 mm takadonitsi kun ei tunnu olevan varastotavaraa suomessa vielä.

Teillä noi kumit tuntuu kuluvan nopeemmin  
062802moto_prv.gif

Jeps, mulla on menossa vakio takarengas myös kohta vaihtoon. Mittarissa jotain 4700km. Ja pyörä on 25kw
confused_orig.gif

Kesti reilu 3000km, ja pakko oli vaihtaa kun pitää lähteä pitemmälle reissulle, olisi kestänyt ehkä 500-1000km lisää

Vaihdoin nyt 4500km jälkeen noi orkkikset Bridgestonen battlax 20:siin... Huomattiin renkaanvaihtajan kanssa sellainen jännä juttu, että alkuperäiset renkaat oli eri mallia keskenään
omg.gif
Edessä oli Bt19 ja takana Bt12. Onko muilla ollut vastaavia tapauksia? Eturengas oli kulunut niin, että renkaan pinta "aaltoili" Jännät renkaat oli kyllä ensiasennusrenkaiksi, täytyy myöntää..
biggrin.gif

Vaihdoin nyt 4500km jälkeen noi orkkikset Bridgestonen battlax 20:siin... Huomattiin renkaanvaihtajan kanssa sellainen jännä juttu, että alkuperäiset renkaat oli eri mallia keskenään
omg.gif
Edessä oli Bt19 ja takana Bt12. Onko muilla ollut vastaavia tapauksia? Eturengas oli kulunut niin, että renkaan pinta "aaltoili" Jännät renkaat oli kyllä ensiasennusrenkaiksi, täytyy myöntää..
biggrin.gif
Nuohan ne alkuperäis kumit on... ikäänkuin sekarengastus mutta toimiva sellainen tuo 019 on etunakkina vallan mainio...

omg.gif
biggrin.gif
Nuohan ne  alkuperäis kumit on... ikäänkuin sekarengastus mutta toimiva sellainen tuo 019 on etunakkina  vallan mainio...
jaa, että on ihan normaali tapaus... Asentajaa vaan hieman hämmästytti tämä asia, kun yleensä kuulemma renkaat ovaa samaa mallia, jolloin ne käyvät hyvin yhteen... Mut tosiaan ei minusta tuossa ajettavuudessa mitään huonoa ollut tuollaisella sekarengastuksella... Ainoa oli, et etupää tärisi pirusti, ku rengas ei ollut tasapainoitettu oikein..

Öh mitä hemmettiä. Nakittamatta meni zetan takarengas alta 5000km? Mulla kesti originaali takarengas 10000km, tosin meni kankaille loppumetreillä. Kertaakaan en nakittanu, mutta kyllä sitä hanaakin tuli aina joskus annettua.

Olen näemmä ihan pappa ajamaan kun takarengas on kestäny 11000km. Tavoitteena vaihtaa kun tulee 12tkm huolto
biggrin.gif

ps. ei näy vielä kankaat

Niin ja en tietenkään missään nimessä suosittele ajamaan kankaille...oli eka ja varmasti viimeinen kerta =)

Se menee yllättävän äkkiä, lähdin pikku lenkille vähän reippaammalla matkavauhdilla ja 10km päästä oli pari senttimetriä leveä rantu kumitonta aluetta.

Ajankahon mä jotenkin omituisesti. Takana 15000 km ja originaalit etu Bt19 ja taka Bt12 vaihdoin eilen, kun alkoi takarengas olemaan hieman kulmikas. Kuviota oli vielä kumminkin jäljellä. Ja takana pari enemmän vauhdikasta Norjan reissua (8 tkm) ja pari ratakeikkaa.

Todennäköisesti paineet vaikuttavat tosi paljon. Itse ajoin orkkiskumin vaihtoon muistaakseni alle 4000km. Käytin 2,5 paineita, jotka oli turhan pienet. Jos olis pitänyt jotain 3,0-3,1 niin varmaan olis päässyt tuplamäärän kilometrejä...
Samoin jos huhtikuussa ajaa paljon, niin nastojen karhima asfaltti syö renkaat ihan silmissä...

Mulla oli rengaspaineet 2.7.. Ihmettelen kyl suuresti, jos tolla bt12 on päästy yli 10000km.. Se on kuitenkin aika pehmeää seosta, ni luulis, että kuluis nopeesti, niinku mulla ja ilmeisesti joillain muillakin... Poikkeuksia on kuitenkin aina olemassa..
wink.gif

Alkuperäinen battlax 012 kesti about 6000km, sitten battlax 020 melkein tuplasti pitempään - riippuu tietysti missä vaiheessa kukakin renkaansa vaihtaa ja miten hapettaa mopoaan  
bowdown.gif
Mä ajoin Rexin alkuperäisillä (Battalax 020) yli 19500km. Tosin 95% on yksin ajoa, ei hirveetä sutimiiiiiista, ja motarillakin vaan kohtuudella. Eturengas olis kestäny varmaan vielä pari tonnia, mut takaregas meni jo liian kulmikkaaks. Vaihdoin aalle mallin 014. Saas nähdä kuin kauan kestää. Pito ja ominaisuudet on kuitenkin fantastico
062802jumpie_prv.gif
. Nillä menty nyt n. 300km.

Back