• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yuasa akun kestoikä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hornet Boy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saman merkin akku vm -03, kaupunkiajossa 99%. Hyvin pelaa edelleen, tyhjenee kyllä melko nopeasti jos pyörä seisoo kaksi viikkoa tai kauemmin..

Omassa xx:ssä näköjään kesti alkuperäinen Honda akku "Yuasa" 5 vuotta sano sopimuksen irti grenobles. uusi yuasan akku hondaliikkeestä alle kaksi vuotta ja kaput !!

Itse uskon siihen että akun merkillä ei niinkään ole merkitystä vaan enemmän sillä että kuinka kauan akku on hapotuksen jälkeen seisonut varaston hyllyssä.

Vaihdoin ihan hyvän 5 vuotta vanhan akun samanmerkkiseen "ihan varmuuden vuoksi" kun olin lähdössä pitempään reissuun. Ostettaessa akun voltit olivat 9,6. No vein takaisin ja sanoivat liikkeessa että ajetaan kunnon laturilla täyteen ja seurataan että pitääkö virtaa. No saatiin siihen 12.7 volttia ja seurattiin viikon verran eikä se siitä juuri pudonnut. Pistin pyörään kiinni ja reissuun. Kerran sitten ei lähtenyt käyntiin kun navi oli tunnin verran päällä. Navi irti ja lähti käyntiin. Kesä meni ja talveksi lämpimään talliin akku täynnä. Keväällä oli akku ihan sökö ja taas uutta peliin. Eli kesti tasan vuoden.

Nyt on käytössä sellainen liikkeessä hapotettava akku, joka on taatusti tuore (kun itse olin läsnä kun hapotettiin). Toistaiseksi näyttää hyvältä. Piti tosin ostaa Varta kun ei löytynyt muilta noita hapotettavia sopivan kokoisia.

Itse uskon siihen että akun merkillä ei niinkään ole merkitystä vaan enemmän sillä että kuinka kauan akku on hapotuksen jälkeen seisonut varaston hyllyssä.

Vaihdoin ihan hyvän 5 vuotta vanhan akun samanmerkkiseen "ihan varmuuden vuoksi" kun olin lähdössä pitempään reissuun. Ostettaessa akun voltit olivat 9,6. No vein takaisin ja sanoivat liikkeessa että ajetaan kunnon laturilla täyteen ja seurataan että pitääkö virtaa. No saatiin siihen 12.7 volttia ja seurattiin viikon verran eikä se siitä juuri pudonnut. Pistin pyörään kiinni ja reissuun. Kerran sitten ei lähtenyt käyntiin kun navi oli tunnin verran päällä. Navi irti ja lähti käyntiin. Kesä meni ja talveksi lämpimään talliin akku täynnä. Keväällä oli akku ihan sökö ja taas uutta peliin. Eli kesti tasan vuoden.

Nyt on käytössä sellainen liikkeessä hapotettava akku, joka on taatusti tuore (kun itse olin läsnä kun hapotettiin). Toistaiseksi näyttää hyvältä. Piti tosin ostaa Varta kun ei löytynyt muilta noita hapotettavia sopivan kokoisia.
Enemmänkin olisin huolestuneempi siitä, että kauan sitä akkua ollaana ladattu hapotuksen jälkeen? Pitäisi olla noin 12h laturissa heti hapotuksen jälkeen.. jos akun nesteyttää ja heittää vain pyörään kiinni niin ei varmasti toimi montaakaan vuotta.

ei ole Yuasakaan sitten niinkuin ennen... Tcatissa edelleen orkkis 1998 leimattu akku, parikertaa ylläpitoladattu talvella ja rokrok käyntiin. no kopistelen puuta, voihan se laulu loppua lyhyeen silti. mutta vertailuna 2004 Yuasa rytkösessä hyytyi jo viime keväänä.

Pyörässä vuosimallin 2001 Yuasa kiinni, jota keväällä aina ladattu normaalilla akkulaturilla ennen ajokauden alkua. Pelittää hienosti edelleen.

Oma Yuasa kuoli kyllä nyt keväällä, vuoden ehti minulla olla mutta voisikohan olla jopa Ducatin alkuperäinen.

1998 Bandit 1200:ssa oli alkuperäinen akku vielä täydessä iskussa, kun vaihdoin pyörää v. 2005. Olipa puristuksiakin nostettu ja silti pyöritti. Maalimalta ei ollut kuulunut, että yhteenkään Banditiin olisi akkua vaihdettu siinä vaiheessa 7v ikäisenä.

Tismalleen samanmerkkinen ja jopa tismalleen saman mallinen alkuperäisakku Yuasa kypsyi Triumphissa kahdessa vuodessa. Tilalle tuli Bilteman geeliakku, joka potkii vieläkin. Kuollut Yuasa virkosi pitämällä pari viikkoa älylaturissa ja on sen jälkeen palvellut pari kolme vuotta moitteetta kiinalaisessa 250 kuutioisessa mönkijässä.

Tarinan opetus lienee se, että joissakin moottoripyörissä on niin surkeat latausjärjestelmät, että akut eivät ole pitkäikäisiä. Banditissa oli samanlainen kunnollinen laturi kuin autoissakin, joihin ei akkua vaihdeta joka toinen vuosi.

Itellä on HD:ssa alkuperäinen akku, logo on HD mutta taitaapi olla Yuasa. Ikinä en ole "huoltanut" mitenkään, paikoillaan on ollut aina ja kuumassa paikassa, öljysäiliön keskellä, hyvin pelittää, ainakin toistaiseksi.

Pyörän vuosimalli on 1994, ostin lähes uutena ja sama akku on paikoillaan.

No nyt se -05 sit sippas laakista. Painoin starttinappii, niin kuulu vaan:
"eij... eijjj... eijjjj......"
Ja virrat katos. R.I.P.

XX-06 ja orkkisakku kiinni edelleen...lienee tuo k.o. merkki.Hyvin pelittää edelleen.Pari kertaa kuussa seisonnan aikana tulee pidettyä pari vuorokautta latauksessa

mulla on ratapyörässä 97 vuoden suzukin orggis akku. joten se on 96 tai 97 vuodelta. sillä ei ole paljoa ajettu, ehkä 15 siinä suzukissa(TL) ja kun ostin sen, niin siinä oli sähkövika ja ostin uuden akun, sitten huomasin, että olikin johdossa vika ja akku oli ok, joten se meni toiseen pyörään. siitä asti sitä on ladattu aina parin kk välein, että pysyy kunnossa. hyvin toimii. kyllähän sen kapasiteetti varmaan on pudonnut, mutta kyllä pyörä käynnistyy ja tuntuu pirteältä.

yksi juttu siinä oli, eli tuossa kypsässä 13? vuoden iässä ne navat oli kerran tehneet pintaansa niin kovan pakkelin, että virta ei kulkenut yhtään. putsasin navat ja taas toimi.

noissa kaasarivehkeissä akku kestää paremmin, kun sen käyttö on hyvin pientä, vain valot ja sytytys. Ruiskupyörissä kuten triumphi, on bensapumppu, ruiskut yms pelit, joten virtaa menee ja tulee vähän enemmän.

akun syö mielestäni käytön määrä, esim taxeissa akku menee nopeasti ajallisesti, koska sitä käytetään koko ajan, startteja ja latausta ja purkausta tulee nopeasti paljon.

jos uudesta autosta hajoaa akku lähes uudeltaan, niin todennäköisesti akku on mennyt tyhjäksi jossain satamassa tai muussa säilytyksessä. se vaurioittaa akkua pysyvästi.

yuasa oli heti uudessa pyörässä paskana ja akku ei myyjän mukaan kuulu takuun piiriin.. En jaksanut sen enempää alkaa tappelemaan... Ostin uuden samanlaisen laitoin itse hapot niin kuin ne kuuluu laittaa ja nyt toimii kolmatta vuotta moitteetta.
Tossa akku happojen laitossa pilataan kuulemma helposti uusikin akku. Kannattaa laittaa ne maltilla.

Malmikasassa -03 Yuasa ja vielä pelittää  
thumbs-up.gif

Back