• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

"Ylläpitolataus".......ctek

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Boxeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
"Papin kaulus"
Morjesta vaan kaikille!!!!!
talktohand.gif

Tuli pyörä vaihdettua. Asentelin siihen sitten latauspistokkeen.
Näin on ollut kaikissa omistamissani pyörissä , mutta se siitä.

Eli asiaan...Pyörä on jo talviteloilla ja kokeilin latausta ctekillä.
Hetken lataus symb. 1/2-täysi , sitten symb. 1/1- täysi.

Näin se rupesi "runksuttumaan" ees-taas. En jättänyt vielä lataukseen.
Yleismittari ei sattunut mukaan. joten akkujännitteen mittaus jäi tekemättä.

Onko tämä sitä sykkivää ylläpitolatausta? Vai pitääkö ko. latauksenkin pysyä täysi-akku symb. alla?

Moista ilmiötä en aikaisemmin ole huomannut!
Laturi on XS 800

Sitä ylläpitoa se on, vaihtelee puolikkaalta täysille. Ctek on todella hyvä laturi, ruohonleikkurin puolisuljettu lyijyakku virkisty kummasti kun sitä piti pariviikkoa laturissa kiinni ja purkas tyhjäksi asti halogeenilampulla.

38 ampeerin samantapainen akku on ollu laturissa kiinni jo kuukauden testimielessä. Akun jännite lähtiissä oli 6.15 V, nyt laturi on näyttänyt täyden merkkejä. pitää kokeilla pikapurkua halogeenilla, josko siitä vielä jonkinmoisen akun saisi.

Sitä ylläpitoa se on, vaihtelee puolikkaalta täysille. Ctek on todella hyvä laturi, ruohonleikkurin puolisuljettu lyijyakku virkisty kummasti kun sitä piti pariviikkoa laturissa kiinni ja purkas tyhjäksi asti halogeenilampulla.

38 ampeerin samantapainen akku on ollu laturissa kiinni jo kuukauden testimielessä. Akun jännite lähtiissä oli 6.15 V, nyt laturi on näyttänyt täyden merkkejä. pitää kokeilla pikapurkua halogeenilla, josko siitä vielä jonkinmoisen akun saisi.
Kiitti sulle!

Näin arvelinkin....testailen huomenissa akun jännitteen ja pistän latauksen päälle.

Onnee vain Sinulle ja laatikossa olevalle "tuuvillelle".......
062802moto_prv.gif

Kyllä tuo ctek mulla pysyy 1/1-tilassa kun akku on täynnä (xs3600). Joskus satunnaisesti vilahtaa puolikkaalla, ja taas jää 1/1-tilaan. 1/1 tilassa laturi pitää akun jännitteen ylhäällä, mutta ei syötä virtaa.

Voisko tuohon tilan vaihteluun vaikuttaa se, kun jos akku on pyörässä kiinni latauksen aikana, pyörän elektroniikat häiritsevät ctekin automatiikkaa.

Kyllä tuo ctek mulla pysyy 1/1-tilassa kun akku on täynnä (xs3600). Joskus satunnaisesti vilahtaa puolikkaalla, ja taas jää 1/1-tilaan. 1/1 tilassa laturi pitää akun jännitteen ylhäällä, mutta ei syötä virtaa.

Voisko tuohon tilan vaihteluun vaikuttaa se, kun jos akku on pyörässä kiinni latauksen aikana, pyörän elektroniikat häiritsevät ctekin automatiikkaa.
Jos kyseessä ovat kymmenet sekunnit (tai minuutit) 1/1 ja sekunnit 1/2, on ihan normaalia "ylikypsän" akun heräämistä. Siitä pikku hiljaa tasaantuu.Mutta jos vilkkumalla pomppii, niin tarkista että kunnolla hauet kytketty eikä mikään ylimääräinen hipaise napoja.

-hh-

En tiedä kun en ole sähköinssi ;). Noi akut mitä olen lataillut ovat olleet irrallaan. vilkuttaa tasavälein puolelta täysille. 38 ämpäritunnin akku oli roskiin menossa, mutta ajattelin testata kun tuota ctekiä on kehuttu. 6,15 v napajännitettä akulle tarkoittaa että se on kertakaikkiaan valmis. viimeksi kun mittasin napajännite oli 12,6 jotain eli ei ihan susi vielä. Kuormitettavuus on tieteskin se mikä mittaa akun kunnon todellisuudessa. Täältä varmaan löytyy syvällistä akkutietämystä muilta, minun on tietämys on kovin köykäistä.

kiitoksia boxerille, haaveilin fjrrästä, mutta välirahalla sai nyt on kaksipyörää lisää, jos tuo parempipuoliskokin ajelis ja lainatessa jäis joku mopo itelle.

Voiko tuon CTEK XS800 laturin kytkeä suoraan BMW:n CAN väyläisen pyörän lisäpistokkeeseen ja saada latauksen toimimaan OK. Vai onko akusta irroitettava toinen johtoliitin ja kytkettävä/ladattava suoraan akkua?

Onko kenelläkään kokemusta, entä muut CTEK mallit?

Kiitos ja kumarrus lisätiedoista.
bowdown.gif

Jos kyseessä ovat kymmenet sekunnit (tai minuutit) 1/1 ja sekunnit 1/2, on ihan normaalia "ylikypsän" akun heräämistä. Siitä pikku hiljaa tasaantuu.Mutta jos vilkkumalla pomppii, niin tarkista että kunnolla hauet kytketty eikä mikään ylimääräinen hipaise napoja.

-hh-
Eipä ole hauenleukoja............"
Olen alanmiehiä, joten tein asennuksen kiinteästi, kuten "topikin
avauksessa mainitsin.
BMW:ssä oli valmis pistoke, zzr-600 asensin. No problems !
Bemarissani ei ollut vielä CAN-väylää.

Mutta voihan tuota kokeilla huomenissa, että ottaa pääsulakkeen pois ja pistän ctekin potkimaan.

Niin ja ne jotkin "hipaisut" kuuluvat sarjaan "jokakodin sähkömiehet".

Voiko tuon CTEK XS800 laturin kytkeä suoraan BMW:n CAN väyläisen pyörän lisäpistokkeeseen ja saada latauksen toimimaan OK. Vai onko akusta irroitettava toinen johtoliitin ja kytkettävä/ladattava suoraan akkua?

bowdown.gif
En tieda canväylistä, kuulostaa samalta kuin 316sen käyntihäiröt,, olen kuiteskin laittanut autoihin ja mopoon+veneeseen akunnapoihin suoraan kiinni liittimen joka sopii ctekin pistokkeeseen. Helppo pitää yhdellä laturilla latingissa sitä joka seisoskelee pihalla. Can väylästä kun ei uskalla edes rosvota, ja jos rosvoaa elektroneja, pitää virran olla pienempi kuin esim lampun speksien sallittu virran vaihteluväli.(näin minulle on viisaampien toimesta kerrottu) Milliämpäreistä kyse . Laittaisin itse latausliittimet kiinni suoraan akkuun.

bowdown.gif
En tunne CAN- väylää , joka on tarkoittetu ajoneuvoihin. Itse olen joutunut toimimaan koneautomaation puolella (sähkö) jossa käytössä ASI-väylä.

Tässä kuitenkin sulle hieman infoa CAN-väylästä.........
http://www.fhpa.fi/fpf....n_vayla

Niinpä niin. Onhan se tuo mun K1200S jonkin sortin ajoneuvo. Siinä, kuten varmaan muissakin tuoreemmissa BMW:n pyörissä taitaa kaikissa olla tuo CAN-väylä systeemi sähköjärjestelmässä. BMW:n uudempi oma MP-laturi osaa ladata akkua, kun sen tökkää siihen pyörän virran ulosottoliittimeen. Näiden muiden valmistajien latureiden osalta ei paljoa tietoa ole ollut jaossa. Jos kenellä on kokemusta, laittakaa vaikka tähän ketjuun tietoa muistakin toimivista yhdistelmistä.

Tuolla toisaalla (bmw-talk) herra nimeltä C-A-D kertoi, että väylä sulkee sen pistokkeen muutama minuutti sen jälkeen, kun pyörä on sammutettu. Lataaminen ei onnistu muuta kuin bmw:n omalla laturilla sitä kautta.

Jep. Ei toimi BMW:n CAN-väylän ohjaaman lisävarustetöpselin kanssa. Eli lataus toimii hetken, niinkauan kuin äly pitää töpselin auki. Kun töpseli sulkeutuu se ei enää avaudu.

Tuohan ei kuitenkaan ole ongelma. Ctekin mukanahan tulee akkuun kiinnitettävät johdot, joiden päässä on CTEKiin sopiva pikaliitin.

Back