• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ylinopeus ja kortin pois ottaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oltsik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pysäköintisakot on sitten eri juttu. Niissä on eräpäivä ja aika korkeat korot ja voidaan olettaa, että pysäköintimaksunsaaja oikeasti tarvitsee ne rahat. Mikkelissä ainakin pysäköintimaksut on budjetissa laitettu kuluvalle vuodelle, eli mun nyt saama parkkimaksu menee saman tien juokseviin kuluihin. Tämä ei varmaan päde liikkuvien antamille sakoille mutta en ole tästä varma koska se vaatisi, että liikkuville olisi annettu ohjeistus, että tänään sakotatte kahdella kilotonnilla.
Pysäköintivirhemaksut menee suoraan kunnalle/kaupungille ja jokainen kaupunki päättää oman virhemaksunsa suuruden. Eli parkkipirkon tiketillä ei ole mitään tekemistä sakotuksen kanssa.

Itse ainakin maksaisin sakkoni muutamassa osassa, jos siihen kerran on olemassa "porsaanreikä," kun ei tota rahaa sukan varressa oo ollu tapana säilöä. Sama raha valtiolle tulee, maksaa sen sit kerralla tai muutamassa osassa.

Jotain ihmetystä oli tuossa aiemmin,että miksei voi maksaa eräpäivänä?
Mikä se maksuaika nykyään edes on? Onko leinoan oikeilla jälkillä tuolla 6kk arvuuttelulla?

Ei minulla ole ollut noissa huviverolapuissa mitään eräpäivää. Lapun ojentaja vain on mutissut jotain epämääräistä muutamasta kuukaudesta.
Ei niissä mitään kiinteää päivää ole. Riippunee täysin paikkakunnan viranomaisista. Itse maksan sakkoni heti pois kun on mahdollista, eikä sen luulisi paria kuukautta enemmän voivan vievän, onhan se suhteutettu tuloihin, joten kaikkien pitäisi olla samalla viivalla. Tietenkin ne täysin persaukiset voivat varmaan kiikuttaa sen vaikka sossun tädeille.
Eihän tuloihin suhteuttaminen tarkoita että jokaisella on maksukykyä siinä määrin että pystyy suhteellisen sakkonsa maksamaan. Aika helposti jollakin suhteellisen hyvätulosella perheellä on niin paljon pakollisia menoja, että siinä joku sakko alkaa tuntumaan jo aika paljon. Toisaalta joku persaukinen on saattanut välttää nämä vastaavat menot koska on persaukinen ja hänelle se suhteellinen vero saattaa olla hyvinkin pientä.

Loppupeleissä tulot ei merkkaa mitään vaan menot.

Niin, eikä se ensimmäinen perintäkirje edes ole perintäkirje vaan mun muistaakseni siinä luki että sen ja sen alueen yleinen syyttävä on vaatinut jossain käräjillä että jäljellä oleva summa pitää maksaa päivämäärään Xx.xx.xxxx mennessä. Eli se on vähän niinkusta julkinen vaatimus että pitäisi maksaa - ei se kai vielä silloin perinnän määritelmän ehtoja täytä.

Syyttäjältä tulee vahvistuskirje tosiaan x-ajan kuluttua. Ja sakkoa voi kyllä lyhennellä pätkissä, oikeusrekisterikeskukseen soittamalla saapi tuosta lisää tietoa. Numero löytyypi lapusta.

Niin ja olosuhteet olivat tässäkin samat? Olit paikalla molemmissa tilanteissa ja näit olosuhteet, jotta pystyt niitä vertailemaan? Molemmat taajamassa tai sen ulkopuolella jne.? Ne olosuhteet ovat vain niin muuttuvia, ettei mitään yhtenäistä linjaa voi olla. Tietenkin se, että toinen pääsee täysin samanlaisesta rikkeestä helpommalla, harmittaa. Mutta harmittaisiko sinua vähemmän, jos se toinenkin saa yhtä suuren rangaistuksen kuin sinä? Se on varma, että sinne alaspäin ne yhtenäiset linjaukset eivät tulisi menemään.
Keskity nyt vaan pummien halveksimiseen...

Omasta tapauksesta tiedän sen verran, että taajaman ulkopuolella, ei ketään kyydissä, liikenne vähäistä, tien pinta kuiva ja näkyvyys hyvä - ajoneuvon ja renkaiden kunnosta puhumattakaan. Tähän nähden on vaikea kuvitella miedompaa tulkintaa sille, jos toisella on kyydissä parempi puolisko. Ei se minua erityisesti harmita, että työkaveri saa ajella edelleen varovasti; se harmittaa, että lain tulkinta on jossain määrin mielivaltaista. Tässä on tasan tarkkaan syy, miksi käytän omaa harkintavaltaani siihen, missä aikataulussa käytän rahaani sakkojen maksuun. Ja ei - nyt maksamatta jättämäni sakko ei ole ylinopeudesta (eikä ratistakaan).

Sakonlyhentäjille tiedoksi:

Oikeusrekisterikeskukseen yhteydenotto ja helposti saa sovittua omanlaisensa maksusuunnitelman mikäli sellaiseen on tarvetta.

www.oikeus.fi

shaun.gif

Back