• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ylinopeus ja kortin pois ottaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oltsik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pelkästään Vonikka on kuule kivaa kun valtiolta menee rahaa sakkojen perintään. Kiusa se on pienikin kiusa.

Muistuttaisin vielä, että sakoille ei tule korkoja, eikä viivästysmaksuja.
Tuota.. Se valtio on vähän niinku me kaikki yhdessä..

Ymmärrän pointin sinänsä, mutta periaatteellisella tasolla se kuullostaa huvittavalta..
smile_org.gif

Vähän kuin, "Kaikki verot valtion maksettavaksi!!"

biggrin.gif

Tuosta erissä maksamisesta sen verran, että kaveri kertoi eilen maksaneensa huhtikuussa saamaansa 400€ sakkoa 30€ kuussa ja nyt oli tullu lasku, saatteenaan määräys hoitaa loppusumma eräpäivään mennessä..

Nuo "eurokuussa-lyhennykset" ovat urbaanilegendaa vissiin..???
Joo sano poliisineiti lappua ojentaessaan että poliisi ei voi enää antaa mitään osamaksupapereita mutta jos haluaa maksaa erissä niin pitäisi ottaa yhteyttä siihen kelle sakko menee (joku valtionvirasto jonka nimeä en nyt muista).

Tosiaan tuntuu uskomattomalta että voisi ite päättää tuosta vaan jonkun osamaksu systeemin useiden satojen eurojen sakolle.

Minä en tästä valtiota syytä, maksan sakon mukisematta kerralla ja en todellakaan ala sitä mitenkään perinnän kautta hoitelemaan. Poliisi tekee vain työtään enkä koe tässä mitenkään kokeneeni vääryyttä valtiovallan taholta. itehän me ne perintökulut maksetaan...
Mulle poliisi-setä sanoi suoraan lappua antaessa, että jos ei ole varaa, niin maksa 10% siihen "eräpäivään" mennessä ja loput sitten puolen vuoden sisällä. Tai jotain sellaista. Joten jos poliisi sanoo, niin niin toimitaan. Muuten olisin varmaan maksanut sen saman tien mutta kun antavat aikaa niin mikä ettei.

Ite makselin viime kesänä (kesäkuu) otettuja ylinopeussakkoja muistaakseni 30e/kk, ja sit tuli joulukuussa ilmotus et pitäis maksaa loput kerralla.
Tämä siis ilman mitään maksusopimuksia, ja omasta päässä päätetyllä summalla lyhentelin. Valtion koneisto pyörii sen verrran verkkaisesti, et noissa normaalisti menee se 6-12kk ennen kuin alkavat kyselemään rahojensa perään ja sillon onkin jo mukavasti sitä lyhennellyt.
Tosta tietty vois jatkaa samalla tavalla makselemista ja sitten kun tulee joskus ulosottomieheltä kirje, niin sopii suunnitelmasta (edelleenkään ei vissiin tule mitään kuluja/korkoja) eli maksaako kaikki loput vai jatkaako osissa maksamista...

Ja aika hyvä nyrkkisääntö on et 3sakko/v TAI 4sakko/2v ja kortti poissa, vaikka joku hannu hanhi pystynytkin puhumaan ettei lähde korttia...

UGH, olen puhunut!

^joskus auttoi puhe, nykyisin ovat tiukkana. ei edes kalakaveri saa armoa.
julkisuuden henkilöt on asia erikseen...

Mistä teitä asiantuntijoita aina siunaantuu jotka vääntää samasta asiasta mistä joka viikko on puhuttu...

Kolme sakkoa  vuoden aikana tai  neljä kahden vuoden aikana niin sitten lähtee kortti "kuivumaan" ,  vaikka olis vain rikesakkoja =  pieniä ylityksiä .

Tämä ei pidä paikkaansa, asiasta henkilökohtaista kokemusta ja vain yksi oli normi rikesakko.

Tuossa onkin varmaan yksi syy näihin hitaasti maksettaviin sakkoihin (joita itsekin harrastan kolmatta kertaa eläessäni): koska laki on sama kaikille, eli poliitikoille tai muuten sopiville henkilöille lievempi rangaistuksiltaan, alkaa laki (joka kai filosofisesti on myös määritelty kansan tahdoksi?) muodostua AIVAN samaksi. Oikeasti ketuttaa, kun sakotuskäytännöt poikkeaa poliisipiireittäin niin, että toisissa voit vetää kaks'päällä @60kmh toistasataa ja kortti fikkassa huomennakin, toisissa lähtee alle satasella itsekseen kortti hyllylle niin että tuntuu. Uttiv sanon minä.

Vaan nythän ohjeistusta OLISI PITÄNYT yhtenäistää, eli varmaankin sakot ja ajokiellot jaellaan kalsareiden värin ja konstaapelin vaimon menstruaation perusteella...

Pelkästään Vonikka on kuule kivaa kun valtiolta menee rahaa sakkojen perintään. Kiusa se on pienikin kiusa.

Muistuttaisin vielä, että sakoille ei tule korkoja, eikä viivästysmaksuja.
Tuota.. Se valtio on vähän niinku me kaikki yhdessä..

Ymmärrän pointin sinänsä, mutta periaatteellisella tasolla se kuullostaa huvittavalta..
smile_org.gif

Vähän kuin, "Kaikki verot valtion maksettavaksi!!"

biggrin.gif

Tuosta erissä maksamisesta sen verran, että kaveri kertoi eilen maksaneensa huhtikuussa saamaansa 400€ sakkoa 30€ kuussa ja nyt oli tullu lasku, saatteenaan määräys hoitaa loppusumma eräpäivään mennessä..

Nuo "eurokuussa-lyhennykset" ovat urbaanilegendaa vissiin..???
Vaikka ite oon pohjimmiltani mulkku kriminaali paskapää....niin hellyyttävän hassua kun joku sanoo, että valtio maksaa....kaivaako se ne rahat sieltä pohjattomasta velkakassasta voe voe vittu

idea3.gif
mites jos sovitaan että kaikki ruvettais maksamaan valtiolle menevät maksut, sakot ja verot vasta kolmannesta karhusta niin saatais työllistettyä lisää väkeä ja sitten veroja korotettua joita sitten taas ei maksettaisi ajoissa jne jne

vi...taahan se niitä sakkoja maksella mutta itse ajan pyörällä pienellä limitin ylityksellä, körötellään sitten autolla rajoitusten mukaan

Mikä pointti tuollaisessa sakon venyttämisessä on? Makeampi tunne kun on useampaan paikkaan velkaa? Vai perusolemus persaukinen?
Itselläni on lähinnä se, että mitään sakkoja en maksa ennen kun ensimmäinen "karhu" on tullut. Vituttaa niin paljon maksaa noita, etten ilmaista lainaa anna valtiolle. Sitten kun ne sen haluavat niin osaavat kyllä ilmoittaa.

Nimim. "tälläkin hetkellä yksi rikesakko sisällä systeemissä."
Samalla systeemillä mennään kuin Juutana. Viimeeks kun kuittasin ~400€ sakot (meni päiväsakoille 1 km/h ylityksen takia) vitutti sen verta että venttasin karhukirjettä jonka jälkeen lyhensin laskua 20-60€ erissä, fiiliksien mukaan  
cool.gif

Oikeasti ketuttaa, kun sakotuskäytännöt poikkeaa poliisipiireittäin niin, että toisissa voit vetää kaks'päällä @60kmh toistasataa ja kortti fikkassa huomennakin, toisissa lähtee alle satasella itsekseen kortti hyllylle niin että tuntuu. Uttiv sanon minä.

Vaan nythän ohjeistusta OLISI PITÄNYT yhtenäistää, eli varmaankin sakot ja ajokiellot jaellaan kalsareiden värin ja konstaapelin vaimon menstruaation perusteella...
Miten tätä pystyisi yhtenäistämään, kun tapahtumapaikka ei ole sama. Jokainen tilanne on hieman erilainen ja olosuhteet vaihtelevat. Toki samasta rikkeestä pitäisi saada sama rangaistus, mutta ohjekirja taitaisi kasvaa tuhatsivuiseksi ja silti lähes JOKAINEN sakotettu tuntee kokevansa vääryyttä.

Sakkojen tahallista venyttämistä en ymmärrä. Miksi valtiota pitää kiusata, kun itse olemme kuitenkin osana sitä. Itse me veroilla nekin perintäkulut maksamme. Tulee sama fiilis, kuin siitä, että miksi ***ssa pitäisi töissä käydä, kun valtio maksaisi kuitenkin elämiseni. Pummeja, sanon minä.

Sakkojen tahallista venyttämistä en ymmärrä. Miksi valtiota pitää kiusata, kun itse olemme kuitenkin osana sitä. Itse me veroilla nekin perintäkulut maksamme. Tulee sama fiilis, kuin siitä, että miksi ***ssa pitäisi töissä käydä, kun valtio maksaisi kuitenkin elämiseni. Pummeja, sanon minä.
Miksi valtion pitää kiusata kansalaisia ja vielä kansalaisten omalla kustannuksella?

Periaatteessa peruskaupallinen koulutus sanelee, että on kaksi päivämäärää milloin laskut maksetaan. Nämä ovat:

1. Käteisalennuksen eräpäivä
2. viimeinen eräpäivä

Loogisesti ajateltuna kaikki näitä päiviä edeltävät maksupäivät ovat järjen vastaisia ja jos esimerkiksi yrittäjä maksaa laskujaan muina päivinä kuin näinä päivinä, niin pitäisin kaverin ammattitaitoa ja yrityskykyä alentuneena. Sama pätee kyllä yksityisiinkin ihmisiin, sitä annetaan ilmaiseksi rahaa pois korkojen muodossa, pahimmillaan kuitataan sitten kovat korot kulutusluotoilla.

Mä en ole varma, että periikö valtio perintäkulut. Luulisin että perii. Mutta koska sakosta ei mene korkoa ennen kuin syyttäjä vaatii maksun maksettavaksi eikä kulujakaan tule ennen sitä perintä kirjettä, niin voidaan olettaa, että valtio ei oleta maksun suorittamista ennen tätä ajankohtaa, joten edellä mainittu kahden kohdan pääsääntö laskujen maksuissa pätee.

Pysäköintisakot on sitten eri juttu. Niissä on eräpäivä ja aika korkeat korot ja voidaan olettaa, että pysäköintimaksunsaaja oikeasti tarvitsee ne rahat. Mikkelissä ainakin pysäköintimaksut on budjetissa laitettu kuluvalle vuodelle, eli mun nyt saama parkkimaksu menee saman tien juokseviin kuluihin. Tämä ei varmaan päde liikkuvien antamille sakoille mutta en ole tästä varma koska se vaatisi, että liikkuville olisi annettu ohjeistus, että tänään sakotatte kahdella kilotonnilla.

Mä en ole varma, että periikö valtio perintäkulut. Luulisin että perii. Mutta koska sakosta ei mene korkoa ennen kuin syyttäjä vaatii maksun maksettavaksi eikä kulujakaan tule ennen sitä perintä kirjettä, niin voidaan olettaa, että valtio ei oleta maksun suorittamista ennen tätä ajankohtaa, joten edellä mainittu kahden kohdan pääsääntö laskujen maksuissa pätee.
Eikös perintäyhtiö peri perintäkulut, eikä maksun saaja?? Maksun saaja perii vaan viivästyskoron.
nixweiss.gif

Miten tätä pystyisi yhtenäistämään, kun tapahtumapaikka ei ole sama. Jokainen tilanne on hieman erilainen ja olosuhteet vaihtelevat. Toki samasta rikkeestä pitäisi saada sama rangaistus, mutta ohjekirja taitaisi kasvaa tuhatsivuiseksi ja silti lähes JOKAINEN sakotettu tuntee kokevansa vääryyttä.

Kokolailla helposti - kollegalta mitattiin keskinopeudeksi 98@60, mikä mutkatiellä tarkoittaa joko aivan helvetillisen tarkkaa kaasunannostelua tai kummallisen hyvää olosuhdetta moisen keskarin ajamiseen - ittellä riitti hetkellinen 99 ja kortti kamarille. Ei tarvitse olla edes insinööri, jotta voi päätellä toisen ajaneen rapiasti toistasataa kesken mittaustapahtuman. Silti kovemmalla rikkomuksella saa lievempää tuomiota.

Yhtään arvelematta sitä, kumpi meistä maksaa enempi veroja vuodessa, tunnustaudun kyllä pummiksi. Rikosseuraamusviraston mammat ja paikallinen ulosottomies painavatkin aivan satavarmasti minun takiani aivan 24/7 ylkkää, jotka sinä veroeuroillasi kustannat.

No, ei kun selkä suoraksi, pelastusliivit niskaan ja pitkät päälle!
baaa.gif

Mitä täällä taas oikeen selitetään. Kertokaa toki mihin ne valtion sakkotulot sitte oikeen menee jos kerran ihan verotuloilla pitää kustantaa kaikkien sakkojen periminen ja vielä tarvii veroja nostaaki että saadaan kaikki sakot perittyä.

Meillä kävi kerran niin, että vanhat sakot piti maksaa ennen kuin pääsi takaisin suome nkamaralle, tulli otti syyniin ja totesi sakkoja olevan perässä.

Mihin maahan teidät olis karkotettu?

Ei peri perintäkuluja eikä mene korkoja!
Ei edes ulosottomaksuja tai kuluja.
Summa pysyy samana, vaikka olis useamman vuoden ulosotos!
Ja takasin suomeenkin on tulli ym viranomaiset aina päästäneet! Ikävä kyllä  
crazy.gif

Tuntuu että jos valtio määräis että naapurin saa hakata kirveellä kuoliaaksi jos se ärsyttää niin valtaosa meistä hakkaisi ja sanoisi että laki näin määräs. Onneks ihmisille ei ole enää määrätty järkeä vaan voi vaan olla ja odottaa mitä valtio määrää.

Jotain ihmetystä oli tuossa aiemmin,että miksei voi maksaa eräpäivänä? Itse ainakin tykkään kun tuota korotonta maksuaikaa noissa on niin ehtii handlala summan pikkuhiljaa tilille ja maksaa sitten pois kun karhu tulee. Ei se oikeesti valtion kassasta ole pois, kaikki sakothan on yliääräistä tuloa valtiolle, tosin lienee niilläkin joku "tulostavoite" jonka mukaan valvontaa vähennetään tai lisätään....
Aikoinaan kun isommman sakon sain kesäloman aluksi niin konsta sanoi että "Älä nyt tällä stressaa, sul on 9 kk aikaa hoitaa tää poijes" Nykyisin ei tosin taida olla enää kuin puoli vuotta. Nykyisin kaikki on niin tarkkaa että se parkki maksukin
nousee hetkessä melkein tuplaksi ellei maksa. Pitäisikö tämänkin arvon raadin mukaan olla tyyliin tonni sakkoa,maksuaikaa 2 viikkoa ja kerrointa niskaan jos et heti maksa. Ei kaikilla sitä tioimintatonnia ole noin vaan heittää pienellä varoitus-ajalla.

Kokolailla helposti - kollegalta mitattiin keskinopeudeksi 98@60, mikä mutkatiellä tarkoittaa joko aivan helvetillisen tarkkaa kaasunannostelua tai kummallisen hyvää olosuhdetta moisen keskarin ajamiseen - ittellä riitti hetkellinen 99 ja kortti kamarille. Ei tarvitse olla edes insinööri, jotta voi päätellä toisen ajaneen rapiasti toistasataa kesken mittaustapahtuman. Silti kovemmalla rikkomuksella saa lievempää tuomiota.
Niin ja olosuhteet olivat tässäkin samat? Olit paikalla molemmissa tilanteissa ja näit olosuhteet, jotta pystyt niitä vertailemaan? Molemmat taajamassa tai sen ulkopuolella jne.? Ne olosuhteet ovat vain niin muuttuvia, ettei mitään yhtenäistä linjaa voi olla. Tietenkin se, että toinen pääsee täysin samanlaisesta rikkeestä helpommalla, harmittaa. Mutta harmittaisiko sinua vähemmän, jos se toinenkin saa yhtä suuren rangaistuksen kuin sinä? Se on varma, että sinne alaspäin ne yhtenäiset linjaukset eivät tulisi menemään.

Jotain ihmetystä oli tuossa aiemmin,että miksei voi maksaa eräpäivänä?
Mikä se maksuaika nykyään edes on? Onko leinoan oikeilla jälkillä tuolla 6kk arvuuttelulla?

Ei minulla ole ollut noissa huviverolapuissa mitään eräpäivää. Lapun ojentaja vain on mutissut jotain epämääräistä muutamasta kuukaudesta.
Ei niissä mitään kiinteää päivää ole. Riippunee täysin paikkakunnan viranomaisista. Itse maksan sakkoni heti pois kun on mahdollista, eikä sen luulisi paria kuukautta enemmän voivan vievän, onhan se suhteutettu tuloihin, joten kaikkien pitäisi olla samalla viivalla. Tietenkin ne täysin persaukiset voivat varmaan kiikuttaa sen vaikka sossun tädeille.

Back