• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yksinkertainen kypäräpuhelin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Delia
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tekniikan ihmelapsi (lue: ei mitään hajua mistään) pohdiskelee, että onko olemassa mitään sellaista yksinkertaista puhelinsysteemiä kahden pyörän välille, joka ei tarvitsisi mitään suurempia erillisiä laitteita. Eli siis vähän niinkuin sllaiset laitteet, joita on esim. kuljettajan ja matkustajan välille, eli jonkunlaiset laitteet molempien korviin ja menoksi? Mahdollisimman halpa ja yksinkertainen riittäisi, kun käyttöä ei olisi kovin paljoa. Olen yrittänyt tutkia tuotteita netistä, vaan tuotekuvaukset ei kerro mulle mitään. Kuljettajan ja matkustajan välillä kun voi kulkea johto, niin siihen kai riittää yksinkertaisempikin tekniikka, mutta vaatiiko langaton yhteys aina jotkut murikat takin taskuun?

Halvin ja "helpoin" ratkaisu PMR-radiopuhelimiin perustuva, joissa sitten kiinni ihan samanlaiset mikkikuulokkeet kuin noissa pyörän "sisäisessä" käytössä olevissa.

Suurimmaksi haasteeksi muodostuu radiopuhelimen tangentin painelu. VOX toiminto (eli kanava auki automaattisesti kun puhuu) on haasteellinen moottoripyörän melussa ja taskussa olevaa radiopuhelinta hankala räpeltää tangentin paineluun. Eli käytännössä tarvitsee stongaan asennettavan napin siihen toimintoon ja ihan kaikki perus halppis PMR:t eivät sitten enää tuollaisia tuekaan.

Kaverilla on käytössä kuskin-matkustajan väliseen kommunikointiin tarkoitettu langaton bluetooth tekniikkaan perustuva kypäräpuhelin ja kertoi toimivan kohtuullisesti eri mopojen välilläkin, kunhan välimatka ei ole pitkä. Peräkkäin ajellessa toimii mainiosti ja parhaimmillaan kymmeniä metrejä.

Bluetooth-kypäräpuhelin siis, kattele täältä juttua. Erityisen halvalla tuosta ei selviä. Kantomatkaa saa parhaimmillaan muutama sata metriä jos näköyhteys säilyy.

Toinen ja hankalampi vaihtoehto on laittaa esimerkiksi Autocomin headsetti kypäriin ja niiden jatkeeksi joku PMR-puhelin. Haitaksi voi laskea erillisen radion ja sen sekä headsetin välisen kaapelin, paljoa halvemmaksi tokko tulee vaikka ottaisi halpisradiot. Laaturadioilla saa enemmän kantomatkaa, mutta näköyhteyden katketessa alkaa äänikin pikku hiljaa pätkimään.

Kaverilla on käytössä kuskin-matkustajan väliseen kommunikointiin tarkoitettu langaton bluetooth tekniikkaan perustuva kypäräpuhelin ja kertoi toimivan kohtuullisesti eri mopojen välilläkin, kunhan välimatka ei ole pitkä. Peräkkäin ajellessa toimii mainiosti ja parhaimmillaan kymmeniä metrejä.

Osaatko yhtään sanoa, minkä merkkisestä laitteesta mahtoi olla kysymys?

Ja kiitos molemmista vastauksista ja linkeistä, ehkä nämä jutut selviää pikkuhiljaa jopa minulle  
smile_org.gif

Osaatko yhtään sanoa, minkä merkkisestä laitteesta mahtoi olla kysymys?

Ja kiitos molemmista vastauksista ja linkeistä, ehkä nämä jutut selviää pikkuhiljaa jopa minulle  
smile_org.gif
Itselläni scala Q2 bluutuutti sydeemi, matkustaja, navikaattori ja radio ainakin toimii hyvin. Pyörästä pyörään ei ole vielä testattu.
062802moto_prv.gif
sen verran täytyy lisätä et navikaattorin musiikki menee tosi huonoksi bluutuutti siirrosta johtuen ilmeisesti. muuten ok..

Olen ollut tyytyväinen Interphonen luutuuttiräkkylään. Kallis ja ominaisuuksia kilpailijoihin verrattuna köyhänlaisesti, mutta se toimii!

Toiminta kypäräpuhelimena on minulle tärkeintä, mulla ei tarvitse olla siihen samanaikaisesti liitettynä kännykkää, navigaattoria, kotiteatteria, radiota, tietokonetta ja laajakuvatelkkaria
tounge.gif

Vähäisistä ominaisuuksista johtuen se on myös helpohko käyttää. Kuuluu oikein hyvin yli satasen nopeuksissa. Kantomatkakin oli mitä valmistaja lupasi (500 M), tuolloin tosin edellyttäen, että näköyhteys säilyy.

Toiminta kypäräpuhelimena on minulle tärkeintä, mulla ei tarvitse olla siihen samanaikaisesti liitettynä kännykkää, navigaattoria, kotiteatteria, radiota, tietokonetta ja laajakuvatelkkaria
tounge.gif
.
Sama juttu minulla, en tarvitse mukaan mitään haitekkiä, ja kännykkää ehtii käyttämään tauoillakin. Tärkeintä on se, että voisi varoittaa takanatulijaa mahd. vaaroista tai ilmoittaa edellä ajavalle, että nyt alkoi mopo rykimään tai että pakko pysähtyä kun sittisontiainen lensi silmään.

Back