• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yksiloidyt kuulotulpat kimppatilauksena

Olisiko halukkaita tekemaan kimppatilausta kuulosuojista, mista on jo ollut puhettakin talla foorumilla? Maahantuoja antaisi alennusta jo vahintaan kahdesta tilauksesta ja mita enemman tilaajia, sen suurempi alennus olisi.  
062802jumpie_prv.gif

Itse olisin halukas tilaamaan Elacin Bio Compact tai O-Pact mallia, mutta kaikkien ei tarvitsisi kuitenkaan samaa mallia tilata. Valinta vapaa.

Jos ei jollakin ole viela tietoa naista loistavista tuotteista, niin tasta voi kayda katsomassa lisatietoa.

Mainitsemani mallit maksavat noin 180 €/pari ilman alennusta.

Olen kyllä moiset ensi kesäksi ajatellut hankkia, mutta ovatko nämä hinnakkaammat millä tavalla paremmat kuin kuulonhuoltoliiton kautta saatavat silikoonivalokset ?

Olen kyllä moiset ensi kesäksi ajatellut hankkia, mutta ovatko nämä hinnakkaammat millä tavalla paremmat kuin kuulonhuoltoliiton kautta saatavat silikoonivalokset ?
sanoi:
En tieda paremmuudesta, mutta olettaisin hinnan tuovan myos korkeampaa laatua seka toivottavasti myos parempaa suojausta. Kuulo on yksi asia, minka yllapitamisessa en saasta.
Niin, lisaisin tuohon viela, etta kylla naidenkin suojien valmistamista varten otetaan aluksi korvista silikonivalokset eli "mitat", jonka perusteella sitten suojat valmistetaan taysin korviin sopiviksi.

Jep itsekin mietin tuollaisia joskus, ainakin kunnes kuulin noista kuulonsuojaliiton systeemeistä. Eli kävin teettämässä moiset. Palvelu asiantuntevaa ja mukavaa. Todellakin tehdään justiinsa sellaset kun halutaan. Itse halusin mahd. suojaavat joten tuli sellanen missä tuo tappi on mahdollisimman pitkä (siis niin että ei tunnu pahalta) ja tuo suojain peittää osan korvasta myös (näin pysyy paremmin päässä kun pistää kypärää ja lisäksi suojaa vieläkin paremmin)

Ulkonäöltään nuo häviävät Elacin malleille mutta käyttö on varmasti paljon helpompaa ja mukavampaa. Väitänpä vaimennuksen olevan vielä paljon parempi.

Itse järkeilin homman tälleen. Elacin lupaa säilyttää valokset joten seuraavan parin tekeminen on paljon halvempaa. Mutta nuo valokset on käyttökelposia vain pari vuotta (korva muuttuu)
Kuulonsuojaliiton tulpat maksaa kolmanneksen siitä mitä Elacin tulpat joten minä voin hukata kahdenvuoden aikana kolmet tulpat ja siltikin tulee halvemmaksi kuin Elacin. Lisäksi on aina oikean kokoiset kun tehdään aina "uuteen muottiin"

Eli itse päädyin noihin. Mutta varmasti jos meinaa käyttää samoja tulppia esim. konserteissa yms. niin Elacin on parempi ja huomaamattomampi. Hinnaltaan, paikaallaan pysymiseltään ja teholtaan kuulonsuojaliitto pesee mennen tullen.

Lisäksi noita saa erivärisinä. Itse otin kirkkaan punaiset joten ei huku niin helposti
biggrin.gif
Nätit.
tounge.gif

Ulkonäöltään nuo häviävät Elacin malleille mutta käyttö on varmasti paljon helpompaa ja mukavampaa. Väitänpä vaimennuksen olevan vielä paljon parempi.

Elacin lupaa säilyttää valokset joten seuraavan parin tekeminen on paljon halvempaa. Mutta nuo valokset on käyttökelposia vain pari vuotta (korva muuttuu)

Eli itse päädyin noihin. Mutta varmasti jos meinaa käyttää samoja tulppia esim. konserteissa yms. niin Elacin on parempi ja huomaamattomampi. Hinnaltaan, paikaallaan pysymiseltään ja teholtaan kuulonsuojaliitto pesee mennen tullen.
Sen verran voin kommentoida Elacinia koskapa olen käyttänyt niitä nyt noin 6 vuotta:

Vaimennuksen suhteen löytyy Elaciniltakin varmaan sopiva malli. Itse valitsin muusikon mallin, jossa 15 dB vaimentavat filtterit. Saatavana myös 25dB:n filtterit. Eli äänet tulee "hifinä" läpi mutta vaimeammin. Vaimentaa siis tasaisesti koko taajuusalueen, ei niin että diskantit häviää kokonaan ja bassot vähemmän niin kuin kokonaan sulkeva tulppa. Ovat mainiot musakäytössä, niin konserteissa kuin itse keikalla soittaessa. Kun filtteri on puoliläpäisevä, tulppa myös hengittää paremmin ajatellen pitkäkestoista käyttöä esim. matkamopoilussa.

Olen käyttänyt em. tulppaa aina moottoripyöräillessä ja hyvin pelaa. Tykkään sitä että sen kanssa kuulee hyvin mutta vaimeammin liikenteen ja oman pyörän ääniä. Tulppa pysyy paikallaan moitteettomasti, vaimennus on hyvä eli hinta on kallis. Yhtään en ole hukannut, joten hintakin kirpaisi vain kerran.

Eli mulla ei ainakaan ole ollut Elacinin kanssa ongelmia mainitsemiesi hinnan, paikallaan pysymisen ja tehon suhteen. Elacin on ollut erittäin hyvä, mutta niin olisi varmaan ollut kuulonhuoltoliitonkin tulppa.
smile_org.gif

Sain juuri Finfonicksin napit koekäyttöön.
Seuraavia huomioita>> kuulokepuoli antaa erinomaisen toiston, paljon hifimpi kuin uskalsin odottaakaan. Monitoreissa on valittavana kaksi vaihtoehtoa, "bassompi" ja toisena vaihtoehtona enemmän keski ja ylärekisteriin keskittyvä malli (neutraali).

Valinta on vaikea, mutta uskoisin että valitsen tuon enemmän neutraalin koska alarekisteriä voi helpommin korjata soittimien taajuusnamiskoilla.

Vaimennuksessa on myöskin pohdittavaa, 15db vai 25db ? Töissä melu on kuitenkin sitä luokkaa että 25db on "pakko". Mopokäytössäkään ei varmaan  ole liioiteltua ottaa tuo tuhdimpi vaimennus. Testilenkkiä eillen heittäessäni huomasin meluongelmien tulevan muualta kuin tulppien puutteesta. Pleksissäni on reilu korotus joka pitää ajoviiman kokonaan pois kasvoilta (pystyy ajamaan avattava kypärä auki helposti 100km/h eikä vesi lennä silmistä)
Pleksi ilmeisesti saa aikaan niin pystysuoran ilmavirran että se laskee "takaisin" jyrkästi - juuri kypärän takaosaan ja selkään. Tämä taas saa kypärän liikkumaan ja edelleen korviin hel*tinmoisen jyminän kun korvakäytävässä on tiivis tappi.
Vähemmällä melulla pääsee kun ajaa ilman suojausta...

Tarvis tehrä jotakin -- ehkäpä jonkun kokoinen reikä johonkin kohtaan pleksiä ?
Ongelma on kuitenkin sitä luokkaa että se on saatava järjestykseen, nytkin korvissa soi reissun jälkeen. Tinnitusta en itselleni ota (ja vielä vapaaehtoisesti!)

Summa summarum: Finfonicksin suojaimet edustavat huippulaatua niin toiminnoiltaan kuin hinnaltaankin (n.300e), mutta silti ne eivät auta jos ongelma on "eri tasolla".

Miten tuo kuulonhuoltoliiton palvelu pelaa  
thumbs-up.gif
?

Tähän mennessä ainoat tulpat jotka ovat toimineet kunnolla korvassani ovat olleet korvakittia
wink.gif
Viime reissulla sain kaivaa osan kitistä korvastani tulitikulla, enkä aio tehdä sitä uudestaan  
crazy.gif
(kaveri tarjosi avuksi myös leathermania).

Kaverit on ehdottaneet myös korvien muokkaamista (vrt. painijat) ja apua siihen
crazy.gif
, mutta epäilen, etten sen jälkeen saa koko kypärää päähän.

buttrock.gif

Palvelu pelaa siten, että soitat sinne ja varaat ajan. Tulpat tehdään käynnin yhteydessä ja saat ne mukaasi. Hinta on nykyään kuulemma 40 e. Voit valita mallin, värin ja pinnoituksen.

Seuraaviin tulppiin pitänee yrittää kehitellä jonkinlainen systeemi, jolla tulpan saa nykyistä helpommin pois korvasta. Nyt näyttää käyvän niin, että jatkuvan poisrepimisen myötä tulppa meinaa ikäänkuin hajota juuri siitä kohtaa mistä siihen on helppo tarttua. Mielessä on esim. 5 mm  ulkona törröttävän karkeapintaisen liuskan upottaminen tulpaan ennen sen kovettumista.

Edelleen ihmettelen porukan mielenkiintoa laittaa 180...300 e korvatulppiin. Pääasia tietysti on, että on kunnon tulpat joita käyttää mielellään, mutta käytännön vastine tuolle erotukselle taitaa olla aika pieni.

Pleksissäni on reilu korotus joka pitää ajoviiman kokonaan pois kasvoilta (pystyy ajamaan avattava kypärä auki helposti 100km/h eikä vesi lennä silmistä)
Pleksi ilmeisesti saa aikaan niin pystysuoran ilmavirran että se laskee "takaisin" jyrkästi - juuri kypärän takaosaan ja selkään. Tämä taas saa kypärän liikkumaan ja edelleen korviin hel*tinmoisen jyminän kun korvakäytävässä on tiivis tappi.
Vähemmällä melulla pääsee kun ajaa ilman suojausta...

Tarvis tehrä jotakin -- ehkäpä jonkun kokoinen reikä johonkin kohtaan pleksiä ?
Vähän asian vierestä mutta mikä pleksi sulla on. Avatarista päätellen pyörä on TA (avatar on muuten mun laittama
biggrin.gif
)

Pistä vaikka privaa tai laita tänne vaan ellei muut suutu...

Palvelu pelaa siten, että soitat sinne ja varaat ajan. Tulpat tehdään käynnin yhteydessä ja saat ne mukaasi. Hinta on nykyään kuulemma 40 e. Voit valita mallin, värin ja pinnoituksen.

Seuraaviin tulppiin pitänee yrittää kehitellä jonkinlainen systeemi, jolla tulpan saa nykyistä helpommin pois korvasta. Nyt näyttää käyvän niin, että jatkuvan poisrepimisen myötä tulppa meinaa ikäänkuin hajota juuri siitä kohtaa mistä siihen on helppo tarttua. Mielessä on esim. 5 mm  ulkona törröttävän karkeapintaisen liuskan upottaminen tulpaan ennen sen kovettumista.

Edelleen ihmettelen porukan mielenkiintoa laittaa 180...300 e korvatulppiin. Pääasia tietysti on, että on kunnon tulpat joita käyttää mielellään, mutta käytännön vastine tuolle erotukselle taitaa olla aika pieni.
Jep mulla kesti kokonaista 40 minuuttia tulppien saaminen. Tästäkin meni osa aika kun tehtiin tuo vasen uusiksi kun jäi vähän huonosti -> ei tiivistänyt ihan täysin.

Nyt mulla sitten on kolme tulppaa
biggrin.gif

Tuota maksuhalukkuutta olen itsekin miettinyt. hyvät tietenkin pitää olla ja noi toiset on varmasti tyyllikkäämmän näköiset mutta kyllä hinta/laatusuhde on enemmän näiden puolella. Ainakin MP käytössä.

No eiköhän tämä liity asiaan? Kiitos avatarista, oli niin sopeva että otin sen käyttöön...
bowdown.gif

Pleksinä tummennettu n. 40cm korkea malli jonka yläosan viimeiset 15cm heittää "pystyyn" eli jonkinlainen muotoiltu touring. Siitä, onko se alkuperäinen, ei ole tietoa. Mopona -94 TA Saksantuonti.

Edelleen ihmettelen porukan mielenkiintoa laittaa 180...300 e korvatulppiin. Pääasia tietysti on, että on kunnon tulpat joita käyttää mielellään, mutta käytännön vastine tuolle erotukselle taitaa olla aika pieni.[/quote]

No, normaalisti en kyllä olisi näin paljon sijoittanut, mutta nyt meni työnantajan piikkiin  
062802jumpie_prv.gif

No, normaalisti en kyllä olisi näin paljon sijoittanut, mutta nyt meni työnantajan piikkiin  
062802jumpie_prv.gif
[/QUOTE]
Heh paras maksaja...
biggrin.gif

No eiköhän tämä liity asiaan? Kiitos avatarista, oli niin sopeva että otin sen käyttöön...  
bowdown.gif

Pleksinä tummennettu n. 40cm korkea malli jonka yläosan viimeiset 15cm heittää "pystyyn" eli jonkinlainen muotoiltu touring. Siitä, onko se alkuperäinen, ei ole tietoa. Mopona -94 TA Saksantuonti.
Hyvä että kelpasi.

Siinä pleksissä ei lue mitään?
Tuo kuulostaa siltä että se nimenomaan tekee sen epäedullisimman vyöhykkeen justiin kypärän kohtaan eli sen epästabiilin vyöhykkeen. Jos nouset vähän tapeilla tai painat pään hartioiden väliin niin asian pitäisi auttaa. Itsellä oma pleksi tekee vakiona ihan samaa ja siinä on tuollainen säädettävä evä (ei auta asiaan) tuon evän vaidoin n.10cm korkeampaan ja johan auttoi. Nyt kiusana sitten on pieni pyörteily suuremmilla nopeuksilla joten hakua täytyy jatkaa. Alunperin pleksiä rupesin vaihtamaan koska meni hermot noihin itikoihin jotka ohjautui justiin tuohon visiiriin ja siitä ylös.
Minkä pituinen olet?

Suurennuslasilla tutkiessa erottui pleksin oikeasta laidasta teksti MRA? Made in Germany. Taitaa sitten olla se.
Pituutta 170cm ja tosiaan tämä tekee sen turbulenssi vyöhykkeen justiinsa kypärään. Kumartuessa eteenpäin aivan suojan taakase jumalainen "hiljaisuus" laskeutuu...
Korotettu versiokaan ei poistanut ongelmia.

Seuraavat privana, menee off topic raakasti.... ?

Itsellä ollut Elacin tulpat käytössä viitisen vuotta. Nyt alkaa olla senverran rispaantuneet että olisi aika hankkia uudet. Hankin nuo aikoinaan kun on ahtaat korvakäytävät ja silloin kertakäyttötulppien valikoima oli huomattavasti suppeampi kuin tänä päivänä eikä tarpeeksi pieniä ja sopivia niistä oikein tahtonut löytyä.

Kuulonhuoltoliiton tulpat ovat varmasti suurimmalle osalle hintansa väärti mutta meikäläiselle eivät käy, kuten eivät muutkaan liian tiiviit tulpat, koska ne häiritsevät tasapainoaistin toimintaa senverran että se haittaa varsinkin kisahommissa.

Elacinit eivät sitä tee koska niissä on tulpan läpi tehtyyn kanavaan asennettu vaimennusfiltteri joka tarkoituksella läpäisee ilmaa senverran että paine tulpan eri puolilla pääsee tasaantumaan eikä aistit häiriinny, ainakaan meikäläisellä.

Silloin aikoinaan Elacinit maksoi mp messutarjouksena 750mk ja kyllähän sitä hankintaa aikoinaan hetken harkitsi mutta eipä ole jälkeenpäin kertaakaan kaduttanut, senverran hyvät ovat olleet.

Olen käyttänyt kertakäyttötulppia ja tämän ajokauden myös Motovelhoilta löytämiäni (Louis) tulppia, joiden hinta ei päätä huimannut. Sopivat minulle hyvin, pysyvät paikoillaan, eivät paina ja vaimentavat just sopivasti.

En oikein ymmärrä mikä on se pointti, että korvatulppiin pitäisi sijoittaa jopa satoja euroja.. Siis mitä eroa niillä lopulta on halpoihin kertakäyttötulppiin verattuna? Eihän kuuluvuutta ole tarkoitus vaimentaa kokonaan ja onhan kertakäyttötulpissakin useita eri kokoja ja erilaisia vaimennusominaisuuksia.
Sitten jotenkin ymmärrän, jos tulppia voi käyttää myös kuulokkeina mutta nehän vasta maksaakin. Henk. koht. en kyllä kaipaa mopolla ajellessa radionovaa tai nokiaa..

Ja kun vielä ajattelee monetko kertakäyttötulpat meikäläinen on hukannut, niin ne taitais jäädä senkin vuoksi hankkimatta.

Olen käyttänyt kertakäyttötulppia ja tämän ajokauden myös Motovelhoilta löytämiäni (Louis) tulppia, joiden hinta ei päätä huimannut. Sopivat minulle hyvin, pysyvät paikoillaan, eivät paina ja vaimentavat just sopivasti.

En oikein ymmärrä mikä on se pointti, että korvatulppiin pitäisi sijoittaa jopa satoja euroja.. Siis mitä eroa niillä lopulta on halpoihin kertakäyttötulppiin verattuna? Eihän kuuluvuutta ole tarkoitus vaimentaa kokonaan ja onhan kertakäyttötulpissakin useita eri kokoja ja erilaisia vaimennusominaisuuksia.
Sitten jotenkin ymmärrän, jos tulppia voi käyttää myös kuulokkeina mutta nehän vasta maksaakin. Henk. koht. en kyllä kaipaa mopolla ajellessa radionovaa tai nokiaa..

Ja kun vielä ajattelee monetko kertakäyttötulpat meikäläinen on hukannut, niin ne taitais jäädä senkin vuoksi hankkimatta.
Pointti todellakin toisilla on se, että voivat olla ainoat toimivat tulpat. Itselläni pitäessäni välillä monia tunteja yhteen menoon useita päiviä peräkkäin ei Elacin korvatulpat ole kertaakaan aiheuttaneeet lievää arkuutta korvakäytäviin, kuten jotenkuten kaikki kertakäyttötulpat ovat tehneet. Jotkut voivat pittää hygienia puolta niin tärkeänä, että hankkivat mittojen mukaiset korvatulpat. On vissisti mukavampaa pienen rempan jälkeen laittaa puhtaat korvatulpat, kuin rullata jotkut puolipaskaiset tulpat korviin, jos ei ole ollut mahdollisuutta käsienpesuun esimerkkinä jotkut inhovat laitta korviinsa korvatöhnästä ruskeita tulppia ja eivätkä jaksa varatulppia aina mukanansa kantaa. Tässä nyt vain muutama esimerkki. Jokaisella on omat vaikuttimensa eikä niihin sen enempää.

Olisiko halukkaita tekemaan kimppatilausta kuulosuojista, mista on jo ollut puhettakin talla foorumilla? Maahantuoja antaisi alennusta jo vahintaan kahdesta tilauksesta ja mita enemman tilaajia, sen suurempi alennus olisi.  
062802jumpie_prv.gif

Itse olisin halukas tilaamaan Elacin Bio Compact tai O-Pact mallia, mutta kaikkien ei tarvitsisi kuitenkaan samaa mallia tilata. Valinta vapaa.

Jos ei jollakin ole viela tietoa naista loistavista tuotteista, niin tasta voi kayda katsomassa lisatietoa.

Mainitsemani mallit maksavat noin 180 €/pari ilman alennusta.
No olekko saanu monta mukaan kimppatilaukseen ?
Itse voisin tulla, jos hinta putoo.

Back