• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yksi pyörä,kaksi kuskia....

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lauri12
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yksi pyörä,kaksi kuskia....

....joista toinen on 25cm lyhyempi kuin toinen....toinen on nainen ja toinen mies....toinen ajaa 500-1000km/vuosi....toinen 10000-15000km/vuosi.

Siinäpä miettimistä mikä pyörä hankitaan...? Pari kertaa kesässä ajetaan pitempi reissu kahdestaan...muutaman päivän kamat mukana.

Yli 750 kuutioinen pitäis olla. Mielellään yli 1000kuutioinen.

Onko jotain kompromissi pyörää olemassa vai onko ainut vaihtoehto madaltaminen? Kärsiikö ajettavuus jos madaltaa?

Onko olemassa säädettävää alustaa/istuinta johonki pyörään?

Ja hintaa sais pyörällä olla max6500e.

Tällä hetkellä on suzuki gsx600f -00....mulle liian tehoton ja vaimolle hankala ajaa.

Ja ei saa olla customi...ei edes turbo virago.....:kääk:

Meidän perheessä sama tilanne (paitsi, että minä ajan enemmän kuin mies) ratkaisu Kawasaki ZZR1200. Ostin toisen satulan ja madallutin sen, lisäksi ajamaan lähtiessä säädän takaapään jousituksen löysemmälle, jolloin varpaat yltää paremmin maahan. Hyvin on homma toiminut, tosin ensi kesäksi pitää kyllä saada toinen pyörä, kun minusta ei ole tarakalla istumaan (tylsää!!!!!) ja kiva olisi yhdessä päästä reissuun. Madallussarjankin tuohon saisi, mutta ei taida olla tarvetta.

Sitten joutuu kyllä melkein madaltamaan ostipa minkä tahansa isomman pyörän, jos ei Virago käy :grin: minä olen 163cm lyhyt ja päkiät saan maahan Kawassa madalletulla satulalla. Alkuperäisestä satulasta yltää juuri ja juuri varpaan kärjet, ajelin kyllä viime syksyn sillä ja eihän tuo menoa hidastanut :WAZAAP:

Miten olis CBF Honda?
Omassa ainakin jakkara alimmassa asennossa menee helposti molemmat jalat maahan ja vartta on nippanappa 170.
Tuota jakkaraa on varaa korottaa tuollasen reippaan 5 senttiä.

Nuo uuskoppaset tosin taitaa mennä hintaluokassa hiukan yli.....

500-1000 km per vuosi tarkoittaa noin kahta - kolmea ajopäivää vuodessa. Henk.koht. En itse lähtisi valitsemaan kaikentyydyttävää mopoa ollenkaan noiden ajomäärien perusteella. Valinta tulisi tehdä noiden pääasiallisten kilsojen mukaan ja toisen vaan tyydyttävä ratkaisuun, tai ostettava valittuun peliin vaikka kakkossatula jota ohennetaan radikaalisti. Sen päälle pikainen esijännärin löystäminen ja voilá.

How ever, vastauksena kysymykseesi, madaltaminen alustasta vaikuttaa aina ajo-ominaisuuksiin. Tuo on perin hankala dilemma enkä itse voisi kuvitellakkaan että meillä pärjättäisiin yhdellä mopolla, ilman että jomman kumman kausi on pelkkää hampaiden kirskuntaa ja ajoilottomuutta (160/198).

toivottavasti silti löydätte asiaan jonkun ratkaisun. Itse en sellaista ainakaan osaa antaa annetuilla kriteereillä :dunno:

1000 km voi olla myös töihin ja takas 20km. 50 päivää. eli noin 10 viikkoa. 2,5 kk, eli koko kesä töihin pyörällä.

joku power customi. Diavelli.

Kiitos vastauksista!

Tuo vaimon ajama km määrä on viime kesältä...jos olis sopiva pyörä niin varmasti tulis kilometrejä enemmän.

Mut hankala on yhtälö...kahta pyörää ei ole vara pitää. Varmaan joutuu vähä madaltaan ja lisäksi toinen penkki joka on matalampi.

Meillä vaimo 165 pitkä ja meikäläinen reilun 10cm pidempi ja K5 isolla Banditilla hoidetaan ajelut. Pyörä on tällä hetkellä lähes vakio korkeudessa ja ihmeen hyvin vaimo on mopon kanssa pärjännyt. Aluksi madalsin pyörää pidemmillä koiranluilla ja päästin etuputkia 12mm etukolmioista läpi jolloin pyörän käsittely oli tietysti helpompaa. Kaksi päällä ajettaessa tuo madallus aiheutti sen, että jousen esijännitys täytyi säätää lähes jäykimmälle ja soolona ajettaessa jousta täytyi säätää löysemmälle. Väsyin jatkuvaan jousen säätelyyn ja nostin pyörän perän vakiokorkeuteen koiranluilla, mutta etuputket ovat edelleen 12mm läpi kolmioista.

BMW K1200RS?

Madaltaminen aika haastavaa ja kallista moneen muuhun verrattuna.
On kuitenkin jo valmiiksi aika matala.

Istuin pikasäädettävissä. Ja tuo säätö tosiaan vaikuttaa ajoasentoonkin.
Saatavilla myös eri korkuisia istuimia.
Jalkatapit ja ohjaustangot säädettävissä. Tosin vaatii työkalut ja vartin aikaa.

Hiukan painava ja kankea ehkä etenkin pienelle kuskille.
Eikä varmasti mikään halutuin laite.
Sopisi helposti hintahaitariisi.

Bmw vois olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto....näyttäis olevan oulussakin myynnissä yks.

Mitkähän nuo istuinkorkeudet on kun on säädettävä malli?

Kardaani houkuttelee myös...saanu noita ketjuja rasvailla ihan riittävästi.

Onko noissa jotain tyyppivikoja tms jotka kannattaa katsoa?

Aikaisemmin mainittua cbf mopoa kannattaa ainakin käydä kokeilemassa helposti säädettävän penkin takia. Sitä en osaa sanoa onko vieläkin liian korkea 160cm pitkälle.

Itsellä mopossa vielä ermaxin katteet joilla hieman erilaista ulkonäköä perus cbf:ään verrattuna.
Kuva ei ole minun moposta:grin:

ermax-honda-cbf1000.jpg

Seuraava vaihe vois ollase että vaimo mukaan ja eri liikkeisiin koeistumaan eri pyörämalleja. Sit sen jälkeen jos sopivia löytyy niin niistä miettimään mikä olis järkevin madaltaa/penkin muokkaus.

Vaatimaton tavoite: löytää sellainen pyörä millä molemmat tykkää ajaa ja minkä kyydissä vaimo viihtyy...mihin saa vähän laukkua kiinni ja missä riittää menohaluja myös minun ajotarpeisiin...sellainen jossa on maltillinen polttoaineenkulutus(nykyisessä n.5l/100km)....

Siinäpä sitä on miettimistä...:no:

Joku fiksu, matalahko pyörä ja siihen kaksi eri penkkiä. Vielä parempi, jos pyörän istuinkorkeutta voi säätää (helposti). Penkin vaihtaa 30 sekunnissa, penkin istuinkorkeuden säätö saattaa toteutuksesta riippuen viedä vähän enemmän aikaa.

BMW ainakin tekee ainakin F800S/ST/R-mallisarjaansa suoraan tehtaalta penkkejä kolmessa eri korkeudessa. Eroa matalimman ja korkeimman välillä oli muistaakseni n. 50mm.

Mites Ducati Monster? Mulla on kanssa jonkinverran pituuseroa ja Monsterilla pystyy ajelemaan mukavasti kumpikin. Kaksi penkkiä tietty auttaa (esim. tavallinen ja Sargentin penkki jolla tulee 2-3 senttiä korkeutta lisää), säädettävät kahvat ja bar riserit. Monsteristahan saa kaikkea välillä 600-1100 kuutiota :)

Bing sanoi:
Miten olis CBF Honda?
Omassa ainakin jakkara alimmassa asennossa menee helposti molemmat jalat maahan ja vartta on nippanappa 170.
Tuota jakkaraa on varaa korottaa tuollasen reippaan 5 senttiä.

Nuo uuskoppaset tosin taitaa mennä hintaluokassa hiukan yli.....

Vaimo, 165 cm, tykästyi "vanhakoppaiseen" CBF 1000. Customi ei käynyt ja kierreltiin kokeilemassa vaihtoehdot ER-6:sta Ducati Monsteriin ja uusikoppaista CBF:ää soviteltiin. Noista parhaiten vanhassa mallissa jalat ylettyi maahan ja yhtä tärkeänä kädet tangolle ja kahvoille luontevasti ja kurottelematta. Tankin muoto tai koko voi pienikokoisella tuottaa omat hankaluutensa.

Back