• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yhteinen pyörä puolison kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja frepel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuten JGo tuossa jo sanoikin niin sinne tarakalle ei kannata ottaa ketään ihan hetkeen. Viime kesänä ajelin sen 2000km ennenkuin uskalsin ottaa emännän tarakalle pienelle kaupunkilenkille hiljaiseen päivänaikaan. Fiksu jos olisin ollut niin ajanut varmaan viellä vähän enemmänkin yksin ennen tuota, mutta hyvin se meni kun pääsi sinuiksi pyörän käytökseen hitaissa vauhdeissa yms.
Etenkin kun itselle kerkes tulla se n.7vuotta taukoa  kevarista ennen tätä mopoa, niin ei tuota ajokokemusta muutenkaan ollut liikaa. Mutta niin se vaan selvittiin kesästä, maltti on valttia ja ihan oikeasti kannattaa pitää tauko AINA kun tuntuu että "hei nyt tää sujuu"... siitä on ihan oikeasti hyötyä kun säilyttää sellasen pienen pelonsekasen kunnioituksen siihen kulkupeliin kokoajan  
biggrin.gif

Onko täällä naismotoristeja jotka ovat aloittaneet motoristiuransa yllämainituilla pyörillä? Millaiset kokemukset on tullut ja onko pyörä mennyt vaihtoon? Jos on niin miksi ja mihin?
Aloitin 535:lla, ajoin pätkän er-vitosella ja vaihdoin hondan kustomiin. se on tällaselle persjalkaselle (= pätkä, jolla on lyhyet kintut) sopiva ajopeli  
biggrin.gif
jalkapohjat tukevasti maassa kun pyörä stopissa  
sport05.gif

Kahdelle sopivaa customia joka olisi kevyt voi olla melko vaikea löytyää, tuo jo ehdotettu Intruder 800 voisi olla varsin hyvä vaihtoehto, omana kokemuksenani oli se, että ensipyörässä on turha tehoa ja erityisesti vääntöä pelätä. Kyllä se lapasessa pysyy jos järki on jo ehtinyt päähän tarttua (tämänpä takia odottelin yli 30 vuotiaaksi ennen kuin mopon hankin, ei olisi varmaan järki aikaisemmin minulla riittänyt).

Itse aloittelin tuolla 535 Viragolla ja kyllä se varsin ahdas kahdelle hengelle on. Onnistuu ajelu toki, mutta jos tuo on ensisijainen käyttö, niin hakisin kyllä suurempaa. Itse ajelin emännän kanssa tuolla muutaman reissun ja se kyllä onnistui ihan hyvin. Jos olis ollut emäntä ajamassa, niin tuskin olisin kuitenkaan viihtynyt.

Tuo 3000-4000 euron budjettikin tulee nopeasti vastaan jos vähemmän (oikeasti) ajettua customia hakee. Toki nettimoto on täynnä 29000 ajettuja koneita vuodelta 1993, uskokoon ken haluaa. Voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto katsoa jotain paremmin kahdelle sopivaa "peruspyörää" esim. Yamaha XJ, niitä saa varsin hyväkuntoisena ihan kohtuulliseen hintaan. Mutta fiilishommaahan tämä on, jos mikään muu kuin custom ei niitä oikeita viboja tuo, niin sitten se customi on hommattava
smile_org.gif

varmaan kaikkia 600cc ja 535 kustomit kannattaa unohtaa, jos meinaa kaksipäällä ajaa metriäkään.

itse unohtaisin myös customit kokonaan ja katselis vähän laajemmalla silmällä pyöriä, esim pystyasentoiset nakupyörät yms. ne tarjoaa saman katteettomuuden ja paremman ajoasennon.

Meillä voimoke on suhteen alkuajoista asti istunut mun pyörän kyydissä matkustajana. Kuitenkin pari kevättä takaperin hän innostui ajamaan oman kortin. Kun kesä sitten vihdoin tuli niin samalla selvisi myös tälle janulle, että multahan viedään pyörä. Vaimo ei kuulemma halunut enään kyytiin vaan halusi ajaa itse.
sad_orig.gif

Siinä aloin sitten puoli-paniikissa etsimään itsellini uutta pyörää. Onneksi mieluinen ja aikaisemminkin haaveiltu pyörä löytyi nopeasti.
smile_org.gif
Yhdessä lähdettiin sitten kiertämään Suomen kaunista suvea kahdella pyörällä.

Eli voi olla että kun päästät vaimon puikkoihin niin se ei sitten enään kyytiin tulekkaan. ;)

P.S. Meillä yhteisen harrastamisen ilot aukenivat ihan toisella tavalla kun ostettiin bluetooth intercomit. Samalla voi jutella toiseen pyörään niitä näitä, eikä tarvitse "yksin" reissata.

Meillä lujanyrkin kanssa kokemukset vähän samat ku Yammu-setällä.
Reilut pari kautta se on kiltisti istunut 20.000 km takana, mutta nyt 3000-4000e customi pitäis hommata.

Metriäkään se ei oo ajanu, mutta lahjaksi saatu kortti (minulla myös) taskussa.
Tolla yläpainosella Trumpalla (kuva allekirjotuksessa) se ei suostu kokeilemaan ollenkaan, vaikka tarakalla on kovasti viihtynyt.
Joten, joku 600-750 customi hakusessa harjoittelu -ja reissupyöräksi (ja vielä japsi  
omg.gif
).

Ps. toi luutuut on ehdoton värkki  
062802jumpie_prv.gif

pss. 2-päällä me on ajettu heti 50 km jälkeen,
mutta painoero onkin tuplat...

Meille ostettiin syksyllä Vfr800 -98. Ajettiin vaimon kanssa kortit kesällä, joten uus motoristejä ollaan molemmat. Itsellä kokemusta crossipyöristä ja mopoista vuosia, vaimolla aika hiljaista. Pituudet menee itsellä 180 ja emolla n.160. Peruspyörältä vaikuttaa, vääntää ihan ok, eikä lähde mammankaan käsistä. Vaimolla varpaat yltää maahan, se riittäköön.
Saa nähdä millainen tappelu käydään kesällä ajovuoroista, kova on polte tien päälle
062802moto_prv.gif

Back