• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yamaha seca ekaksi mopoksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Mies vanhenee ja ikäkriisi syvenee, sitä pitää pian lääkitä. Olen ajellut viimeksi mopolla reilut 10 vuotta sitten mutta eiköhän tuo stonga vielä käsissä pysy. Mielettömiä summia ei kuiteknkaan ole "ekaan" prätkään pistää kun varusteetkin pitää hankkia joten kysymmä seuraavaa:

Olen ajatellut esim tälläistä :
http://www.motopalsta.com/showused.phtml?id=38597 - näyttää tältä: http://tinyurl.com/6kddz

Olisiko tuo oivallinen peli? Ainakin pikaisesti vilkaistuna newsseissa tuntuu olevan iästään huolimatta tekniikaltaan varsin kestävä peli? Meikäläisen huolena on lisäksi tuo pyörän riittävä koko - olen reilu 2 metrin ja 0.14tons kokoinen jässikkä joten ihan pienen viragon kanssa ei tule mitään muutaku sanomista
smile_org.gif
Mutta kopterilinjallekaan ei oikein viitsi (vielä) lähteä. Neuvokaas miestä mäessä ...

Tarkkaan en peliä tunne, mutta eikös tuo ole kardaanivetoinen peli? Perustekniikka on varmaan yksinkertaista ja varmatoimista ja tuo kokohommakin taitaa olla hoidossa: vanhemmat pyörät ovat yleensä kookkaita/raskaita. Ajo-ominaisuudet ovat tietenkin nykymittapuun mukaan surkeat; renkaat kapeat ja uraherkät, jousitus alimitoitettu ja mutkassa pitää todella kääntää pyörä kallistukseen. Nämä seikat tekevät kylläkin niistä myös nautinnollisia, ajaminen on todellakin "työtä"  
biggrin.gif
. Joku on moitiskellut ko. mallin etujarruja raskaskäyttöisiksi ja tehottomiksi, tämä pätee varmaan kaikkiin ikäluokkansa pyöriin...  
confused_orig.gif

Itse aloittelin vuonna 1998 Honda CB750K:lla, vertailukelpoinen peli tuohon Jammuun. Peli käy ja kukkuu edelleen eli niillähän on elinikää edessä vaikka kuinka paljon. Eikä ole paljoa pääomaa kiinni... Tosin työkaluja täytyy osata itse käyttää, muuten tulee kallista ajoa. Tuollaisia ei liikeet nykyisin suostu huoltamaan, saatika korjaamaan  
confused_orig.gif

Itselläni oli aikoinaan moinen, joka oli jossain määrin ongelmallinen. Pyörä kärsi käyntihäiriöistä, jotka ovat ko. vehkeelle tyypillisiä. Tulpanjohdot ja kovettuvat kaasuttimien luistien kumit lienevät useimmiten syypäät. Muuten pyörä on lujaa XJ perustekniikkaa, mutta sen "ajotietokoneesta" ei välttämättä voi samaa sanoa. Ajoasento on sinällään leppoisa, MUTTA KOKOISELLESI PYÖRÄ ON EHDOTTOMASTI LIIAN PIENI, EIKÄ JAKSA KANTAA PAINOASI. Takajarru on tankovälitteinen rumpujarru eli takahaarukan joustoliikkeet saavat jarrun ottamaan kiinnii omia aikojaan silloin kun se on sopivan herkäksi säädetty. Itse painoin silloin vain 80 kg ja aina rotvallin yli ajaessani meinasin kaataa pyörän takajarrun napatessa yllättäen kiinni. Sinällään en sen ajo-ominaisuuksia voi hirveänkauheana pitää. Suosittelisin ennen XJ 750 F tai 900 F mallia.

Kiitos neuvoista. Mitäs muita kuin noita edellä mainittuja suosittelisitte tän kokoluokan kaverille. Bemarit on kai aika isoille(kin) sopivia, R850R jne mallit ...

Muuten pyörä on lujaa XJ perustekniikkaa, mutta sen "ajotietokoneesta" ei välttämättä voi samaa sanoa. Ajoasento on sinällään leppoisa, MUTTA KOKOISELLESI PYÖRÄ ON EHDOTTOMASTI LIIAN PIENI, EIKÄ JAKSA KANTAA PAINOASI. Takajarru on tankovälitteinen rumpujarru eli takahaarukan joustoliikkeet saavat jarrun ottamaan kiinnii omia aikojaan silloin kun se on sopivan herkäksi säädetty. Itse painoin silloin vain 80 kg ja aina rotvallin yli ajaessani meinasin kaataa pyörän takajarrun napatessa yllättäen kiinni. Sinällään en sen ajo-ominaisuuksia voi hirveänkauheana pitää. Suosittelisin ennen XJ 750 F tai 900 F mallia.
Kyseinen pyörä oli ensimmäinen "iso" pyöräni.
Tekniikka on pomminvarmaa (perua jo aiemmista malleista), tehoa on tuon ajan laitteeseen (ja jopa joihinkin tämänkin päivän pyöriin) verrattuna varsin mukavasti. Ajo-ominaisuudet aivan kohdallaan (jos ei verrata uusiin pyöriin) ja kantavuuskin mielestäni sinulle riittävä. Olin itse n 105 kg kun ajoin kys pyörällä, eikä mitään ongelmia ilmennyt (myöskään kyytiläisen kanssa). Paljon on tietysti kiinni iskunvaimentimista ja niiden kunnosta. Tietysti tuohon kilometrimäärään voi jo rungossakin esiintyä väsymisen merkkejä, riippuen tietysti aiemmasta käytöstä. Tuota takajarru ongelmaa en muista kohdalleni sattuneen (varhaisdementia?).
Vuonna -88 ostin uuden XJ 900 F:n joka oli totaalinen pettymys. Tehoa oli vain hieman enemmän, mutta runko ei antanut hyödyntää sitäkään määrää. Se todennäköisesti ennemminkin pölvistuu massasi edessä... Vaihdoinkin kys laitteen jo 4600 km ajettuna toiseen pyörään.

Takajarru on tankovälitteinen rumpujarru eli takahaarukan joustoliikkeet saavat jarrun ottamaan kiinnii omia aikojaan silloin kun se on sopivan herkäksi säädetty. Itse painoin silloin vain 80 kg ja aina rotvallin yli ajaessani meinasin kaataa pyörän takajarrun napatessa yllättäen kiinni.
Tuollaisesta jarruilmiöstä en ole koskaan kuullutkaan, en Secassa enkä muissakaan. Kaverini ajoi Secalla 10 vuotta eikä moinen tullut koskaan esille.
Voisikohan mahdollisesti liian pieni vapaaliike jarrupolkimessa olla syy moiseen?

Jos isompaa naked-pärrää etsit, niin kawavanhuksiakaan ei kannata täysin unohtaa!
Kokoa ja Luotettavuutta löytyy Z1000/Z1100 (ilmajäähd.) vanhuksista ja terveitä yksilöitä löytyy 3-5k egellä. Varaosiakin saa hyvin vaikka peleillä jo ikää onkin ja päivityskään ei ole ongelma. Vievät isoakin miestä.
(Taipuvat muuten mutkiin kevyemmin kuin matkajuhdat: FJ, BMW. Ainakin mun mielestä!)

Uudemmista Zephyrit ovat nykyaikaisia versioita zetoista, ja sangen hyviä sellasia.

Ja onhan noita täyskokoisia toki muitakin. Matkaenskat Africa Twinit, DR:t ja Teneretkään eivät ole hullumpia pelejä monikäyttöisytensä vuoksi, kokoakin niissä piisaa ihan tarpeeksi.

Itseasiassahan prätkiä pitäisi olla 3-4 erilaista, jotta käyttötarpeet tulisi tyydytettyä koko skaalassa..
sad_orig.gif

Back