• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

XX kolina, ammattiapua kaivataan

pyörällä ajettu n.70th.. ja varsinkin tyhjäkäynnillä erottuu käynti äänestä "harvahko kolina". ääni tuntuu häviävän jos pistän vaihteen silmään ja löysään varovasti kytkintä niin että se alkaa juuri ja juuri tarttua ja pyörä yrittää ryömiä eteenpäin.  Ääni on pahentunut viimeisen 5th aika. alussa kolina oli harvaa, nyt harvahkoa
smile_org.gif

Kytkin vai nokkaketju juttuja?  vai onko jotain haluamassa ulos koneestani?

Niin ja sitte, tyhjäkäynti vaeltaa pikkuisen, ja pientä nykimistä kun ajaa tyhjäkäynnillä.. liittyisivätkö tuohon?

confused_orig.gif

Mulla on -99 mallin ruisku blaccari ja jolla on ajettu 49tkm.Onko sulla se ääni semmosta vähän aaltomaista?Ja varsinkin silloin ääntää ku kone on kunnolla lämmin.Minä vaihdoin öljymerkkiä, mutta mulla ei vaikuttanut asiaan.
Olen yhtä neuvoton kuin sinäkin tämän vian kans.
Seuraavaksi aattelin vaihtaa nokkaketjun kiristimen, mutta en usko sen vaihdon poistavan ongelmaa??

Olisko täällä viisaampia ketkä osais sanoa diagnoosin???

juu,, lämpimänä kuuluu,, varsinkin n,5th sitte ilmeni vaan lämpimänä. aaltomaisuudesta entiiä, mutta semmonen kolke kuuluu.,.

Oulussa Spare Wheelillä maksaa 62€ kiristin.
Vaihtotyöstä en tiedä, mutta ei sitä kannata viedä korjaamolle, vaihtaa sen ite.Se on helppo vaihtaa ite.

Toivottavasti on vain kiristimen aiheuttama ääni, mutta epäilen tuota ääntä, koska ei kuulosta nokkaketjun ääneltä.

Toivottavasti olen väärässä ;)

Saman tyyppinen ongelma pikkasen vanhemmassa pelissä... 94 600 cbr ajettu 54tkm. pitää kauheaa raksutusta kun käynnistää lämpimänä moottorin.. Minuutin ajon jälkeen ääni häviää.. Venttiilit pitäisi säätää tämän ajokauden jälkeen... Onkohan vika venttiileissä vai nokkaketjussa ??

Ei kannattane käydä nokkaketjua / rattaita vaihtamaan....
muutama tuhat km ja rallatus jatkuu....
Niinku tossa joku sano, se on Hondan ominaisuus...
Mulla rallattaa nokkaketju n.3500rpm:ssä ja kone lämpimänä/kuumana...

Oulussa Spare Wheelillä maksaa 62€ kiristin.
Vaihtotyöstä en tiedä, mutta ei sitä kannata viedä korjaamolle, vaihtaa sen ite.Se on helppo vaihtaa ite.

Toivottavasti on vain kiristimen aiheuttama ääni, mutta epäilen tuota ääntä, koska ei kuulosta nokkaketjun ääneltä.

Toivottavasti olen väärässä  ;)
nooh..mitä epäilet? kampiakselin laakerit? vai mikä?

En osaa sanoa mikä ääntää mutta nyt on tilattu uus kiristin. Käytin yhdellä pätevällä oululaisella huolto miehellä, niin meinas että minuna vaihtas kiristimen, mutta senkään mielestä ei tuo ääni johdu siitä.

Eli jos vaihdon jälkeen vieläkin ääntää, niin käytän Euroopan parhaalla Honda mekaanikolla, ja jos sekään ei osaa sanoa että mikä ääntää, niin annan olla ja käännän rannetta enempi ja hommaan korvatulpat
biggrin.gif

"sehän on heikkoa mikä ei kestä"

Mun mielestä kiristimen vaihtokaan ei auta, jos se kolina tulee nokkaketjusta kumminkin, koska ketjuhan resonoi kun se on epätasaisesti "kulunut" ja kiristin kiristää "joustottomasti" eli yhdellä kireydellä...
Ei tästä ehkä selvää saanu, mut ......tätä mieltä minä....

pyörällä ajettu n.70th.. ja varsinkin tyhjäkäynnillä erottuu käynti äänestä "harvahko kolina". ääni tuntuu häviävän jos pistän vaihteen silmään ja löysään varovasti kytkintä niin että se alkaa juuri ja juuri tarttua ja pyörä yrittää ryömiä eteenpäin.  Ääni on pahentunut viimeisen 5th aika. alussa kolina oli harvaa, nyt harvahkoa
smile_org.gif

Kytkin vai nokkaketju juttuja?  vai onko jotain haluamassa ulos koneestani?

Niin ja sitte, tyhjäkäynti vaeltaa pikkuisen, ja pientä nykimistä kun ajaa tyhjäkäynnillä.. liittyisivätkö tuohon?
joo ja perskeles.. tuo ääni tulee vaan ku kone lämpenee.. ja kun se on lämmin ja pykälä silmässä ja löysää kytkintä se häviää...------tana...

on tääkin harrastus
smile_org.gif

Mulla teki samanlaista kolkotusta valvolinen öljyllä lämpöisillä keleillä kun kone kävi lämpöisempänä kuin normaalisti. Nyt vaihdettu Hondan öljyt ja vielä ei ainakaan ole kolkotusta kuulunut.

Heitänpä seuraavanlaisen arvion äänen syntyperästä, olisko kytkin joka ääntää
confused_orig.gif
Kun puristatte kytkimen pohjaan loppuuko se ääni? Voi olla nimittäin että kytkimessä on pientä väjyyttä "booreissa". Syönyt pienet urat noi kytkinlevyt ja pääsevät helisemään sen seurauksena.
lookaround_orig.gif

Mulla oli Hondan öljyt gn4 ja se äänsi.
Viime viikonloppuna vaihdoin Castrolin GPS : sama lopputulos.

Ääntää vaikka kytkin on pohjassa, sitten häviää kun laittaa koneeseen pienen vedon päälle.

Ens viikolla vaihdan nokkaketjun kiristimen...saa nähä miten käy...

Kuinka paljon olette ajaneet samoilla öljyillä
confused_orig.gif

Mulla oli Hondan öljyt gn4 ja se äänsi.
Viime viikonloppuna vaihdoin Castrolin GPS : sama lopputulos.

Ääntää vaikka kytkin on pohjassa, sitten häviää kun laittaa koneeseen pienen vedon päälle.

Ens viikolla vaihdan nokkaketjun kiristimen...saa nähä miten käy...

Kuinka paljon olette ajaneet samoilla öljyillä
confused_orig.gif
ilmoita heti jos saat sepelimyllyn hiljaiseksi
smile_org.gif
osaan ostaa sit samaa "lääkettä"

ihan vaan noin kysyäkseni: mites se vedon päälle laitto hiljentäis tota ääntä, jos se tulis nokkaketjusta?  

kytkimen suuntaan katsetta (ja korvaa) kääntäisin mieluummin. siihen toi öljy(laatu)kin vaikuttaa, kun kerran on märkä kytkin. jos olis vaikka joitain levyjä poikki, niin ne kyllä helisee, kunnes tulee puristusta eli vetoa...

ai sori, nyt mä vasta huomasin, että tossa oli "ammattiapua kaivataan", eli mitä mä tästä tietäisinkään, mähän ajan kawalla, ja nehän kolisee aina!  
pftroest.gif

ihan vaan noin kysyäkseni: mites se vedon päälle laitto hiljentäis tota ääntä, jos se tulis nokkaketjusta?  

kytkimen suuntaan katsetta (ja korvaa) kääntäisin mieluummin. siihen toi öljy(laatu)kin vaikuttaa, kun kerran on märkä kytkin. jos olis vaikka joitain levyjä poikki, niin ne kyllä helisee, kunnes tulee puristusta eli vetoa...

ai sori, nyt mä vasta huomasin, että tossa oli "ammattiapua kaivataan", eli mitä mä tästä tietäisinkään, mähän ajan kawalla, ja nehän kolisee aina!  
pftroest.gif
heheh

sori blackdirt:), tuli turhan provo juttu tosta edellisestä. ei ollut ihan tarkoitus, joten yritetään uudestaan, vaikka en ammattimainen moottoripyörämekaanikko olekaan, ja siitä, kun omistin Honda-merkkisen mopon, on jo yli 30 vuotta. Kawoja olen kuitenkin ajanut (ja kuunnellut) yli kymmenen kesää ja yli 100,000 km joten...

asiaa siinä kommentissa kyllä oli takana: nokkaketjuun ja sen kireyteen ei periaatteessa vaikuta veto päällä/pois mitenkään, koska nokkaketjua käyttää hammaspyörä suoraan kampiakselin päässä, joka ei mitenkään ole osa voimansiirtoa, vaan vaihteistoon menee voima ensiövetohammaspyöräparin kautta, joka bläkkärin koneessa näyttää ainakin huoltomanuskan mukaan olevan keskellä kampiakselia (just niin kuin ison zetorin koneessakin on). siksi voiman kulku sen hammaspyöräparin kautta ei mitenkään pitäisi vaikuttaa nokkaketjun vetopyörään ja ketjun kireyteen (=ääneen), joten periaatteessa vedon päälle tulo (jonka kerroit hiljentävän äänen) ei pitäisi mitenkään tuntua nokkaketjun kireydessä, ja äänessä, jos se tulisi nokkaketjusta.
toisaalta aina kun veto tulee päälle, moottorin kierrosluku laskee hiukan, kampiakselin mahdollinen vääntövärähtely vaimenee, ja silloin voi joku resonanssiääni nokkaketjussa hiljentyä.  
wink.gif

silti, olisin kuitenkin enemmän sen näkökulman kannalla, että ääni tulee kytkimestä. perustelut: 1) kytkinlevyjä voi olla poikki, jos koneessa on ajoa jo 70,000 km. olen nähnyt katkenneita levyjä pienemmilläkin kilsoilla. 2) kylmänä ei ääntä, koska silloin öljy on kylmää=jäykkää, ja vaimentaa >> hiljentää värähtelyt ja äänen. 3) kuumana kolisee pahemmin, kun lämpimän öljyn viskositeetti on pienempi kuin kylmän >> ei vaimenna yhtä tehokkaasti värähtelyjä >> kovempaa ääntä, eli jos ääni tulee kytkinlevyistä, kylmä ja "paksu" öljy vaimentaa värinää ja ääntä, ja vasta kun moottori on lämmin ja öljy notkeaa, alkaa kuulua ääntä. 4) nokkaketjun kireys lisääntyy moottorin ja sen osien lämmetessä, eli ei pitäisi ainakaan enemmän pitää ääntä lämpimänä, vaan päinvastoin.

toisaalta äänen paikallistamisen tekee hankalaksi se, että bläkkärissä näyttää huoltomanuskan mukaan olevan sekä nokkaketju että kytkin samalla (oikealla) puolella moottoria. ison zetorin koneessa nokkaketju on vasemmalla, kytkin oikealla puolella, mikä (vähän) helpottaa äänen paikallistamista.

joskus muuten auttaa tuollaisen äänen lähteen paikallistamisessa "stetoskooppi", eli oon nähnyt mekaanikkojen pistävän vaikkapa ruuvimeisselin kärjen koneen kylkeen jossain kohtaa, josta epäilee äänen tulevan, ja sitten korvaa kiinni kahvaan. mitä lähempänä ollaan äänen=värähtelyn aiheuttajaa, sitä kovemmalta ääni kuullostaa.

ja se viimeinen pointti oli näin kawanomistajana, että on tosiaan v*tun vaikeata selvittää, mistä joku häiritsevä ääni koneessa tulee, varsinkin jos niitä joutuu kuuntelemaan vähän väliä, ellei suorastaan koko ajan. silti pitäisi vaan uskaltaa ajaa...

toivottavasti tää juttu selviää...

Back