• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Xenonvalo ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sakkeus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Päivää.

Ongelmani on xenonvalot ja sen syttymättömyys.

Pyörän on Kawasakin Z1000 -03
Asensin fillariin kaksi kesää sitten (nyt siis menossa toinen kesä) autojen xenonvalon.

Nyt xenonvalo ei syty?
Syynä voi olla kosketushäiriökin, mutta siihen en usko, koska olen käynyt liitokset jo läpi.

Kun käynnistän fillarin, yrittä xenonpolttimo käynnistyä (kun pyörä hörähtää käyntiin).
Mutta kun polttimi yrittää syttyä (välähtää kerran tai kaksi polttimon sisällä), mutta sitten valo ei syty?

Valosarja on ostettu motonetistä.
Malliltaan auto xenon sarja (vain yksi poltin kytketty).

Auttakaapa mijestä mäjessä, jos jollain on kokemusta syttymättömistä xenoneista.

Kiitoksia jo etikäteen

Jos sulla on toinen poltin kotona niin kytke se. Jos ei syty on ballasti rikki. Tietty senkin voit testata ja varmistaa kokeilemalla toisella ballastilla.

Ballastille menevä jännite jostain syystä liian alhainen, tai sitten se ballast on tullut tiensä päähän. Kokeile toisella?

No, ihan ensimmäisenä tulee mieleen että oletko katkonut/jatkanut/tinannut/pilannut niitä johtoja mitenkään?
Siis nimenomaan polttimon ja ballastin välisiä johtoja.
Olen nähnyt yhden risan ballastin tähän päivään mennessä, se oli oikeasti hajonnut itsestään.

Joo, eli siis olen jatkanut johtoja, koska ballisti (eli se mötikkä joka toimii sytkänä) on sijoitettu penkin alle, eikä maskin alle.

Mutta tutkitaan.

Kiitos vinkeistä.

+ kokeilen toisella lampulla myös, syttyykö vai ei

Joo, eli siis olen jatkanut johtoja, koska ballisti (eli se mötikkä joka toimii sytkänä) on sijoitettu penkin alle, eikä maskin alle.

Mutta tutkitaan.

Kiitos vinkeistä.

+ kokeilen toisella lampulla myös, syttyykö vai ei
Tuo johtojen katkominen voisi olla ongelma. Olen joskus törmäilly vastaavaan katkomiseen, ja silloinkin toimivuudessa oli ongelmia. Valot kyllä saatiin toimimaan (toistaiseksi), mutta aikamoista tinailua tms. se oli, jotta häiriöitä ei tulisi.

Eli voisko ongelma olla hapettuminen tms., jos valot ovat kerta toimineet.

Onko sinulla muuten releen kautta tuo valo?

Ostin tuossa keväällä sellaisen kiinantekeleen ja se toimi noin kolme viikkoa enemmän tai vähemmän asiallisesti. Lopussa sitä oli yhä vaikeampi saada päälle ts. se aina välähti kerran tai kaksi ja sit oli lyhty pimeänä vaikka kone kävi. Alussa auttoi kun sammutti virran ja starttasi uudestaan. Lopussa valo alkoi välkkyä kuin strobo ja ei mennyt montaa päivää kun poltin paloi. En oikein koskaan päässyt selville että oliko vika polttimessa, ballastissa vai kenties releessä. Johtopäätöken kuitenkin tein että kiinasta ei saa laatutuotteita, vaikka jotkut onnekkaat saavatkin vähemmän viallisia tuotteita.

Johtopäätöken kuitenkin tein että kiinasta ei saa laatutuotteita, vaikka jotkut onnekkaat saavatkin vähemmän viallisia tuotteita.
No eikös adullinen hintakin jo jotain...
lookaround_orig.gif
Tosin itsellä on tainnut olla tuuria pelissä, sillä 3 sarjaa noita eBaysta on tullut tilattua ja kaikki ovat lähes päivittäisessä käytössä, wanhin autossa 3. vuosi menossa H7 ja tuorein Kawassa 2. vuosi menossa H4-2
thumbs-up.gif

Korkeajännitejohtoja ei kannata jatkaa itse jos ei ole oikeita liittimiä. Jatkojohtoja noihin saa kyllä aika monestakin paikasta.
Esim tuolta www.js-tuning.com
Siellä on myös ledipolttimoitakin.

Noita kiinasarjoja olisinko tilaillut jotain vähän toistakymmentä, itselle ja kavereille... ainakin yksi ballast oli rikki heti tullessa ja pari muuta on tainnut hajota. Alkavat vilkuttaa juuri tuollain kuten ylläkin on kuvailtu, sitä herkemmin mitä kylmempi keli.
Polttimoita ei omassa käytössä muutaman vuoden aikana ei oo palanut muistaakseni kuin yksi, mutta autossa vuoden välein ne saa vaihtaa uusiin kun ovat jo niin himmentyneitä... mutta ihan sama jos ne vuoden kestää, kun sarjat maksoi 45 euroa/kpl.

...mutta ihan sama jos ne vuoden kestää, kun sarjat maksoi 45 euroa/kpl.
Joo itse maksoin suurinpiirtein tuon verran. Tosin kolmesta viikosta käytöstä se alkaa olla jo kohtuullinen summa, mutta sitä hankkiessani olin kyllä varautunut hajoamiseen.

Nyt oon pohtinut josko pitäisi hommata joku tollanen autoxenonsetti, jossa sais 2 kpl xenonsettejä satkulla. Jäis siten hinta suurin piirtein tohon kiinasetin hintaan. Ainakin kilpailija.com niitä tuntuu myyvän. Toisen vois sitten pitää varalla tai myydä edelleen.

Back