• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Xenan jarrulevylukko esim. xn14 tai 15

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopojussi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos sinulla on Xenan jarrulevylukko, voisitko ystävällisesti kommentoida sen toimivuudesta. Tarkoitan lähinnä näitä uusia malleja, joissa on parannettu kosteussuoja.
Omat kokemukset xn15:sta ovat huonot, toimii epämääräisesti. Oli kesällä Virossa mukana ja antoi yölläkin mukavia yllärihälytyksiä ilman mitään syytä. Päivällä pyörän seistessä kadun varressa ja autojen ajaessa ohi huuti lähes taukoamatta. Kaverilla on samanlainen hälytin ja toimii yhtä epäluotettavasti. Luultiin jo, että siinä on jonkinlainen infrapuna liiketunnistin, kun teltassa ei kärsinyt edes kylkeä kääntää, kun se alkoi kiekua. Mutta infrapunatunnistin on vain jarrulevyn tunnistamista ja valmiustilaan siirtymistä varten.
Tänään testailin sitä taas ja luulin, että vika selvis. Alkuunsa toiminta täysin epämääräistä ja sen jälkeen mittasin paristojännitteet, kaikki napit n. 1.44v. Varaparistot n. 1.58v tilalle ja testailemaan. Lukko herkimmässä asennossa ja sitä piti liikutella jo aika reippaasti, ennenkuin sai hälytyksen. Jätin muutamaksi tunniksi sen rauhaan ja touhusin aivan muuta. Mutta se ei halunnutkaan olla yksin ja alkoi parkumaan ihan syyttä suotta. Kävin vähän hyväilemässä sitä ja sen jälkeen taoin lekalla lattiaan ja seinään, kun ajattelin sen hermostuneen pienestä naputtelusta. Mutta ei se ollu moksiskaan.
Nyt se jäi yöksi itekseen pimeeseen talliin. Saas nähdä alkaako yöllä parkumaan. Ei kannattais, sillä voipi olla että se jää seuraavaks lekan ja lattian väliin.

Ei kestä kunnon sadetta... Jos jää yöksi pyörään kovalla
sateella niin huutaa kun ottaa pois. Hälyttää niin kauan heilutellessa
kunnes avaa koko sydeemin ja kuivaa huolella.

Mulla on toi XM 15 ja olen ollut ihan tyytyväinen.

Ekassa oli joku kontaktihäiriö, mutta Italo hoiti sen kondikseen heti ostoa seuraavalla viikolla.

Käytännössä roikkuu etu levyssä. Ei pahemmin vika hälyjä paitsi jos joskus on oikein raju tuuli (herkkyys riippu myös siitä miten ripustaa)

Suurimman osan ajasta kun mopo seisoo joutilaana on myös pressu päällä joka peittää Xenankin, mutta kesällä oli ihan taivas allakin.

Olen ollut tyytyväinen - mulla on myös se "pikkuveli" se keltainen, mutta se nyt on ollut lähinnä varastossa se oli toista mopoo varten enkä ole sitä hukannut. Mitä nyt makas kukka puskan juurella noin kuukauden ja silti pelittää. Ihmettelinkin jo mihin olin sen iskenyt ;)

Mulla on toi uusi 14-malli ja en ole siihen ollut kovinkaan tyytyväinen.

Useampaan kertaan se on luullut olevansa levyssä kiinni vaikka ei olisikaan. Ts. kun on lukkotappi kiinni ja lukko esim penkin alla niin alkaa huutamaan kesken ajelun
nixweiss.gif
Voitte arvata että häly päällä ajeleva motoristi kerää katseita.. Tuohon itsestään laukeiluun auttaa ainoastaan pattereiden irrotus.

Toisaalta pattereitakaan ei oikein pääse enään vaihtamaan kun kuusiokoloruuvi muuttui pyörökoloruuviksi viimeisimmän vääntelyn seurauksena.

Kaiken kaikkiaan aika paska vehje IMO.

Täällä myös hiukan huonoja kokemuksia. Laite tosiaan välillä luulee olevansa asennettuna vaikka ei olekaan -> huutaa itsekseen. Joskus taas on alkanut hälyttää ilman syytä myös paikalleen asennettuna (tämä ei ole kiva keskellä yötä taloyhtiön pihalla  
shaun.gif
).

Em. syistä johtuen en ole sitä enää käyttänyt. Tarkoituksena on jossain vaiheessa yrittää uudelleen, jos se toimisi hiukan paremmin (uudet paristot, IR-anturin putsaus, ...).

Mulla tuli muutaman kerran melkein kurat housuun, kun tulin kotipihaan keskellä yötä ja olin laittanut lukon paikoilleen. 5 metrin päässä moposta poispäin kävellessä alko häly huutamaan. Näin kävi muutaman kerran, jonka jälkeen otin hälytysmodulin pois ja käytän lukkoa ihan vaan ilman hälläriä.

Hmm.. Mulla on ainakin XN14 toiminut moitteettomasti sen mitä olen reissuissa käyttänyt. Ainoastaan lukon irrotus on haasteellista, kun avain pitää pystyä asettamaan reikään oikein ja vielä saada lukko auki nanosekunnissa, kun hälytys alkaa melkein heti jo lukkoa hipaistessa
biggrin.gif
... Laite on ollut pyörässä kiinni myös kaatosateessa, mutta silloin olen asentanut sen pyörän vasemmalle ("ala")puolelle, jolloin se on aika hyvin pyörän suojassa sateelta ja ei ole kastunut. Matkaillessa se on kulkenut repussa tai taskussa, missä se ei pääse kolisemaan mihinkään kovaan ja täristämään laitteen sisuskaluja.

Kauppiaiden vakuutteluista huolimatta Xenoja tuntuu vaivaavan samat ongelmat vuodesta toiseen. Joka vuosi tulee uusia malleja, joista aiemmat ongelmat on nyt poistettu jne..

Mulla oli Xena 1998-1999. Tai oli oikeastaan oli 3 Xenaa, sillä takuuseen sain 2 kertaa uuden. Sillä kolmannella heitin viimein vesilintua. Ihan samat vaivat oli silloin aikoinaan, kuin näyttäis olevan edelleen..

Ei huutanut yöllä, mutta päivällä sain taas yhden epämääräisen hälytyksen. Potkin siihen ensin norm. hälytyksen, uusi kiinnitys ja jonkun ajan päästä vikahälytys (liikuin 2m päässä). Ilmeisesti/toivottavasti noihin vikahälytyksiin on joku todellinen syy. Jos ei, niin laite on täys paska.
Yksi saattaisi olla tuo infrapunatunnistin. Välissä on jarrulevy ja siinä kun on reikiä (ainakin mulla) ja jos tunnistin ei olekaan aivan umpimetallin kohdalla jne... Tiiä häntä. Huomenna lattarauta väliin ja testit jatkuu.

Tän kesän ollu käytössä XN-14 ja ihan hyvin on toiminu. Pari kertaa tehny vikahälyn asennuksen jälkeen, mikä ei nyt niin vaarallista ole. Kuitenkin VAT-hyväksytty ja toimiva ihan levylukkona, vaikka ei häly toimisikaan. Hyväksyttyjä lukkoja ei kuitenkaan paljon halvemmalla lienee saa.
nixweiss.gif

Itselläni on tuo xn-14 ollut myös tämän kesän käytössä. Hermot meinasi ensin mennä sen hälyttelyihin keskellä yötä, mutta sitten kokeilin siirtää sen etujarrulevyn alalaidasta noin puoleen väliin, jolloin virhehälyt loppuivat. Ohjeessa muistaakseni sanottiin, että alalaidassa laite olisi vähiten herkkä, mutta ei tuo ainakaan tässä yksilössä pätenyt.

Itse arvelen, että syy oli siinä, että alalaidassa lukko ikäänkuin "riippui vapaasti", koska pyörä oli parkissa seinän vieressä ohjauslukko käännettynä oikealle -> jarrulevy suurinpiirtein pystysuorassa ja lukko pääsi ehkä heilumaan pienestäkin tuulen puhalluksesta (tai jotain, ei toisaalta uskoisi noin raskaasta mötikästä).

Toiminut moitteettomasti. Sivulaukussa hälytti kerran suojapussissa ollessaan. Syy se kuusiokoloavain oli samassa pussissa ja oli mennyt lukon hahloon. Koko kesän ollut kiinni kun pyörä on ollut parkissa. Vesi ei ole haitannut nyt syksyllä. Eihän vettä kesällä kyllä satanutkaan. Lukko on suoraan eteenpäin levyssä. Kun pikkaisen potkaisee etupyörään, niin kyllä hälyttää.

Todella huono laitos. Naapurit kyllä huomautti jo ensimmäisen yön jälkeen vika hälytyksistä.
Paikkaa muuttamalla jarrulevyn "kello kolmeen" sai hiljasemmaksi.

Lukon irrotuksessa piti keskittyä avain oikeassa asennossa, lukosta kiinni ja sekunnissa lukko irti tai se alkoi huutamaan.

Ensimmäisen kerran kun se kastui sen luuli pystyvän kuivaamaan, mutta toisen kerran kun avasi sisukset olikin jo ihan ruosteessa.

Toisaalta turhempaa rahan tuhlausta mopottimeen ei ole pystynyt tekemään kun sillä ei tee mitään muuta kun kotona paperi painona.

Täysi P*SKA koko lukko .Laadun ymmärtäisi jos se olisi muutaman euron kapistus mutta EI...
033102ass_1_prv.gif

Mopottimessa on kiinni XN-15.. Tai siis tällä hetkellä on satulan alla
withstupid.gif
piilossa. Välillä antaa täysin aiheettomia vikahälyjä. Sisäkaluja en ole katsellut, mutta kyllä kesällä meinasi pariin otteeseen hermot mennä kun laite huutaa 2-3 kertaa peräkkäin ilman aihetta. Ja sitten välillä taas toimii ihan moitteettomasti!

Onpahan naapureillekin jotain hauskuutta
biggrin.gif
No, pääasia että pyörässä on lukko kiinni, vaikka ei se varmaan muuta tee kuin hidastaa jos joku on pyörän viedäkseen. Antaa ainakin turvallisuuden tunteen.

En ainakaan vielä ole valmis ko. tuotteesta luopumaan.

viime kesänä ostettu xn14, kastuttuaan hälyttelee turhia. oikein toimiessaankin hankalahko vehje, pois ottamisessa pitää olla konserttipianistin sorminäppäryys ja hämähäkkimiehen nopeus, muuten alkaa huuto. semminkin kun se pelkkä "varoitusääni" jota ei voi välttää poisottaessa on volyymiltään sama kuin varsinainen hälytys =^/

palvelee paremmin pelkkänä lukkona ilman hälymokkulaa.

Otetaanpa tämä aihe taas esiin, kun alkaa tuo käyttöaikakin lähestyä.

Testailin talven aikana omaa lukkoani muutaman kerran, mutta ei sen sielun elämä minulle kuitenkaan täysin valjennut.
Jotenkin sen epämääräisyyden sai hallintaan, jos sen antoi olla jonkun aikaa samassa asennossa kuin jarrulevyssä ennen
sen laittamista kiinni (vähän niinku tekeytyä).
Liekö jotain tekemistä hälytyssysteemin kanssa? Voin olla täysin väärässäkin, vaikka itse testi kyllä on tehty
tieteellisen tarkalla MUTU-menetelmällä.
Samalla menetelmällähän tuo näyttäis lukkokin olevan tehty.
Nyt se on maahantuojan ihmeteltävänä. Ja kun sais vielä sen pois sieltä, niin näkis tullooko siihen mittään tolokkua.

Mulla kanssa xn-14 huusi kuin viimeistä päivää yksin jäädessään. Eli pääsin n. 5 metrin päähän pyörästä, niin kuului pahaenteinen piip-piip ja heti perään se hirveä ujellus. Ja uudestaan kotiin päästyäni. Ja uudestaan kolmelta yöllä. Voitte arvata, että naapurit tykkäsivät hyvää. Edes asennon vaihto ei auttanut. Olipa lukko kiinni miten päin tahansa, niin se huusi turhaan.

Päädyin ottamaan vekottimesta patterit pois kokonaan ja käytän sitä nyt pelkkänä lukkona. Vielä pattereita poistaessani hälytys laukesi kerran. Eikä tunnistimien välissä luonnollisestikaan ollut tuolloin mitään metallista.

Back