• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

vuokraus vs. osto - neuvoja aloittelijalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja katajainen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Lappeenranta
Motokuumetta on podettu reilu vuosi ja nyt on lopultakin A-kortti käsissä. Vain pyörä puuttuu! Poikakaverin 1200-kuutioista Banditia en haluaisi ajella, vaan naiskuskina ajattelen, että ihan 600-kuutioisella voisi aloitella
smile_org.gif
Toisaalta ajoaikaa ei ihan mahdottomia ole tällä ajokaudella jäljellä... Kannattaisiko siis vuokrata pyörä vai ostaa oma? Ja mistäköhän E-Karjalan alueella voisi pyörää edes vuokrata? Kaikki kommentit ja pienetkin avut otetaan kiitollisena vastaan
biggrin.gif

Hei!

Itse ainakin olen vuokrannut toiselta mopoilijalta pyörän tälle kesälle. Ajoaikaa sen verran vähän oman olkapääleikkauksen takia että ollut varsin toimiva systeemi.
Monella on pyörä ihan turhaan tallissa seisomassa tms.. niin mie ainakin sain todella monta vastausta yksityisiltä jotka mieluusti vuokraa pyörää!
Kunhan muistaa vaan että siinä pyörässä ois vakuutukset kohdallaan ettei tuu mitään ylläreitä jos vaikka kippaa sen kanssa
smile_org.gif

Ens keväänä olen sitten meinannut oman pyörän ostaa kun pitäs olla paikat taas kunnossa.

Eli eikun vaan tänne ilmoitus että vuokraat pyörää niin saat varmasti vastauksia!

smile_org.gif

Jos vuokraat niin vuokraa yksityiseltä, yleensä vuokrahinnat on aivan käsittämättömän järkyttäviä. Ainakin jos jostain oikeen liikkeestä vuokraat ja niissä on yleensä viellä km rajoitus jonka ylimenevästä osasta maksat viellä lisää.

Mutta rohkeesti vaan kokeilemaan sitä isorosmoa, ei niitä kuutioita kannata pelätä. Tosin kahdella pyörällä kaksistaan ajo on paljon hauskempaa kuin yhdellä pyörällä.

Kokeile tota Kirsi80:n vinkkiä ja pistä vaikka foorumeille "halutaan vuokrata" ilmoitus. Vaikka ite kallistuisinkin oman pyörän oston kannalle. Tulee syksy ja hinnat on laskusuuntaisia.

Nettimotosta kattelet sopivia mopoja, ja kyselet josko joku vuokrais/ teet sopparin että jos mopoon tulee pienikin kolhu niin sitoudut ostamaan sen mopon.

Hei! Lappeenrannassa toimii yritys nimeltä AJK-Yhtiöt Oy joka vuokraa tässä vaiheessa kahta pyörää - Suzuki Intruder 800sta ja 1800sta - uuden karheita ;) gsm. 040 1729 633 terveisin Saija Vuorela

Vielä noista AJK-Yhtiöiden pyöristä - tsekkaa keskiviikon Etelä-Saimaa ja sieltä Moottori-Saimaa osio - siellä ilmoitus/kuva vuokrattavista pyöristä... saat jotain osviittaa et mitä "ne" vuokraa
smile_org.gif
- eivätkä ne vuokrahinnat oikeasti ole mitään övereitä niin kuin tuntuu monilla olevan väärä käsitys homman nimestä - eli paas soittaen
biggrin.gif

Ite en kyllä menisi ainakaan liikkeestä vuokraamaan kun pyytävät lähes 150e/vrk pyörästä kuin pyörästä, joistakin jopa selvästi enemmän. Yksityiseltä vuokraaminen saattaa olla jopa jotenkin varteen otettava vaihtoehto, mutta mieluitenhan sitä aina omalla ajelee.

Ja jos itsellä on tarkoitus pyörä ostaa ja talvisäilytyspaikka on kunnossa niin voihan sen ostaa jo loppu kaudeksikin niin saa keväällä heti aloittaa ajamisen eikä tarvitse sitten etsiä uutta menopeliä.

Vuokraus on varmaankin hyvä valinta nyt syssyllä, sillä huomannet ettei ne rosmonkaan heposet ja newtonmetrit liikaa ole -jättämällä kusiaisen ostamatta säästät ainakin rekisteriotteen kulut jne.  
biggrin.gif
Ostat sit talvella Busan tai jonkun kilokyykyn ensi kesäksi!

Muutamia motoristikavereita kun ajattelee, niin kyllä heidän pyörilleen tulee kalliita kilometrejä.

ajetaan ehkä 2tkm/kesä. Vakuutukset eivät kuitenkaan siitä halpene, vaikket ajakaan kuin silloin tällöin. Pääoman muutoksesta on turha yleistää, koska pyörät ovat niin erilaisia tässä suhteessa, ja niihin voi toisaalta käyttää pajonkin lisärahaa.

Varmaan näille tulisi halvemmaksi ajaa vuokrapyörällä. Toisaalta kuitenkin ainakin osalle heistä osa moottoripyöräilyä on sen omistaminen. Sitä sitten puunaillaan ja varustellaan lisää silloin, kun perhetilanne ei salli ajamista. Kun pyörä on kiiltävänä pihassa, on sillä sitten helppoa lähteä liikenteeseen heti, kun siltä tuntuu ja on mahdollisuus. Vuokrapyörässä kuitenkin on oma vaivansa ennen kuin olet tienpäällä.

Eli vuokraus vs. oma pyörä: ei voi olla yhtä oikeaa vastausta, kannattaa tunnustella omaa käyttöä, ja olla itselleen rehellinen. Tarjosin omaakin pyörää vuokralle yhdelle kaverille, ennen kuin osti oman (seisomaan pihaansa).

Huomasin sen sinun vuokrausilmoituksen niin kannattaa lisätä sinne omat yhteystiedot, minulle ainakin kaikki tarjoukset tulivat sähköpostiin/textarilla, ei tänne org:n viestiketjuun.

thumbs-up.gif

Itselleni on sattunut niin onnellisesti, että velipoika osti itselleen tuon Hornetin ja minä saan sitä lainata aina kun on tarvis/halu/muuten vaan. Pyörälle tulee käyttöä enemmän ja kahden ihmisen ajohalut täytettyä. Lisäksi minun ei itse omassa tiukassa rahatilanteessani tarvitse maksaa vakuutusmaksuja vaan pelkät bensat. Joka tapauksessa ajelisin vain pari tonnia vuodessa, joten tämä ratkaisu on ollut erittäin toimiva. Suunniteltiin jossain vaiheessa myös sellaista, että pyörä olisi ollut molempien nimissä, mutta päädyttiin sitten kuitenkin pitämään se näin.

Ainoa miinus tässä yhtälössä on ollut se, että menin kaatamaan pyörän viikko takaperin ja tuloksena oli katkennut jarrukahva. Olisin kyllä ostanut uuden, mutta onneksi veljeni oli suunnitellut joka tapauksessa vaihtavansa kahvat erilaisiin, joten minun ei tarvinnut tähän sitten sijoittaa mitään. Toisen omaa käsitellessä pitää tietysti pitää sitä paremmin kuin omaansa, mutta jos yhteisymmärrys asioihin löytyy ja pelisäännöt ovat selvät molemmille, niin tällainen ratkaisu voi olla ihan toimiva.

Jos kerran ei ole pyörää josta olisi päästävä uudenalta eroon, niin nythän se pyörä kannattaa ostaa ilmanmuuta, syyshintaan..

Iso kiitos kaikille neuvoista! Olen juuri mietiskellyt sitä, etten pysty kovin hurjia kilometrimääriä ainakaan muutamina ekoina vuosina ajamaan, joten kannattaako sitten laittaa rahaa kiinni pyörään vain omistamisen halusta. Vuokraamisessa on omat huonot puolensa, ja maksaahan siinäkin helposti "tyhjästä"... No, korjailenpa ilmoani ja odottelen, josko vuokraajia löytyisi.
biggrin.gif

Sen verran pitää raportoida, että oman ostoon päädyin kun sopiva sattui kohdalle. Pyörä on poikakaverin kanssa yhteisomistuksessa - toistaiseksi kaikki hyvin
smile_org.gif

Back