• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

VTR 1000F:n suuttimet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Freak
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minkä kokoisilla pääsuuttimilla nämä tehoputkitetut Veturit yleensä ovat?

Olisi kiva tietää edes sinne päin suuttimien kokoja, kun ei millään viitsisi maksaa melkein sataa euroa suutinsatsista, kun halvemmallakin voi päästä. Ja mitä suuttimia niissä suutinsatseissa yleensäkin tulee?

Paljonko vaikuttaa esim. 5:n numeron nosto suuttimien koossa vai onko noin pienillä muutoksilla käytännössä mitään vaikutusta?

Mun pyörässä on Leo Vincen sliparit, mutta muuten vakio. Nyt, putkien vaihdon jälkeen, on alkanut ilmetä ikävää nykimistä ja vedon hummaamista matka-ajossa kierrosten ollessa 3000-4000. Kun kahvaa hiukan kääntää ja taas hiukan himmailee, niin mitään ongelmaa ei esiinny. Samoin kaikki toimii ok kunhan kutosella on vauhtia 120 km/h ja kiekat 4000 tuntumassa. Mutta kun en viitsisi ajaa noin kovaa joka paikkaan, varsinkaan kylillä. Tästä päättelin, että seokset menee laihalle, koska potikkakin on jo säädetty arvoltaan oikeaksi. Keskikierrosalueen säädöthän saadaan kuntoon neuloja hiukan nostamalla, mutta samalla vois vaihtaa ne suuttimet hiukan isommaksi.

Terve!! Itse painin vähän aikaa sitten samantyyppisen ongelman kanssa. Eli ei ollut suuttimia mutta kokoputkisto oli vaihettu paikalleen. Pyörä tosin toimi ihan ok. Vakiopääsuuttimet on kokoa 175 eessä ja 178 takana, tyhjäkäynti suutin on kokoa 45.

Nyt laitettiin eteen 178 pääsuutin ja taakse 180. Tyhjäkäyntisuuttimet laitettiin kokoa 50, vakioneulat. Tuntuis toimivan ihan pirtsakasti. Ja vetää läpi kierrosalueen. Torstaina vien pyörän penkkiin ja silloin tiedetään tarkemmin oliko viritys onnistunut vai ei... Ilmottelen vaikka sitten tarkempia tietoja kun saahaan dynokäyrä paperille.

Eli pistä tilaukseen 180:n pääsuutin ja kaksi 50:stä tyhjäkäyntisuutinta. Tosin, jos haluat ostaa dynojetin suutinsarjan niin löytyy sellainen hyllystä käyttämättömänä ja ylimääräisenä... Siinä ei tosin ole tyhjäkäyntisuuttimia (mitä ei tiedetty tilatessa)...
confused_orig.gif

Mitäs muuten muut on laittanu suuttimiks?? Pistäkäähän tietoja tulemaan. Nämä on laitettu putken edellisen omistajan neuvojen mukaan.

Miten korkealle ne tyhjäkäyntisuuttimet vaikuttavat? Ja eikös neulojen nosto aja kuitenkin vähän saman asian kuin suuremmat tk-suuttimet?

Tämä tuntuu kyllä olevat todella salaista tietoa. Eikö kukaan tosiaan ole kysellyt/kuunnellut mitä säätäjä on pyörälle tehnyt?

Mutta odottelemma torstaita.

Tyhjäkäyntisuuttimet vaikuttaa mun käsityksen mukaan johonkin 4-5000 kierrokseen asti, sen jälkeen tulee neula mukaan ja pääsuuttimet. Tosin tämä olis vähän niinku mutu-tuntumaa, en ole niin tarkkaan perehtyny asiaan. Vakioneulaa ei pysty säätämään, mikä oli mulle ainakin suht suuri yllätys. Ovat lukittu paikalleen.

Unohtu tosta edellisestä postauksesta vielä pois että luistin pohjaan pitää porata 3mm:n reikä. Kaksi on entuudestaan jo valmiina mutta kolmas tehään oikeaan yläkulmaan (eli valmiit reijät alaspäin ja uus reikä oikealle ylös).

""Tämä tuntuu kyllä olevat todella salaista tietoa. Eikö kukaan tosiaan ole kysellyt/kuunnellut mitä säätäjä on pyörälle tehnyt?""
Tätä ihmettelen minäkin, vai onko porukat kaikki kesälomilla korvessa?

Torstaita ootellessa...
062802moto_prv.gif

No nii . Nyt on käyty penkissä. Konetehoks löyty 122,7 eli noin 13 heppaa enemmän kuin vakiona. Newtonit lisäänty noin kympillä eli nyt pyöritään siellä max 107:n nurkilla. Paras vääntö löytyy 7000 kierroksen kohalla.

Laitan myöhemmin tulosteen näkyviin kun ehin, yritän laittaa illalla.
062802jumpie_prv.gif

Tyhjäkäyntisuuttimet vaikuttaa mun käsityksen mukaan johonkin 4-5000 kierrokseen asti, sen jälkeen tulee neula mukaan ja pääsuuttimet. Tosin tämä olis vähän niinku mutu-tuntumaa, en ole niin tarkkaan perehtyny asiaan. Vakioneulaa ei pysty säätämään, mikä oli mulle ainakin suht suuri yllätys. Ovat lukittu paikalleen.

Unohtu tosta edellisestä postauksesta vielä pois että luistin pohjaan pitää porata 3mm:n reikä. Kaksi on entuudestaan jo valmiina mutta kolmas tehään oikeaan yläkulmaan (eli valmiit reijät alaspäin ja uus reikä oikealle ylös).

""Tämä tuntuu kyllä olevat todella salaista tietoa. Eikö kukaan tosiaan ole kysellyt/kuunnellut mitä säätäjä on pyörälle tehnyt?""
Tätä ihmettelen minäkin, vai onko porukat kaikki kesälomilla korvessa?

Torstaita ootellessa...
062802moto_prv.gif
Kyllähän sen vakioneulan saa purettua pois, joten luulisi sinne saavan alle jotain prikkoja tai vastaavia. Ilmeisesti ovat niitä ainakin jotenkin nostelleet.

Mitä tuolla luistin poraamisella oikein haetaan?

Siis lähteehän se vakioneula pois mutta olin kattovinani että se on laitettu kiinteästi oikealle kohalle. Eli napattu pää lyttyyn neulasta. Eli ei saa silleen "oikeella " tavalla nostettua. Nii joo tosiaan, laittamalla rikan alle niin saahan sitä tosin nostettua mutta katottava ettei taas hyppää liikaa ylös.

Sillä reijän tekemisellä luistiin saahaan liian kova paine purkaantumaan pois takapuolelta. Se toimii jotenkin alipaineella, sen enempää en sen sielun elämään tutustunut. Tuon oikean toimintaperiaatten vois joku paremmin tietävä kertoa!!! Olis ihan mielenkiintoista tietää se itekkin...
wink.gif

Penkittäjä sano että tyhjäkäyntipuoli olis aavistuksen liian rikkaalla mutta totes heti perään että ei varmasti ole ajoltaan mennyt huonompaan suuntaa. Ja oli siinä aivan oikeassa. Ajaminen on nyt paljon tasaisempaa ja rauhallisempaa kaupunkiajossa kuin vakiona. Saattaa viedä ehkä pari desiä enemmän soppaa satkulle mutta se on voi voi
buttrock.gif
Pääasia on että pyörä kulkee nyt tasaisesti eikä ole liian "kulmikas".

Tuota pientä notkahdusta tossa 5000 kiekan kohalla sano että siinä hujakoilla tulee luisti mukaan ja tyhjäkäyntipiiri jää pois. Mutta sitä ei tosiaankaan huomaa ajettaessa. Olen ihan helevatin tyytyväinen tulokseen!! Tuota tulostetta kävi melko moni asentaja tutkimassa ja totesivat jokainen että ihan loistava paperi F-malliselle twinille!!!

Kaasarin vastuspotikka kannattaa säätää kanssa oikeaan asentoon. Omassa se oli huimat 900 ohmia kun oikea lukema on 500 ohmia. Tästä oli joku aika sitten joku kirjotus täällä.

No nyt alkaa tuntua sille että nälkä kasvaa syödessä... Jos varat antaa myöten ja innostusta riittää niin talvella otetaan kannet irti ja koneistamolle. Samalla kireetä nokkaa vakioitten tilalle. Ja sit uuestaan penkkiin kattomaan tuloksia.

Jep. Kiitti infosta. Tilasin tuossa jo satsin suuttimia, mutta mutta... nämä ovat kuusikulmaisia ja minä kun olin katsovinani korjausoppaan kuvista, että pääsuutin olisi urakantainen. Millaiset pääsuuttimet sulla oli? Uralla vai ilman?

Muistaakseni uralla eli käänsin ne auki tavallisella meisselillä. Sama juttu tyhjäkäyntisuuttimissa.

Back