• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Voimansiirto kolistelee ja rahisee pienillä kierroksilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rasenger
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juu, elikkäs, ilmaantui ongelma jota ei aiemmin ole ollut. Huomaa parhaiten kun lähtee liikkeelle, ykkös ja kakkosvaihteella vaihdon yhteydessä ja / tai pienillä kierroksilla. Ketjulta päin kuuluu rahisevaa ääntä ja koko pyörä "kolisee", jalkatapeissa ja ohjaustangossa tuntuu. Ketju ei mielestäni ole vielä vaihtokunnossa, vanha se kylläkin on. Voiko olla vikaa laakerissa, ketjun laahaimessa tms?

Pyörä on Bandit 600 vm 2001. Ajettu n. 50 tkm.

tere,
jumittavat lenkit/ kuiva vitja, antaa tommosta oiretta. jos ratas/rattaat kulunut "haineville", ketjun irtoaminen rattaalta täristää myös. noista liikkeelle.

Erehdyttävästi kuulostaa epätasaisesti venyneeltä ketjulta, itellä aikanaan Thunderacessa ketjulukko oli venynyt vähän muuta ketjua enemmän, niin nousi aina hampaan syrjälle, pl. reipas kiihdytys. Ketjujen kiristäminenkin oli aivan perseestä, kun ei tahtonut järkevää kireyttä löytää. Vaihdoin ketjulukon ja sillä pärjäsi siihen asti kun pyörä lähti vaihtoon. Pyörittelepä hiljaksiin takapyörää ja seuraa takarissaa, nouseeko jossain kohtaa ketju vähän korkeammalle.

Pitääpä tutkia huomenna tuota ketjua tarkemmin, on rattaissa jo lievää hainevää ja ikääkin on että varmaan loogisinta vaihtaa ketjurataspaketti ensin ja katsoa auttaako.

Itse tuskailin ihan ulkomaan foorumeita myöten vastaavan ongelman kanssa. Syyksi ilmeni lainatun ketjuvahan muuttuminen talven aikana lähinnä kuivunutta epoksiliimaa muistuttavaksi massaksi. Se ei ollut ihan pikkupesaisulla lähtenytkään. Huolellisen rassaamisen ja öljyämisen jälkeen (bilteman parempi ketjurasva on muuten yllättävän hyvää) ketju toimii taas kuin uusi.

Suosittelen kokeilemaan jos ei ihan heti haluta rattaita ja ketjua vaihtaa, tosin eipä tuo suuri kustannus ole, enemmänkin vaiva.

velijussi sanoi:
Itse tuskailin ihan ulkomaan foorumeita myöten vastaavan ongelman kanssa. Syyksi ilmeni lainatun ketjuvahan muuttuminen talven aikana lähinnä kuivunutta epoksiliimaa muistuttavaksi massaksi.

Itse olen vannonut jo pitkään öljyn nimeen kun kerran menin ketjut vahalla sotkemaan. Aivan kamalaa tavaraa. Edellinen omistaja tosin oli käyttänyt vahaa, mutta olen tuolla jo 14 tkm ajanut itse joten tuskin ne vanhat vahat siellä enää kummittelee... Mutta jos uuden paketin laittaa niin ainakin tietää ettei sitä ole raiskattu.

Back