• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vituttaako ketään sana "mopotin"?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja laaki59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Wanha tarina, ajalta kun the Tuutti oli suurin ja kaunein.

Huoltoasemalla kesken tankkauksen syttyi moinnen mopotin palamaan.
Kesken kiivaimman ryntäilyn paikalle ilmestyi vanhempi poliisimies, joka oli passipoliisiaikansa suorittanut jo rajan takaisessa Karjalassa.
Haastoi siinä sitten aidolla murteella osuvasti.
"A, gene mobo(tin) ballaa?"
Tarina kertoo että mopottimen omistajaa oli silloin vituttanut ihan aikuisten oikeesti (vai mitenkä se oli).

Just sain aamulääkkeen syötyä ja nyt ei vituta enää yhtää. Tai jotenki sinnepäin vai mitenseoli.
wink.gif

Mopotin vituttaa, samaten kotilo! Samaten poliisin synonyyminä käytettävät kyy tai gyy, miksei vain voi sanoa paskalakki!
mad.gif

"Moottoripyörä" on niin järkyttävän pitkä sana, että sitä tullaan aina vääntelemään miten sattuu. Uusiosanan paikka.

Mopotin, mopoke, röpöke, kaahotin, kaahoke, kiihdytin, keulitin, kaasuke, hanake...

Mun mielestä lyhyt ja ytimekäs vois olla "moto" ?
Sopii myös hyvin "autoon" rinnastettavaksi ajoneuvoksi ja on selvästi sukua "mopolle"...

8 v tyttöni kysyi viimeksi tiistaina, kun oltiin crossiradalla, että "Miksi toiset sanoo kypärää potaksi? Mä kyllä muistan kun mä kävin pienenä potalla pissalla..." Mitäpä siihen sitten vastaamaan. Totesin vaan, että sitähän se on äitiskin ihmetelly...
Toi pottahan on ihan oiva nimitys kypärälle joka on jonkun kus/pas***** pään päässä. Olihan aikanaan sanontakin jotta jos pääs olis lasia niin näkis kun k** virtaa ja p*** tekee patoja.
033102bebe_1_prv.gif
033102bebe_1_prv.gif

Niin ja alkuperäiseen kysymykseen. Ei todellakaan **tuta tommoset pikkuasiat.

Ei suoranaisesti vituta nuo sanonnat, mutta joskus ihmetyttää että miksi täytyy antaa joka helv..in tavaralle uusi "nimi" jolla ei ole mitään tekemistä ko. asian kanssa. Esim. kypärästä jotkut käyttää nimeä astia. TÄ!! mitäs hel..tin tekemistä astialla ja kypärällä on keskenään.

Niin. Minä ihmettelin jo lapsena, mikä ihme tekee kattilasta kattilan? Miten kummassa sellainen lieriö, jossa toinen pääty on tulpattu, voi mitenkään olla mikään kattila? Mikä ihmeen kattila? Siis paikka jossa on kissoja??
wink.gif

Niin. Minä ihmettelin jo lapsena, mikä ihme tekee kattilasta kattilan? Miten kummassa sellainen lieriö, jossa toinen pääty on tulpattu, voi mitenkään olla mikään kattila? Mikä ihmeen kattila? Siis paikka jossa on kissoja??
wink.gif
Niinpä. Entäs sitten takaraivo=jälkivihastuminen. Kottikärryt= ennakkorattaat. Naulakko= kissojen ääntelemiskielto.

wink.gif
Aivan! Mutta mikä tekee kissoista katin.  
biggrin.gif
Kiperä kysymys. Mutta yritetään. Jos siis laitan kissoja kattilaan...hm...ei niistä kyllä silloinkaan tule muita kuin kypsiä.
sad_orig.gif

Asiaa lienee syytä pohtia syvällisemmin. Tosin se vaatinee muutaman oluen, mutta keksittyäni ratkaisun palaan asiaan töiden loputtua. Ajelemaan tuskin tänään viitsii mopottimella lähteä, kun näyttää siltä että tuota vettä se taas meinaa vihmoa. Joo....ainahan noita syitä oluelle löytyy..
tounge.gif

"mopotin"... kuulostaahan se lespaamiselta, vähän niinkuin vauvakieltä.

millähän nimellä mopoja (=50cc) sitten kutsutaan ??

Vähän toi kalskahtaa mutta enemmän se että pyörän osista puhutaan englanniksi suomen kielen väliin. Ihan niinkuin jotkut V***n tietokoneasiantuntijat konsanaan.

- vaihdoin AIRFILTTERIN

Vähän toi kalskahtaa mutta enemmän se että pyörän osista puhutaan englanniksi suomen kielen väliin. Ihan niinkuin jotkut V***n tietokoneasiantuntijat konsanaan.

- vaihdoin AIRFILTTERIN
No onkos muka edes filtteri suomea? Eikös se ole suodatin. Siis se että alkukieliseen nimeen laitetaan vain i perään ja se on muka sitten suomenkielinen sana. Pöh
shaun.gif
Tosin sweduista noita nyt on otettu kautta aikain - moped vs. mopedi, joka siis oikeasti aidolla suomen kielellä on moottoripolkupyörä, mutta se on sitten kansan suussa lyhentynyt mopoksi
wink.gif

Back