Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minun optikko ei ole kuullutkaan ettei sais pestäNoissa kypärien visiireissä on ilmeisesti jonkinlainen pinnoite..
Mun silmälaseista on tuo heijastusten-esto-kalvo vaurioitunut kun oon putsaillu (pakon sanelemana ja laiskuuttani) kuivalla rätillä/paidan kulmaan ja sitruunafairyä olen käyttänyt kun en ole tiennyt, ettei sillä saa putsailla (15 vuotta lasit päässä, eikä silmälasiliikkestä ole jaksettu mainita asiasta, tapahan se on sekin saada ihmiset ostamaan uusia laseja). Linssien pinta ensin harmaantuu ja sitten pinnoitteesta lähtee pisteittäin pinnoitetta pois kunnes pinnoite pehmenee niin, että se lähtee ihan kynnellä raaputtamalla pois. Muovilinssi pinnoitteen poistuttua naarmuuntuu todella helposti (kuten varmaan myös kypärän visiiri). Tavallisella fairyllä harmaus lähtee hetkeksi pois.![]()
Itse olen huomannut, että kun tuosta Arai Condorista ei visiiriä jaksa ottaa aina pois ja kun pinlockkikin on kiinni, niin kostutan mikrokuituliinan kulmaa vedellä ja pyyhin sillä märällä osuudella kypärän kauttaaltaan ötököistä ja kuivaan sitten loppuosalla. Hyvä tulee. Jos vaikka peilin reunasta jää hieman kumia visiiriin niin, laitan visiirin likoomaan lämpimään fairyveteen, ei tarvitse sen jälkeen kuin kuivata niin on taas puhdas.
Kyllä onnistuu. Pilasin yhden Schuberthin visiirin laakista aivan tavallisella auton ikkunanpesuspraylla, joka sisältää jotain alkoholia tms. liuotinta. Visiirin pinta lähti hilseileen ja muovi hajos pinnasta ihan silmissä. Eikä paljoo läpi nähny. Sen jälkeen olen käyttänyt vain vettä ja sillä pärjäilee.Jollakin tosi tiukalla aineella kuten nestebutaanilla tai vastaavalla tämä onnistuu tuosta vaan, mutta ei tavan kaupan aineilla edes pitkällä aikavälillä.
Paperista leipäni saavana luin ihmeissäni tätä selostusta.Zidanelle: Valkaistun paperin käytön kieltäminen perustuu siihen, että valkaistussa paperissa kuidut ovat kovempia ja käsittelystä johtuen pystyssä. Eli paperin pinta on karkeampi ja avoimempi, kuin valkaisematon. Mutta pääsyy on siis se, että kun valkaisussa poistetaan sellukuidusta pigmentti, kuidusta tulee kovempi.
´Sellun pigmentit´ sitten herättivät.Ihan siisti veto.
edit:semmoisia ei siis ole olemassa.
Ja itse käytän fairya ja talouspaperin segmenttejä ihan surutta visiiriin ja muuhunkin.
Eiköhän pigmentillä tarkoiteta väripigmenttiä, joka sitten muutetaan lähes valkoiseksi esim. kloorilla. Kloridilla tms. sai aikoinaan ainakin mustatkin farkut valkaistua aivan valkoisiksi kun pesukoneessa pesaisi.Paperista leipäni saavana luin ihmeissäni tätä selostusta.Zidanelle: Valkaistun paperin käytön kieltäminen perustuu siihen, että valkaistussa paperissa kuidut ovat kovempia ja käsittelystä johtuen pystyssä. Eli paperin pinta on karkeampi ja avoimempi, kuin valkaisematon. Mutta pääsyy on siis se, että kun valkaisussa poistetaan sellukuidusta pigmentti, kuidusta tulee kovempi.
´Sellun pigmentit´ sitten herättivät.Ihan siisti veto.
edit:semmoisia ei siis ole olemassa.
Ja itse käytän fairya ja talouspaperin segmenttejä ihan surutta visiiriin ja muuhunkin.
Yleensä ottaen aineen väri määräytyy atomien elektronien liikkeestä eri elektronitasoilla ja niiden välissä. Se kuinka tuo valkaisu atomitasolla tapahtuu onkin sitten eri juttu...