• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Virtalukko jumittaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

shyhander

MotOrg ry jäsen
Betatestaaja
Sijainti
Vantaa
Nonni. Nyt kun sain Diversionin vikkujen ja valojen johtosarjan kuntoon, niin nyt ei meinaa toisinaan virta-avain kääntyä. Onko lopun alku, pitääkö suosiolla ostaa uus virtalukko. Öljyä on annettu... Onkohan paha homma. Haynesin nettiversiomanuaali sanoo aika lyhyesti, että lukko on vaan yläkolmiossa kiinni parilla ruuvilla. Onkohan noin helppoa.. Sinänsä toi on maailman yksinkertaisin virtalukko (myös ohitaa), johtosarjan liitin auki emäputken kohdilta (ei onnistu hanskat kädessä) ja kaks piuhaa on virta akulta ja takaisin sulakeboksiin. Toinen on parkkivalon ja takavalo sähköt. Ei mitään ihmeellistä ja netistä varaosa postikuluineen alle viiskymppiä.

shaun.gif
Alkaa tää jatkuva ropaaminen tympiä. Kannentiivistekin tai joku vuotaa kannen välistä öljyä. Sitämukaa kun korjaa niin jostain muualta tulee kilometrit täyteen.

Jos kyseessä on vanhempi yksilö niin jokohan avain olisi sen verran pyöristynyt että uuden kopion teettäminen auttaisi?

Mulla on vastikään teetetty kopioavain, pitääkin ottaa se käyttöön jos vaikka olisi parempi. En sitten tiedä onkohan se parempi, kun se on silmämääräisesti lukkoseppä tehnyt vanhasta. Voi olla et pitää ostaa uus lukko, reilu neljäkymppiä vaan maksaa postikuluineen Wemotosta.. Mut se asennuksen vaiva...
mad.gif

Joo vaihdossa saattaa tulla yllättäviä käänteitä
biggrin.gif

Mulla yläkolmion vaihdossa selvisi että:

A: virtalukko oli kiinni kahdella "Security" torxilla
B: joku mestari oli mälvänny niistä kannat pyöreiksi

Tuloksena pora käteen ja hommiin. Onnistu se noinkin mutta pointtina lähinnä ettei välttämättä oo virtalukko kiinni normi kuusiokoloilla.

Itse olen huomannut useamman pyörän kokemuksella että yksi parhaista aineista virtalukon voiteluun kun se takertelee on spray pullossa oleva aseöljy. Viimeviikolla viimeksi huollossa voitelivat takertelevan lukon jollain aineella eikä se siitä mikskään muuttunut. Heti kotiin päästyäni suhaus aseöljyä lukkoon ja heti meni avain hyvin pohjaan saakka ja avain kääntyy nyt herkästi.

Juu aseöljy pikku spraypullossa paras!
5e motonetissä. Älä osta lukkoöljyä missä on lisäaineet ruosteen estolle! Mulla oli ongelmia lukon kanssa myös ja ostin 2 eri lukkoöljyä ja ei auttanut. Suihkaus aseöljyä ja samantien todella herkästi toimii. Auttoi myös vanhaan abloy lukkoon..

Ootko kokeillut "työntää" avainta mittaristoon päin ja samalla kääntää? Omassa Yamahassa virtalukko sen verran kulunut että toimii ainoastaan noin.

aseöljy on muuten ihan ehdoton ykkönen tuohon voiteluun, tänä kesänä oli samoja oireita bladessa ja suihkasu tuolla ja oireet läks ! suosittelen lämpimästi...

Oman pyörän virtalukko ei alkanut kunnolla pelaamaan pelkällä öljyn ruiskimisella lukkoon. Tuumin ettei öljy ilmeisesti leviä kunnolla lukon joka soppeen. Puhalsin paineilmaa lukon reiästä sisään öljyämisen jälkeen. Jonkin ajan kuluttua lukko alkoi toimimaan jouheasti.

Mulla aseoljy taas tuntui vaan pahentavan takkuilua, eikä pyörää saanut enää ollenkaan lukkoon edes käyttämättömällä vara-avaimella.

Pikku nokare vaseliinia avaimen mukana taas sai lukon toimimaan toistaiseksi.

Olen koittanut painaa pohjaan.. mutta en oikein ole kerinnyt löytämään sitä "miksi" se sitten taas kääntyy kun se kääntyy.. Yleensä iskee kylmä hiki ja sitten hups oho no nythän se kääntyy ja toimii... Ainakaan pohjaan painaminen ei auttanut.. paremminkin kai hiukan keventää.. kääntää.. painaa-keventää.. kääntää.. runklaa ylös-alas.. varovasti vääntöä ja takas.. ja sitte lupsahti virrat päälle asentoon.
nixweiss.gif

Kuten yllä neuvottiin niin älä paina avainta syvemmälle lukkopesään vaan tavallaan taita sitä ylös tai alaspäin. Itsellä oli sama homma R6:ssa.... varsinainen ajonesto.

Jos kyseessä on vanhempi yksilö niin jokohan avain olisi sen verran pyöristynyt että uuden kopion teettäminen auttaisi?
Mulla oli samaa oiretta busassa.. Vaivaiset 80t oli mittarissa.. Teetin uuden avaimen ja avot lukko toimi taas (toimi myös käytttämättömällä vara-avaimella). Orgis avain oli kulunut ihan pyöreäksi.. Eli uutta avainta kehin..

Täyttä pashaa on suikan lukot ja taitaa olla myös shyn käyttämässä mopomerkissä. Lukko irti viskaus metikköön ja uutta tilalle. Kestää sitten taas tovin.

Ja Shy jos kerran ajelet tuon ikäsellä mopedilla toki olet tietonen että joutuu ropaan jatkuvaan..eiks vaaa?

Kandee miettiä millasia punnuksia sitten avainlenkistä roikottaa.

Itellä vain nahkainen läpyskä virta-avaimessa, se nimittäin syö sen lukon sisäpuolelta jos on roikkumassa ja tempomassa sellanen nyrkin kokoinen avainklimppi.
crazy.gif

Niinpä, juu, no sitä en tiedä mitä tuossa on aiemmin ollu, mutta mulla ei ole kun tankin avain ja hälyn avaimenperä-kaukosäädin.

Naurettavaa, mutta vasta nyt tuli oikeasti katseltua miten tuo lukko on kiinni ja missä.. Aika helpon näköisesti näyttäis irtoavan...
nixweiss.gif
Jos siellä on kuusiokoloruuvilla kiinni, niin taitaa lähteä jopa yläkautta jos avaimen saa laitettua. Lukon runko näkyy ihan hyvin ja sormella saa helposti tuntumaa ruuvien reikiin. Johtosarja irtoaa käsikopelolla helposti (parista abikoliittimestä sais hyppypiuhan ja virrat päälle...).

Back