• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vinkkejä tarvis, ensi kertaa Norjaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juvavi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
.... eli ne kunnolliset ovat Hellsport ja Hillenberg....
JOVVAIN !
sport05.gif

....Naaaaa, no hyvä kun nyt sitten lopultakin tiijän, vasta 16 vuotta oun tuolla kankhaalla yöpyny ja nyt sitten selvis että sehän onkin SURKIA tuo mun kangas...!

Poltan pois kun ei ou kunnollinen !

Ei oo mullakaan Hillebergia, Hellsportin, Haltin, Fjällravenin ja muutamista muistakin vaellusteltoista on kokemusta. Joku ymmärsi varmaan väärin, ei ollut tarkoitus mollata Haltia. Kyllähän mopokäytössä ns. keskivertotelttakin käy. Eipä moporeissuilla taideta yöpyä kymmenien kilometrien päässä korvessa, saati kantaa telttaa päiväkausia. Teltan laatuhan tulee lujista ja keveistä materiaaleista sekä toimivuudesta. Muuten samanlaisen, mutta painavamman teltan valmistaminen tulee edullisemmaksi, kuin kevyen. Akkasta en osaa sanoa muuta kuin, kun vuosia sitten vertailin sitä ostaessani Helsporttia niin Akka oli vaan paljon painavampi, muuten hyvä.

Mikäs mahtaa muuten olla tuolla Norkappin suunnalla pisin matka
huoltamoiden välillä? Entisellä kawazukilla tuon reissun taittoi ilman
ongelmia, vaan tänä kesänä pitäisi koittaa kaks päällä Buellilla sama
matka. Pikkasen huolettaa kun tankki vetää vain 14 litraa, ja melko
hyvin tuntuu tuo bensa maistuvan...
confused_orig.gif

Mikäs mahtaa muuten olla tuolla Norkappin suunnalla pisin matka
huoltamoiden välillä? Entisellä kawazukilla tuon reissun taittoi ilman
ongelmia, vaan tänä kesänä pitäisi koittaa kaks päällä Buellilla sama
matka. Pikkasen huolettaa kun tankki vetää vain 14 litraa, ja melko
hyvin tuntuu tuo bensa maistuvan...
confused_orig.gif
Pahalta kuulostaa. 200km on kyllä melko lailla minimimatka mitä mopon tulee kulkea yhdellä tankkauksella tuollapäin. Siihen kun ajatellaan Buellin tankin koko ja että matkataan kaks päällä, vois melkein jo sanoa että ei onnistu ilman lisäkanisteria. Kaks päällä ja lisäkanisteri? Ehkä, jos olisit jollain Goldwingillä tai muulla matkasohvalla. Laita Buelliin peräkärry?
biggrin.gif

Omalla reitillä kilsoja tuli semmonen 3300km, Tre-Nordkapp-Tre. Ei kai Buelliakaan noin tiheään tarvi huoltaa? Ajoita huolto siten että natsaa soppelisti reissun kanssa.

Suosittelen reissua joka tapauksessa, älä lannistu. Ite kävin toissakesänä hetken mielijohteesta ja tykkäsin kyllä kovasti. Tarkoitus oli käydä viime kesänä uudestaan, mutta jäi muiden asioiden alle.

Joo, tällaista pelkäsinkin...
sad_orig.gif

Ja en lannistu, kanssa hetken mielijohteesta tuolla käyty ja paikkaan
ihastuttu, nyt tarttis viedä vaimokin paikan päälle ihmettelemään.
smile_org.gif

Huoltovälit ovat Buellissa yllättävän pitkät, mutta tuo bentsiini tulee
olemaan ongelma. Eipä taida tuolla vehkeellä taittaa Hki-Tku väliäkään
tankkaamatta. Ja tavaratilaakin tuossa on niin heikosti että voipi
kanisterin sijoittelukin tuottaa ahdistuksia.

Vähän päässyt jo nuo alueet unohtumaan, olikohan tuolla montakin ~200km huoltsikkaväliä...?

No tuo 14 litunen on jo aika pieni tankki. Tosin on niitä siellä useemin kuin kahdensadan kilsan välein. Itsellä ei ollut sv:llä mitään ongelmia vaikkei kaikkialla tankkaakaan. Oisko siinä ollut 17 lituu. Ja vauhtia pidimme sanotaanko reippaasti monessakin välissä joten kulutus ei ollut pienimmillään. Uskonkin että pärjäät tuolla kun käytät hyväksesi huoltamot, mutta onhan se niinkin ettei sitä joka viidenkymmenen kilsan välein viitsisi pysähdellä, mutta tapauksessasi melkein niin kannattaa tehdä "huom" melkein. Tosin luulisin jostain löytyvän nuo huoltamotkin niin että pystyy suunnittelemaan missä tankkaa.

Ja mitä noihin telttoihin tulee, niin missäs te niitä märkiä ajokamppeitanne pidätte, tai miten kuivaatte? Joo jollain on tilaa kaikenmaailman pressuille, mutta minulla ei ole. Itse kun pidän tärkeämpänä sitä ajonautintoa kun hillitöntä matkamateriaalia.

Tosin luulisin jostain löytyvän nuo huoltamotkin niin että pystyy suunnittelemaan missä tankkaa.
Jotain tällaista olen koittanut etsiskellä, heikolla menestyksellä tosin.

Tietääkö kukaan, löytyisikö mistään ajan tasalla olevaa huoltoasemalistaa, karttaa tms. ?

Saako esimerkiksi tuon Map24:n näyttämään huoltsikat valitun reitin varrelta?

Linkki karttapalveluun

edit: Ja tuollahan ne näkyy kun vähän tepuloi...
smile_org.gif

Komppaan tässä että yleisesti ottaen samat kamat mitkä käy (Lapissa) vaeltamiseen sopii mainiosti siellä mopoiluun. Mulla on "perinteinen" North Facen kupoliteltta joka kestää tuulet ja sateet mutta mikä tahansa korkealaatuinen vaelluskäyttöön sopiva on hyvä. Vaelluskäytössä paino on pääkriteeri ja mopokäytössä koko mutta laatukama on kuitenkin sekä pientä että kevyttä.

Teltan lisäksi suosittelen lämpimästi Joutsen 1000 untuvamakuupussia (jos on puoliso mukana niin näitä saa left ja right mallia ja kytkettyä yhdeksi isoksi
smile_org.gif
) ja puhallettavia makuualustoja joissa vanu sisällä (mulla McKinley).

Mulla on samat vaellusvarustukset toimineet myös pukeutumiseen: tekniset pitkähihaiset alusasut, paksut vaellussukat, fleece-alusasu, paksu puuvillapaita/villapaita, windstopper fleece, Gore-kuoritakki, jne.

Eli Partiokauppa tai vaellukseen erikoistunut urheiluliike on hyviä kohteita hankkia tavaraa. Ja mun neuvo on että tässä hommassa köyhällä ei oo varaa halpaan. On hiukan liian hapokasta pilata lomareissu sillä että palelee tai kastuu kun ei tosiaan tarvitse.

Back