Gardaa ja Comoa, kun vertaan, niin Como vie voiton.. Toki Gardakin upea pohjoisosiltaan .. mutta Como... länsiranta Menaggio-Bellaggio-Tremesso alue varsinkin, sieltä lyhyt pyrähdys ja on Sveitsissä- Lugano 30km, Andermatt 135km, lauttoja järven yli 30min välein... Suunnitteilla jossain vaiheessa pidempi reissu, jossa tukikohta vois olla vaikka joku Interhomen kämppä....
Mulla päinvastoin, Como on jotenkin tukkoisempi mun mielestä. Tosin siellä olen ollut vaan kerran, n. -02 viikon verran lentolomalla.
Gardalla hyvänä puolena nopeat siirtymät joka suuntaan ellei nyt satu johonkin länsirannikon pikkukyliin, esim. Tignalesta/gargnanosta saattaa huonolla tuurilla kestää toiselle puolelle järveä puoli päivää.
Myös täältä ääni Gardalle. Riippuu tietysti paljon siitä mikä katsotaan Gardaan kuuluvaksi ja mikä ei. Se gardan ympäri menevä rantatie nyt ei ole varsinaisesti mikään nautinto ajella. Länsirannnalla tosin on ihan mukavaa maisemaa, mutta se saattaa myös olla tosi tukkoinen ajella.
Mutta jos ympäristöä otetaan huomiointiin mukaan niin neljän järven lenkki nousee mun listalla ihan sinne kärkipäähän parhaista päivälenkeistä ikinä.
Eli Garda, Valvestino, Idro ja Ledro.
Reitti Google mapsissa Tuossa tuo reitti on päätetty Gardan rannalle kohtaa mihin Ponalen tie menisi. Uutta tietä ajettaessa täytyy ajaa Riva del Gardan kautta.
video osaI Garda-Valvestino
video osa II Valvestino-Capovalle
video osa III Capovalle-Idro
Palatessa Ledrolta takas Gardalle on vanha Ponalen tie moottoripyöriltä kielletty eli jos sen meinaa ajella niin maastopyörä alle. Tossa videopätkä MTB:n kyydissä. Pyörä ajelee gardan rantaa myötäillen sieltä Hotel Panoraman liepeiltä Riva del Gardalle. Siinä videon puolivälissä on risteys missä näkyy myös auto parkissa niin se vasemmalle menevä tie johtaa vanhan tunnelin kautta SS240:lle.
Strada Antica del Ponale MTB:llä ( linkki korjattu oikeaan videoon)
Juttua Gardajärven reunamilta.