• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

vilkun jäänti päälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hapako61
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
vilkun jäänti päälle

mulla toi vilkku jää tai siis jäi joskus päälle ..ratkaisin ongelman hain pari kirkasta lediä+vastukset ja varastin virrat johdoista ja ledit varren kumiin nyt ottaa valo silmiin et varmasti huomaa...suosittelen

Hyvä idea.
On ihan sama millä kaavalla tota vilkun päälle jäämistä saisi torjuttua , sehän aiheuttaa weemäisiä tilanteita kun vilkku hakkaa oikealle ja äijä vaan ampuu suoraan:orgmp2:
Tehtaat vois kehittää jotain moiseen ongelmaan , lisää ehdotuksia?

aikanaan kun olin autokoulussa niin kuorma-autoon oli laitettu samantyyppinen systeemi kojelautaan. ope näki heti milloin oppilas käytti vilkkua ja milloin ei. ja mihin suuntaan.

mut ainaki mulla vilkkuu mittaristossa vilkun valo aina ku vilkku päällä. pakkohan se on huomata siitä. ja jos jotain tiellä tapahtuu jota seuraa, niin huomaako sitä lediäkään jos ei ymmärrä laskea katsetta alemmas..?:dunno:

tai sitten pitää olla sellainen ledi taulussa, että varmasti huomaa. saattaa mennä kyllä näköki hetkeksi ku sokaistuu sopivasti.. :)

toki jos vilkut peileissä, niin peilin päälle vois asentaa sellaisen keltaisen majakan, joka jää pyörimmän vilkun kans.. :D

puimurissahan asia on ratkaistu jo tehtaan toimesta, vilkku vilkuttaa aikansa ja lopettaa joskus 400m sen kytkemisestä. siinä taitaa olla jokin aika- tai matkamittarin yhdistelmä tms.. ongelmana vaan toisinaan on se, että se lopettaa vilkuttamisen liian ajoissa... en tiedä onko niissä puimureissa sama systeemi, joissa on yhden käden vilkkukatkaisin.

Viimeksi muokattu:
NADI 36 sanoi:
Hyvä idea.
On ihan sama millä kaavalla tota vilkun päälle jäämistä saisi torjuttua , sehän aiheuttaa weemäisiä tilanteita kun vilkku hakkaa oikealle ja äijä vaan ampuu suoraan:orgmp2:
Tehtaat vois kehittää jotain moiseen ongelmaan , lisää ehdotuksia?

Vrt Kardaani/ketju keskustelu.(jonkunhan pitää olla ensimmäisenä omaansa kehumassa)
Tiger Explorerissa on automaattisesti palautuva vilkku:D

Satulaan perseen alle pehmusteisiin joku vibraattori mikä on kytketty vilkun merkkivaloon+"känteisesti" vapaan merkkivaloon. :jippikaijee:

jskanerva sanoi:
Vrt Kardaani/ketju keskustelu.(jonkunhan pitää olla ensimmäisenä omaansa kehumassa)
Tiger Explorerissa on automaattisesti palautuva vilkku:D

Toi itsestään palautuva vilkku on kyllä kätevä. Mulla oli jossain piikkilangankiristäjässä sellainen 80-luvulla. :häähää:

Mulle on kehittyny semmonen neuroosi vilkkunappulan painelusta ettei tollaselle varmaan ole tarvetta. Kuvaamastani videosta kattelin, että painelen sitä palautusnappia radallakin :D

Eikö jenkkilän ihmemaasta saanut jostain tilattua vilkkurelettä joka automaattisesti pysäyttää vilkun asetetun ajan kuluttua? Lisäksi sai ohitettua ajastimen pitämällä jarrua, ja sai vilkut huomiovaloiksi jne...

Tero-75 sanoi:
Eikö jenkkilän ihmemaasta saanut jostain tilattua vilkkurelettä joka automaattisesti pysäyttää vilkun asetetun ajan kuluttua? Lisäksi sai ohitettua ajastimen pitämällä jarrua, ja sai vilkut huomiovaloiksi jne...

autoista tuttu systeemikään ei toimi, vaikka sellaisen releen hankkis, kun niissähän pitää vain hieman painaa katkaisijaa jotta vilkku mulauttaa sen kolme kertaa. pyörässä pitää painaa vilkkukatkaisija kokonaan päälle, että vilkku kytkeytyy..

ellei sitten olis sellainen painonappi-systeemi erikseen molemmissa vilkussa kuten esim bemarissa on. siihen sen vois sitten soveltaa.

Medi sanoi:
Mulle on kehittyny semmonen neuroosi vilkkunappulan painelusta ettei tollaselle varmaan ole tarvetta. Kuvaamastani videosta kattelin, että painelen sitä palautusnappia radallakin :D

Sama vika meikäläiselläkin. Ajellessa tulee näplättyä palautusnappia koko ajan. Eihän se mitään haittaa, mutta meneeköhän se nappi rikki moisesta käytöstä? Vähän niin kuin nuo bemareiden ja volvojen vilkut (autoissa siis), kun ei niitä tunnu ko. kotteroiden kuskit raaskivan käyttää. :)

hapako61 sanoi:
mulla toi vilkku jää tai siis jäi joskus päälle ..ratkaisin ongelman hain pari kirkasta lediä+vastukset ja varastin virrat johdoista ja ledit varren kumiin nyt ottaa valo silmiin et varmasti huomaa...suosittelen

En tiedä nykypyörien tilannetta mutta aikoinaan ainkin Kawalla ja Yamahalla oli itsestään lopettava vilkku. Kawan vilkku huomioi matkan ja nopeuden lopettaessaan vilkun toiminnan.

Mitenhän sellainen kotilo menisi kaupaksi, jossa ei olisi itsestäänpalauttavaa vilkkua? Jotenkin käsittämätöntä, ettei vanha keksintö ole vakiovarusteena joka pyörässä..

Apriliassa vilkutus loppuu 500metrin jälkeen ellei itse ole tajunnu sammuttaa sitä ennen. Pysähtyminen nollaa laskurin. Sais olla mun mielestä vähän lyhyempi matka, tohon mahtuu kuitenkin jokunen risteys matkalle + en koskaan aloita vilkutusta noin aikasin.

Jos ei mitään muuta äxöniä risteyksen aikana, on peukku napilla jo käännöksen aikana ja napautan pois joko kääntymisen aikana tai heti sen jälkeen. Sais tosiaan yleistyä noinkin yksinkertainen keksintö.

Ihmeellistä että noita palauttavia ei juuri ole. Kun Harrikassa on ollut moinen keksintö jo vuosikausia. Toimii ajalla ja jotain kallistuksia/liikettä haistelee myös.

Luulis että japsitkin tuommoisen osaisivat kyhätä, kun kerran jenkitikin ovat onnistuneet auttavasti toimivan kyhäelmän tekemisessä..

Back