• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Viiskymppisen ladyn eka pyörä + muita mietteitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keiju50
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tosi asiallisia ja hyviä neuvoja olen saanut niin naisilta kuin miehiltäkin. Olen positiivisesti yllättynyt miten mukavaa viestintä on ollut!  
smile_org.gif

Varsin monella keskustelupalstalla kun on välillä viestintä ihan sieltä.  
033102ass_1_prv.gif

Odottelen innolla pian alkavaa kurssia ja ajoharjoittelua ja tietty tulevaa kesää!  
sport05.gif

Jos en vielä pyörää osta, kun yksi on jo isännällä ja minulla auto, niin saahan sitä vaikka vuokrattua sitten tarpeen mukaan.

Juu ei muuta kun turvallisia kilometrejä ja aurinkoisia päiviä!  
thumbs-up.gif

motskarista en muuta sano ku että mikä omaan käteen hyvältä tuntuu, thats it!

siinä ei ihan taida "sori kulta" riittää, jos ukon kullanmuru-pyörän pistää puuhun..siks en aja meidän autoakaan, puhumattakaan sit ukon kawasta..
biggrin.gif

Hyviä vinkkejä tossa on jo paljon. Rikkana rokassa mun ajatus: tee semmosia ratkaisuja joista tulee semmonen olo itselle että tämä on hyvä juttu.

Sopii kaikkeen: pyörän ostoon, ajonopeuden valintaan, reitinvalintaan, ajoseuran valintaan, varusteet...
aloitin viiskolmosena (parikymppisenä mopolla pärtsäilin) pienellä customilla Virago 535:lla, sitten ER5:lla ja nyt 750 Shadow'lla. Customi on mun juttu, ajelen mutkapätkiä ja pyörä taipuu mutkiin ja suoralla kuin juna. Kävin viime kesänä radalla harjoittelemassa mutka-ajoa Mika Kallion opeilla. Astinlautoihin jäi naarmut muistoksi... Mulla ei oo kiire kuolla, ei kiire paikasta A paikkaan B - merkitystä on vain matkalla itsessään. Mulla alkaa nyt neljäs ajokausi ja takana 20tkm harjoittelua
sport05.gif

Kyllä 50-vuotias nainen oppii ajamaan  
biggrin.gif
.

Itse olen pari vuotta nuorempi, ja opin minäkin..viimekesänä.

Minä olin ekan kerran kunnon pyörän kyydissä viimekesän alkupuolella. En ollut aikaisemmin ollut moottoripyörän kyydissä kuin 30 km matkan 20 vuotta sitten.

No , homma vei mukaansa kympillä , ja oman pyörän hankinta esissä heinäkuun lopussa.

Oma ensipyöräni on Yamahan XJ600 diversion, ja voi sanoa , että alottelijalle todellla sopiva pyörä. Helppo ajaa, juuri sopivan kokoinen noin 170 cm pitkälle.
Naiselle sopiva pyörä kaikin puolin. Oma kaasukäsi on kyllä vähän vallaton, ja minun onni ettei pyörä ole mikään tykki  
biggrin.gif
.

Minulla oli lahja A-kortti, ja heinäkuun lopulla autokouluissa ei ollut mitään käsittelykursseja. Vaihtoehdot olivat vähissä, eli itsenäinen harjoittelu oli ainoa mahdollisuus. Ekan kerran mulla oli onneksi opastaja , pyörä nimittäin kaatui jo ennen kuin se oli käynnissä, ja senttiäkään en ollut ajanut.
omg.gif
.

Onneksi oli pyörän nostaja paikalla, itselle se olisi ollut tekemätön paikka.

No opin heti, että 200 kilon mötikkää ei kannata heilutella jalkojen välissä, painopiste menee vinksalleen ja suunta makuuasentoon voi alkaa.
Ekan kaadon jälkeen, mopo käyntiin, ja ei kun menoks.

Eka tunti meni melkein 1-vaihteella jurnuttaessa, kunnes uskalsin vaihtaa 2-sellle. No, pienen lenkin sain ko. päivänä ajettua .
Homma jatkui harjoittelulla viikon ajan, joka päivä..Lähdin vaan ajamaan, tosin sellaiselle tielle missä ei hirveästi ollut muita.

Kytkinkäsi oli hajota, kun harjoittelin pysähtymisiä, lähtöjä ja taas pysähtymistä. Siitä se sitten lähti, onneksi en kaatanut pyörää näillä harjoittelureissuilla, koska en ole varma olisinko saanut sitä itse pystyyn. Olen katsellut netistä pyörän nostotekniikkaa, ja nyt ainakin teoriassa tiedän miten naisen kannattaa punnertaa pyörää pystyyn, jos se kaatuaa.

Kaksi kuukautta ehdin viimekesänä ajaa, kilometreissä noin 5000 km..ja nyt on hirveä himo päästä taas ajamaan. Saa nähdä miten alku taasen sujuu, mutta eiköhän viimekesästä jotain ole jäänyt muistiin  
biggrin.gif
.

Eli tsemppiä Sinulle , kyllä Sinä opit, ja harrastus on todella hieno.  
bowdown.gif
.

Ajaessa , se vapauden tunne, se fiilis on suurenmoinen.
Se vaan pitää muistaa, että pitää yrittää ennakoida autoilijoiden liikkeitä, kun moottoripyöräilijä on vähän näkymätön liikenteessä..

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa uutta harrastusta vaikkapa kaksipyöräisellä
062802moto_prv.gif

Vuosikausien haave toteutui viime pääsiäisenä kun sain oman, ensimmäisen pyörän, takana 0 km ajokokemusta, kyytiläisenä senkin edestä ja ikää nyt 45v.

Päädyin Jammu FZS 600:n ja alkuvaikeuksien jälkeen (ne perinteiset paikallaan kaatumiset
nixweiss.gif
) huristelin viime kesänä rikki 10.000km. Pyörää madallettiin, jotta jalat ylttivät kunnolla maahan, pätkä kun oon. Pyörään olen ollut tyytyväinen, vääntöä riittä meikän tarpeisiin. Jos jostain pitäis valittaa, niin painoahan tuolla pelillä on. Yksin en sitä pystyyn saa jos kaatuu nm. kokemusta on.

Harjoittelu alkoi teollisuusalueen parkkipaikalla, liikkeelle lähtöä, jarrutusta, vaihteiden vaihtamista ja vilkun käyttöä harjoitellen välillä paita hiestä märkänä pelkästä jännityksestä
biggrin.gif
.

Tossa aikaisempia kommentteja lueskellessani, allekirjoitan nuo vinkit itsenäisestä, yksin harjoittelusta kaikessa rauhassa (tosin henkisen tuen läsnäolo jelppaa) ihan omaa vauhtia ajellen jahka yleisille tielle uskaltautuu.

Nyt kun on jo jonkinlaista ajokokemusta, voikin aloittaa ajokursseilla ramppaamisen.

Kieltämättä vähän jännittää kauden eka ajo, jahka kelit sallii. Toivottavasti joitain perustoimintoja olis jäänyt selkäytimeen.

Eikun nautinnollisia hetkiä uuden harrastuksen myötä
062802moto_prv.gif

Jos en vielä pyörää osta, kun yksi on jo isännällä ja minulla auto, niin saahan sitä vaikka vuokrattua sitten tarpeen mukaan.
eiks se isäntä anna koklaa omallaan ennenkuin saat sen oman hommattua
biggrin.gif
Se isännän pyörä taitaa olla minun harjoitteluun "hieman" liian iso: Yamaha YZF 1000 R Thunderace. Painoakin ihan halvatusti!  
omg.gif

Ja kyllä se on vain niin, että on pakko aloitella rauhallisesti ja kevyemmällä ja helpommin käsiteltävällä pyörällä. Ajokoulussa näytti olevan pari erilaista piikkiä, toinen enduro ja toinen katupyörä ja lisäksi tuo ER5 joten eiköhän niitä pääse kokeilemaan.

Ja saa samalla selville, onko minusta edes ajajaksi.

Jo etukäteen isäntä tuossa vihjaili, että ajan autolla melko reippaasti, joten pitäisi saada takaraivoon heti, että sillä pyörällä ajetaan maltillisemmin.  
blush.gif

Minkäs sille voi, kun mies on ammattiautoilija ja kaiken lisäksi ajanut nuorempana rallia ihan SM-tasolla, niin on tuo ripeämpi liikkuminen "tarttunut".

Järki ja maltti kannattaa päässä pitää ja opetella lähes kaikesta autolla opitusta pois. Vastaohjaus ja etujarrun käyttö kaksi tärkeää asiaa....Joita vielä itsekin opeteltava.

En sitten oppinut autokoulussa tuolla oppimäärällä pyörää ajamaan niin että edes liikenteeseen oltaisi päästy. Enkä edes parilla lisätunnillakaan. Onnistuin vielä kaatamaan pyörän paikallaan hitaassa U-käännöksessä.  
blush.gif

Nyt sitten päätettiin, että lisätuntien sijaan isäntä ostaa minulle mopon harjoittelupyöräksi. Ja kun sillä varmuus kasvaa, menen takaisin ottamaan pari lisätuntia joita jätin nyt ajamatta vaikka olen ne maksanut. Ja ehkä sitten kevarilla käsittely- ja ajokokeeseen.

Ei ole siis helppoa tämän ikäisenä moottoripyöräkorttia ajaa. Ja opetuksen tasokaan ei mielestäni ollut kovin kehuttava. Opetttaja oli melko hiljainen, korvakuulokkeen ohjeet eivät aina kuuluneet, palautetta en saanut jne. Mutta en minä häntä tästä syytä vaikka olisinkin tarvinnut ehkä räväkämmän opettajan.

Vatuttaa ihan halvatusti.  
withstupid.gif

Nyt ollaan etsitty mopoa ja ihmetelty niiden hintoja!!!  
omg.gif

Lisäksi kaikki niin tautisen korkeita ettei jalat ylety maahan saakka. Tuo Yamahan TZR 50 olisi kivan mallinen mutta ihan hirveen hintanen käytettynäkin! 2000-3000€!

Onko olemassa matalampaa (ei mankia), jalkavaihteista mopoa jolla olisi hyvä harjoitella vaikka nyt alkukesä? Ehdotuksia, kiitos.

Periksi en anna!!!!!

Mopon sijaan kannattaa harkita myös piikkistä enduroa. Helppo käsitellä ja potkua riittää ihan normaali liikenteeseenkin. Tyhjälle parkkipaikalle pujottelutötsiä ja reenaamaan. Jarrutukset kannattaa opetella siten, että molemmat jarrut tulee tutuiksi. Jarrutuksen päätteeksi vielä joku väistöliike yms.

Lisäksi piikkisellä endurolla on kiva koluta metsäteitä, siellä ei ole paljoa muita liikkujia, paitsi saattaa sielläkin tulla tukkiauto tai marjastaja vastaan. Eväät vaan reppuun ja menoksi ;-)

Enduro on hyvä kaveri ThunderAcelle. Erilaiseen käyttöön suunniteltuja.

Kiitti. Tuota Tigeria me ollaan katseltukin jo, mutta onko se sitten yhtään matalampi kuin esim. Derbi? Naapurin pojan uusi Yamaha DT 50 oli ainakin ihan hirveän korkea! En meinannut päästä satulaan.

Piikkejä saisi tosiaan edullisesti harjoittelupyöräksi mutta en saa ajaa niilla laillisesti ennen kuin on kortti. Ja kortin saamiseksi pitäisi olla harjoittelupyörä. Ja niin on noidankehä valmis.  
sad_orig.gif

Joten siksi päädyttiin hankkimaan tuo mopedi harjoittelupyöräksi.

Kiitti. Tuota Tigeria me ollaan katseltukin jo, mutta onko se sitten yhtään matalampi kuin esim. Derbi? Naapurin pojan uusi Yamaha DT 50 oli ainakin ihan hirveän korkea! En meinannut päästä satulaan.

Piikkejä saisi tosiaan edullisesti harjoittelupyöräksi mutta en saa ajaa niilla laillisesti ennen kuin on kortti. Ja kortin saamiseksi pitäisi olla harjoittelupyörä. Ja niin on noidankehä valmis.  
sad_orig.gif

Ajele sillä pikkupyörällä pihoissa, puutarhoissa, metsäautoteillä, hiekkamontuilla ja jääradoilla. Niin ajamaan opettelevat pikkupojat ovat aina tehneet. Muutenkin on turha opetella liikenteessä, ennen kuin pyörän käsittely sujuu niin, ettei se vaadi erityistä ponnistelua. Autokoulun ajoharjoittelun tuntimäärä on vitsi, jossa ei ehdi oppia yhtään mitään jos tyhjästä aloittaa.

sad_orig.gif

Googlasin istuinkorkeudeksi 800mm. Ei mielestäni paha.

Kaverilla oli tuommoinen Tigeri aikoinaan ja hyvin itsekin pystyin sillä ajamaan, vaikka pituutta mulla tais olla silloin jotain alta 160cm.

Kokeilemallahan nämä tietenkin selviävät sitten loppupeleistä.

En liittäisi moottoripyörällä ajamisen oppimista noin yleisesti ikäkysymykseksi, ehkä enemmän vaan yleiseen taipumukseen oppia kaksipyöräisen niksit. Tiedän kolmekymppisen insinöörin joka kävi useemman kerran inssissä kun yritti prätkäkorttia saada ajettua...
062802moto_prv.gif

No on 80 aika korkea. Mulla on ER6:ssa 79, mulle ihan ok, mutta hiukankin lyhyemmillä ajo tuntuu epämukavalta kun ei jalat yllä maahan. Ehdottaisin sinulle kuitenkin helpon (esim Kawasakin ER5) ostoa ja harjoittelua suljetulla alueella. Silloin saisit tuntumaa oikeasti omaan pyörään. Saat varmasti mieheltäsi kyydin alueelle ja sieltä pois. Varmaan löytyy Vantaalta paikkoja pyöritellä. Eikö se ole niin että jos ajat inssin kevarilla (muistaakseni alle 35 kw) et saa sitten korttiakaan isompaan pyörään vaan joudut odottamaan 2 vuotta (korjatkaa jos olen väärässä). Ajoin itse kortin pari kesää sitten (ikää jo silloin 50+) eikä edes B korttia taskussa. Lisätunteja jouduin ottamaan, kun ei ollut pyörää eikä kuskaajaa mihinkään harjoitteluun. Kun kortti oli taskussa ja pyörä ostettu (talvi välissä) niin eikun harjoittelemaan, päiväsaikaan arkena, minä ajoin esim. Lauttasaaren pikkuteitä monena päivänä, ei löydy yhtään pätkää mitä en olisi ajanut. Seuraavaksi uskaltuduin jo rohkeasti sillan yli Ruoholahteen.

Tsemppiä vaan ja harjoittelua ja kun kortin saat niin pikkuteille (niitä löytyy vaikka kuinka paljon pk seudulta). Minulla takana viime kesänä 8000 ja tänä keväänä 5000 km
biggrin.gif
ja nyt vasta menen joskus varta vasten kehälle.

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Itselläni on Shadow 600 ja se riittää mulle, kun mulla ei ole kiire minnekään. Itse tykkään customista, leppoisaa menoa ja tässä iässä jo osaa arvostaa elämän pikku nautintoja
wink.gif

Kun ei ole muoviluotia jalkojen välissä, niin voi ihan rehellisesti ajella hiljaksiin ja katsella maisemia. Myös joskus tilannekomiikka tien vierellä osuu silmiin ja nostaa hymyn huulille. Kovemmassa menossa jäisi moni kiva juttu huomaamatta..

Tosin onhan mullekin ehdotettu customin vaihtoa, mutta noissa edellisissä viesteissä olleet kulkuvälineet eivät ole mun mieleeni.

IF:ssä täyskaskokin on customeihin todella edullinen, joten senkin puolesta passaa mulle.

Back