• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Viiskymppisen ladyn eka pyörä + muita mietteitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keiju50
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Nyt sitten päätettiin, että lisätuntien sijaan isäntä ostaa minulle mopon harjoittelupyöräksi. Ja kun sillä varmuus kasvaa, menen takaisin ottamaan pari lisätuntia joita jätin nyt ajamatta vaikka olen ne maksanut. Ja ehkä sitten kevarilla käsittely- ja ajokokeeseen.

20 vuoden ajamattomuuden jälkeen istahdin Hondan (CBR600F) selkään ja sillä käytiin isännän kanssa paikallisella parkkiksella tsekkaamassa liikkeelle lähdöt, jarrutukset, hidasajot jne. Auttoi kyllä minua tosi paljon, vaikka ensin olin kovasti kovaa menossa autokouluun ottamaan muutamaa ajotuntia. Tosin.. Kovasti olen kurkkinut, mihin pääsee ajamaan EAK:ta
Yllättävästi olivat jääneet tiukasti selkärankaan opit  
smile_org.gif
Saattaa helpottaa sinuakin tuo, että pääset ihan kaikessa rauhassa harjoittelemaan.

sanoi:
Ei ole siis helppoa tämän ikäisenä moottoripyöräkorttia ajaa. Ja opetuksen tasokaan ei mielestäni ollut kovin kehuttava. Opettaja oli melko hiljainen, korvakuulokkeen ohjeet eivät aina kuuluneet, palautetta en saanut jne. Mutta en minä häntä tästä syytä vaikka olisinkin tarvinnut ehkä räväkämmän opettajan.

Iästä ei ole oppiminen kiinni, sullakin oppimisen halut ovat kovat.. Eikö siinä autokoulussa oo ketään muuta opettajaa moottoripyörille? Jos vaikka varovasti vihjaisi, että vois olla joku toinen parempi.. Mullakin oli autokoulussa sellainen reipas tyyppi opettamassa, mikä aina naureskeli mun roadragelle ja totesi, että noin ei varmaan inssissä kannata.. (autolla opeteltiin ajamaan siis) Toinen opettaja, minkä kanssa kävin kerran ajamassa, oli niin lässy, että meikäläinen hermostui jo siitä!
Kannattaa myös sanoa niistä kuulokkeista, ei oo välttämättä sun päässä sekään vika.

Jahei! Anna itsellesi lupa oppia ajamaan ihan ajan kanssa, mikä kiire meillä on valmiissa maailmassa  
lookaround_orig.gif
062802jumpie_prv.gif

No päädyttiin sitten kuitenkin uuteen kevariin: Sachs 125.  
biggrin.gif

Ajoasento tuntui mukavalta ja jalat ylettyivät mukavasti maahan melkein kokonaan.

Niin siinä vain kävi että ihastuttiin tuohon menopeliin molemmat. Tarkoituksena oli ostaa Sachsin mopo mutta isäntä oli sitten kuitenkin sitä mieltä että tuolla kevarilla harjoittelen koska A-korttia haluan. Ja hintaero oli aika pieni.

Olen ihan täpinöissäni että päästään harjoittelemaan parkkiksille jne.  
062802moto_prv.gif

JEE; mulla on kohta oma pyörä!!!
062802jumpie_prv.gif

Onhan se vähän erikoisen näköinen prätkäksi ja mahdollisista ongelmista ei tuon pyörän kohdalla tiedetä mutta eiköhän lie ihan hyvä pyörä harjoitteluun.  
smile_org.gif

Tässä vaiheessa haluan kiittää kaikkia teitä, jotka olette minulle vastailleet täällä. Kyllä moottoripyöräilijät ovat reilua porukkaa. Olen saanut todella kannustavia viestejä. Mitään veetuilua nälvimistä ja vähätteäyä tällä palstalla en ole havainnut ainakaan omien viestieni kohdalla. Todella hienoa!  
buttrock.gif

Onneksi olkoon! Hienoa että löytyi hyvä harjoittelupyörä.

Onko muuten tällainen opas tuttu:
http://www.motoristisurvival.fi/index.php?sivu=ajo-hanskassa

Jos ajaminen tuntuu hankalalta eikä ota sujuakseen niin suosittelen varsinkin kappaletta ajoasento ja sitten oman ajoasennon huolellista tarkistamista varsinkin niissä vaikeissa tilanteissa. Ajoasento vaikuttaa ratkaisevasti pyörän ohjaamiseen ja on sellainen asia että toisen on vaikea huomata virheitä.

Upeeta, onneksi olkoon ! Muistan hyvin sen ihanan tunteen kun oli oma pyörä, vaikka olikin vielä kaupassa odottamassa. Nyt vaan pyörä kotiin ja harjoittelemaan, ei se oikeasti niin vaikeata ole. Kerro vielä Sachsin malli ihan vaan mielenkiinnosta.

Aurinkoista viikonloppua

Kerropa Keiju jossain välissä kokemuksiasi ajeluista, miten treenaus sujuu ja hankkimastasi "vekottimesta" (jos ajeluiltasi enää maltat foorumilla roikkua). Täällä nimittäin melko vastaava tilanne ja toi Sachs vois olla yksi ratkaisu 100 m:n ajokokemuksen moottoroidulla 2-pyöräisellä omaavan rouvan harjoitteluun.

Hieno, varmasti on kätevä ja kevyt ja vielä hauskan näköinenkin. Turvallista harjoittelua ja
062802moto_prv.gif
ja sitten vaan rohkeasti kouluun niitä lopputunteja ottamaan kun tuntuu hyvältä ja inssiin, koska kyllähän sinä haluat myös mutkateille sitten kun tuntuu että pyörän hallinta on hanskassa.

Olen ihan täpinöissäni että päästään harjoittelemaan parkkiksille jne.  
062802moto_prv.gif
Onnea harjoitteluun sekä uudesta pyörästä.

Kannattaa silti muistaa että parkkipaikat eivät ole suljettua aluetta jossa voisi ilman korttia harjoitella.
Kiitos kaikille tsemppiviesteistä.

Juu, tiedän kyllä ettei P-paikat ole suljettuja alueita, mutta missäpä sitä muualla harjoitettelisi..?  
nixweiss.gif

Yritetään löytää kavereiden firmojen P-paikkoja, jotka voi ympäröidä/sulkea lippusiimalla yms. Tai sitten niin syrjäisiä, isoja paikkoja joihin ei poliisit eksy.  
wink.gif

Pakkohan sitä jossain on harjoitella, että saan ne lopputunnit suoritettuaa ja sitten käsittely- ja ajokokeen.

Tottakai haluan päästä vielä liikenteeseen oman ajokin kanssa. Isäntä saa mennä "Tunturillaan" omia menojaan sillä tuon oman pyöräni huippunopeus on hieman päälle 100. Joka sopii minulle oikein hyvin.  
biggrin.gif

Hauskan näköinen tuo todella on ja tulen tänne kyllä kertoilemaan, miten harjoittelut sujuu ja ajo-ominaisuuksista jos se jotain kiinnostaa.

Mutta olen nyt jo ihan otettu tuosta pyörästä.  
inlove.gif

Ja tietysti ukkokulta on ihana, kun se hankki!  
inlove.gif
inlove.gif

Tässä vielä youtube-pätkää tuosta pyörästä:
http://www.youtube.com/watch?v=vjQXxk875E4

Onnea harjoitteluun! Hyvä juttu, että joudut ottamaan tunteja, toivottavasti on kokenut ammattilainen, koska silloin neuvoista ja vieheidesi huomaamisesta on iso apu ajamiseen. Sitten kun vaihdat isompaan niin Gladius on helpompi kuin ER6, painopiste alempana leveä ohjaustanko ja liikkuu pehmeämmin...

Itse olen 5 kesää ajanut ja vähän alle 50 vuotiaana aloittanut... Nyt vajaa 20 000 km takana ekat tuhat piikillä (Rebel), sitten Virago 250 ja sitten se ER6.... Hyvä olla alussa kevyt pyörä, jolloin ei kaadu paikaltaan niin helposti.

Tervetuloa mukavan ja haasteellisen harrastuksen pariin
062802moto_prv.gif

Mitenkähän tuon asian kanssa on että jos nyt tuolla syrjäiselle parkkikselle, jossa harjoittelen, eksyy poliisi ja minulla ei ole pyöräkorttia, niin selviänkö sakoilla pyöräkortitta ajosta? Vai siirtyykö pyöräkortin suorittaminen samalla? Tietääkö joku viisaampi?
Mitähän seurauksia tuosta mahtaa tulla?

Securityn auto kävi katselemassa eilen ajoani siellä P-paikalla mutta kun huomasi että oli aikuisia ihmisiä ja ajelin melko rauhallisesti siellä niin ei puuttuminen asiaan.

Mitenkähän tuon asian kanssa on että jos nyt tuolla syrjäiselle parkkikselle, jossa harjoittelen, eksyy poliisi ja minulla ei ole pyöräkorttia, niin selviänkö sakoilla pyöräkortitta ajosta?
Sano sille semmoinen kokeneen ihmisen tietävä ilme kasvoilla, että "minä olen viisikymppinen nainen, ja minä harjoittelen tässä vaaraa-aiheuttamatta moottoripyöräilyä".

033102beer_1_prv.gif

Mitenkähän tuon asian kanssa on että jos nyt tuolla syrjäiselle parkkikselle, jossa harjoittelen, eksyy poliisi ja minulla ei ole pyöräkorttia, niin selviänkö sakoilla pyöräkortitta ajosta?
Sano sille semmoinen kokeneen ihmisen tietävä ilme kasvoilla, että "minä olen viisikymppinen nainen, ja minä harjoittelen tässä vaaraa-aiheuttamatta moottoripyöräilyä".

033102beer_1_prv.gif
Niin taidan sanoa.  
wink.gif

Luulen että noissa tapauksissa poliisi voi käyttää nk. oman järjen käyttöä. Jos kuljetan tuota MadAss:ia teollisuusalueen isolla parkkiksella, missä ei ole muuta liikennettä myöhään illalla enkä häiritse ketään? Tuo Sachs on muuten hiljaisempi kuin ruohonleikkuri.  
biggrin.gif

Eilen oltiin tunnin verran taas harjoittelemassa. Lähinnä vaihteiden vaihtoa ylös- ja alaspäin ja siitä sitten liikkeelle lähtöä. U-käännöstä jne. Kyllä se siitä alkaa hahmottumaan.

Pyörä on helppo käsitellä ja ajaminenkin alkaa rentoutumaan.  
sport05.gif

Heinoa että alkaa sujumaan
smile_org.gif
, ei muuta kun lisää pyörityksiä pujottelua ja hidasajoa. Kun pitää pyörää pystyssä hitaassa ajossa, liuttelee kytkimellä kaasua antaen niin pysyy se sitten vauhdissakin pystyssä. Sitten muistat vielä jarrutukset niin saat tuntumaa siihenkin. Käsittelyssähän jarrutus tehdään 50 vauhdista (tai ainakin tehtiin pari vuotta sitten). Kotona sitten vilkaiset välillä autokoulun kirjasta ne tekniikat ja eikun uutta
062802moto_prv.gif
perään. Nauti ajostasi niin jännityskin helpottaa nyt kun sinulla on ihkaoma pyörä alla.

Back