• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Viiskymppisen ladyn eka pyörä + muita mietteitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keiju50
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Vantaa
Täytin viime vuonna marraskuussa 50v ja nyt olen päättänyt hankkia sen A-kortin B-kortin lisäks vielä niin kauan kun sokeri sulaa suussai.  
wink.gif

Ilmoittauduin jo kursseille.

Minä en ole eläissena ajanut edes mopoa, joten voi olla etten edes opi ajamaan, mutta halu on kova.
Nuorempana olen istunut tuhansia ja taas tuhansia kilsoja siellä takana ja edelleen vyöruusuna isännän Thunderacen takana joten ihan vierasta ei tuo moottoripyöräily noin yleisesti ottaen ole.

Mielenkiinnosta kyselisin, onko samassa tilanteessa olevia ja millaiseen pyörään aloittelijana olette sitten päätynyt?
Olen 170cm pitkä ja painoa siinä 80kg.

Ja mitäs mieltä miehet ovat? Onko viiskymppinen nainen liian vanha moottoripyöräilemään ja vain riski liikenteessä?  
omg.gif

Vaimoni aloitti moottoripyöräilyn hiukan alla viisikymppisenä. Mitään ongelmia ei ole ollut. Hän otti muutamia tunteja ja sai siitä varmuutta ajamiseen. Nyt alkaa kolmas kausi ja ollaan lähdössä toista kertaa Kesi-Eurooppaan ja Norjassakin on jo käyty. Kilometrejä tai olla takana 17 000. Hän aloitti ja ajaa vieläkin BMW F650GS:llä. Hyvää siinä on suhteellisen alhainen painopiste ja jalat yltää maahan hyvin (170 cm pitkä). Painoakaan ei ole hirveästi pyörässä. Saat varmasti tuhat erilaista vaihtoehtoa ekaksi pyöräksi ja makuasiahan se tietysti onkin. Itse aloitin matalalla customilla, sekin on hyvä vaihtoehto.

Suurempi riski liikenteessä ollaan me miehet, näin se vaan on, Olipa sitten alla moottoripyörä tai kotilo. Taitoa on mutta ei järkeä!
nixweiss.gif
Ei kun vain tervetuloa motoristien kasvavaan joukkoon!

Koskaan ei ole liian vanha aloittamaan
062802jumpie_prv.gif
, pyöristä ei voi muuta sanoa, että osta se mistä pidät eniten.

Pari suositusta: kurssin päälle paljon ohjattua treeniä ekana kesänä, alle kevyt pyörä jossa on kunnolliset ajo-ominaisuudet eikä hajoa kaatamisesta. Ekana kesänä tulee varsinkin naisille niitä paikaltaan kippaamisia, ja pyörän olisi silloin  parempi olla mallia nosta ylös ja jatka matkaa. En juuri suosittele kustomia ekaksi pyöräksi vaikka mataluus saattaakin houkutella. Niillä harjoittelu tuppaa olemaan vaikeampaa kuin miltä päältä katsoen voisi kuvitella. Näitä on kursseilla nähty ja ihmetelty, miksi ihminen aloittaa harrastuksensa niin hankalalla laitteella. Toki niillä kruisailee, mutta siihen se pitkälti jääkin.

Onko viiskymppinen nainen liian vanha moottoripyöräilemään ja vain riski liikenteessä?  
omg.gif
Kyllä ja kyllä, jos valehdellaan.
biggrin.gif

Sitten jos totta puhutaan, niin eipä tuo ikinä sukupuoleen ja ikään katso, tuo liikenne. Toisilta sujuu ja toisilta ei.

Pyörävalintaan taasen sanoisin, että etköhän sinäkin ole jo miettinyt ja katsellut joitain pyöriä vähän sillä silmällä?

Niin sitä meinaan, että just semmoisen laitat mikä itseäsi eniten miellyttää. Pituuttakin sulla on senverran, ettei senkään pitäisi olla mikään este valinnoille..

Honda CB500, Kawasaki ER-5 tai ER-6, Suzuki Gladius, tms. peruspyörä aloituspeliksi..
062802moto_prv.gif
..ja kuten Hannula jo sanoi, ajokursseille ja EAK:lle mukaan, koulutusta ja ajoa siitä se lähtee...
smile_org.gif

Jollei ikänään ole kakspyöräsellä ajellu niin ostaa vanhan dt-jammun n.500€ ja jälleenmyyntiarvo ei tipu oikeen helpolla.

Käy ajoharjotteluun ENNEN ku menee sinne autokouluun eli oppii perusjutut: vilkut, vaihteet, kytkin, jarrut. Toki pitää löytää jotain suljettua aluetta.

Siis ei tosiaan ole mitään vittuilua.

Toi jammu riittää kyllä kevyeen talviajoonkin, kunhan nastat laittaa alle, toki ainakin meikäläisen perukoilla britti-turisti katto vähän kieroon -30 "lämmintä" ja ukko vetää sladissa meneen
biggrin.gif

Niin ja painoo itellä kuiten +100kg

Honda CB500, Kawasaki ER-5 tai ER-6, Suzuki Gladius, tms. peruspyörä aloituspeliksi..
062802moto_prv.gif
..ja kuten Hannula jo sanoi, ajokursseille ja EAK:lle mukaan, koulutusta ja ajoa siitä se lähtee...
smile_org.gif
Näitä pohjalle ja sitten kannattaa katsella kesän edetessä näitä ns. Rookie-ajeluita. Siellä oppii kanssa yhtä ja toista aiheesta ja letkassa ajamisesta, jos tykkää porukalla ajella. Eiköhän niitä joku ensi kesänäkin puuhaa, ainakin pk-seudulla.

Mitä tuohon pyörävalintaan tulee, niin tuossa oli jo läjä hyviä vaihtoehtoja. Itse ainakin suosittelen alkuun pystyssä ajettavaa, helposti hallittavaa pyörää.

Ja eikun
062802moto_prv.gif
, alkaa pikkuhiljaa kelitkin näyttämään paremmalta
062802jumpie_prv.gif

Hieno harrastevalinta Keiju!
Mä ostin GS500E Susnan toissa syksynä ja ajelin sillä viime kesänä 18tkm. Ikää on kohta saman verran kuin sulla ja ajokokemusta aiemmalta vain moposkoottereista. Ja kyydissäkin ehdin istua vain pari kertaa.
Kortti on näitä mukamas lahjaksi saatuja ja harjoittelinkin ekana syksynä suljetulla radalla ja kävin pari EAK juttua heti alkukeväästä. Ja sitten vaan paljon ajoa yksin ja erilaisissa porukoissa.
Osta helppo ja kevyehkö pyörä, jossa on maltillisesti tehoa ja jota on helppo käsitellä. Sellanen vielä että jalat ottaa kunnolla maahan, usko pois, siitä on hyötyä.
Ajele omien taitojesi mukaan, äläkä provosoidu porukoissa.
Kimppakiva-ajeluita järjestetään pk-seudulla, niihin kannattaa osallistua, kun haluat harjoitella ryhmässä ajelua.
Ikä ja/tai sukupuoli eivät suoraan korreloi osaamista tai osaamattomuutta, jotkut asiat sujuu parhaiten kun harjoittelee riittävästi, huomioi muut tiellä liikkujat ja pitää mielen avoimena.
Hauskoja  
sport05.gif

Täytin viime vuonna marraskuussa 50v ja nyt olen päättänyt hankkia sen A-kortin B-kortin lisäks vielä niin kauan kun sokeri sulaa suussai.  
wink.gif

Ilmoittauduin jo kursseille.
A-kortti sulla pitäisi olla jo valmiina mikäli olet ajanut ajokortin ennen vuotta -89 (muistaakseni niihin aikoihin A-kortti erotettiin B-kortista).

Mutta kurssista ei tietty mitään haittaakaan ole mikäli ei ennen ole kakspyöräisillä ajellut.

sanoi:
A-kortti sulla pitäisi olla jo valmiina mikäli olet ajanut ajokortin ennen vuotta -89 (muistaakseni niihin aikoihin A-kortti erotettiin B-kortista).

Mutta kurssista ei tietty mitään haittaakaan ole mikäli ei ennen ole  kakspyöräisillä ajellut.
Niin, minulla ei ole kuin B-kortti, koska ajoin senkin myöhemmällä iällä v.-92. Joten nyt maksan sitten melkein tonnin lisää tuosta A:sta + viranomaismaksut. Tosin, siihen kuuluu tuo ajo-opetus, joka on minulle se tärkein ja sitten on vain maksettava lisää jos pitää ottaa lisätunteja.  
tounge.gif

Mutta innolla jo odottelen kurssia ja katsotaan, mihin mamma pystyy. Isäntä puoltaa täysillä joten siinäkin mielessä on kiva lähteä ajo-opetukseen. Aikuisen tyttären kommentti: sä oot kyllä aikamoinen!

Kiitos kaikille kannustuksista ja pyöräehdotuksista. Mitään en ole vielä katsonut sillä silmällä. Joku kaveri ehdotti vanhaa "tuuttia" niin vakuutusmaksutkin olisivat alemmat.

062802moto_prv.gif

oot riski. kaikki motoristit on.

osta pyörä jossa on absit. ja mielellään semmonen joka ei keuli ympäri kaasusta.

ja käy ratapäivällä harjoittelemassa mutka-ajoa.

Ps. Tuutti on aika lötkö ja jarrut yms vähän niin ja näin. jos ostat, niin osta se Cb750F-ne ensimmäiset menee museoon. muutenhan ne vakuutukset ei oo halvemmat ellei oo museossa.

liikennevakuutus on aina melkein sama, oli sitten 125 skootteri vai 1800cc.

Missäs on kaikki gsxr 1000 sopiva ensipyöräksi-ohjeet ?

Btw: onko ostohinnalle joku katto ?

teretuloa joukkoon.osta semmonen pyörä mistä ite tykkäät,tärkeintä on että on järki päässä ajellessa,pienelläkin mopolla voi käydä huonosti jos koheltaa

Ps. Tuutti on aika lötkö ja jarrut yms vähän niin ja näin. jos ostat, niin osta se Cb750F-ne ensimmäiset menee museoon. muutenhan ne vakuutukset ei oo halvemmat ellei oo museossa.

liikennevakuutus on aina melkein sama, oli sitten 125 skootteri vai 1800cc.

Pohjolan vakuutuslaskurin mukaan liikennevakuutus 20 lähtöbonuksilla
-94 Honda CB750 Sevenfifty 623,47 euroa
-89 Honda CBR1000F 750,08 euroa.
Äkkiseltään tuossa on jonkin verran nimenomaan kuutiotilavuuteen tai lähinnä sen tuomaan lisätehoon liittyvää eroa  
nixweiss.gif

Itsellä Sevenfiftyn liikenne-, hirvi-,palo-, varkaus, hinaus- ja oikeusturvavakuutukset Lähivakuutuksessa 25 bonuksilla pyöreät 450 euroa. Aktia tarjosi vastaavaa pakettia 478,-. Näillä firmoilla vain ei ole netissä laskuria.

Jos tuo Sevenfifty vielä tuutiksi lasketaan, niin ei se nyt niin huono ole. Kelvollisen yksilön saa alle 3000 eurolla, koneella ajellaan 150 tkm ilman remontteja ja muutenkin pidän luotettavana. Ainoa mitä itse keksin moittia on kapea ohjaustanko. Ehdottomasti yksi kokeilemisen arvoinen peli aloittelijalle tai budjettipyörää etsivälle. Yksi saman tyylinen Kawasakin ZR-7 3000,- ylöspäin...

Hyviä vinkkejä tossa on jo paljon. Rikkana rokassa mun ajatus: tee semmosia ratkaisuja joista tulee semmonen olo itselle että tämä on hyvä juttu.

Sopii kaikkeen: pyörän ostoon, ajonopeuden valintaan, reitinvalintaan, ajoseuran valintaan, varusteet...

Upeeta, oot valinnut ihanan harrastuksen. Mulla on 1 vajaa kesä takana mp kuskina, ajoin A kortin (kun ei oo sitä B:tä vielä ollenkaan) toissa syksynä. Vuosia muutama enemmän kun sinulla ja nautin täysin rinnoin ajamisesta. Minä päädyin Kawa ER6F:ään enkä vaihtaisi pois (vanhempi ER5 aika vastaava). Sitä on helppo hallita ja ajaa, ja tehot riittää Suomen teillä vallan mainiosti. Aja kortti ihan rauhassa, varsinkin käsittelyosuudesta on varmasti hyötyä. Ja sitten vaan harjoittelemaan. PK seudullakin löytyy mukavia pikkuteitä jossa saa ajella aika rauhassa muulta liikenteeltä.
062802jumpie_prv.gif
Nyt odotetaan vaan ihania aurinkoisia päiviä niin että lumet sulaa.

En juuri suosittele kustomia ekaksi pyöräksi vaikka mataluus saattaakin houkutella. Niillä harjoittelu tuppaa olemaan vaikeampaa kuin miltä päältä katsoen voisi kuvitella. Näitä on kursseilla nähty ja ihmetelty, miksi ihminen aloittaa harrastuksensa niin hankalalla laitteella. Toki niillä kruisailee, mutta siihen se pitkälti jääkin.
Tämän allekirjoitan! Itsellä nyt pari ajokautta takana ja ensipyöränä oli Honda Shadow (600cc). Haaveilin alkuun vuosia kortista ja pienestä customista.

Autokoulussa kortin ajoin muistaakseni juurikin tuollaisella Kawan ER-6:lla ja sehän oli helppo kuin mikä! Mutta oma ajokki ei sitten enää ollutkaan
smile_org.gif
Eli customia saa kyllä oikein "ajamalla ajaa" jos mutkapätkille tms. haaveilee. Tottakai sitäkin oppi sitten soutamaan kun tarpeeksi tuli kilometrejä alle. Leppoisaan kruisailuunhan ne on tarkoitettu. Ekan kesän olin kyllä ihan tyytyväinen pyörääni.

Mutta toisena kesänä vehje alkoi heti nyppimään kun tallista sen revin esille ja myyntiinhän se meni. Koko custom touhu ei enää napannut sitten ollenkaan. Samaisena kesänä koeajoin paljon erilaisia pyöriä ja järjestään kaikki oli helpompia ajettavia kuin oma (ja tehokkaampia)! Omien ajotaitojen ja kokemuksen kartuttua kaipasin pyörältä tosiaan myös enemmän tehoja
smile_org.gif
No, vasta syksyllä sain pyöräni myytyä ja ostettua uuden tilalle. Tämän kauden starttaan Buellilla (xb12scg) eli tyyli muuttui ja tehot vähintäänkin tuplaantui ;)

Eli kokemuksesta oppineena; kannattaa heti alussa koeajaa paljon erilaisia pyöriä, laidasta laitaan. Eikä tuijottaa mitään tiettyä merkkiä/tyyliä. Kyllä se oma sieltä sitten löytyy
smile_org.gif

Ja tosiaan paljon kilometrejä alle ensin rauhallisemmilla teillä, radoilla, parkkipaikoilla jne. Täällä etelässä liikenne on ainakin niin agressiivista, että mihkään kehäteille ei kannata ensimmäisenä lähteä harjoittelemaan... Sitten kun olet sinut pyöräsi kanssa, niin siitä se ilo alkaa
smile_org.gif

Back