• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Venttiilivioista jälleen jauhantaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jukepoksi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
-91 ZZR 600. Ajettu n.110tkm joista minä olen ajanut puolet. Kaksi kertaa olen venttiileitä joutunut säätämään ja nyt rupee imupuolen venoissa olemaan säätövarat lopussa...

Jos painuminen jatkuu samaa vauhtia kuin tähänkin mennessä niin tuossa 130tkm kohdalla joutuu kannelle tekee jotain....

zx10 vm 91 kilsoi jotain 100 000 kait eikä vikoja venoissa kun vain säätää vuoden 2 välein eli silloin kun tarvii

zl 600 -87, Saksantuonti, ajettu nyt kolme kesää Suomessa, mittarilukema jotain 66 000 km ja venttiilit säädetty viime kesänä.
Imupuoli hieman liian tiukalla, ei muuta vikaa.Siis venttiileissä itsessään.

Mitenkäs kun 80-luvulla oli vielä sitä lyijypeikkoa bensan seassa juurikin venttiilien voitelua varten. Koskiko ko. ainesosa vain pakoventtiilien voitelua vai myös imuventtiilien voitelua. Jos lyijyn olisi tarkoitus myös voidella imuventtiilejä niin mutu tuntumalla miettisin että oisko tuossa se yleinen syy. Viathan tuntuvat olevan lähinnä 80-luvun moottoreissa.

Hmm...vanhoihin, 80-luvun autoihin on kyllä tehty pinnoituksia tuon bensan lyijyttömyyden tähden.Mut esim.Fordin koneisiin se tehtiin kansiin....jatkaahan se koneen ikää jonkin verran.
Ehkä tos on joku materiaalivika venttiileissä ja huonolla hoidolla sellainen korostuu.Vaikea sanoa..

-88 ZX-10 ~40tkm ja imuvenat meni uusiksi, muissa Kawoissa ei sitten ole noita vikoja ollu.
Joskus muistelen ainaoikeassaolevastainterneetistä lukeneeni että vian aiheutti liian ohut seetipinta joka ei kestäny liian pieniä välyksiä. Eli jos jäi säädöt tekemättä niin oli pinnat pilalla suht sutjakkaasti. Sitten alko venat uppoo kanteen ja remppa edessä..

-88 ZX-10 ~40tkm ja imuvenat meni uusiksi, muissa Kawoissa ei sitten ole noita vikoja ollu.
Joskus muistelen ainaoikeassaolevastainterneetistä lukeneeni että vian aiheutti liian ohut seetipinta joka ei kestäny liian pieniä välyksiä. Eli jos jäi säädöt tekemättä niin oli pinnat pilalla suht sutjakkaasti. Sitten alko venat uppoo kanteen ja remppa edessä..
Ne venttiilit oli vaan liian paskaa matskua ja muuttivat muotoaan + kuluivat liian nopeasti.

Vaihtamalla paremmat venat noista ongelmista pääs eroon.

Kwaka GPX 500 -88
Mittarissa 51tkm säädin venat ylärajalle, 57tkm tarkastin->OK, ja nyt olis taas keväällä katsottava, saattaa olla alarajoilla, jos on niin säädän.

Mulla oli joku vuosi sitten ZR750 vm 91. Siitä piti säätää venttililivälyksiä n. 50 000 km kohdalla mutta mitään varsinaista ongelmaa ei ollut.

itellä kawa gpz900r -86 imu venttiilit säädettävä 4000km ajon jälkeen kun alkavat kantamaan,pakovenoissa välykset kasvavat jonkin verran.

vm. -89 GPZ 600R ajettu n.50 000km. Itse en vielä ole säätänyt, mutta viime kesänä ajoo n. 10 000km eikä mitään oireita venttiilien kantamisesta. Mut pitäkäähän kaikki mulle peukkuja, viikonloppuna tallille ja venoja säätelemään. Toivottavasti ei oo yllätyksiä.

ihmetyttää pikkasen se ,että yleensä odotetaan "oireita" venojen kantamisesta, valitettavasti se on silloin usein liian myöhäistä..palamisjälkiä on ehtinyt syntyä, mistä ei yleensä selviä kuin uusilla venoilla/seetien koneistuksella. sen takia se ohjeenmukainen tarkistusväli on annettu ,että nämä asiat ei ehtisi tapahtua. suosittelen tarkistusta ennenkuin "oireet" ilmaantuu
cool.gif

ihmetyttää pikkasen se ,että yleensä odotetaan "oireita" venojen kantamisesta, valitettavasti se on silloin usein liian myöhäistä..palamisjälkiä on ehtinyt syntyä, mistä ei yleensä selviä kuin uusilla venoilla/seetien koneistuksella. sen takia se ohjeenmukainen tarkistusväli on annettu ,että nämä asiat ei ehtisi tapahtua. suosittelen tarkistusta ennenkuin "oireet" ilmaantuu
cool.gif
Nimenomaan. Esim. zxr:llä tarkistusväli muistaaksi n. 10 tkm. Uskon että kawat kestää ihan saman kuin muutkin merkit kunhan muistaa säätää/tarkastaa ne venat ym. härväkkeet säännöllisesti. Ei semmosta pyörää oo tehtykään mikä kulkee pelkällä bensan lisäyksellä loputtomiin. Hyvä ja säännöllinen huolto on kaiken a ja o.

ZZR 600 -90.Ml. ostaessa n.45tkm,jolloin muutamassa venttiilissä oli säätötarvetta.Sen jälkeen ajettu n.75tkm eikä ole ollut säätötarvetta.Eikä ole edelleenkään.
Ja mitä tulee ton koneen yleiseen kestävyyteen,niin onhan toi jo palvellut....

Itellä zzr-600 vm.-93(E-malli) ajettu 43000 (huolto ukkeli kehu et pitäs paikkansa) venttiilit tarkastettu 2 kertaa mun aikana.
Eipä oo tarvinnut edes säätää, ko aina on ollut OK!!  
062802moto_prv.gif

cool.gif
Pyörän huoltokirjan mukaan venttiilinsäätövali on tuo kyseinen 10 000km ja mainitsin vaan ohimennen sen oireettomuuden kun tuon verran ajetussa joskus ongelmia jo on. Nyt ne on säädetty. Kaikki pakovenat toleranssissa eikä imupuolellakaan ollu kun kahdessa säädettävää!!!

Back