• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

venttiilien säätöjen hinnat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miXu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuota rakotulkkia juuri tarkoitin. Sillä pystyy tarkastamaan että annetuissa toleransseissa pysytään, mutta tarkkaa olevaa välystä ei pysty. Itse pitäisin mittana 0.15 mahtuu ja 0.20 ei mahdu.

jos sitä hakisi vaikka natsisiwasta halpiskaljatölkin jonka kyljestä leikkelisi rakotulkit, 1 viipale = imu, 2 viipaletta päällekkäin = pako, eiköhän näin saisi säästettyä vielä useita eurocenttejä.. plus vielä asennuskaljatkin samaan
tounge.gif

Ei tartte sadasosan tarkkuutta välyksiin, 0,05 riittää ihan hyvin tyyliin 0,10 väljästi, 0,15 tiukasti, 0,20 ei mahdu -> 0,13-0,19mm alueella. Ei sillä satasen tarkalla välyksellä on mitään väliä.

Pechan ehdotuskin toimii jos ei muuta ole, tölkkialumiinin paksuus on yleensä 0,12mm
tounge.gif
Monissa pyörissä välykset on just 0,15/0,25.

Ei tartte sadasosan tarkkuutta välyksiin, 0,05 riittää ihan hyvin tyyliin 0,10 väljästi, 0,15 tiukasti, 0,20 ei mahdu -> 0,13-0,19mm alueella. Ei sillä satasen tarkalla välyksellä on mitään väliä.

Pechan ehdotuskin toimii jos ei muuta ole, tölkkialumiinin paksuus on yleensä 0,12mm  
tounge.gif

Niin paitsi sitten, kun tulee se tilanne niin kuin mulla, ettei se 0,15:kaan mennyt ja olisi halunnut tietää, onko yli vai alle sen 0,13:n. No, sama Bilteman setti se mullakin on ja se pyörä oli menossa myyntiin heti kun lumet sulaa, joten sovin itseni kanssa, että on se edelleen toleransseissa  
smile_org.gif
. Säätö on kuitenkin sitä kokoluokkaa iso homma, ettei sitä oikein napannut ruveta silloin harjoittelemaan.

tounge.gif
No prkl, tuohan on hyvä. Tölkistä kun saa saksilla taiteiltua just sellaisen lipareen kun parhaiten sinne väliin menee. Ja 0,12 menee aika kivasti toleransseihin melkein kaikissa mopoissa. Vielä kun mittaa tölkkimiinin paksuuden mauserilla tai mikrometrillä ennen toimenpidettä niin varmaan menee venat tarpeeksi säätöihin.

Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta. On mulla kyllä noita rakotulkkejakin, mutta toi kaljatölkkimetodi kuulostaa niin hyvältä. Kun siinä pitää ensin juoda ainakin yks ennen kun on edes työkalut kasassa. Sit voi avata toisen...kolmannen... täydellinen talli-ilta
033102beer_1_prv.gif

Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta. On mulla kyllä noita rakotulkkejakin, mutta toi kaljatölkkimetodi kuulostaa niin hyvältä. Kun siinä pitää ensin juoda ainakin yks ennen kun on edes työkalut kasassa. Sit voi avata toisen...kolmannen... täydellinen talli-ilta
033102beer_1_prv.gif
Niin, mulla oli ekalla kerralla työkaluina rakotulkki "Made in East Germany" muistaakseni, minkä huomasin kun tarkemmin sitten siinä mittaustilanteessa sitä tulkkia roplasin.. perintökalu. Mitenkähän mahtoivat tulla oikeat tulokset
biggrin.gif

kaljatölkin siivuja olen jopa nähnyt käytettävän venojen tsekkaamiseen... tosin maassa, jossa koko huoltamisen käsite on hieman toisenlainen kuin meillä, ja kamppeita lähinnä korjataan takaisin ajokuntoon sitä mukaa kun ne leviävät!

No, se työkalujen valmistaminen tossa kaljatölkkimetodissa saattaa vaikuttaa lopputulokseen enemmän kuin itse työkalun sinänsä viehko maanläheisyys.

Ehkä pysyn sittenkin siinä rakotulkissa. Ja olen huomannut, että mopon ruuvaamisesta ei oikein enää tuu mitään kun on juonut enemmän kuin 4 kaljaa. Menee tuo keskittyminen aika heikoksi, vaikka ei nyt missään kunnon juovuksissa oliskaan. Mutta sittenhän on kiva lopettaa ruuvaaminen ja aloittaa menneen ja tulevan mopokauden fiilistely pikku pöhnässä. Oikein odottaa tässä jo syksyn talli-iltoja
033102beer_1_prv.gif

Alutölkin materiaaliin en luottaisi kun ihan rakotulkkeihinkin saa sitä naarmua syntymään kohtuullisen helposti. Nuo motonet/biltema/storm -tulkit ovat valitettavan lyhyitä ja leveitä, kovin pitkälle ja ahtaaseen eivät mahdu ilman äheltämistä.

Tarkistaminen on mielestäni helppoa, jos tiellä olevien juttujen purku sujuu. Minulla oli yksi jos toinenkin pultti/mutteri tiukemmassa niin koko projektissa meni melkein koko kesä
smile_org.gif
Sitten kun jutut oli auki niin eihän se ole kuin kampiakselin vääntö kohdille, venojen löysyyden tarkistus ja sitten tulkki väliin.

Minun pyörässä venat ovat mutterisäätöiset niin säätö onnistuu ilman palikoiden ostelua. Mutta melkoinen fakiiri saa olla jos haluaa ne venat taas kiinni oikeaan momenttiin (ja ylipäätään kiinni ilman että säätö liikkuu). Jos joku tietää mistä saa sellaisen työkalun missä on 8mm upotettu lenkki ja keskelle tulee sellainen neliökanta-soketti/ruuvari niin olisin kiitollinen. Nyt riitti että pidin kiinni, toivoin parasta ja väänsin käsituntumalla suunnilleen samaan tiukkuuteen kuin oli avatessa.

Rupean olemaan sitä mieltä että 40% MP:n huollosta muodostuu siitä että miten helvetissä tuon mutterin saa auki, 10% siitä mihin tuo mutteri kuuluu, 40% miten nuo raudat saa kohdalleen että pultti menee läpi, 5% haynesin lukemista ja 5% kiroilua ettei lukenut ajatuksella ja oleellinen työkalu on kaupassa.

Fly wheel raisiossa otti 400e, kaikki palat vaihdettiin ja tietty kaasarit synkattiin. Pyörä vm-99 pikku ninja.

No prkl, tuohan on hyvä. Tölkistä kun saa saksilla taiteiltua just sellaisen lipareen kun parhaiten sinne väliin menee. Ja 0,12 menee aika kivasti toleransseihin melkein kaikissa mopoissa. Vielä kun mittaa tölkkimiinin paksuuden mauserilla tai mikrometrillä ennen toimenpidettä niin varmaan menee venat tarpeeksi säätöihin.

033102beer_1_prv.gif

Jaaha taidankin säätä venttiilit viikonloppuna, varmuuden vuoks pitää joka venttiilille "tehdä" oma "työkalu"  
wink.gif

Mitäköhän tästäkin "säätämisest" tulee, ku Jampas 20 venttiiliä?  
033102beer_1_prv.gif

Onko hintatietoja V4 -koneelle PK -seudulta? RC36 ja palasäätö.

Itse toki irrottelen kaikki valmiiksi ympäriltä ennen valohoitoa.

033102beer_1_prv.gif

Jaaha taidankin säätä venttiilit viikonloppuna, varmuuden vuoks pitää joka venttiilille "tehdä" oma "työkalu"  
wink.gif

Mitäköhän tästäkin "säätämisest" tulee, ku Jampas 20 venttiiliä?  
033102beer_1_prv.gif
.....Ai missä pupu  
nixweiss.gif
  Tota.... se lähti kaks viikkoo sitte
säätää Jammun venoja  
tounge.gif

Jos joku tietää mistä saa sellaisen työkalun missä on 8mm upotettu lenkki ja keskelle tulee sellainen neliökanta-soketti/ruuvari niin olisin kiitollinen. Nyt riitti että pidin kiinni, toivoin parasta ja väänsin käsituntumalla suunnilleen samaan tiukkuuteen kuin oli avatessa.
Kuuleppas, lyhennä sopiva hylsy(jos tarvii), hitsaa vääntövarsi sopivaan kohtaan kylkeen ja läpimeno olikin valmiina. Sinne vaan sopiva ruuvari (suora tai taitettu) ja eiku hommiin. Tää on semmone täsmätyökalu. Ja vaatii vähän nysväämistä.

Back