• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vastaohjauksesta detalji?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Harjoittelin tänään vastaohjausta ja kieltämättä pärrä kääntyy paremmin kun hieman vääntään sarvia erisuuntaan kun mutka. Pitääkö pyörässä olla kiinni aivan täysin ja mennä kuin rossi vai voiko pyörän muljauttaa alta vaikka itte kanttaa eri suuntaan . Viddu, kukaan ei varmaankaan ymmärtänyt kysymystä
sad_orig.gif

Eli pidänkö polvet kiinni tankissa ja sarvet eri suuntaan vai annanko pyörän elää allani kun väännäntankoa erisuuntaan kuin mutka. Vaikea selittää
withstupid.gif

biggrin.gif
Kuuntele pyörää ja opi.
Minä pyrin ajamaan pyörää pers tuntumalla.
Vastaohjaus kannattaa opetella, sillä nääs väistää nopeesti kuopat sun muut epätasaisuudet. Myös nopeat ajolinjan vaihdot sujuvat kivuttomasti.
Mee jollekkin hyväkuntoselle mutka tielle ja aja kuuntelemalla pyörääsi mahdollisimman rennosti, niin koet yllätyksen.
Se vasta on makeeta
062802jumpie_prv.gif
.

Ei kai sillä niin isoa väliä ole? Jos on nähnyt näitä vastaohjauskoulutusvideoita, niin niistä huomaa, että tehokkaalla vastaohjauksella pärrä vaihtaa suuntaansa niin nopeasti, ettei kuski ehdi mukaan samassa tahdissa. Itse kyllä ajelen aina polvet tankissa kiinni, kun niin on opetettu. Mutta tämä neuvo taas lienee tärkeä hidasajossa.

Mee jollekkin hyväkuntoselle mutka tielle ja aja kuuntelemalla pyörääsi mahdollisimman rennosti, niin koet yllätyksen.
Menepä mieluummin radalle. Siellä pyörän ja vastaohjauksen salat tulevat parhaiten esiin; vieläpä turvallisesti.

Niin aloittelijaa ei olekaan, ettei radalla ajosta hyödy. Kunhan ei kuvittele itsestään liikoja... Rossiksi tullaan, ei synnytä
wink.gif

Menepä mieluummin radalle. Siellä pyörän ja vastaohjauksen salat tulevat parhaiten esiin; vieläpä turvallisesti.

Niin aloittelijaa ei olekaan, ettei radalla ajosta hyödy. Kunhan ei kuvittele itsestään liikoja... Rossiksi tullaan, ei synnytä
wink.gif
Joo radalle mä tulisinkin mutta kun toi vakuutus ei oo voimassa siellä
veryangry.gif
ja ikäni puolesta ei ole mahdollisuuksia MotoGP-huipulle, joten tyydyn ajamaan kuninkaantiellä. Pitää lueskella noi muutkin stadin mutkapätkät täältä orgista.

koiwet kiinni tankissa ! katse sinne minne olet menossa ja kädet rentoina !!! missähän se LINKKI oli.... täällä pyöri jossain .Pdf formaatissa ajo-opas !!?? *koetan wielä haeskella*

Kohan ny jotain yhtäkkistä kuoppaakin väistää, niin helepompi se nuin vysiikan laittomuuksien mukaan kun pyörä tekee äkkinäisen sivuliikkeen ja kuski ei, meinaan ehkä paree jos on tarkoitus palata kuopan jälkeen samalle radalle. Siinä kuskin myötäämisessä vaan on se puoli että voipi pudota penkiltä jos palijon hervottomana siellä jakkaralla joustelee.
biggrin.gif

Mutta sitten mutkaa mennessä paree kai pirellä enempi pakettina.

Itse kävin tällaisena melko noviisina viime kesänä yhden päivän kurssin ja mielestäni kurssi oli todella loistava. Paino oli ajoharjoituksilla ja tuolla oppi todella hyvin mm. väistämistä, oikeaa jarruttamista, vastaohjausta ym. joten ei voi kuin suositella kaikille. Eikä varmaan tee hallaa kokeneemmallekaan kuskille  
wink.gif

http://www.motosurvival.com/Koulutuspaketit/index2.html

Joo mä meinasin mennä huomenna Kuninkaantielle siis Vantaalla treenaa. Pitänee ajaa vissiin 30km/h
sad_orig.gif
Joo, meehän kunkkuveegenille, mutta ei jotain kolmeakymppiä, sillä vauhdilla ko. asian harjoittelusta voi olla jopa enempi haittaa kuin hyötyä. Eikun keinuttelet vaikka pikkasen mopoa tangosta vääntelemällä ja pidät ittes rentona, eikä tönkkösuolattuna muikkuna ja kädet pakkopihteinä.
Kaarteet menee kyllä ihan luontevasti parin ensimmäisen 'väännön' jälkeen. Kyllhää sie mopottia ossoot aijaa kuitennii.

Joo mä meinasin mennä huomenna Kuninkaantielle siis Vantaalla treenaa. Pitänee ajaa vissiin 30km/h
sad_orig.gif
...mutta ei jotain kolmeakymppiä, sillä vauhdilla ko. asian harjoittelusta voi olla jopa enempi haittaa kuin hyötyä...
Paremmin koko ilmiö tulee esiin about yli 70km/h.
Toisekseen .. istu siinä mopossasi kuin sohvassa .. mukavan rentona .. kokeilet mutkissa ja kas homma hoituu kuin itsestään .. älä mieti joutavia, vaan anna "luonnon" (siis vaistojen ja perstuntuman) hoitaa homma .. kyllä se siittä .. kunhan et ihan tahallasi aja pöpelikköön, nimittäin kyllä se menee sinne pöpelikköön, jos sen sinne oikein väännät. Kun sitä vastaohjausta (työntöohjausta) alkaa miettiä, niin se käy jotenkin kummalliseksi, kun ei mieti niin se menee ihan luonnostaan itsekseen täysin oikein niinkuin kävelykin .. aika vähän sitä miettii, että nostan jalkaa NYT ja taitan polvea NYT ja työnnän koko mötikkää eteen päin NYT ja lasken ... jne .. eihän siitä mitään tolleen tule ...
.. mutta harjoittele vaan .. ei se pahaa tee .. me muutkin ollaan harjoiteltu ...
biggrin.gif

Itse olen vastaohjausta harjoitellut tyhjällä tiellä väistämällä asfalttipaikkoja tai halkeamia vastaohjauksella viime tipassa. Yleensä teen tätä pelleilyä kun suoraan ajaminen asfaltilla puuduttaa ja liikenne on olematonta. Samalla tulee tehtyä mielikuvaharjoittelua tyylin jos tuolta tulee hirvi väistän tästä tonne jne... Voi olla että siitä on hyötyä tai sitten ei.

Mitä polvien tankissa kiinni pitämiseen tulee huomasin sen merkityksen konkreettisesti kun pujottelin noin 80kmh vauhdissa valkoisten kaistaviivojen välejä. Jos olin ihan veltto koko jätkä ja annoin polvien olla normaalisti oli pujottelu epätarkkaa eikä oikein tahtonut onnistua. Kun alakropan piti paketissa onnistuu pujottelu leikiten tuonne 85 - 90kmh mittarinopeuteen asti ja pyörä kääntyy tosi jämptisti pienellä mutta napakalla työnnöllä ohjaustankoon. Yläkroppaa ei tarvitse jännittää vaan suht rentona kun pitää hartiat niin on mielestäni kaikkein tehokkain asento. Jokainen kaistapää pujottelee noilla kaistaviivolla omalla vastuulla!! Siinä vaan se vastaohjauksen merkitys tulee esiin, ilman vastaohjausta pujottelu on mahdotonta.

edit: typot pois

sanoi:
Itse olen vastaohjausta harjoitellut tyhjällä tiellä väistämällä asfalttipaikkoja tai halkeamia vastaohjauksella viime tipassa. Yleensä teen tätä pelleilyä kun suoraan ajaminen asfaltilla puuduttaa ja liikenne on olematonta. Samalla tulee tehtyä mielikuvaharjoittelua tyylin jos tuolta tulee hirvi väistän tästä tonne jne... Voi olla että siitä on hyötyä tai sitten ei.

Mitä polvien tankissa kiinni pitämiseen tulee huomasin sen merkityksen konkreettisesti kun pujottelin noin 80kmh vauhdissa valkoisten kaistaviivojen välejä. Jos olin ihan veltto koko jätkä ja annoin polvien olla normaalisti oli pujottelu epätarkkaa eikä oikein tahtonut onnistua. Kun alakropan piti paketissa onnistuu pujottelu leikiten tuonne 85 - 90kmh mittarinopeuteen asti ja pyörä kääntyy tosi jämptisti pienellä mutta napakalla työnnöllä ohjaustankoon. Yläkroppaa ei tarvitse jännittää vaan suht rentona kun pitää hartiat niin on mielestäni kaikkein tehokkain asento. Jokainen kaistapää pujottelee noilla kaistaviivolla omalla vastuulla!! Siinä vaan se vastaohjauksen merkitys tulee esiin, ilman vastaohjausta pujottelu on mahdotonta.

No just tota mäkin teen, mielikuvatreeniä ja pikku halkeemien väistelyä ja sitten tyhjällä tiellä keskiviivan pujottelua semmossella nopeudella että hiukan rupee jo vanha etunen luisteleen yömahassa, mitä lie 80-90km/h.

Toi keskiviivojen pujottelu on hyvää treeniä, mutta ei korvaa kaarreajon harjoittelua. Viivoja pujottelee helposti tonne nopeuteen 110 kmh, 120 kmh on jo melkosta riuhtomista, voimaa saa käyttää todella paljon ja ei silti meinaa ehtiä. Pujottelussa on paras pitää polvet tankissa.

Kaarreajossa on mun mielestä paras siirtää painoa vähän sisämutkaan ja alas, el avata sisempi polvi osoittamaan kohti maata ja siirtyä penkillä hieman sisäkurvin puolelle. Tästä asennosta vielä kevyt etunoja, niin mopo menee kurviin kuin ajatus. Mielestäni siksi, että silloin kaikki kontrolli on selkeesti käsillä, eli ajolinjaa säädetään puhtaasti ohjauksella. Tosta asennosta mopo on helppo vetää pystyyn tai kantata lisää. Mielestäni kuvatussa asennossa saa parhaan varmuuden mutkasuoritukseen. Saattaa tietenkin olla myös makuasia.

Ei kun harjottelemaan, mutta mieluummin radalle kuin mutkatielle. Mutkatie kun ei oikein anna anteeksi yhtään mitään, ja on lisäksi olosuhteiltaan vaihteleva, eli vaarallinen.

Harjoittelin tänään vastaohjausta ja kieltämättä pärrä kääntyy paremmin kun hieman vääntään sarvia erisuuntaan kun mutka. Pitääkö pyörässä olla kiinni aivan täysin ja mennä kuin rossi vai voiko pyörän muljauttaa alta vaikka itte kanttaa eri suuntaan . Viddu, kukaan ei varmaankaan ymmärtänyt kysymystä
sad_orig.gif

Eli pidänkö polvet kiinni tankissa ja sarvet eri suuntaan vai annanko pyörän elää allani kun väännäntankoa erisuuntaan kuin mutka. Vaikea selittää
withstupid.gif
Puserra perseellä normaalisti
033102ass_1_prv.gif

sad_orig.gif

withstupid.gif
Tuolla bajahillin ohjeissa (joihin löytyi linkki tästä viestiketjusta) oli aika tarkkaan selvitetty koko asia.

No enivei älä ainakaan "kanttaa eri suuntaan kun pyörä", eli pidä mutkassa omaa painopistettäsi pyörän painopisteen ulkopuolella.
Ja mitä noihin polviin tulee, niin pidä ainakin ulkomutkan puoleinen polvi tankissa kiinni, kaarteessa sitten tosin yleensä roikotettaan sitä sisämutkan puoleista polvea...

Tuntuma pyörään säilytetään yleensä jalkatappien, tankin ja penkin avulla, ja tangosta pidetään semmoisella rennolla otteella kiinni...

Niin ja radalle harjoittelemaan siitä, siellä oppii pyörän hallinnan ja kääntämisen parhaiten.
062802moto_prv.gif

Kadulla et todennäköisesti/toivottavasti koskaan löydä pyöräsi rajoja, radalla voit ne hakea, ja tiedät sen jälkeen ne myös kadulla
omg.gif

Juu ei pujottelu oo kaarreajoharjottelua. Se o pujottelua.

Ja raskas pyörä ei mee samal taval ko kevyt, eli voi olla että jollain reisireplikalla pujottelis suuremmalla, vaikka ny 140km/h nopeudellakin, mutta xjr:llä tuskin, ainakaan mun painolla ja taidoilla. Siinä alkaa ajoneuvoyhdistelmä olla kuiteskin yli kolmejapuolisataa kiloa, että ehkä ei kaikilla mopoilla.

Mutta pääasia että harjoittelee turvallisella paikalla eli tyhjällä tiellä ja turvallisesti, ettei telo itteesä. Siihen telomiseen ei ehkä totu.

Back