• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Varusteet parantaa turvallisuutta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wolvie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Viimeaikoina olen ollut liikenteessä pakettiautolla jotakuinkin päivittäin ja samalla kiinnittänyt huomiota mielenkiintoiseen tapaan kuinka eräät motoristit parantavat omaa näkyvyyttään ja siten kokevat olevansa paremmin turvassa liikenteessä.

Yllättävän usein käy siten että pakun taakse ilmestyy motoristi, jolla on päällään värikäs ajopuku, värikäs kypärä, huomioliivit ja pitkät päällä. Joillain on asennettu xenonit, mutta molemmilla valot on varoiksi säädetty sen verran ylös että takuulla kaikki näkevät.

Se mikä minua ihmetyttää on se mikä tapahtuu seuraavaksi, eli pyörällä on ihan pakko ajaa pakettiauton perseeseen kiinni. Ainut mistä pyörän sen jälkeen havaitsee on peruutuskamera.

Erikoiseksi asian tekee se, että yllättävän usein näin tapahtuu kehällä. Luulisi millä tahansa mopolla pääsevän kaksikaistaisella väylällä pakusta ohi.

Tämmöisessä tapauksessa jos tulee äkkijarrutus, niin se on aika vikkelään takanaoleva motoristi siirtynyt pakun tavaratilaan.

Itse jos liikun mopolla, niin yritän asettautua edelläolevan auton taakse siten että näen kuskin naaman peilistä. Silloin voi olettaa että jos kuski ei ole täysin sokea hän saattaa minut nähdä. Jos edellä ajava auto on niin iso ettei tuo ole mahdollista, niin siirryn parempaan turvaan kyseisen auton etupuolelle, jolloin taas voi olettaa että jos kuski ei ole sokea hän näkee minut.

Ei muuta kuin turvallisia kilometrejä kaikille.

En tiedä mikä siinä on mutta prätkällä on jotenkin hankala pitää kunnollista turvaväliä. Tai siis, aivan liian usein havahdun ajavani aivan liian lähellä edessä menevää autoa. Heti "havahduttuani" jätän tietty kunnollisen välin. Autolla tätä ei ikinä tahadu.
nixweiss.gif

Mopolla ajamisen voisi kieltää jokaiselta, joka ei ole kykenevä sopeutumaan siihen että ajaessa on näkymätön... Turvaliiveillä yms... ei ole mitään virkaa asenteen rinnalla.

Koskee toi"perseessä kiinni" ajelu muitakin kuin ainoastaan turvaliivejä, xenoneita ym. näkyviä varusteita käyttäviä motoristeja. Itselläni on melko tummat kamat ja tumma pyörä, ja havaitsen välillä itsekin ajavani kehä 3:lla liian lähellä pakujen perässä
wink.gif

Ne vaan säästää bensaa ajamalla imussa
tounge.gif
Ei vaan, harvinaisen usein näkee kun porukka ajaa ihan perseessä kiinni pyörästä ja varusteista riippumatta. Luulisi jo ajokortin omaavien osavan hieman ajatella. Mopopojilla/-tytöillä tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta luulisi iän karttuessa myös älyn lisääntyvän
biggrin.gif

Autoillessakin tulee tosi aktiivisesti seurattua myös mitä auton takana tapahtuu. Viimeaikoina olen huomannut kiinnittäväni paljon huomiota peiliin ilmestyviin pyöriin. Eli kun näen pyörän peilissä niin tulee aika-ajoin tarkistettua peilistä onko pyörä vielä takana ja missä se siellä on.

Sitten kun se pyörä sieltä häviää johonkin niin aina tulee vähän ihmeteltyä että mihinkäs se sieltä teleporttasi kun ei se ohikaan mennyt.

Tuon alkuperäisen vuodatukseni voisi tiivistää seuraavasti "on hienoa että jotkut motoristit parantavat omaa näkyvyyttään erilaisilla menetelmillä, mutta miksi kaikki se näkyvyyden parantaminen pitää tuhota ajamalla liian lähellä edellämenevää autoa?"

Sillä ei ole mitään merkitystä kuinka lähellä edelläajavaa mennään kehällä ruuhka-aikaan mutta silloin kun jono menee 70-90kmh niin silloin rupeaakin jo olemaan väliä.

Pääkaupunkiseudun runkoväylät, kehät ja ulosmenotiet, ovat
ruuhka-aikaan varsinainen ÄLYVAPAA VYÖHYKE!  
buttrock.gif
.

Painetaan yhtenä putkena alun toistasataa ja ajoneuvojen
väli (liioittelematta) usein luokkaa 3 metriä!  
buttrock.gif
.

Ihan sama mistä ollaan, millä mennään ja paljonko tienataan....
vai vedetäänkö KELAN sponssilla  
biggrin.gif
.

Ymmärsin kyllä "pakumiehen" pointin, se on juuri näin.
Toinen asia on sitten..... usein.... se, antaako yleinen
liikennöinti edes minkäänlaisia mahdollisuuksia "järkevään toimintaan".

Hyvänä esimerkkinä tästä POLIISI  
biggrin.gif
.

Sitä ollaan niin neekeriä... niin neekeriä.... mutta niin ne
vaan ajelee kehillä lähes poikkeuksetta sellaisilla "turvaväleillä", että SAKKOA VAAN.... SAKKOA !!!!!!!
Menoliikenteen ruuhkassa voi myös bongata ihan saman !!!!

Mutta..
idea3.gif
.  ÄLÄ TEE NIIN KUIN MINÄ TEEN.....
                         VAAN TEE NIIN KUN MINÄ....... ÖHH  
biggrin.gif
.

Tuo liian lähellä... ja "piilossa" ajaminen on tosiaan mielenkiintoinen juttu  
biggrin.gif
.

Siitä löytää itsensä lähes jokainen aina välillä  
biggrin.gif
.