• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Varpaanlämmitin polttimosta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näihin menis vähän isompikin polttimo ja lämpö jakautuisi tasaisemmin.
Luulin että olivat Mäkysen Raunon tossut  
biggrin.gif
Eikös ne olleet "tampakkeet" ?

Polttimot saappaisiin kuulostaa kieltämättä keksijä Yskäsen touhuilta
biggrin.gif

Olen aika kauan käyttänyt erilaisia lämmittimiä muualla kehon ympärillä mutten vielä jaloissa.
Nyt kun on hyvin säädettävä Klan lämpöpuku ei varpaitakaan palele .
Jo pelkkä ylävartalon lämpöliivi paransi tilannetta ratkaisevasti .
Itse olen huomannut että pitempään ajettaessa on tärkeätä että lämmitetään vain sen verran ettei palele ja olo tuntuu miellyttävältä mutta mitään kuumaa ei saa tuntua.
Hehkulankapolttimo on mitä parhain lämmön lähde .
Sehän muuttaa lähes kaiken käyttämänsä energian lämmöksi . Mutta se tehonsäätö on varmaan hankalaa.
Missä tahansa lämmittimessä tärkeintä on hyvä ja portaaton tehonsäätö jolla tehon säädön voi suorittaa kulloistakin ajo-olosuhdetta vastaavaksi.

Jos vain pelkkiä varpaita paleltaa on siihen parhaat  huopavuorikumisaappaat ala sa int.
On pitkä kokemus niistä .

Itse ajattelin että jos on viidentoista tonnin edestä pyörää ja muuta kampetta niin kyllä seitseman sataa laitan ajopukuun että voin ajaa silloin kun haluan eikä ilmojen mukaan .

Olen aika kauan käyttänyt erilaisia lämmittimiä muualla kehon ympärillä mutten vielä jaloissa.
Nyt kun on hyvin säädettävä Klan lämpöpuku ei varpaitakaan palele .
Jo pelkkä ylävartalon lämpöliivi paransi tilannetta ratkaisevasti .
Itse olen huomannut että pitempään ajettaessa on tärkeätä että lämmitetään vain sen verran ettei palele ja olo tuntuu miellyttävältä mutta mitään kuumaa ei saa tuntua.
Missä tahansa lämmittimessä tärkeintä on hyvä ja portaaton tehonsäätö.

Jos vain pelkkiä varpaita paleltaa on siihen parhaat  huopavuorikumisaappaat ala sa int.
On pitkä kokemus niistä .
Olen tuota miettinytkin, että jos olis ylimääräiset 52-numeron MP-saappaat, niin vois ostaa sinne irtohuopavuoret.

Mulla on periaate että käytän suojaavia mp-kamoja ajaessa joten kumisaappat voi unohtaa.

Muuten ei tule kylmä (Rukan goretakki+t-paita+ohut fleece ja Dainesen Gorehousut+ohut fleece).

Itse ajattelin että jos on viidentoista tonnin edestä pyörää ja muuta kampetta niin kyllä seitseman sataa laitan ajopukuun että voin ajaa silloin kun haluan eikä ilmojen mukaan .
No jokainen ajattelee miten ajattelee – onneksi!

Mulla on puolellatoista tonnilla mopoa ja nimellisarvoltaan reilulla tonnilla ajokamoja päällä (plus sitten kevyen kelin kengät ja ajofarkut + varakalvoasu). Ja en ainakaan toistaiseksi halua ajaa pakkasella, mutta näillä kylminä 5°C ajokeleissä kaatosateessa olisi kiva kun kahvalämppäreiden lämmittämien sormien lisäksi lisäksi varpailla olisi lämin eikä viileä. Täytyy pikkasen laittaa oikeisiin mittasuhteisiin näitä.. On aika pöljää ostaa muutamaksi ajokerraksi jotain ekstra-ajokamaa, kun saman ja luultavasti lämpimämmän vaihtoehdon saa kyhättyä kympin osilla ja samalla tulee tehneeksi jotain mikä saa yläkertaa liikkeelle.

On aika pöljää ostaa muutamaksi ajokerraksi jotain ekstra-ajokamaa, kun saman ja luultavasti lämpimämmän vaihtoehdon saa kyhättyä kympin osilla ja samalla tulee tehneeksi jotain mikä saa yläkertaa liikkeelle.

Ihan samaa mieltä olen minen turhasta maksa kanssa .

Tässä syyskuussa tullut ajeltua ko 5500 km vaihtelevissa keleissä.
Ja kohtahan se vasta alkaa kunhan saadaan nastat alle
smile_org.gif

Asia selvisikin toisilta sivuilta:

Sisältö: Rautajauhe, aktiivihiili, vesi, suola

Ilmeisesti happea saadessaan rauta ruostuu eli palaa. Palauttaminen ei siis onnistu järkevästi.
Jostain syystä kylmäkin jalka on aina kostea ja hikinen. Joka toiseen varpaaväliin ruuvi ja joka toiseen hiilitabletti. Kannattaa kokeilla.
Kiitos vinkistä. Vaihtarina vielä parempi: täytä kenkä sammuttamattomalla kalkilla - jos kenkä kastuu, se lämpenee, ja paljon.
Joskus tosin kenkä voi myös syttyä palamaan, mutta lämmin se on silti.

Asia selvisikin toisilta sivuilta:

Sisältö: Rautajauhe, aktiivihiili, vesi, suola

Ilmeisesti happea saadessaan rauta ruostuu eli palaa. Palauttaminen ei siis onnistu järkevästi.
Jostain syystä kylmäkin jalka on aina kostea ja hikinen. Joka toiseen varpaaväliin ruuvi ja joka toiseen hiilitabletti. Kannattaa kokeilla.
Kiitos vinkistä. Vaihtarina vielä parempi: täytä kenkä sammuttamattomalla kalkilla - jos kenkä kastuu, se lämpenee, ja paljon.
Joskus tosin kenkä voi myös syttyä palamaan, mutta lämmin se on silti.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

He heee......Ou Yeah !
bowdown.gif
Liekkisaappaat ne pitäs vielä nähä nii mää oon nähny kaiken
tounge.gif

Siis miksi tuo vastuslanka ei käy, ihmettelen ?

Vastuslanka käy ja mielessäni sovittelenki sitä jo ompelukoneeseen.... Mutta sitä on nyt hiukan kaukana saatavilla huomiseksi. Ja on nyt juuri hiukan huono aika askarrella pysyvämpää. Ensvuodeksi pareminkin. Voi olla että hankin kokeeksi matkanvarrelta pari tehovastusta, jos hommaan ollenkaan mitään.

Raajat pysyvät lämpöisempänä, kun keskivartalo on lämmin. Kroppahan säätelee ääreisverenkiertoa lämpötilan mukaan, eli jos on kylmä, se alkaa suojella sisäelimiä parantamalla verenkiertoa siellä ja kierto raajoissa heikentyy --> nakit ja varpaat kohmeessa. Parempi ratkaisu on parantaa sitä verenkiertoa sinne raajoihin, kuin kyhätä mitään lämmitintä itse ääreiskierrolle.

Eli itse lähtisin ratkomaan ongelmaa esimerkiksi tuollaisen sähköliivin
biggrin.gif
kautta.

Toisaalta tässä ollaan ihan oikeilla jäljillä. Edelleen se on se viima, joka vetää kohmeeseen ja saappaille ei hirveästi jää suojaa viimalta. Tulisin melkein siihen tulokseen kuitenkin, että vika on saappaissa(jotka ovat ilmeisesti aivan liian suuret, kun sinne ylimääräistä roinaakin menee ihan heittämällä), koska itseltäni menee kyllä ensimmäiseksi sormet vaikka on kahvasuojat ja hanskojakin kaksinkerroin.

Yläkroppa ja alaroppa on koko ajan mukavan kuivan lämpöiset. Ei mitään ongelmaa sen suhteen. Kaulaosasto tiivistyy windstopper-kaulurilla nenään asti ja hihoista ei pääse tuuli sisään.

Saappaat on sikäli kyllä tavallaan oudon kokoiset, että sopii jalkaan hyvin (!!!) silloin kun ne on numeroa liian isot, jolloin jää varpaille ylimääräistä tilaa. (Puristavat saappaat ainakaan ei ole lämpimät.) Tällöin varpaiden lämmitysteho suhteessa saappaan ilmatilaan tietysti pienenee, joskin ilmavuus tarkoittaa myös parempaa eristävyyttä. Olen DIY-miehenä pikkuisen topannut sitä kärkiosastoa, mikä onkin auttanut.

Raajat pysyvät lämpöisempänä, kun keskivartalo on lämmin. Kroppahan säätelee ääreisverenkiertoa lämpötilan mukaan, eli jos on kylmä, se alkaa suojella sisäelimiä parantamalla verenkiertoa siellä ja kierto raajoissa heikentyy --> nakit ja varpaat kohmeessa. Parempi ratkaisu on parantaa sitä verenkiertoa sinne raajoihin, kuin kyhätä mitään lämmitintä itse ääreiskierrolle.
Asia on juuri näin mutta kun hyö ei halua tuota edes kokeilla vaan tehdään asiat "kantapään" kautta niiin...
nixweiss.gif

Se on niin monet kerrat huomannut kun tuolla tuulessa ja tuiskussa on tauvolla evväitä syöny sormet kohmeessa ja palelluksissaan että kun lähtee vain ajelemaan siittä ja vähän tuliliiviä päälle niin kohta lakkaa palelemasta ja aina tuonne pakkaslukemiin asti.
En kehtaa ees sannoo että ko kolme vuotta sitten lopetti tupakoinnin niin monet muutkin palelut on helpottannu ja varsinkin raajoista.

Nyt näyttää mittarin lasilla +4,5 ja meinaan 140km päässä käydä asioimassa justiinsa tässä.
Kesäsormikkailla ja tavallisilla alusvaatteilla voi lähtiä matkaan.

Tuli aikoinaan rakenneltua talvirallia varten noita lämmittimiä.Vastuslankaa pohjalliseen 10 wattia per saapas tuntui riittävän 20 asteen pakkaseen.Kypärän visiiriin pieniä reikiä kuumalla neulalla ja vastuslanka sisään ja ulos ja vaakasuoraan huurteenpoisto lankoja neljä.30 wattia oli tähän vähän liikaa,reijät aukesivat liian lämmön seurauksena kun pysähtyi.Liitiminä käytin noita vanhanmallisia kaksinapaisia kaiutinlinjojen liittimiä.Toimii!

Asia on juuri näin mutta kun hyö ei halua tuota edes kokeilla vaan tehdään asiat "kantapään" kautta niiin...
nixweiss.gif
Ei se välttämättä ihan noin ole. Ääreisverenkierrossa voi olla lukuisia erilaisia häiriöitä niin, että verenkierto esim sormissa on huono, vaikka torsossa olisi puhtia kuinka.

Esimerkkinä vaikkapa Raynaudin tauti tupakointi, hermopinteet, puutumiset, tärinäsairaudet jne..

Tuolloin ainoa keino palauttaa normaali verenkierto on lämmittää kylmää kohtaa, siis varpaita tai sormia.

muoks: ilmiötä on helppo testata laittamalla pakkasella vaikka käsi ulos kuumasta saunasta. Joillakin sormet paleltuu, toisilla hikoavat.

nixweiss.gif
Käsittääksni siitä ei ole varpaiden kylmälle mitään apua jos on t-paita takin alla hiostunut kosteaksi?
nixweiss.gif

biggrin.gif
Muuten tässä konktreettisella tasolla asiaa tutkiessani kyllä tuli selväksi, että mikään (järkevänkokoinen) polttimo ei todellakaan tuonne saappaan kärkeen mahdu. Kyllä se sitten pitää olla joku tehovastus, ei mikään iso, tai sitten se pohjallisten värkkäily tai hankkiminen.

Tuolloin ainoa keino palauttaa normaali verenkierto on lämmittää kylmää kohtaa, siis varpaita tai sormia.

muoks: ilmiötä on helppo testata laittamalla pakkasella vaikka käsi ulos kuumasta saunasta. Joillakin sormet paleltuu, toisilla hikoavat.
No totanoin, jos on puutumisesta johtuvia verenkiertohäiriöitä muutenkin niin eiköhän pysähtyminen vähän verryttelemään ole paikallaan.

Itte olen ajeskellut häntäluun ja luultavasti peräsuolenkin puuduksiin. Meinaan nukkumisesta ei meinannut tulla kyllä mitään reissun jälkeisenä yönä kun oli suoraan sanottuna perse niin kipeä(tankki tyhjäksi --> tankkaus kylmäasemalla pyörän päältä operoiden ja matka jatkuu seuraavalle). Syynä tähän todella paskamainen keli, josta piti vaan päästä pois. Syyssateessa Suomen poikki -retket ovat niitä parhaita.

Bilteman sadehanskat ovat kyllä kullanarvoinen hankinta
biggrin.gif

Pitemmillä reissuilla tulee yleensä verryteltyä viimeistään tunnin ajon jälkeen vaikkei mitään ongelmia olisikaan. Ehkäisee kummasti puutumista. Tällä kertaa vähän halusin ehkä koittaakin, miltä se mahtaa tuntua, jos ajaa pyörää kuin autoa.

Noh tulipa tarinaa mutta eipä tässä kiire mihkään ole.

Back