• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Varoitus tutkasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Tällainen kysymys tuli mieleen, kun tuola maantiellä ajelee ja sattuu oleen sellasta säkää, että poliisit tutkaa vastakkaiseen suuntaan. Tapoihini kuuluu ainakin vastaantulevalle moottoripyöräilijälle näyttää jokin merkki siitä mitä seuraavan mutkan takana on tulossa... Onko kellään mitään järkevää merkkiä mitä voisi näyttää? Onko joku yhtenäinen merkki käytössä? Itse näytän jos jonkinlaista käsimerkkiä tai vilkuttelen pitkiä valoja
sport05.gif
...

Siihen on kaksi tapaa, itse näytän kädellä kämmenpuoli alaspäin ja "painan" kättä samalla alspäin. Bajahill taitaa opetta että pitäis pyörittää pään päällä niinkuin "tutkan" antenni. Molempi parempi, eli kukin taaplaa tyylillää. Tuo minun käyttämä merkki tarkoittaa yleensä hiljentämisen tyarvetta, oli sitten tutka tai onnettomuus tai tietyö jne.

Suora lainaus Bajahillin sivuilta
Käsimerkit

"Himmaa, hiljennä! Painele kämmenellä alaspäin niin, että kämmenpohja osoittaa maata kohti. Hyvä varoitusmerkki silloin kun edessä näyttää olevan jotain hämminkiä tai takana tuleva höökii päälle liian innokkaasti. Motoristeilla on tapana näyttää tätä merkkiä myös vastaantuleville motoristeille jos maantiellä on havaittu gyygäärmeitä ja vastaantulijan edessä on rysä. Merkkiä ei pidä sekoittaa jarruvalon kanssa, jarruvaloa näytetään kun itse hiljennetään."
tounge.gif

Ela ny ainakaan valoja vilkuta: kanssamatkaajan reaktio  
biggrin.gif

Pimeella tosin tuppaa nuo himmausmerkit nakymaan huonosti.. pitaskohan ostaa valkosen hanskat ja leikkia letkanvetajaa  
tounge.gif

Siis, mie paivalla naytan 'himmaamismerkkia' tutkasta, ja joskus tuota paanpaallapyorittelya kayttanyt kun huomasin itse edella menevan poliisin, laskin vauhdin pois ja merkkasin takanatulevalle kisailukaverille vaaranpaikasta. Ja pimmeella vilkuttelen valoja. Kaiken uhalla
wink.gif

Tosin, nykyaan nakee etta huomaavaiset muut tiellaliikkujat (yleensa kotilolla) nayttelee tuota himmausmerkkia myos silloin kun oma nopeus ei sovi heidan mielestaan sopivaan nopeuteen. Viittomamerkkina vastaan keskisormi toimii.

Kiitos vastauksista. Otan siis tuon "himmaamis merkin" käyttöön
bowdown.gif

en tiedä miten vanha käsimerkki tämä on kun isäpappa aikoinaan näytti sitä kun kotilolla liikku. minä toistaiseksi ajelen myös pelkästään kotilolla mutta ainakin jotkut rekkakuskit näyttävät sitä jos virkavalta on edessäpäin häiritsemässä matkanteko.

- Eli peukku pystyyn etulasin taakse ja sitten ranteesta peukaloa puolelta toiselle.. tätä minä näyttelen useimmiten. ja kotiloille kyllä vilkuttelen pitkiä.. eipä ne mun mielestä häiritse.

mää kyllä vilautan valoja, jos vastaantulevassa pyörässä ei ole valot päällä.

Muuten tuo kämmen alaspäin on hyvä varoittamaan föönimiehistä.

eikös käden veto lippaan armeijatyyliin olisi aika selkeä 'valtiovalta' merkki.
cool.gif

Tosiaan, Porvoon lenkillä tutkasivat mulle pikavoiton, eikä yksikään n. kolmesta tuhannesta juuri ennen vastaan tulleesta moposta antanut mitään vinkkiä.

itse näytän juuri tuotaa himmaa merkkiä kädellä.. kerran kehä2.sella oli tutka ja poijjaat tuli vastaan kawalla hiukan kovempaa.. näytin niille että himmatkaa nyt p*rkl mutta katsoivat siihen tyyliin moikatessa että mitäköhän toikin oikein tekee... toivottavasti tajusivat.

Miksi pitäisi ilmoittaa? Eihän kukaan kunnon motoristi aja ylinopeutta ja jos sattuu jostain syystä ajamaan (vika moottoripyörässä??) ja vielä tutka osuu kohdalle, niin sitten kärsitään seuraukset kuin MIEHET.

Yleensä räpsyttelen valoja herättääkseni vastaantulevan huomiota, mutta olen ajatellut lopettaa sen. Oli sitten kyse valoitta ajavasta tielläliikkujasta, tutkasta, hirvestä tai mistä tahansa, ainoa odotettavissa oleva reaktio vastaantulijalta on nouseva keskisormi tai sitten ei huomaa lainkaan! Taitaa olla parempi kun vaan huolehtii omasta ajamisesta ja koittaa välttyä sakoilta omalla ajotyylillään- ja tehköön toiset samoin. Kyllä jokainen ajokortin omistava tielläliikkuja varmasti tietää nopeusrajoitusten tarkoituksen, sekä tietää ylinopeutta ajaessaan tekevänsä sen omalla vastuullaan .
062802moto_prv.gif

Itse eilenkin Tampereelta kohti Helsinkiä ajellessani vilkautin valoja ja morjestin perään. Ainakin itse olisin hyvin kiitollinen jos joku "pelastaa" mut sakoilta vilkuttelemalla etc.
Motarilla se perhanan nopeus tuppaa hiljalleen nousemaan...

Kiitos taas kerran niin kahdelle mukavalle customistille jotka säästivät mut ja tyttöystäväni sakoilta heiluttelemalla käsiä ja viluttelemalla. Ohituskaistan päässä oli TM:n Jagge ja 80km/h rajoitus.
062802jumpie_prv.gif
Tarjoaisin heti kaljat jos tietäisin kenestä oli kyse.
033102beer_1_prv.gif

Tällainen kysymys tuli mieleen, kun tuola maantiellä ajelee ja sattuu oleen sellasta säkää, että poliisit tutkaa vastakkaiseen suuntaan. Tapoihini kuuluu ainakin vastaantulevalle moottoripyöräilijälle näyttää jokin merkki siitä mitä seuraavan mutkan takana on tulossa... Onko kellään mitään järkevää merkkiä mitä voisi näyttää? Onko joku yhtenäinen merkki käytössä? Itse näytän jos jonkinlaista käsimerkkiä tai vilkuttelen pitkiä valoja
sport05.gif
...
Voisimme myös sopia, kuinka välitämme tiedot Itä-Uudenmaan vauraimpien talojen hälytyslaitteiden koodeista ja Itä-Helsingin R-kioskien turvakameroiden katvealueista. Myös ajantasainen tieto poliisipartioiden liikkeistä olisi tarpeen.

Jos näen hirven tiellä, varoitan vastaantulijaa vilkuttamalla valoja. Fööneistä jaksa varoitella.

Oleellisempaa olisi keksiä keino, kuinka viestittää vastaantulevalle mopotoverille siitä, että hän on unohtanut suuntavilkun päälle.

Oleellisempaa olisi keksiä keino, kuinka viestittää vastaantulevalle mopotoverille siitä, että hän on unohtanut suuntavilkun päälle.
Itse olen toiminut näin:
Vasemmalla kädellä laitan kättä nyrkkiin ja avaan kättäni vuorotellen. Toimii hyvissä näkyvyys olosuhteissa...

Juu ainakin ennenvanhaan ainakin rekkakuskeilla oli tapana varottaa tuosta tutkasta justiinsa tuota peukkua "pyörittämällä".

Back