• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Varoitus! Hassunhauskahuoltoheppu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Siis kyseessä oli ketjurataspaketin vaihto ja ko. operaation aikana yrittäjä valutteli kytkinnestettä katteiden päälle ja maali lähti siitä kuplimaan. Seuraavan talven aikana hepun piti maalauttaa se ja keväällä mopoa noutaessa katteessa oli hyvät valumajäljet ja aika reipas halkeama. Lisäksi kiinnityspultteja puuttui ja osa katteista kasattu väärin. Tähänkään mennessä yrittäjä ei ole muistanut korvata vahinkoja...
Ei se varmaan muistakaan, jos sen dementoitumisen aste on ollut sitä luokkaa, ettei edes irrottamiaan osia saa takaisin. Noin huonomuistista asentajaa/yrittäjää, kannattaa muistuttaa asiasta ja vahingosta vaikka useaan kertaan päivässä. Kyllä se muisti alkaa sitten palailla, jokseenkin pätkittäin.
biggrin.gif

Lähestulkoon kaiken oppii kun on varustettu terveellä maalaisjärjellä ja on työkaluja, tilat hommien tekemiseen ja aikaa.

Mutta.

En todellakaan ole mikään rikas, mutta kun aikaakaan ei ole. Kun asuu vanhassa puutalossa josta aina löytyy jotain tekemistä joutoajalla, käy töissä, leikkii isää kahdelle pikkulapselle, paistaa munia ja joskus haluaa kurvailla mopollakin, niin sitä aikaa ei vain ole. Ja siinä tilanteessa sitä useimmiten mieluummin maksaa auton ja mopon huolloista sen sijaan että ite uhraisi yhden viikonlopun opetteluun ja räpeltämiseen halpistyökaluilla.

Mitäs jos sovittaisiin, että tilanne on tämä:

Huoltopalveluja käyttävät sekä osaavat että osaamattomat moottoripyöräilijät. Samoin tee-se-itse osastolla löytyy osaavia ja osaamattomia tekijöitä.

Tällä perusteella väitän, että itse tekeminen tai huoltoon vieminen ei paranna tai pahenna motoristitoveria. Voidaanko palata aiheeseen?

Oman kokemukseni perusteella olen sitä mieltä,että yleensä ottaen suurien liikkeiden pajat ovat sieltä huonoimmasta päästä.kannattaa yrittää etsiä pyörämerkin asiantunteva pikkupaja ja huollattaa pyörä  aina siellä.Yleensä hintakaan ei ole niin järeä kuin suurissa puljuissa ja eivät turhaan ala vaihtamaan osia joita ei oikeasti tarttisi vaihtaa.Itse olen löytänyt tällaiset paikat molemmille pyörilleni ja ei tulisi mieleenkään viedä enää minnekään muualle.
Olen myös löytänyt tälläisen pienen yhden miehen pajan, enkä enää kuvittelekkaan vieväni mopoa jonnekkin muualle hoidettavaksi. (Huoltomies muisti moponi merkin ja mallin nimeni perusteella, tai sitten katsoi koneelta, mutta joka tapauksessa todella kunnioitettavaa, että ylipäätään löysi/muisti).
Koska haluan että saan jatkossakin ajan sopivalla odotusajalla jätän mainitsematta kyseisen firman nimen. Ei tarvi sitten turhia jonotella..  
cool.gif

Pientä korvausta vastaan voin ilmiantaa tämän Pääkaupunkiseudulla toimivan liikkeen nimen privaattiviestillä  
wink.gif
Oisko sama yhden miehen liike kuin minullakin? Tänään kun varasin huoltoa esitellen itseni ja pyörän niin toisessa päässä todettiin että "sehän olikin sitten 18tkm huolto vuorossa?" Mitäpä tuohon mutta kuin että jep, niin on  
smile_org.gif
Saattaa olla, ainakin kaveri huoltaa sutkia, kawaa ja hontaa. Toimii tuolla suutarilan kupeessa..  
baaa.gif
Siis haloo! Jos kerrankin olisi jotain positiivista sanottavaa, niin miksei sanota!?
062802moto_prv.gif
:
Mr Metura  
062802jumpie_prv.gif
Aivan! Tänne antamaan risuja tai ruusuja firmalle.

Mitäs jos sovittaisiin, että tilanne on tämä:

Huoltopalveluja käyttävät sekä osaavat että osaamattomat moottoripyöräilijät. Samoin tee-se-itse osastolla löytyy osaavia ja osaamattomia tekijöitä.

Tällä perusteella väitän, että itse tekeminen tai huoltoon vieminen ei paranna tai pahenna motoristitoveria. Voidaanko palata aiheeseen?
Omalta osaltani laitan asian näin: edellisen, 10 vuotiaan pyörärohjon huolsin ja korjailin itse, pakolliset säädöt teki ammattilainen. Uudenkarhean nykyiseni käytän varmaan aina huoltoliikkeessä ihan sen leiman takia, sillä huoltokirjalla kun on varmasti jotain merkitystä pyörää aikanaan vaihtaessani/myydessäni. Ainakin itselleni olisi. Eihän nuo huollot niin vaikeita olisi itsekin tehdä, mutta meneehän siinä toisaalta uudesta pyörästä takuukin jos ei virallisilla huollata.

Unohtaa ei myöskään sovi T:mi Carl Oksasen pikahuoltopalveluja. Esim renkaan- ja öljynvaihdot onnistuvat lähes aina... jopa odottaessa.

biggrin.gif
oli pakko käydä tarkistamassa, ei ollu sakkolappu.
Mutta siis mitä, eikö oikeasti kukaan halua vuokrata tuota nosturipaikkaa? Oletin varauskirjan olevan täynnä vuosikymmenen lopulle asti.
Oikeasti paikka on kuin tehty auton, pyörän tai vaikka valtamerilaivan huoltopisteeksi. Viereiseen puuhun voi viritellä jonkun vinssin kiinni, jolla voi helposti nostaa mopon ilmaan peileistä roikkumaan siksiaikaa kun säästää jopa 20€ renkaiden alta alle vs irtorenkaan vaihdossa. Tietysti puusta voi myös taittaa oksan, jolla näppärä kaveri vääntää uudet kumit vanteille alta minuutin, ja tätä sopivaa oksaa apunakäyttäen myös tasapainottaa (pikaliima ja sepeli sisältyvät vuokraan). Käsipumppua ei tosin ole, mutta saahan sitä renkaan myös puhallettua senverta täyteen, että sillä varovasti ajaa tohon lähi shellille. Myös koneremontit voi hoitaa huoletta, pieni hiekkapöly tuskin haittaa menoa, onhan öljynsuodatin poistamassa epämääräiset maa-ainekset öljynseasta. Lisäksi jos menee sormi suuhun kesken remontin, neuvoja voi kysellä ohikulkijoilta. Jos remontti venähtää esim tilattujen osien odottelun vuoksi, voi pyörän huoletta jättää levälleen, mikäli nussi käy viemässä puolet osista, saadaan varas silminäkijähavaintojen perusteella kiinni varmasti.
idea3.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Back