• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vapaavirtaussuodatin vai tavallinen..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vicmot
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Selvähän se on ettei parempi virtaus synny ilmaiseksi, eli enemmän pääsee paskaa koneeseen. Sitä ei muisteta aina vapaavirtaussuodattimen mainoksissa kertoa.. Tästä on tehty myös testejä

Jos putsausväli olisi harvempi kuin vakiopaperisuodattimella, ja koneeseen pääsisi vähemmän paskaa niin kyllä ne vapaavirtaussuodattimet olisi jo tehtaalta vakiovarusteita'
Mm. AMG ja Brabus käyttävät K&N-suodattimia autoissaan. EDIT: Niin ja Caterpillar! Ne varmaan joutuvat kohtuu skeidaisissa oloissa käytettäviksi, joten veikkaisin, että suodatus on kunnossa

Ymmärrätkö, että valmistajat JOUTUVAT tekemään PALJON kompromisseja komponentteja valitessaan? Onko sinun autossasi/pyörässäsi esim. paras mahdollinen alusta tai jarrut? Mua ainakin henkilökohtaisesti huvittaa tyypit jotka ostaa tyyliin vain marmoritiskin iskareita "koska valmistaja on nämä parhaaksi todennut". Just joo, ne on ostohinnaltaan halvimmat mahdolliset, jotka ovat ko. kamppeeseen välttäneet.

Mua ainakin henkilökohtaisesti huvittaa tyypit jotka ostaa tyyliin vain marmoritiskin iskareita "koska valmistaja on nämä parhaaksi todennut". Just joo, ne on ostohinnaltaan halvimmat mahdolliset, jotka ovat ko. kamppeeseen välttäneet.
Minua taasen henkilökohtaisesti huvittaa vähintään yhtä paljon tyypit, joiden on pakonomaisesti päästävä kaikessa absoluuttisesti halvimmalla, ja yritettävä säästää satanen, vaikka se tulisi loppukädessä maksamaan tonnin.

Moottorin ilmansuodatus ei myöskään ole mikään aivan vähäpätöinen asia varsinkaan silloin, jos meinaa moottorillaan pitkään ajella. Mutta jos joka kevät vaihtaa moottoria, eikä kiinnosta pätkääkään, mitä myy, sittenhän varmaan voi ajella vaikka ilman ilmansuodatinta, säästyypä nekin rahat ja voi kuvitella, että tehoa on nyt lisää.

80.000km putsausväli. Voi pyhä Jeesus!!

Jos putsausväli olisi harvempi kuin vakiopaperisuodattimella, ja koneeseen pääsisi vähemmän paskaa niin kyllä ne vapaavirtaussuodattimet olisi jo tehtaalta vakiovarusteita
Itse asiassa mulla on HP2 Sportissa BMC:n vapaavirtaussuodatin vakiona.
Mikä edes on "vapaavirtaus"suodatin? Eihän se ilma vapaasti virtaa minkään suodattimen läpi.

Mulla on muuten vanhassa Kawassakin pestävä ja öljyttävä vaahtomuovisuodatin myös vakiona, onkohan sekin "vapaavirtaus"-mallia?

Näitä öljyttäviä suodattimia käytettiin jo vuosikymmeniä sitten autoissa ihan vakiona, halpa ja yksinkertainen valmistaa. Nykyisin ne on korvautuneet paperisuodattimilla lähes kokonaan. Kunnollinen paperisuodatin suodattaa parhaiten hienon pölyn eikä tartte turata pesujen ja öljyjen kanssa. Samoin ilmamassamittarit ei tykkää yhtään öljystä.

No eiköhän se vapaavirtaussuodatin ole ihan vakiintunut termi pestävälle ja öljyttävälle kuitusuodattimelle. Itse suodatustehosta tai tehottomuudesta en ota kantaa. Hyvin tuo paskaa kuitenkin kerää. Mulla kun on noita kaksi, niin käytännössä tulee vaihdettua suodatin 5000km välein puhtaaseen. Toinen on aina valmiina kaapissa valmiina pestynä ja öljyttynä.

Jos putsausväli olisi harvempi kuin vakiopaperisuodattimella, ja koneeseen pääsisi vähemmän paskaa niin kyllä ne vapaavirtaussuodattimet olisi jo tehtaalta vakiovarusteita
Itse asiassa mulla on HP2 Sportissa BMC:n vapaavirtaussuodatin vakiona.
Mikä edes on "vapaavirtaus"suodatin? Eihän se ilma vapaasti virtaa minkään suodattimen läpi.

Mulla on muuten vanhassa Kawassakin pestävä ja öljyttävä vaahtomuovisuodatin myös vakiona, onkohan sekin "vapaavirtaus"-mallia?

Näitä öljyttäviä suodattimia käytettiin jo vuosikymmeniä sitten autoissa ihan vakiona, halpa ja yksinkertainen valmistaa. Nykyisin ne on korvautuneet paperisuodattimilla lähes kokonaan. Kunnollinen paperisuodatin suodattaa parhaiten hienon pölyn eikä tartte turata pesujen ja öljyjen kanssa. Samoin ilmamassamittarit ei tykkää yhtään öljystä.
Tarviikos tota zetarin vaahtomuovi suodatinta öljytä??
biggrin.gif
tais mennä vähän ohi.. vai riittääkö pelkkä pesu keväisin.. Niin ja saako c3 mallin zetoriin "paperi" suodattimia??
sport05.gif

Mua ainakin henkilökohtaisesti huvittaa tyypit jotka ostaa tyyliin vain marmoritiskin iskareita "koska valmistaja on nämä parhaaksi todennut". Just joo, ne on ostohinnaltaan halvimmat mahdolliset, jotka ovat ko. kamppeeseen välttäneet.
Minua taasen henkilökohtaisesti huvittaa vähintään yhtä paljon tyypit, joiden on pakonomaisesti päästävä kaikessa absoluuttisesti halvimmalla, ja yritettävä säästää satanen, vaikka se tulisi loppukädessä maksamaan tonnin.
Mikäli minuun viittaat, ostan kyllä aina parasta mahdollista (tarkoituksenmukaisuuden muistaen). En suinkaan halvinta. Paskaa saa ilmaiseksikin.

Moottorin ilmansuodatus ei myöskään ole mikään aivan vähäpätöinen asia varsinkaan silloin, jos meinaa moottorillaan pitkään ajella. Mutta jos joka kevät vaihtaa moottoria, eikä kiinnosta pätkääkään, mitä myy, sittenhän varmaan voi ajella vaikka ilman ilmansuodatinta, säästyypä nekin rahat ja voi kuvitella, että tehoa on nyt lisää.
Ei todellakaan. Siksi käytänkin vain laadukkaita ilmasuteja. Samahan pätee myös öljyyn. Jotkut sitä ajaa jopa Delvacilla. Ja nyt on luokituksista turha alkaa mussuttamaan. Kilpurissani muuten ei ole ilmansuodatinta ollenkaan (näin siis ihan tehtaan jäljiltä) mutta siinä on niin kovin lyhyet huoltovälit, että mahdolliset likaisen imuilman aiheuttamat ongelmat kyllä bongataan ennen isompia hätiä.

80.000km putsausväli. Voi pyhä Jeesus!!
Tuohan on ideaaliolosuhteissa ja se mainitaan verkkosivuillakin. Jos vähän klikkailet, sieltä löytyy myös ohjeet siihen, kuinka osaat päätellä suodattimen pesun tarvetta. Olen itse pessyt suodattimen käytännössä lähes aina kun on tankki irti, vaikkei olisi vielä varsinaista tarvettakaan ollut (Parisen kertaa vuoteen ehkä?)

Tuolla 2002 vuonna joku oli saanu selville testituloksia paperi ja kuitusuodattimen välillä:

In 60 minutes the AC Filter accumulated 574gms of dirt and passed only 0.4gms. After only 24 minutes the K&N had accumulated 221gms of dirt but passed 7.0gms. Compared to the AC, the K&N “plugged up” nearly 3 times faster, passed 18 times more dirt and captured 37% less dirt.
omg.gif

Putsausväli 50.000 mailia (80.000km) - "Only In America"  
biggrin.gif

putsausväli 100.000 mailia (160.000km) - tervemenoa vaan testaamaan, missä kuosissa moottorinne mahtaa olla tuossa vaiheessa!

Syytä myös huomata se, että sivuilla on ovelasti huomautettu, että JOS ajat pölyisissä tai likaisissa olosuhteissa, sitten pitää putsata useammin (kuinka usein, sitä ei mainita). Eli suomeksi: jos suodattimesi on umpitukossa, tai koneessasi on oravia -> olet ajanut pölyisissä tai likaisissa olosuhteissa, etkä ole huolehtinut suodattimestasi tarpeeksi hyvin. Problem solved!

Onhan sitä mainoslauseina luvattu ennenkin 9 hyvää ja 10 kaunista, mutta nuo ovat kyllä väittäminä silti hurjimmasta päästä. Jos on mennyt noita uskomaan, niin ei tarvitse sitä julkisesti täällä tunnustaa, mutta kehotan silti miettimään tuota hieman.
Voipi olla. Automaattisesti ei voi kuitenkaan sanoa, että kun öljyttävän vaparin laitat, niin heti täytyy alkaa öljyilemään ja pesemään sitä suodatinta aina sukkien vaihdon yhteydessä.

Toki valmistajien ilmoitukset pitää ottaa sopivalla asenteella, markkinointiosastot osaavat kyllä insinöörien tekeleistä saada monenmoista ylimääräistä aikaan. Se, mihin en usko, on tuo ilmansuodatinparanoia. Menee tosiaan vähän Vac-uskonto-osastoon.

Mitä näihin mittaustuloksiin tulee, löysin itsekin googlella jotain vastaavia, mutta aukkoja jää. Kuka nämä testit on tehnyt, kenen rahoituksella, vastaako testi mitenkään todellisen maailman tilannetta, mitkä ovat järkevät raja-arvot erilaisille arvoille?

Sen uskallan sinulle ihan luvata, että jos pulttaat moisen kiinni, ja annat olla koskematta 80.000km matkan, niin koneesi ilmansuodatus ei toimi koko matkan kuten pitäisi.

Pidän täysin käsittämättömänä, että valmistaja voi mennä omilla sivuillaan moista esittämään. Vähintään olisi pitänyt tehdä 100% selväksi, että TARKASTUSvälin täytyy silti olla jotain aivan muuta kuin kymmeniä tuhansia kilometrejä. Silloinhan homma toimii aivan ok, kun suodattimen kunnosta ollaan selvillä, ja sitä putsataan ja öljytään tarvittaessa. Eihän toki ole olemassakaan mitään absoluuttista km-lukemaa x, jonka jälkeen suodatin olisi likainen, tai tukossa. Se riippuu aivan olosuhteista.

Juuri tämä asia toden totta pitäisi tuollaisilta sivuilta käydä selkeämmin ilmi. Ja on se 80.000km pesuväliksikin muuten ihan mainosmiesten keksintöä.

no onhan tossa että jos laittaa pipercrossin tai K&n suodattimen tai minkä tahansa vapaavirtaus suodattimen, niin siitä pitää huolehtia ja pitää puhtaana.
No mulla pipercross ainakin helpotti pienillä kierroksilla ajamiseen eli ei nyi niin paljoa. ehkä kaasuun vastaaminen parani myös, tosin vaikee sanoa kun siihen eroa oli todella vähän ja ajotyyli nyt on mitä on kelien ja teiden mukaan.

062802moto_prv.gif

Ei ny paranis sekottaa milläänlailla pyhää vacci-uskontoa vääntöön vapari/orggis-ilmansuti  
biggrin.gif
 Vaparin kannattajat ovat uskossaan varmaan yhtä lujia kuin "delvakkiuskossa" olevat. Vapari tuo ainaskin persdynossa vielä enemmän potkua kuin tuo e.m ölppä. Suodatustehosta ja koneen kestosta viis  
kaboom.gif
kummassakin tapauksessa ainakin pakanoiden mielestä 
biggrin.gif

Mua taasen huvittaa tyypit jotka ostaa pyörälleen parasta merkkikohtaista öljyä joska "onhan sen oltava parasta kun maksaa neljä kertaa enemmän kuin muut". Toki jos rahasta ei ole kiinni niin tottakai niin kannattaa tehdä mutta aika moni tuttavistani ja tuntemistani ihmisistä joutuu laskemaan miten paljon kuukaudessa sijoittaa mihinkin harrastukseen. Jos joku asia maksaa Suomessa vaikka 100 euroa ja saman tavaran saat ulkomailta tilaten postikuluineen 80 eurolla eikä tavaralla ole kiire niin miksi ei säästäisi 20 euroa? Edelleen... jos rahalla ei ole väliä niin tuskin täytyy miettiä tällaisiakaan vaan voi mennä kauppaan ja sanoa "otan tuon, tuon, tuon ja tuon". Aika harva tuota vain voi tehdä rajattomasti ja minkä jossain säästää voi toisaalla tuhlata. Jos on oikein paljon rahaa niin tuskin tarvii miettiä näitä huoltohommiakaan vaan pyörä ajetaan huoltoliikkeen pihaan ja sanotaan että "laittakaa kuntoon".

Mutta mitä tulee ns. vapaavirtaussuodattimiin niin olen tasan samaa mieltä että paperiset suodattaa jopa paremmin kuin öljyttävät. Öljyttävät taas tulee halvemmaksi jos ajat oikein pölyisissä oloissa kuten enduro ja crossiradoilla. Toki suodattimia pitää pestä ja normaalia onkin ajon jälkeen heittää putsari liemeen putsautumaan ja vaihtaa viimeeksi pesty ja öljytty uusi putsari tilalle. Oikein pölyisissä oloissa on tapana laittaa putsarin päälle ns. leipurinhattu eli ohut harso joka kerää pahimmat pölyt.

En jaksanut lukea koko keskustelua, joten pahoittelut siitä jo valmiiksi.

Itse ostin pestävän suodattimen ihan käytännöllisyys ja rahan säästö mielessä: ei tuo ehkä suodata niin hyvin kuin alkuperäinen, mutta sattuupa myös Kawan omistajan opas sanomaan että ilmansuodatin tulisi vaihtaa jokaisen sadeajokerran jälkeen... (2003 ZX-6R)

Ja nyt kun taas tuonne putsarikoteloon kurkkasi kesken monsuunin, niin jeesus että siellä on paljon hiekkaa. Eivät siis kawasakilla valehdelleet hirveesti. Noin 70e+15e pestävä maksaa ittensä aika nopeesti takaisin, kun alkuperäinen on jotain 25e? Etenkin kun säät tuntuu suosivan.
smile_org.gif

Mua taasen huvittaa tyypit jotka ostaa pyörälleen parasta merkkikohtaista öljyä joska "onhan sen oltava parasta kun maksaa neljä kertaa enemmän kuin muut". Toki jos rahasta ei ole kiinni niin tottakai niin kannattaa tehdä mutta aika moni tuttavistani ja tuntemistani ihmisistä joutuu laskemaan miten paljon kuukaudessa sijoittaa mihinkin harrastukseen. Jos joku asia maksaa Suomessa vaikka 100 euroa ja saman tavaran saat ulkomailta tilaten postikuluineen 80 eurolla eikä tavaralla ole kiire niin miksi ei säästäisi 20 euroa? Edelleen... jos rahalla ei ole väliä niin tuskin täytyy miettiä tällaisiakaan vaan voi mennä kauppaan ja sanoa "otan tuon, tuon, tuon ja tuon". Aika harva tuota vain voi tehdä rajattomasti ja minkä jossain säästää voi toisaalla tuhlata. Jos on oikein paljon rahaa niin tuskin tarvii miettiä näitä huoltohommiakaan vaan pyörä ajetaan huoltoliikkeen pihaan ja sanotaan että "laittakaa kuntoon".

Mutta mitä tulee ns. vapaavirtaussuodattimiin niin olen tasan samaa mieltä että paperiset suodattaa jopa paremmin kuin öljyttävät. Öljyttävät taas tulee halvemmaksi jos ajat oikein pölyisissä oloissa kuten enduro ja crossiradoilla. Toki suodattimia pitää pestä ja normaalia onkin ajon jälkeen heittää putsari liemeen putsautumaan ja vaihtaa viimeeksi pesty ja öljytty uusi putsari tilalle. Oikein pölyisissä oloissa on tapana laittaa putsarin päälle ns. leipurinhattu eli ohut harso joka kerää pahimmat pölyt.
antaa poikien maksaa,milläs ne mopopuljut muuten pysyis pystyssä? Parasta plaatua vaan  
biggrin.gif
makso mitä makso.
Pääasia että saa kunnon yöunet tietäen et kaik on ok. Tietty vapareitansa ja yleensäkin pyöriään itse huoltavat lienevät tiedostaneen + ja - puolet asiasta.

kun mulla oli tollainen vapaavirtaus suodatin niin pidin selviönä että huonommin suodattaa mutta virtaus ehkä hiukka parempi (nimensä mukaisesti). en oikein uskonu että ne K&N las vegas kaverit ois saanu aikaan paremmin virtaavan ja myös paremmin suodattavamman suodattimen kuin pro insinöörit.

paremmin se vapari kyllä sitten virtasikin jos oikein öljysi (=niukasti). jos vaihtoi tilalle orggis suodattimen niin eron huomas heti.

ps. caterpillareissa ei liene nöpönuukaa millainen säkkikangas siellä on suodattimena

käyttö ja ennenkaikkea "käyttäjä" ratkasee painoarvon tässä väännössä.. ! Mitä ny kukanenkin sattuu arvostaan... Pitkää ikää vai helppoa huollettavuutta/huolettomuutta...tjn...tai peräti molempia. .< Ei mitään käytännön merkitystä eikä hyötyä vakio putsariin nähden..missäänmäärin nähdäkseni, paitsi hinnassa ja paskemmassa suodatuksessa ja tiheemmässä huoltovälissä.

Mutta mitä tulee ns. vapaavirtaussuodattimiin niin olen tasan samaa mieltä että paperiset suodattaa jopa paremmin kuin öljyttävät. Öljyttävät taas tulee halvemmaksi jos ajat oikein pölyisissä oloissa kuten enduro ja crossiradoilla.
Enska- ja crossivehkeissä pestävät/öljyttävät mallit ovat normi, eikä siellä tietenkään olisi mitään älliä alkaa noita joka välissä uusimaan.

Nimenomaan katupyöräpuolella tämä asia menee kuitenkin usein vähän pieleen, kun pultataan tuollainen kiinni pyörään, ja kuvitellaan, että nyt teho nousi ja ettei tuolle tarvi tehdä mitään. Teho harvemmin nousee yksin tällä muutoksella, mutta ilmansuodatus voi jonkin ajan päästä olla aika heikolla tolalla. Tämän asian tärkeydestä moottorin terveydelle ei myöskään olla aivan perillä. Crossit ja katupyörät eroavat suuresti mm. siinä, kuinka usein on määrä konetta availla.

Oikein valmistajan suositus 80.000km huoltovälistä on muuten edelleen aikamoinen lausunto.

Yep! Toi K&N menestyy vaan "maineella" huonoista suodattimistaa. En vaan oiken tajua miten tässä maailmassa voi pärjätä tekemällä paskaa? Ja ymmärtääkseni, toi vapari juuri lisää tehoa juuri tuon helpommin(suuremman) virtaavan ilmamäärän mukaan. Ainakin ruiskuissa. Enemmän ilmaa. Enemmän polttoainetta ja loppu on historiaa. Teho on siitä yksinkertainen asia, että mitä suuremman polttoainemäärän saat männän päällä palamaan, sitä kovemmin se potkii. Itse ostin vaparin ja voi olla, että tulee hattu vielä syötyä, mutta ainakin se sitten perustuu tiedolla/kokemukselle.
No ei mulla muuta tällä kertaa.

Back