• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vapaavirtaus suodatin menasi hajottaa koneen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos ryhmä jaappanin insinöörejä on tätä kombinaatioo, resonanssimuuttujineen ym integraaleineen laskenu päivätöikseen, niin tuntuu vaikealta sisäistää että jollain tarvike filsulla saatais parempi ilmansaanti...?
Lisäksi olen ihmetellyt tuota öljyämistä: miten sen muka saa joka kerta vakioksi? Luulisi sen öljymäärän vaihteluiden aiheuttavan myös virtaavuuteen vaihteluita.
Varmaan siinä saattaa ihan pieniä heittoja tullakin. Ohjeen mukaan kun öljyää, eikä lotraa liikaa, niin kyllä sen tarpeeksi lähelle saa.

Ainakin sen mukaan mitä ole niillä dynoissa käynyt, lambdat on ollu samoissa, vaikka oon joskus välissä itse öljynnytkin..

Kuten sanottua, nyky kyykyissä ei juuri hyötyä saa vapaavirtausfilsulla. Kyllä se yleensä hiukka paremmin virtaa, mutta ei merkittävästi.

Ram-airit alkaa olemaan lähes kaikissa kyykyissä nykyisin. Mutta esim R1:een taisi tulla vasta 2004.

Tere,

12 tkm huollossa asennettiin sitten meikäläiselle vapaavirtaussuodatin. Juu, aivan niin... Meinasi mennä seokset "vähän" laihalle.

Imusarjoissa alkoi sellainen pauke pintakaasulla ajellessa, ihan kuin olisi kiväärillä ammuskeltu. Mummot käänteli päätään kadulla, kun ajelin stadissa. Meinasi itelläkin tulla rieska housuun, kun se kerran pamautti yhtäaikaa imusarjassa ja putkistossa...

Paukuttelu jatkui, kunnes toissapäivänä illalla ajellessani kone alkoi motarilta poistuttuani käymään 4000 k/mim tyhjäkäyntiä. Pian se muuttui niin, että kone kävi vain yhdellä pytyllä alle 4000 k/min. Eipä muuta kuin huoltoon aika ja onneksi se oli edellisen huollon takia sattunut kömmähdys, joten työ meni takuuseen.

Paukuttelu oli repinyt imusarjoissa olevista kumisista kiinnikkeistä irti ne ruiskun kurkut. Melkoisia posahduksia, kun kiristetyt pannat antaa periksi. Siitä sitten ns. herran haltuun, kun ne kurkut oli irti. Moottori otti sivuilmaa ja pääsi entisestään laihalle.

Mitä tästä opimme. Jos laittaa vapaavirtaussuodattimen, siihen pitää olla perustelut toimivuudesta. Ja jos sitten jostain syystä itselleen haluaa, pitää seokset säätää kohdalleen. Tehoa se toki tuo lisää, kun kone hengittää, mutta viepä oikein rumasti seokset laihalle, ilman säätöä.

Niin, lisätäkseni vielä. Kyllähän mulle siitä sanottiin, että seokset menee vähän laihemmalle huollossa, mutta mistäpä meikäläinen sitä olisi voinut ymmärtää...

033102beer_1_prv.gif
Puuttumatta noihin spekulaatiohin suotimista, ihmettelen yhtä asiaa.

Mikä saa kuskin vaan jatkaa ajamista, vaikka kone paukuttaa ja rötää ?? Meikäläinen ei ainakaan ajelisi metriäkään tollasessa kunnossa huollosta tulleella pyörällä !

Liityn epäilijöiden joukkoon. Omassa Hondassa vakio suodattimen pinta-ala on kaksinkertainen kotilon suodattimeen verrattuna, vaikka kotilon koneen tilavuus on nelinkertainen ja kiertää melkein saman verran. Kyseessä ei todellakaan ole kyykky. Voisin kuvitella, että virtausta suodattimessa on vähintäänkin riittävästi, mutta imukotelon muutoksella voisi pari hevosta saada kutiteltua. Suodatusteho ainakin uudella ja hyvin öljytyllä "laadukkaalla vaahtomuovi"-suodattimella olen todennut vaatimattomaksi.
Epäillä saa rauhassa, mutta ei kannata julistaa omia epäilyksiään totuutena (tuskin sitä tosin teetkään). Sinun Hondasi tuskin edustaa kaikkia muita pyöriä, joten sen perusteella ei voi vielä kovin pitkälle vetää johtopäätöksiä.

Monissa "perusfillareissa", varsinkin vanhemmissa, vakiofilsut ei kovin hyvin virtaa. Ja se on fakta.

Vapaavirtausfilsut suodattaa ihan hyvin, jos ne on oikein öljytty. Ainakin kaikki ne mihin minä olen törmännyt (tarkoitan siis nyt puuvillasuodattimia). BMC, K&N ja Green on tullut itse kokeiltua omissa ja monissa muissa pyörissä, niitä uskallan ainakin itse suositella.

Lisäksi olen ihmetellyt tuota öljyämistä: miten sen muka saa joka kerta vakioksi? Luulisi sen öljymäärän vaihteluiden aiheuttavan myös virtaavuuteen vaihteluita.
K&N:n sivuilta löytyy kunkin suotimen tuotetiedoista käytettävä öljyn määrää tyyliin "Filter Re-Oiling Amount: 0.42 oz (12 ml)". Itse mittasin määrän lääkeruiskulla, jossa ml-asteikko. Tuolla ruiskulla myös annostelin öljyn filtterin poimutuksen harjakohtiin, josta se vähitellen (5-10min) imeytyi koko pintaan. En tosin saanut millään suositeltua määrää riittämään, oli se niin pieni määrä, vaan vähän piti laittaa ekstraa. Ainakin K&N:n öljyä käytettäessä oli sen punaisen värin ansiosta suht helppoa nähdä mihin öljy on levinnyt. Värin pitäisi aikaa myöten sitten hävitä.

Ja ei sitten kannata uskoa, että filtterillä voi ajaa tolkuttomat matkat ilman pesua. Sanoisin että 5000km on max. Ajelin 7000km, ja vaikka suodatin näytti olevan ihan ok, niin pesun ja öljyämisen jälkeen oli meno ihan erilainen. Tarkoitan kaasuvastetta ja käyntiä/vetoa noin yleensä.

Ja ei sitten kannata uskoa, että filtterillä voi ajaa tolkuttomat matkat ilman pesua. Sanoisin että 5000km on max. Ajelin 7000km, ja vaikka suodatin näytti olevan ihan ok, niin pesun ja öljyämisen jälkeen oli meno ihan erilainen. Tarkoitan kaasuvastetta ja käyntiä/vetoa noin yleensä.
Samahan se on prätkän pesun kanssa. Silloin (harvoin) kun pesen prätkäni, niin kyllä siinä semmoiset 5 - 6 heppaa on enemmän pesun jälkeen.

K&N:n sivuilta löytyy kunkin suotimen tuotetiedoista käytettävä öljyn määrää tyyliin "Filter Re-Oiling Amount: 0.42 oz (12 ml)". Itse mittasin määrän lääkeruiskulla, jossa ml-asteikko. Tuolla ruiskulla myös annostelin öljyn filtterin poimutuksen harjakohtiin, josta se vähitellen (5-10min) imeytyi koko pintaan. En tosin saanut millään suositeltua määrää riittämään, oli se niin pieni määrä, vaan vähän piti laittaa ekstraa. Ainakin K&N:n öljyä käytettäessä oli sen punaisen värin ansiosta suht helppoa nähdä mihin öljy on levinnyt. Värin pitäisi aikaa myöten sitten hävitä.

Riippuu ihan siitä, minkälainen ilmanotto on, ja minkälaisissa oloissa ajaa.

Omalla greenillä vetäisin 10tkm, ja antoi vielä samat lambdat/tehot samassa penkissä, kuin vuotta aikaisemmin. Vaikka pyörässäni on ram-air, eli pitäisi sotata filtteri nopeammin
omg.gif

5tkm on varmaan ihan hyvä nyrkkisääntö kuitenkin, koska operaatio on kuitenkin niin helppo..

Liityn epäilijöiden joukkoon. Omassa Hondassa vakio suodattimen pinta-ala on kaksinkertainen kotilon suodattimeen verrattuna, vaikka kotilon koneen tilavuus on nelinkertainen ja kiertää melkein saman verran. Kyseessä ei todellakaan ole kyykky. Voisin kuvitella, että virtausta suodattimessa on vähintäänkin riittävästi, mutta imukotelon muutoksella voisi pari hevosta saada kutiteltua. Suodatusteho ainakin uudella ja hyvin öljytyllä "laadukkaalla vaahtomuovi"-suodattimella olen todennut vaatimattomaksi.
Epäillä saa rauhassa, mutta ei kannata julistaa omia epäilyksiään totuutena (tuskin sitä tosin teetkään). Sinun Hondasi tuskin edustaa kaikkia muita pyöriä, joten sen perusteella ei voi vielä kovin pitkälle vetää johtopäätöksiä.

Monissa "perusfillareissa", varsinkin vanhemmissa, vakiofilsut ei kovin hyvin virtaa. Ja se on fakta.

Vapaavirtausfilsut suodattaa ihan hyvin, jos ne on oikein öljytty. Ainakin kaikki ne mihin minä olen törmännyt (tarkoitan siis nyt puuvillasuodattimia). BMC, K&N ja Green on tullut itse kokeiltua omissa ja monissa muissa pyörissä, niitä uskallan ainakin itse suositella.
Lähinnä tässä heitin sellasen vaihtoehdon kehiin, että näissä tavallisissa pyörissä tuo imukotelo on suunniteltu täyttämään tarkoituksensa yksinkertaisesti, ei niinkään "tehot mielessä". Useita purettuja pyöriä nähneenä, kuvittelisin sen enemmän ahdistavan, kuin itse suodatinelementin. Toki varmasti poikkeuksiakin on. Puuvillasuodattimista olen kuullut isojen poikien puhuvan positiivisia asioita, mutta itse en ole vielä ehtinyt tai tarvinnut sellaista kokeilla.
tounge.gif

Noista eri suodatintyyppien, paperi, puuvilla, vaahtomuovi ym. löytyy todella paljon aivan puolueettomia eri tahojen tekemiä testejä. Googlettamalla löytyy.
On itsestään selvää, miksi autoihin ja moottoripyöriin valmistetaan nykyään pelkästään kertakäyttöisiä paperimassasta valmistettuja ilmansuodattimia. Ne ovat halpoja valmistaa, ne ei likaa laiskan käsiä, ja ne pyörittävät teollisuutta kuten Ahlstromia suomessa, joka on yksi päävalmistaja suodatinpapereissa.
Mutta todellisuus on se, että paperisuodatin on virtaukseltaan huono. Sen pölynsidonta on onneton ja se päästää läpi epäpuhtauksia jotka ovat moottorin kulumisen kannalta olennaisia.
Mutta koska ne ovat halpoja, helppoja jne..niitä käytetään.
Mielestäni ne eivät kuitenkaan edusta tai edistä mitään kestävää kehitystä. Tämä nykymaailma kun on niin "helppo" jotta nykyihminen siinä "pärjäisi" ja "haluaisi" elää.
No....taas meni överix.
biggrin.gif

Puuttumatta noihin spekulaatiohin suotimista, ihmettelen yhtä asiaa.

Mikä saa kuskin vaan jatkaa ajamista, vaikka kone paukuttaa ja rötää ?? Meikäläinen ei ainakaan ajelisi metriäkään tollasessa kunnossa huollosta tulleella pyörällä !
Niin, katsos homma meni seuraavasti...

Sain pyörän huollosta, jossa vaihdettiin ilmansuodatin (muutama viikko sitten). Siellä kerrottiin samalla, että seos saattaa mennä laihemmalle. Yllätys oli todellakin suuri, kun se alkoi näkymään vasta sään mennessä kylmemmäksi ja että se menee todellakin laihemmaksi
omg.gif
. Tilanne oli ihan toinen kun ajelin päivällä lämpöisillä keleillä... Muutamana iltana ajaessa se posautti (lue ihan viime päivinä) kaasarissa sellaisen kohvahkon tussauksen / pamauksen. Tyhmä kun olen, olisi varmaan silloin (lue pari päivää sitten) ottaa yhteyttä huoltoon.

Tuo mun Strommini on alusta saakka päästänyt sellaisia pieniä "sniff" -ääniä ja suhautellut kaasarista. Mulle (lue tyhmä kun olen) on annettu ymmärtää, että se kuuluu Eurooppa 2 -mukaisten pakokaasurajoitteisten pyörien ominaisuuksiin. En siis ollut kovin huolestunut asiasta. ennen kuin ajaessani kotiin motarin rampilla tyhjäkäynti jäi n. 4 tk/min. Ja seuraavana päivänä mopo olikin jo sitten huollossa.

Olisinko voinut tehdä asian toisin... Tai olisiko joku muu voinut tehdä asian toisin... Helvetillinen onni onnettomuudessa, ettei mitään näyttäisi menneen rikki.

Tehkää te viisaammat ja osaavammat henkilöt asiat paremmin, niin ei tartte keskustella asiasta
033102bebe_1_prv.gif

Joka tapauksessa muille opiksi
033102beer_1_prv.gif
,

Persetuntumalla en ainakaan itse ole tuntenut mitään eroja paperisuodattimen ja ns. vapaavirtaus suodattimen välillä. Ja epäilen myös vaikutuksia. Tunnetusti suomalainen uskoo vasta kun näkee mittaustuloksen
tounge.gif

- kawa zx10r ja 177 hp paperisuodattimella

Koko jutussa omituisinta on mun mielestä se että huolto on jättänyt seokset säätämättä vaikka on väljentänyt imupuolta.. sen pitää olla automaatio kun muutat ilmamäärää.Vanhemmissa pyörissähän yleensä myös pakopuoli on tukkoinen eli se lisäsoppa mikä saadaan sisään täytyy myös saada ulos.Eli koneen "hengitystä " tuossa ollaan parantamassa. Huolto vastatkoon koko rempasta joka sulle aiheutui..

Ainakin kun hondaan vaihdoin K&N, meni huomattavan laihalle, vaikkakin jo vakiona laihalla siinä 5-6t kohtii.
eihän sillä viittinut ajaa muuta ku ne pakolliset kilometrit suutinkauppaan.

Eikös noita jossain nettisivuilla ollut tuloksia testailuista ja tulokset oli uusissa pyörissä lähinnä tehoa pudottavaa.

Kyllä jossakin vanhassa paskassa voi jokunen heppa tulla, mutta epäilisin tuota 5 konia. Olisi kyllä halvat 5 heppaa jos ne about 70 eurolla sais.

Pitäisi kaivaa oma käyrä tuosta ex -00 rykkösestä. Siinäkin taisi reilu tai sit vajaa heppa lähteä k&n:llä vakioon verrattuna. Voipi vaan olla ettei niitä enää kaapeista löytyisi.

Rykkösessä lopulta jäi paikalle suutinsatsi ja micronin slipari, k&n taisi mennä hyllylle pölyttymään.
Uudemmissa kyykyissä se on tosiaan yhtä tyhjän kanssa, jos teho on mittarina. Lähinnä se on etuna pestävyyden. Tuon ikäisessä Rykkösessä voi saada hepan-kaksi, kun seosta säätää samalla hivenen rikkaammalle.

Epäillä saa, ettei tule 5:ttä konia missään, mutta tulee se silti  
tounge.gif
Ei se ole mikään ihme, jos motti saa selvästi paremmin ilmaa, niin sille voidaan antaa myös enemmän bensaa -> teho nousee. Teho nimittäin tuotetaan juurikin siitä ilmasta ja bensasta mikä sinne palotilaan saadaan tungettua, ja vielä poltettu tehokkaasti. Mitä enemmän kumpaakin saadaan (oikeassa suhteessa), niin sitä enemmän tehoa saadaan.

Se on loppujen lopuksi hyvin simppeli asia, vaikka tuon tavoitteen saamikseksi voidaan tehdä melko paljon erilaisia temppuja  
smile_org.gif
Haluaisin ihan mielenkiinnosta tietää mihin mopoon tulee pelkällä suodattimella +5hv? V-stromiinko?? Kuulostaa kyllä aika huimalle nousulle, yleensä sliparilla+säädöllä pääsee tohon 5hv:n nurkille.

Koko jutussa omituisinta on mun mielestä se että huolto on jättänyt seokset säätämättä vaikka on väljentänyt imupuolta.. sen pitää olla automaatio kun muutat ilmamäärää.Vanhemmissa pyörissähän yleensä myös pakopuoli on tukkoinen eli se lisäsoppa mikä saadaan sisään täytyy myös saada ulos.Eli koneen "hengitystä " tuossa ollaan parantamassa. Huolto vastatkoon koko rempasta joka sulle aiheutui..
Huolto vastasi tietenkin koko rempasta. Tarjolla ei ollut siihen hätään kuin BMC, joten se laitettiin asiakkaan suostumuksella. Sanottiin, että menee laihemmalle. Ja kyseltiin vielä perään, että "ei kai ole liian laihalla". Eikä ollutkaan, kun kelit ei ollu vielä näin viileitä.

Jos paukutuksesta imupuolella olisi tiedetty, olisi tietenkin tehty asianmukaiset toimenpiteet ja jopa kielletty ajamasta vaarallisen laihalla seoksella.

Tuollaisia ruiskupyöriä ei tuosta vaan säädellä rikkaammalle, jos ei ole oikeita välineitä käsillä. Esim lambda-anturi ja suzukin ruiskun säätötyökalu.

Eikös monessa pyörässä (Trumpassa ainakin) ole MAP-anturi, jonka avulla ruisku osaa ottaa huomioon lisääntyneen virtauksen (korkeampi paine imusarjassa) tai likaantuneen suodattimen (matalampi paine imusarjassa)? On hienot ruiskut jne, mutta jos ei osaa ilmanpaineen mukaan korjata, niin jopa on köyhät vehkeet.

Justiinsa kirjoittelin putsariasiasta trumppafoorumille ja copypastea tännekin:

Joskus oli tuosta K&N suodatuskyvystä juttua. Paperisuodatin suodatti jotain 99,9% ja K&N 99.7% tietyn kokoisista hiukkasista. Tämä tarkoittaa, että K&N laski paskaa läpi KOLME KERTAA ENEMMÄN. Sitten jos ajatellaan, että kuinka paljon paskaa jää paperisuodattimeen esim 20000km matkalla, voidaan todeta, että ei kovinkaan paljoa. Mustahan se on paikoitellen, mutta grammoissa likaa ei ole paljoa. Sitten taas todetaan, että K&N olisi laskenut tästä pikkuriikkisestä paskamäärästä 0,3% läpi ja paperisuodatin 0,1%. 0,3% pikkuriikkisestä ei ole kovin paljon. Matematiikka on yksinkertaisimmillaankin ihmeellistä ja sillä saadaan olemattomatkin asiat näyttämään oleellisilta.

Teholisäys/ -vähennys taasen riippuu ihan moottorista ja alkuperäisen putsarin mitoituksesta. Bandit 1200:ssa tuli asian kanssa pelehdittyä jonkin verran. Vakio putsarikotelolla ei ollut väliä, minkä suodatin kopassa oli, koska rajoittava tekijä oli putsarikotelon kuminen imutötterö. Avatulla kotelolla taasen K&N veti moottorin niin laihalle, että se käytännössä lakkasi toimimasta ja reilu säätö oli tarpeen. Kun kone säädettiin ottamaan täysi hyöty puhtaasta vapaavirtauputsarista, putsarin likaantuminen pudotti nopeasti virtausta ja kone meni rikkaalle. Vakiokopalla putsarilla olisi voinut ajella moninkertaisen matkan pesemättä, ennen kuin putsarin vastus olisi tullut vallitsevaksi imutötteröön verrattuna.

Kaikki riippuu kaikesta ja yksinkertaisestakin asiasta saadaan riittävän monimutkainen kun otetaan riittävästi asioita huomioon.. Tärkeintä on ymmärtää, että asiat eivät ole mustavalkoisia ja yksiselitteistä vastausta ei ole olemassa.

Kaikki riippuu kaikesta ja yksinkertaisestakin asiasta saadaan riittävän monimutkainen kun otetaan riittävästi asioita huomioon.. Tärkeintä on ymmärtää, että asiat eivät ole mustavalkoisia ja yksiselitteistä vastausta ei ole olemassa.
Just niin,

ja varsinkin kun ei tajunnut asiaa, niin virheitä voi käydä. Mistä hemmetistä tuota olisi voinut tajuta etukäteen...

Tän mun kirjoittelun taustalla on ollut puhtaasti se, että älkää te hyvä nettiväki tehkö samaa mokaa, kuin minä.

Huolto on toiminut kiitettävällä arvosanalla tässä asiassa. Heille kaunis kiitos.

033102beer_1_prv.gif

Huolto vastasi tietenkin koko rempasta. Tarjolla ei ollut siihen hätään kuin BMC, joten se laitettiin asiakkaan suostumuksella. Sanottiin, että menee laihemmalle. Ja kyseltiin vielä perään, että "ei kai ole liian laihalla". Eikä ollutkaan, kun kelit ei ollu vielä näin viileitä.

Jos paukutuksesta imupuolella olisi tiedetty, olisi tietenkin tehty asianmukaiset toimenpiteet ja jopa kielletty ajamasta vaarallisen laihalla seoksella.

Tuollaisia ruiskupyöriä ei tuosta vaan säädellä rikkaammalle, jos ei ole oikeita välineitä käsillä. Esim lambda-anturi ja suzukin ruiskun säätötyökalu.
Tämä selvitti monta asiaa näistä kirjoituksista.
idea3.gif

Teholisäys/ -vähennys taasen riippuu ihan moottorista ja alkuperäisen putsarin mitoituksesta. Bandit 1200:ssa tuli asian kanssa pelehdittyä jonkin verran. Vakio putsarikotelolla ei ollut väliä, minkä suodatin kopassa oli, koska rajoittava tekijä oli putsarikotelon kuminen imutötterö. Avatulla kotelolla taasen K&N veti moottorin niin laihalle, että se käytännössä lakkasi toimimasta ja reilu säätö oli tarpeen. Kun kone säädettiin ottamaan täysi hyöty puhtaasta vapaavirtauputsarista, putsarin likaantuminen pudotti nopeasti virtausta ja kone meni rikkaalle. Vakiokopalla putsarilla olisi voinut ajella moninkertaisen matkan pesemättä, ennen kuin putsarin vastus olisi tullut vallitsevaksi imutötteröön verrattuna.

Eli B1200:ssakin se tarvitsi muita muutoksia, jotta mahdollista tehonlisäystä oli saatavilla.

Ihan mielenkiinnosta kyselen että kuinka paljon sen ilmanputsarikotelo -modin jälkeen sai jerkkua lisää? Ja paljonko se mahdollisesti sotki osakaasuja kun putsari alkoi mennä tukkoon?

Paskempi homma tuollainen.

Mutta missä on mittaamalla todistettu että tuollainen vapaavirtaussuodin tuo lisää tehoa? Vaikka seokset säädettäisiinkin?

Tahtoisin ihan uteliaisuudestani nähdä faktaa tuosta aiheesta.
Riippuu pyörästä. Esim. 929/954 Honda Firebladeissa K&N suodatin vähensi 1-2 hevosta renkaalla, säädettiin se ruutta PC:llä taikka ei. Tuosta oli käppyrät fireblades.org:ssa joku vuosi sitten (testaajana eräs sikäläinen ikänsä rääräätä ajellut kaveri) ja koko dynotus/säätösession tarkoituksena oli nimenomaan etsiä paras suodatin kyseiseen pyörään ja orkkis voitti. Aika sokeasti tuntuu jengi ylipäätään luottavan että vapaavirtaussuodatin automaattisesti lisää tehoa, tottahan se placebovaikutus ainakin persdynossa on melkein kokoputkiston luokkaa  
tounge.gif

Back