• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vapaaehtoinen melumittaus ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GuessWho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
mico sanoi:
Eipä tuo kummonen juttu olisi esim. ratapäivän yhteyteen ympätä, poliisi vaikka käymään verrokkina omillaan mittaamassa. Mittauksen hinnaksi vaikka 5€... Mutta ei tästä enempiä sitten tähän ketjuun ainakaan :bye:

Ei huono idea tuokaan joskin, lähin rata-alue on ahvenisto (siis täältä katsottuna) ja sinne en laittaisi moista kun koko rata muutenkin on äänien vuoksi hirttoköydessä vuosi toisensa perään. Huhu kun leviää että vallan melumittauksia kaikelle kansalle tehdään siellä niin saa hortensiahatut hallelujaa orgasmin.

En myöskään itse lähde asiaan jos siitä tulee maksullinen. Kaikkea ei voi eikä tarvi rahastaa. Laadukkaat laitteet ovat niin lähellä toisiaan ettei myöskään mitään db-mittareiden turnajaisia mielestäni erikseen tarvita.

Mutta jos media saataisiin asiasta innostumaan, saattaisi se ajaa asia paljon paljon enemmän...

GuessWho sanoi:
Mutta jos media saataisiin asiasta innostumaan, saattaisi se ajaa asia paljon paljon enemmän...

Jep. Samalla niille voisi havainnollistaa miltä kuulostaa ennen vuotta 1992 käyttöön otettu (106db), vuoden 1992 jälkeen mutta ennen vuotta 2003 (103bd) ja vuoden 2003 jälkeen e-hyväksytyt. Ja näistä sitten muutama variaatio killereillä ja ilman.

GuessWho sanoi:
Täähän alkaa kuulostaa hyvältä. Olisiko sinulle helpompi arki-ilta vai joku lauantai ?
Sunnuntaita itse hieman karsastan koska pyhäpäivänä tehty tapahtuma saattaisi provosoida liikaa.

Joku arki-ilta olis varmaan paras. Alkavalla viikolla ainoa mahdollisuus olisi perjantai-ilta, ensi viikolla voisi olla joku muukin. Sadevarauksella, sateella mittausta ei voi tehdä.

Mun osalta homma edellyttää seuraavaa:

- Joku järkkää paikan, jossa saa luvan kanssa mittailla. Joku asfaltoitu kenttä käy hyvin. Aina parempi, mitä suurempi paikka on. Ja mitä lähempänä Suomen kulttuurin kehtoa Tuusulaa, sitä parempi...:) Paikan pitäisi olla käytössä öpaut klo 17-20, siinä ajassa ehtii pari-kolmekymmentä pyörää mittaamaan.

- Pari vapaaehtoista talkoolaista ilmoittautuu apulaisiksi. Opetan paikan päällä, mitä pitää tehdä. Jos herra PoS pääsee, olisin mielissäni.

- Tuon itse kaikki tarvittavat mittavälineet.

- Rahaa ei tartte kenenkään tuoda, kaffeet voi toki joku halutessaan tarjota.

Mitä tulee mahdolliseen poliisin taikka median läsnäoloon, mulle yksi lysti.

Mitä edelleen tulee tohon mittauksen "virallisuuteen", niin uskoakseni oma pätevyyteni ylittää poliisin pätevyyden. Yhtiöllä, jonka palveluksessa olen sivutoimisesti, on FINAS:n akkreditointi mm. motskarien melumittausten tekemiseen, ks. http://www.testmill.fi.

mcmies sanoi:
Joku arki-ilta olis varmaan paras. Alkavalla viikolla ainoa mahdollisuus olisi perjantai-ilta, ensi viikolla voisi olla joku muukin. Sadevarauksella, sateella mittausta ei voi tehdä.

Mun osalta homma edellyttää seuraavaa:

- Joku järkkää paikan, jossa saa luvan kanssa mittailla. Joku asfaltoitu kenttä käy hyvin. Aina parempi, mitä suurempi paikka on. Ja mitä lähempänä Suomen kulttuurin kehtoa Tuusulaa, sitä parempi...:) Paikan pitäisi olla käytössä öpaut klo 17-20, siinä ajassa ehtii pari-kolmekymmentä pyörää mittaamaan.

- Pari vapaaehtoista talkoolaista ilmoittautuu apulaisiksi. Opetan paikan päällä, mitä pitää tehdä. Jos herra PoS pääsee, olisin mielissäni.

- Tuon itse kaikki tarvittavat mittavälineet.

- Rahaa ei tartte kenenkään tuoda, kaffeet voi toki joku halutessaan tarjota.

Mitä tulee mahdolliseen poliisin taikka median läsnäoloon, mulle yksi lysti.

Mitä edelleen tulee tohon mittauksen "virallisuuteen", niin uskoakseni oma pätevyyteni ylittää poliisin pätevyyden. Yhtiöllä, jonka palveluksessa olen sivutoimisesti, on FINAS:n akkreditointi mm. motskarien melumittausten tekemiseen, ks. http://www.testmill.fi.

Okei, jos mä otan työkseni ton paikan hakemisen ja olen mukana ainakin yhtenä "apurina" ja uskoisin että -anu- saadaan mukaan avuksi kanssa. Ensi perjantaista en vielä osaa sanoa koska aikaa jää suht vähän ja olisi kiva jos varoaikaa mitattavillekin jäisi hiukan enemmän ehtiä mukaan. Mutta palaan asiaan tämän viikon aikana kun ensin keksin mestan.
Saattaa olla että seuraava viikko olisi ehkä passelimpi monella tapaa.
Olen asian tiimoilta yhteydessä myös LP:n porukoihin, jos ei muuten niin että tietävät jutusta, eikä kukaan luule meidän saapuneen bommittamaan ;)

PoS saisi olla mukana muutenkin ;)

Viimeksi muokattu:
mico sanoi:
... ja järjestää tällasen melunmittauspäivän vaikka muutamalla paikkakunnalla.

Juu..aletaanpas järjestään vastaavanlaista mittaustapahtumaa myös tänne varsinais-suomeen !
yksi osallistuja ja kulujen jakaja löytyy heti täältä :thumbup:

TROIJAS sanoi:
mico sanoi:
... ja järjestää tällasen melunmittauspäivän vaikka muutamalla paikkakunnalla.

Juu..aletaanpas järjestään vastaavanlaista mittaustapahtumaa myös tänne varsinais-suomeen !
yksi osallistuja ja kulujen jakaja löytyy heti täältä :thumbup:

Loistavaa, pisteet tosta !

GuessWho sanoi:
Okei, jos mä otan työkseni ton paikan hakemisen ja olen mukana ainakin yhtenä "apurina" ja uskoisin että -anu- saadaan mukaan avuksi kanssa. Ensi perjantaista en vielä osaa sanoa koska aikaa jää suht vähän ja olisi kiva jos varoaikaa mitattavillekin jäisi hiukan enemmän ehtiä mukaan. Mutta palaan asiaan tämän viikon aikana kun ensin keksin mestan.

Tämä selvä.

Sen verran vielä tosta mestasta, että olis hyvä, jos ihan vieressä ei menis mitään highwayta. Laki sinänsä edellyttää vain, että taustamelu on 10 dB(A) pienempi kuin mitattava melu. Tuusulantien varressa taustamelu on yleensä öpaut 80-85 dB(A). Kun mitattavat melut ovat puolestaan suuruusluokkaa >95 dB(A), niin sinänsä laillista se mittaus olis tehdä vaikka motarinvarren bussipysäkillä. Mutta siellä on muuten vaan vittumaista päivystää tuntitolkulla...:paikallatuulee:

Mää voin tulla hoitaa kahvitusta saan omasta takaa tuotuu alueelle ku alueelle sähköt. Pöytää tosin ei oo mut pari moccamasterii saan kyl järkättyy.

mcmies sanoi:
Tämä selvä.

Sen verran vielä tosta mestasta, että olis hyvä, jos ihan vieressä ei menis mitään highwayta. Laki sinänsä edellyttää vain, että taustamelu on 10 dB(A) pienempi kuin mitattava melu. Tuusulantien varressa taustamelu on yleensä öpaut 80-85 dB(A). Kun mitattavat melut ovat puolestaan suuruusluokkaa >95 dB(A), niin sinänsä laillista se mittaus olis tehdä vaikka motarinvarren bussipysäkillä. Mutta siellä on muuten vaan vittumaista päivystää tuntitolkulla...:paikallatuulee:

Mä koitan ehtiä etsiä hyvän paikan. En mene takuuseen että täydellistä saadaan mutta parhaani lupaan yrittää :peukutpystyyn:

Kawa-kalle sanoi:
Mää voin tulla hoitaa kahvitusta saan omasta takaa tuotuu alueelle ku alueelle sähköt. Pöytää tosin ei oo mut pari moccamasterii saan kyl järkättyy.

Hienoa talkoohenkeä !

-Kyllä!

Mä voin keittää kahvia tai leipoo läffinssejä (motoristin versio muffinsseista :grin:) tai muuten vaan patsastella paikalla. En mittaa mittään kuitenkaan kun minä ja tekniikka sovitaan yhteen kuin sika ja satelliitti. Kunhan vaan aikataulut paljastuu niin mä raavin täpötäyteen kaltsuun tilaa :) (ei kuiteskaan pe 18.5.- su 20.5. koska silloin olen Kemoralla)

Kyllä. Mutta ei torstaisin.

Viimeksi muokattu:
todellakin!

Olis kiva tietää paljon toi akran kokoputkisto meluaa ilman killereitä.

Todennäköisesti liikaa

No mikä ettei, olisi kans mukavaa tietää oman pyörän "melusaaste" vaikka orkkisputki niin papattaa äännekkäästi niinkuin moottoripyörän kuuluu tehdä.:thumbup:

Viimeksi muokattu:
Back