-JuhaK- sanoi:
Ilmoittele jos löydät tekijän. Mulla on yksi mankku takavanne, joka kaipaisi maalausta.
Vanteet edelleen maalaamatta, mutta pistetään nyt vähän väliaikapäivitystä. Selvittelyjen perusteella magnesiumvanteiden maalauksessa on muutama spesiaalijuttu alumiinisiin verrattuna:
-Vanhojen maalien puhallus pitää tehdä hellävaraisesti ja materiaalilla, jossa ei ole mitään magnesiumin syöpymistä edistävää. Käytännössä toimivia vaihtoehtoja olisi pähkinärouhe, muovirouhe ja ehkä kuivajää. Sooda ilmeisesti aiheuttaa aika pahasti pinnan hapettumista.
-Puhalluksen jälkeen pinta pitää käsitellä ns. konversioaineella, joka muodostaa metallin pintaan syöpymistä estävän ja maalin tarttumista parantavan kerroksen.
-Maalaus onnistuu pulverimaalauksellakin, mutta siinäkin on pari kompaa. Ensinnäkin magnesiumissa on yleensä reilusti huokosia, joista vapautuvat kaasut saattavat aiheuttaa maalin kuplimista uunituksen aikana. Tämän estämiseksi tarvittaisiin normaalia pidempi esilämmitys. Lisäksi näkyi joitain väitteitä, että lämpöprofiili pitäisi olla erilainen, ettei magnesiumin lujuus kärsisi. Mutta tälle ei löytynyt mitään kovin vakuuttavia perusteluja. Joka tapauksessa normaali märkämaalaus on ehkä turvallisempi valinta.
Melko tarmokkaista selvittelyistä huolimatta kotimaasta ei löytynyt yhtään tekijää, joka olisi voinut hoitaa homman asiantuntevasti. Briteissä olisi tuo yksi mainittu firma. Työn hinnat siellä ei näyttäneet mitenkään erityisen pahoilta, mutta rahti edestakaisin lienee melko kohtuuton, en viitsinyt edes selvitellä hintoja.
Tällä hetkellä suunnitelmana olisi hoitaa homma itse. Eli käyttää jossain puhallettavana, tehdä tuo välikäsittely itse ja sitten joko maalata itse tai kiikuttaa jollekin automaalarille. Suurin ongelma tässä on välikäsittelyssä tarvittavan konversioaineen hankinta. Euroopan puolelta ei tunnu oikein helpolla löytyvän. Jenkeistä olisi saatavilla jopa ihan kohtuullisella hinnalla, mutta rahtaus tänne maksaisi metsämansikoita. Pitää katsoa jos saisi puljattua yhden tutun konttirahdin mukaan purkillisen...