• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vanteiden maalaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Onko kukaan maalannu pyöränvanteita? Informaatiota kaipailisin. Kestääkö maalipinta ja minkälaista maalia kannattaa käyttää. Paljonko lysti maksanut ja jne.. Jos on hyväksi havaittuja maalaamoita otan mielelläni yhteistietoja vastaan..
Kiitos!

Kyllä minä vedin ihan sumupullosta kiiltävän mustan vanteelle, monta kerrosta ja sitten huolella kuivumaan ennen kovempikouraista käpistelyä.

Hyvin on pysynyt jo kaksi kesää vaikka olen liuottimienkin kanssa vanteita putsaillut.

Ihan tavallisilla automaaleilla onnistuu ilman mitään kikkailuja. Siinä se on maalammista kuin mikä muukin. Lakka päälle ja kestää jopa liuottimia ja hankausta.

Itselläkin toi paukku pullolla vanteiden maalaus. Onko jotain tiettyä kilikalia mikä parhaiten pysyisi?

Nostetaanpa aihetta. Löytyykö suosituksia firmoista, joissa onnistuisi magnesiumvanteiden maalaus asiantuntevasti? Mitä nyt aihetta olen selvitellyt, niin homma poikkeaa parissa yksityiskohdassa normaalista aluvanteen maalauksesta. Ensinnäkin vanhan maalin poisto pitää tehdä hellävaraisemmin ja sitten ennen maalausta tarvitaan erityinen passivointikäsittely maalin pysymisen varmistamiseksi. Eli hakusassa olisi pulju, jossa nämä olisivat hallussa.

ArttuH sanoi:
Nostetaanpa aihetta. Löytyykö suosituksia firmoista, joissa onnistuisi magnesiumvanteiden maalaus asiantuntevasti? Mitä nyt aihetta olen selvitellyt, niin homma poikkeaa parissa yksityiskohdassa normaalista aluvanteen maalauksesta. Ensinnäkin vanhan maalin poisto pitää tehdä hellävaraisemmin ja sitten ennen maalausta tarvitaan erityinen passivointikäsittely maalin pysymisen varmistamiseksi. Eli hakusassa olisi pulju, jossa nämä olisivat hallussa.

http://www.tamcorro.fi

Kysy onnistuuko

Kysyisin ehkä myös vanteisiin erikoistuneesta rimfixistä. Tuolla olen auton vanteita käyttänyt ja niiden kohdalla ainakin maalailut on ollut priimaluokkaa. Uskoisin heidän osaavan myös erikoisemman pärrien vanteet. https://rimfix.fi/

Vaikealta tuntuu. Tähän mennessä soitellut kourallisen paikkoja läpi, nämä tässä mainitut mukaan lukien. Joko ei mitään hajua aiheesta tai paremmassa tapauksessa tietävät sen verran, että eivät halua tehdä. Stana, pitääköhän tässä kohta alkaa hankkimaan tarvittavat myrkyt itselle...

Kumimaalilla, niin saa pois jos alkaa kaduttaa. En tiedä (enkä jaksa nyt penkoa), kestääkö miten mp-vanteissa. Autossa menee siellä sun täällä ihan täydestä.

Ei palkokasveja suuttimeen, olen itsekin ajatellut maalauttaa Rocketin vanteet, kun ei noita pidä hullukaan kiiltävinä tollasenaan, eikä ne uutuuttaan kiiltäneet enää silloinkaan kun ostin laitteen.

harald73 sanoi:
Kumimaalilla, niin saa pois jos alkaa kaduttaa. En tiedä (enkä jaksa nyt penkoa), kestääkö miten mp-vanteissa. Autossa menee siellä sun täällä ihan täydestä.
Joo, ei herneitä, mutta ei nyt ollut sinne päinkään mitä on haussa :p

Magnesiumin kanssa suurin haaste on siinä, että se hapettuu todella vauhdikkaasti alumiiniin verrattuna. Tästä sitten seuraa se, että jos pinnoitus ei ole oikein tehty, niin kun kosteus pääsee maalin läpi jostain pienimmästäkin huokosesta, niin hapettuma alkaa etenemään maalin alla ja maali kuorii irti. Nuo mulla olevat vanteet on luultavasti maalattu "normaalisti" jossain vaiheessa ja sen kyllä huomaa nyt.

Magnesiumin maalaamisesta mitään tietämättä, miten toimisi soodapuhalluksella vanhat maalit pois ja pulverimaalaukseen?

Vanhan maalin poistoon on näkynyt suosituksena muovirakeilla tai pähkinänkuorella puhaltaminen. Soodaa neuvottiin välttämään jossain ohjeessa, mutta ilman mitään perustelua. Hiekka ja metallirakeet on liian rajuja.

Puhalluksen jälkeen pitäisi tehdä passivointi/konversiokäsittely, jossa metallin pintaan muodostuu kemiallisesti syöpymistä estävä ja maalin tartuntaa parantava kerros. Tähän on ihan omat liemensä olemassa. Yhdessä pulverimaalausfirmassa väittivät, että pysyy hyvin ilmankin. Toisaalta taas jossain aihetta käsittelevässä ohjeessa neuvottiin välttämään tällaisia väittäviä maalareita :right:

Yksi vaihtoehto voisi olla, että puhalluttaa vanteet ensin jossain, hankkii itselle tarvittavat tökötit tuohon välikäsittelyyn ja kuskaa sitten jonnekin pulverimaaliin. On vaan aika revohka ja tuon aineen hankkimisessa voi olla omat ongelmansa...

Auton todella hapettuneet talvivanteet käsittelin seuraavasti: rälläkkä ja teräsharjalaikka (ei kärsi pohjia tarkastella liian läheltä :D), sinkkimaali, pohjamaali, maali, akryylilakka. Kaikki Mastonin kilikalipulloista ja yllättävän hyvin on pysynyt. Nyt kolmas tai neljäs talvi menossa.

ArttuH sanoi:

Alumiinin ja magnesiumin maalaus ei juurikaan eroa toisistaan. Magnesium on pehmeämpää kuin alumiini siksi siihen suositellaan muovirae puhallusta.
Puhalluskaappiin pitää vaihtaa puhallusmateriaali eikä maalaamot ota riskiä että sinne jää metallia sekaan.

Jep, siltähän se alkaa pahasti näyttämään, ettei täältä tekijää löydy. Mulla vaan menee suunnitelma edullisista tuuninkivanteista vähän poskelleen, jos niitä joutuu lähettelemään jonnekin sumujen saarelle maalattavaksi :p No, pitää jatkaa vielä tutkimista jos jotain keksisi. Onneksi noita ei ole mikään pakko saada heti kevääksi alle vaikka vähän niin olin haaveillutkin.

Back