Ennemminkin mua vähän ihmetyttää tuo ohje ettei sille tarvi mitään tehdä kun on uusi takki. Edelleen oma käsitys on että nahka vaatii hoitoa. Kyllähän siinä pitäisi tehtaalta lähtiessä olla hoitoaineet yms. myrkyt valmiina, mutta jos kerran ohjauslaakeriin ei tehtaalla laiteta tarpeeksi rasvaa niin miksi takki hoidettais kunnolla sitten.
Niin paljoa en noiden valmistamisesta ja käsittelystä ymmärrä että ottaisin kantaa hoidon puutteeseen tai valmistusvirheeseen edelleenkään. Toki kuulostaa aika vähällä käytöllä huonoon kuntoon menneeltä, mutta taitaa se kuivua vaikka olis kaapissakin vuosikaudet käyttämättä.
Jokainen varmaan hoitaa omasta mielestään parhailla aineilla (kun puhutaan järkevän hintaisista ainestä) ja jokaisen osa on ns. käärmeöljyjä, joissa ei ole kuin hintaa, mutta ei vastinetta rahalle. Tässäkin ketjussa tuli jo esiin eriaineta, osa ei käytä mitään muuta kuin sitä, toinen ei pistäisi sitä kamoihinsa missään nimessä jne.
Tuossa ennen kuin ottaa kantaa jonkun aineen ehdottomaan hyvyyteen tai huonouteen niin varmaan pitää määritellä ajokamojen käyttökin, sitähän tuolla olikin en tinkaa siinä mielessä vastaan.
Itse käytän juurikin tuollaista nahkabalsamia. Se on tahmeaa rasvaa ja tuossa mikä mulla on, on suurin osa mehiläisvahaa. Voisin hyvinkin kuvitella että nahan hengittävyys kärsii siitä. Mun takki taas on sellainen aurikoisen sään kruisailutakki ja esim. hihojen sisäsyrjät ovat kangasta (Richan takki) jolla parannetaan hengittävyyttä. Lisäksi mulla on nakupyörä, veikkaan että myös sillä on oma osansa, miksi koen tuon olevan mulle soveliasta ainetta.
Minkkiöljy on käsittääkseni toinen erittäin suosittu nahan hoitoaine. Tuskin sitä käytettäis jos se huonoa olis. Olen muistaakseni joskus ollut myös sen kanssa tekemisisssä. On ehkä helpompi levitettävä ja käsiteltävä, mutta jäi fiilis että käsittelyn joutuu tekemään tiheämmin. Tuo on muistikuva, ei fakta.
Kumpikin jättää nahan liukkaan ja pehmeän tuntoiseksi kun ainetta on levitetty tarpeeksi ja se on imeytynyt. Siinä mielessä en hauku tuota minkkiöljyäkään vaikka en sitä itse käytäkkään. Mun mielestä juuri tuo tuntuma on se mittari milloin nahka kaipaa huoltoa, kun se on pehmeeä ja liukkaan tuntoista, siitä valuu vesi kuin hanhen selästä.
Tuo mun takki on ommeltu todella monesta pienestä palasta, tuntuu että niitä on ihan loputtomasti ja sen puhdistus ja käsittely ei ole ihan parin minuutin homma. Äkkiä vierähtää tunti kun sen tekee rauhassa kiirehtimättä ja huolellisesti niin että käy myös saumat läpi, ei ainoastaan ole puhdistavinaan ja huoltavinaan sitä. Syksyllä jätän sen törkeän paksuun rasvaan, siinä se talven aikaan pikku hiljaa imeytyy ja kevällä se on jo sellainen ettei siihen sotke muita vaatteita.
Voisin myös kuvitella että Gold Wingin satulassa nahka-asut on huomattavasti vähemmällä rasituksella kuin nakupyörän kyydissä. Nakulla tulee kaikki syliin mitä suomen kesä tarjoaa ja ne saa sitten puhdistella kamoista, täysin katettu matkapyörä ohjaa kaiken ohi. Tuokin lienee sellainen juttu, että kannattaa miettiä kun kerrotaan kuinka usein tarvii hoitoa.