• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Valmis maksamaan alkometristä tapahtumissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jassu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Valmis maksamaan alkometristä tapahtumissa? -

• 2e

Ääniä: 0 0,0%
  • 5e

• Joku muu summa, kerro mitä

• En olisi valmis maksamaan mittarin käytöstä

• Ääniä yhteensä
    0
Mulla on ollu mitsku messissä varmaan parikyt vuotta ja kun kundit tietää sen niin aina joku kysyy puhallusta. Ihan jees jos toinen on vähän plussalla, eipä ole tullut mieleen siitä maksua pyytää, eikä sitä koskaan ole edes koko mökki käynyt puhaltamassa ja ne jotka tietää olevansa tuubassa ei turhaan kysele.
cool.gif
Eipä se paljon matkassa pyydä.

Mulla on periaatteena, että krapulapäivänä en aja metriäkään pyörää. En edes niiden "muutaman" saunakaljan jälkeen seuraavana päivänä, vaikka ei yli puolenyön tulisi kyrsän kyytipojaksi tissuteltuakaan.
Mutta jos nyt jostain syystä periaatteitani rikkoisin, niin olisin 50snt. - 1€ valmis maksamaan tarkkuusalkometriin puhaltamisesta.

edit: ps. tietty jokainen kantaa sitä pilliä aina mukanaan, niin ne eivät kulu. Pillin saa poliisilta muistoksi, kun joutuu ratsiassa puhaltamaan =)

Eipä tule juuri kamalasti kaadettua jos tietää seuraavana päivänä joutuvansa ajamaan, silti se kunnon mittariin puhallettu pyöreä 0 antaa mielenrauhaa 2€ ihan passeli..

Motoristikokoontumisissa yleisenä ongelmana olen huomannut lähtöaamuina luotettavan alkometrin puutteen, porukka kiertää mökeissä arpomassa kenenkö mittari näyttää oikein vai näyttääkö mikään -> monesti ajamaan lähdetään "pelko persiissä".

Olen tässä miettinyt että olisiko porukka valmis maksamaan siitä että saisivat puhaltaa ennen ajoonlähtöä kalibroituun, Poliisinkin käyttämään, "ammattilaismittariin". Nyt ei siis puhuta markettien muutamankympin leluista vaan samanlaisista laitteista mitä poliisi käyttää omissa seulonnoissaan.

Olen tässä harkinnut tuollaisen mittarin ostoa, mutta sen "yleiskäyttöön" laittaminen ilman mitään korvausta ei ole kovin järkevää. Mittari itsessään maksaa hieman alle tonnin ja se pitää aika-ajoin kalibroida. Kalibrointi kustantaa 70-100e ja jossain vaiheessa vaihtoon mennee myös anturi. Mittarin hoitokustannusten kohtuullistamiseksi olenkin miettinyt jos sitä kantaisi mukana muidenkin käytettävänä.

Tässä ei siis kyse ole tienaamisesta, mutta jokainen varmaan ymmärtää että ilmaiseksi ei tuollaista viitsisi käyttöön antaa. Pieni maksu vähentää myös "hupipuhaltajia", sanomattakin lienee selvää että mittaria ei muutenkaan olisi tarkoitettu kuin oikeasti ajoonlähteville (ei näille et "saanko kolme promillea vielä aamulla rikki?").

Yhdistyksellekin jossain vaiheessa moista laitetta harkittiin, mutta tultiin tulokseen että tuollainen on liian herkkä laite "yhteishyväksi" - eli se ei todennäköisesti pysyisi kunnossa jos se seilaisi missä sattuu ja kenellä sattuu.

Eli siis olisitko valmis maksamaan tällaisen mittarin käytöstä vai et? Jos kyllä niin kuinka paljon?

Toki muitakin kommentteja voi antaa.
No ei nuo pillitkään ihan ilmaisia ole, enkä usko, että monikaan haluaa edes "vähän" käyttyyn puhallella. *kliks*
Pillejä saa ilmaiseksi poliisilta. nimim 7 vuotta bileitä järjestänyt.

Jos on pieninkään epäilys niin pyörän sarviin en nouse. En edes yhden kaljan jälkeen.
Täysin nolla toleranssi ajaessa... mopolla autolla trukilla.....

edes yhtä ei ...  
+1#warauksella#  
062802jumpie_prv.gif

062802jumpie_prv.gif

bowdown.gif

bowdown.gif

bowdown.gif

bowdown.gif

P.S en edes yhtä pilsneriä ota jos ajan samana päiväna  
062802moto_prv.gif

P.P.S Tuo  puhalluttaminen saattaa johtaa epäterveeseen tapaan lähteä ajamaan.. kun ei se näyttäny  ko 0,45Promillea.... se on  
ghostface.gif

Ehdottomasti Vastaan.... jos vastaan.....
Joo mä luulen, että tää mittari on suunnattu enemmän näihin tapauksiin, kun on otettu ihan edellisenä iltana ja ajokunto on seuraavana aamuna epävarma. Jostain syystä tää tuntuu olevan yleinen ongelma orgin pippaloissa
biggrin.gif

No ei nuo pillitkään ihan ilmaisia ole, enkä usko, että monikaan haluaa edes "vähän" käyttyyn puhallella. *kliks*
Pillejä saa ilmaiseksi poliisilta. nimim 7 vuotta bileitä järjestänyt.
Jakaako poliisi esim noit Drägerin 40c/kpl maksavia pillejä ihan pyytämällä? Tämähän oli loistotieto jos noin on!

Noihan esim on erilaisia kuin ne poliisin "vanhemman" mittarin pillit eivätkä käyne ristiin, vaikka molemmat mittarit ovatkin heillä aktiivikäytössä.

Alkometri ei ole ratkaisu, sellaisen hankkiminen todistaa ettei ole juominen hallussa.
En ole mukana hankinnassa enkä puhaltamassa.

Jos epäilee ajokuntoansa ja mittari näyttää nollaa, ei ole mitään syytä hypätä pyörän selkään.
Se ei ole turvallista.

Eipä yleensä ole tarvetta arpoa, mutta jos olisi niin hyvin mielelläni voisin pienen korvauksen tällaisesta maksaa. Ainakin juhannustapahtumissa vastaava on ollut hyvin suosittua (jonojen perusteella) ja muistaakseni kustannus siellä on ollut 2e/puhallus.

Kyllä voisin sen pari euroa puhalluksesta maksaakin. Vaikka olo olisi mitä parhain, omasta mielestä, saapahan varmuuden.
062802moto_prv.gif

Alkometri ei ole ratkaisu, sellaisen hankkiminen todistaa ettei ole juominen hallussa.
Olen kanssasi eri mieltä. Alkometri on varmistus siihen omaan oloon joka saattaa joskus hämätä. Luotettava mittaustulos antaessaan nollan kertoo sen oman olotilan kanssa onko asiaa liikenteeseen.

Ei olisi eka kerta kun oma olo hämää ja markettimittari näyttää nollaa mutta poliisi kertoo toista. Itse ainakin haluan varmistuksen vaikka en olisi viimeiseen 12 tuntiin ottanut tippaakaan ja olo olisi mitä mainioin.

Esimerkki:

Kokoontumisessa perjantaina on nautittu alkoholia reilummin ja lauantai-aamuunhan se sitten lopsahti. Lauantain aikana ottaa muutaman saunahiivan ja illalla ruokajuomat safkan kanssa. viimeisen annoksen otat klo 22 ja menet nukkumaan.

Aamusella huone luovutetaan klo 12 ja alkaa mietintä kotiinlähdöstä, olo on hyvä mutta mittausmahdollisuutta ei ole. Odottaako iltaan vai mitä tehdä?

Ylläolevan kaltainen tilanne tuntuu olevan aika normaali jos jonkinmoisissa kinkereissä. osa toki odottaa kiltisti sunnuntai-iltaan ja osa puhaltaa pilliin homman varmistaakseen. Jokaisen oma valinta toki, itse mieluummin testaan mittarilla jos muutenkin ajokunnon pitäisi olla kohdillaan.

Itse Jassun kanssa samoilla linjoilla että mittarilla varmistetaan se oma olotila. Vaikka olo olisi hyvä ja tuntisi olevansa ajokunnossa, saattaa viisari silti värähtää. Itselläni raja on 0 ennenkun ajamaan lähden, ja mielummin maksan sen pari euroa siitä että saan varmistuksen muualla kuin tien päällä miekkataksissa.

Hupipuhaltajia aina riittää. Vaikka maksaakin.. mutta karsii varmasti osan pois.
Mittarin äärimmäisellä tarkkuudella ei imho ole merkitystä. Aika sama tietää onko veressä 2.0 vai 2.1 promillea jos tarkoitus on tarkistaa ajokunto. Jos mittari näyttää YHTÄÄN niin ajamaan ei lähdetä.. Kellään tuskin krapulapäivänä on niin kiire ettei jouda odottaa että promillet putoaa 0.4 -> 0.0
Aamulla on monesti vähän epävarma olo että onko promillet nollissa vai ei, joten puhaltaminen voi olla fiksua. Ei luulisi olevan parista eurosta kiinni.

Sinänsä outoa kuinka noita mittareita markkinoidaan.
Toinen kaupittelee mm. drägereitä "poliisialkometreinä" toinen taas samaa kampetta"viranomaistasoisena"
nixweiss.gif

kuitenkin tilanne voi olla tälläinenkin -KLIK-

sinänsä..aika halvaksi monikin korttinsa luokittelee..mitenkähän lie..saako tuollaisella 2 eurolla per puhallus pidettyä moisen laitteen käyttökustannukset kurissa..

edelleenkin mieltä...osallistumismaksuun suoraan tuollainen puhallusmaksu jos mittari paikalla on.

Mittarin äärimmäisellä tarkkuudella ei imho ole merkitystä. Aika sama tietää onko veressä 2.0 vai 2.1 promillea jos tarkoitus on tarkistaa ajokunto. Jos mittari näyttää YHTÄÄN niin ajamaan ei lähdetä..
Sillä että mittari on tarkka ja että se on kalibroitu, on mun mielestä merkitys. Liian monta kertaa olen nähnyt noita halpismittareita mitkä vielä puolen kossun jälkeen näyttävät nollaa.

Kun säännöllisesti huollettu ja kalibroitu laite näyttää nollaa (+ oma olo kertoo samaa) voi aika hyvin mielin lähteä ajamaan.

Riskihän toki aina on että mittarissa on vikaa, mutta se on aika pieni - täydellisenkin ratkaisun voi toki rakentaa mutta ei liene enää yksityishenkilön kustannusluokissa ;)

Sinänsä outoa kuinka noita mittareita markkinoidaan.
Toinen kaupittelee mm. drägereitä "poliisialkometreinä" toinen taas samaa kampetta"viranomaistasoisena"
nixweiss.gif
Suomen poliisi käyttää Drägeriä, löytyy tuolta poliisin sivuilta heidän laiteluettelostaan sen vanhemman alkometrin rinnalta.

sanoi:
saako tuollaisella 2 eurolla per puhallus pidettyä moisen laitteen käyttökustannukset kurissa..
Hyvä kysymys, alle ei ainakaan saa tai en edes viitsisi yrittää. Mieluummin pitäisin mitskun sitten 100% omassa käytössä, ei ainakaan käytömäärät pelkästään itse puhalleltuna päätä huimaisi, kuin että antaisin sen 50c/laaki (tai ilmaiseksi) puhkipuhallettavaksi.

sanoi:
edelleenkin mieltä...osallistumismaksuun suoraan tuollainen puhallusmaksu jos mittari paikalla on.
Tällöin mittari pitäisi varmuudella olla paikalla niin pitkään kun porukkaakin on, eli yksityisen oma mitsku ei oikein tuolloin onnistuisi. Lisäksi käyttömäärät nuosisi aika taivaisiin, kuten kaikilla "ilmaisilla" palveluilla.

Mielestäni muutenkin ne maksavat käytöstä jotka haluavat sitä hyödyntää, ei sitä mihinkään yhteismaksuun kannata sisällyttää - kuten on nähty niin monet eivät halua palvelua hyödyntää joten miksi maksattaa sitä heillä?

Mielestäni muutenkin ne maksavat käytöstä jotka haluavat sitä hyödyntää, ei sitä mihinkään yhteismaksuun kannata sisällyttää - kuten on nähty niin monet eivät halua palvelua hyödyntää joten miksi maksattaa sitä heillä?
Ongelmaa tietysti on..olisiko niitä hupipuhaltajia..mittari esille vasta kun lähdönaika koittaa. esim.su aamu. pelisäännöt..mittari paikalla tiettyyn kellonaikaan saakka.

tässä pitäs nyt ajatella pikkasen yhteisvastuullisemmin tota hommaa. ei voi sanoa, et mä en käytä palvelua, mun ei tarvi maksaakkaan.

Jos jokainen alkasis hieman pitään huolta kaveristaan niin eipä noita kärähtämisiä sattuis.
Ja lopputulos kuitenkin, sitä paremmin saamme olla rauhassa noilta viranomaisilta mitä paremmin itse hoidamme asian.

Itse en henkilökohtaisesti palvelua tarvitse, mutta mielelläni osallistun kustannuksiin.

Back