• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Valmis maksamaan alkometristä tapahtumissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jassu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Valmis maksamaan alkometristä tapahtumissa? -

• 2e

Ääniä: 0 0,0%
  • 5e

• Joku muu summa, kerro mitä

• En olisi valmis maksamaan mittarin käytöstä

• Ääniä yhteensä
    0

Jassu

Kunnia pj
MotOrg ry jäsen
Motoristikokoontumisissa yleisenä ongelmana olen huomannut lähtöaamuina luotettavan alkometrin puutteen, porukka kiertää mökeissä arpomassa kenenkö mittari näyttää oikein vai näyttääkö mikään -> monesti ajamaan lähdetään "pelko persiissä".

Olen tässä miettinyt että olisiko porukka valmis maksamaan siitä että saisivat puhaltaa ennen ajoonlähtöä kalibroituun, Poliisinkin käyttämään, "ammattilaismittariin". Nyt ei siis puhuta markettien muutamankympin leluista vaan samanlaisista laitteista mitä poliisi käyttää omissa seulonnoissaan.

<s>Olen tässä harkinnut tuollaisen mittarin ostoa</s> Olen ostanut tuollaisen mittarin, mutta sen "yleiskäyttöön" laittaminen ilman mitään korvausta ei ole kovin järkevää. Mittari itsessään maksaa hieman alle tonnin ja se pitää aika-ajoin kalibroida. Kalibrointi kustantaa 70-100e ja jossain vaiheessa vaihtoon mennee myös anturi. Mittarin hoitokustannusten kohtuullistamiseksi olenkin miettinyt jos sitä kantaisi mukana muidenkin käytettävänä.

Tässä ei siis kyse ole tienaamisesta, mutta jokainen varmaan ymmärtää että ilmaiseksi ei tuollaista viitsisi käyttöön antaa. Pieni maksu vähentää myös "hupipuhaltajia", sanomattakin lienee selvää että mittaria ei muutenkaan olisi tarkoitettu kuin oikeasti ajoonlähteville (ei näille et "saanko kolme promillea vielä aamulla rikki?").

Yhdistyksellekin jossain vaiheessa moista laitetta harkittiin, mutta tultiin tulokseen että tuollainen on liian herkkä laite "yhteishyväksi" - eli se ei todennäköisesti pysyisi kunnossa jos se seilaisi missä sattuu ja kenellä sattuu.

Eli siis olisitko valmis maksamaan tällaisen mittarin käytöstä vai et?

edit: harkinta lopetettu ja laite ostettu

Mikään ei takaa, että se lainamittari näyttää oikein. Ainoana luotettavana pidän poliisin tekemää mittausta, poliisien vehkeillä. On tullut muuten joskus ajettua pitkäkin matka (taksilla!) puhallukseen... Kuka sitä nyt kortillaan pelleilisi potentiaalisena rattijuoppona?

Epäilen, että em. mittaus olisi melko pätevä virheellisenäkin. Henkilökohtaisesti jos tuntuu tärinä, en uskoisi mihinkään mittaukseen.

Olisihan se toki hienoa puhaltaa laatulaitteisiin, mutta en usko että oikeasti on harrastekäyttöön hirveästi järkeä moista hankkia. Luotettavia kertakäyttöisiä kemialliseen reaktioon perustuvia indikaattoreita kun saa parilla eurolla kuitenkin... Ja kyllä noilla parinkympin laitteillakin osumaprosentti aika kohdallaan on kun elää nollatoleranssin mukaan,

hyvin mielelläni haluaisin "varman" tuloksen ennen kuin lähden ajamaan ja maksaisin mielelläni siitä vaikka sen 1-2€

Eiköhän virkavaltakin tule paikalle puhalluttamaan, kuten jänkhällä ennen paraatia, kun vaan pyydetään. Eikä tarvii arpoa, kun on virallisesti puhallutettu.
Mutta vastaus kysymykseen, maksan mielellään vaikka 2ekua, jotta promillet selviää.  
033102beer_1_prv.gif

Eiköhän virkavaltakin tule paikalle puhalluttamaan, kuten jänkhällä ennen paraatia, kun vaan pyydetään. Eikä tarvii arpoa, kun on virallisesti puhallutettu.
Muistelen tässä järjestämiämme tapahtumia, niin kertaakaan emme ole tainneet saada poliisia paikalle puhalluttamaan vaikka olemme heitä pyytäneet lähestulkoon joka kerta paikalle - siitä tämä idea omaan mittariin lähtikin, koska itse ainakin olen kaivannut että tarjolla olisi ammattimittari vaikka pientä korvausta vastaan.

periaatteessa hyvä idea, mutta....hieman alkaa olla jo kax harrastusta sotasilla keskenään jos pitää arpoa montako voi vielä ottaa ja jokos nyt voi lähteä..ja jos silti sattus se pieni virhemarginaali..
jos lähtökohtana ois nolla lasis, ennenkuin liikkeelle ni pikkuraha tuo vitonen moisesta ois.

voishan tuon puhallusmaksun sisällyttää kokkareen osallitumismaksuun suoraan.eräänlaista yhteisvastuuta asia suhteen.

periaatteessa hyvä idea, mutta....hieman alkaa olla jo kax harrastusta sotasilla keskenään jos pitää arpoa montako voi vielä ottaa ja jokos nyt voi lähteä..ja jos silti sattus se pieni virhemarginaali..
Ihan oikeessa oot, mutta tietäen suomalaisten (ja omat) juomatavat toisinaan, niin parempi aamulla (=päivällä) varmistaa tilanne, jos yöllä on mopo keulinut liikaa.

Tuommoista kotimittaria joskus käyttelin, ja aika hyvin sen perusteella pääsi omasta olotilasta hajulle, onko ajokunnossa (0 promillea) vai ei.

Pari euroa voisin uhrata, parin tonnin ja muutaman kuukauden ajokiellon sijaan. Joo joo, on väärin yhdistellä näitä molempia harrastuksia ja ottaa viikkoa ennen ajelua alkoholia, mutta joskus nyt vaan käy niin että olisi hyvä tietää varmaksi.

Hyvä idea, olen valmis jonku euron maksaa  
thumbs-up.gif

Joku hdcf:n viikonloppu tuo oli ja maksoin sen euron tai kaksi.Luulin että kuuluu asiaan.Satamissa kuuluu ainakin.

Joku sellanen reaalikustannuksiin perustuva maksu olis ihan paikallaan, mitä se sitten olisikaan. Itsehän olen jo viisastunut sen verran, etten lähde kokoontumisiin pyörällä tai muutenkaan kuskiksi ellei sitten ole aivan pakko
biggrin.gif

Ratkaisu voisi olla "pakollinen" maksu,joka olisi jo tapahtuman osallistumismaksussa,ja se antaisi vapaaehtoisen mahdollisuuden puhaltaa aamulla jos siltä tuntuu.
Kaikkien osallistujien kesken jaettuna ei kustannus ole kynnys kenellekkään,mutta turva kaikille  
cool.gif

Jos on pieninkään epäilys niin pyörän sarviin en nouse. En edes yhden kaljan jälkeen.
Täysin nolla toleranssi ajaessa... mopolla autolla trukilla.....

edes yhtä ei ...
+1#warauksella#  
062802jumpie_prv.gif

062802jumpie_prv.gif

bowdown.gif

bowdown.gif

bowdown.gif

bowdown.gif

P.S en edes yhtä pilsneriä ota jos ajan samana päiväna  
062802moto_prv.gif

P.P.S Tuo  puhalluttaminen saattaa johtaa epäterveeseen tapaan lähteä ajamaan.. kun ei se näyttäny  ko 0,45Promillea.... se on  
ghostface.gif

Ehdottomasti Vastaan.... jos vastaan.....

Ihan mainio ajatus ois kyllä... ei ainakaa tartteis arvuutella kelpaako rattiin vai ei... Ite oisin kyl 2e valmis maksaa puhalluksesta... mutta siihe menee kyl yhe hengenvedon hinnan raja mulla.

Motoristikokoontumisissa yleisenä ongelmana olen huomannut lähtöaamuina luotettavan alkometrin puutteen, porukka kiertää mökeissä arpomassa kenenkö mittari näyttää oikein vai näyttääkö mikään -> monesti ajamaan lähdetään "pelko persiissä".

Olen tässä miettinyt että olisiko porukka valmis maksamaan siitä että saisivat puhaltaa ennen ajoonlähtöä kalibroituun, Poliisinkin käyttämään, "ammattilaismittariin". Nyt ei siis puhuta markettien muutamankympin leluista vaan samanlaisista laitteista mitä poliisi käyttää omissa seulonnoissaan.

Olen tässä harkinnut tuollaisen mittarin ostoa, mutta sen "yleiskäyttöön" laittaminen ilman mitään korvausta ei ole kovin järkevää. Mittari itsessään maksaa hieman alle tonnin ja se pitää aika-ajoin kalibroida. Kalibrointi kustantaa 70-100e ja jossain vaiheessa vaihtoon mennee myös anturi. Mittarin hoitokustannusten kohtuullistamiseksi olenkin miettinyt jos sitä kantaisi mukana muidenkin käytettävänä.

Tässä ei siis kyse ole tienaamisesta, mutta jokainen varmaan ymmärtää että ilmaiseksi ei tuollaista viitsisi käyttöön antaa. Pieni maksu vähentää myös "hupipuhaltajia", sanomattakin lienee selvää että mittaria ei muutenkaan olisi tarkoitettu kuin oikeasti ajoonlähteville (ei näille et "saanko kolme promillea vielä aamulla rikki?").

Yhdistyksellekin jossain vaiheessa moista laitetta harkittiin, mutta tultiin tulokseen että tuollainen on liian herkkä laite "yhteishyväksi" - eli se ei todennäköisesti pysyisi kunnossa jos se seilaisi missä sattuu ja kenellä sattuu.

Eli siis olisitko valmis maksamaan tällaisen mittarin käytöstä vai et? Jos kyllä niin kuinka paljon?

Toki muitakin kommentteja voi antaa.
No ei nuo pillitkään ihan ilmaisia ole, enkä usko, että monikaan haluaa edes "vähän" käyttyyn puhallella. *kliks*

Back