• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Valjasrasva, paras nahanhoitoaine

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Viluveli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
erehdyin ostamaan prismasta, 4.90 €  
mad.gif
Halvempaa tuo silti on kuin Hööks:issä. Itse ostin Tammiston Hööks:istä ja oli pari euroa kalliimpaa ja pienempi purkki. Myöhemmin bongasin Prismasta tuon tallipoika purkin. Mutta eipä tuota tosiaan kovin paljoa pukuun tai takkiin kulu..

Mulle yks tuttu suutari neuvoi nahkojen rasvauksesta nimenomaan buutsien, että kun laittaa rasvaa reilusti ja sulattaa rasvan föönillä, niin se imeytyy nahkaan kunnolla ja suojaa paremmin kosteudelta.
Toimii!

Ostin Jumbon Prismasta sellaista valjasrasvaa kokosinisessä purkissa, merkki taisi olla Tallipoika.
biggrin.gif
Puolen litran purkki ja maksoi alle viisi euroa. Väriltään sellaista vaalean kellertävää. Pitää kokeilla tänään tai huomenna sitä nahoille. Uskoisin, että menee paremmin värillisille nahoille kuin se musta tökötti.

Nyt töpöstelin tuolla yllä mainitulla rasvalla puvun ja hyvä tuli. Hyvin tuntu pelittävän niin mustalle kuin valkoisellekin nahalle. Tulipa vaaleasta vielä "paremman" ja uudemman näköistä. Eikä haise edes pahalle vaikka purkissa onkin aromit kohdillaan.

Ostin Idän ratsusta Helsingistä puolen kilon purkin Italialaista valjasrasvaa. Maksoi muistaakseni 5,90. aluksi pinta oli kiiltävä mutta yön jälkeen kuiva. Toimii hyvin, purkki kestää ikuisuuden ja on aika pirun paljon halvempaa kuin speciaali nahanhoitoaineet. Myyjä väitti että kama on puhdasta luomua eikä tahraa vaikka istuis nahkasohvaan just rasvattu puku päällä
biggrin.gif
Olisko tässäkin vanha konsti parempi kuin pussillinen uusia
wink.gif

Katselin Jypin elukkakaupasta valjasrasvaa ja sellain ehkä 500ml purkki vajaa 16€
omg.gif
. Mielestäni kallista, vai oliko? En raaskinut ostaa vielä
blush.gif
.
Tuntuu kalliilta, just kävin tänään Keljon prismasta hakemassa tuota tallipoika merkkistä valjasrasvaa hintaan 4,90€ se 500ml:n purkki. Vanhemman nahkatakin sillä jo käsittelin ja näyttää ja tuntuu jo paljon paremmalta. Huomenna pitää varmaan uudempi nahkatakki ja housut vielä käsitellä niin ovat sitten ralleihin iskussa.
biggrin.gif

Jep!

Ja kun suorittaa hankinnan vielä heppavarusteliikkeestä niin hintakin on kohdallaan
tounge.gif
Katselin Jypin elukkakaupasta valjasrasvaa ja sellain ehkä 500ml purkki vajaa 16€
omg.gif
. Mielestäni kallista, vai oliko? En raaskinut ostaa vielä
blush.gif
.
Moikka,

itse hain Seppälän Prismasta kans tuota Tallipoikaa. Se on väritöntä, joten pystyt huoletta käsittelemään värillistäkin nahkaa tuolla.

Käsittelin oman musta/sini/valko -värityksellä olevan takin & housut ja hyvä tuli. Samalla osta sitä satulasaippuaa.. lähtee nimittäin öttiäiset & muu paska hyvin vihaseen kamoista pois. Kävin viikonloppuna Oulussa mutkan ja nyt on takki taas joka puolelta sääskissä sun muussa, eli kohta uusintakäsittelyä
biggrin.gif

- Perkele

En enää ikinä laita mihinkään nahkaan mehiläisvaha-pohjaisia rasvoja. M91 -01 maihareista katosi nahasta pinta valjasrasvaa käyttämällä, vanhat M91 -96 intin torni-plankilla käsitellyt on yhä pinnaltaan eheät.

Dainesen nahkalle Dainesen puhdistus/hoito -settiä. Muille nahkoille MP-Asun nahkaöljyä.

Olen kokeillut nahkasaappaisiin myös suolatonta raakaa sianläskiä, mutta muutaman päivän jälkeen koirat alkoi liikaa kiinnostua hajusta
omg.gif

Mulle yks tuttu suutari neuvoi nahkojen rasvauksesta nimenomaan buutsien, että kun laittaa rasvaa reilusti ja sulattaa rasvan föönillä, niin se imeytyy nahkaan kunnolla ja suojaa paremmin kosteudelta.
Toimii!
Saappaat olen rasvannut mehiläisvähäpujaisella hoitoaineella joka on kuten valjasrasva mutta paljon jäykempää.

Sanomalehti lauteille ja sauna päälle.
Saappaat ja rasvapurkki lehden päälle.
Ennen kylpyynmenoa vahamainenrasva levittyy ja imeytyy kuten valjasrasva.

Täällä eräs kyseisessä ammatissa toimiva suosittelee öljysaippuaa lämpimästi
smile_org.gif
Satulasaippuat ja valjasrasvatkin toimivat aivan loistavasti kaikissa nahkavarusteissa, auton valkoisiin nahkapenkkeihin asti. Kunhan tarkistaa ettei osta värillistä rasvaa
wink.gif

PS. Lihaskipuihin kannattaa ostaa Valmentajan treenimenttiä, Porista saa litran 18 eurolla, kun vastaava määrä esim. Ice Poweria maksaa maltaita..

Onko kellään kokemusta Bilteman nahanpesuaineesta ja nahkarasvasta (en nyt muista tarkkoja tuotenimiä)? Hinta näkyi molemmilla olevan 4,90€ pullo.

Bilteman nahkarasvasta kyllä, tai öljyähän tuo on. Melko notkeaa tavaraa, imeytyy yön aikana nahkoihin niin että kiilto häviää.. eli eiköhän ihan kunnon tavaraa ole
Kuva käsittelyn jälkeen
Irstas kiilto..

Toimii!
Tämä muuten toimii.
Ajeltiin euroopan reissu tulvavuonna 2001 (vai 2002??), kolmen viikon aikana oli 2 päivää ettei satanut lainkaan.

Ajokenkinä tavalliset nahkasaappaat, joille tein ennen lähtöä 5 kertaa rasvaus/kuivaus käsittely. Vettä tuli kenkiin viimeisellä viikolla kun pohjaan oli kulahtanut reikä.

Parhaat "viralliset" ajosaappaat kestivät kuivina 4 päivää
biggrin.gif

Vähän viä jähnätään tästä aiheesta... Sopiiko tuo valjasrasva myös sellaiselle "matta"pintaiselle nahalle? Tai ns antiikinahalle? Hommasin nimittäin Sweepin Chopper takin ja saman valmistajan Skipper housut, takki on tuota antiikkinahkaa ja housut mustat matat.

Sopiiko tuo valjasrasva myös sellaiselle "matta"pintaiselle nahalle? Tai ns antiikinahalle?
Veikkaisin, että sopii. Sama tökötti, jota itse käytän on väritön eikä jätä nahkaa kiiltäväksi tai mattapintaiseksi. Ja eikös ne valjaatkin ole aika vintagea useimmiten?

Kokeile pieneen ja huomaamattomaan kohtaan ja katso miten käy.
Näinhän se on tehtävä, Sweepillähän on noita litkuja omalla merkillä mutta taitaa hintakin olla suhteutettu sen mukaan....

Itse Tallipoikaa paikallisesta Maximakasiinistä etsiessäni huomasin samalla hyllyllä olevan Effaxin "Leder Combi" puhdistusaine & "Leder Balsam" mehiläisvahapurnukat ja ostin ne. Eivät olleet kuin euron kalliimpia eli n. 5 - 6 euroa purkki. Hyviä tuntuvat olevan. Käsittelin nahkahanskat ja takin (musta/valko) niillä, lopputulos aivan loistava.
Ihmeekseni huomasin vielä, että Lousilla Saksassa samat purkit tarjouksessa kalliimpia kuin meidän halapahalleissa:
10059025
thumbs-up.gif

Bilteman nahkarasvasta kyllä, tai öljyähän tuo on. Melko notkeaa tavaraa, imeytyy yön aikana nahkoihin niin että kiilto häviää.. eli eiköhän ihan kunnon tavaraa ole
Kuva käsittelyn jälkeen
Irstas kiilto..
Saattaapi tuollaisen öljyuiton jälkeen nahkapöksyt vähän käytössä venähtää. Runsas öljyäminen edesauttaa nahan venymistä, suosittelen kohtuukäyttöä. Kiva kiilto kuitenkin!

Ja Jyppendaalin viestiin viitaten: Oletko huomannut Effaxin Leder Balsamista (vai oliko Combi
nixweiss.gif
) jäävän sellaisen "kähmän" nahan pintaan? Kaverini vannovat tuon tökötin nimeen ja se saa nahasta kyllä mukavan pehmeän. Itse olen käyttänyt Effaxin nestemäistä Leder Combia (keltainen pullo 500 ml) puhdistukseen ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Jos on hifistely-tuulella, voi nahan vielä viimeistellä öljyllä tai rasvalla. Noissa Combeissa puhdistus ja hoito/kosteutus hoituu kyllä samalla kertaa, eikä erillistä öljyämistä varsinaisesti tarvitse. Mutta on se kiva kuitenkin...  
blush.gif

Sopiiko tuo valjasrasva myös sellaiselle "matta"pintaiselle nahalle? Tai ns antiikinahalle? Hommasin nimittäin Sweepin Chopper takin...
Mulla on Sweepin "antiikkinahkainen" rotsi, eli se on semmoisen harjatun ja karkean oloista nahkaa.

Käsittelin pienelle alueelle W-Valjasrasvalla, ja vaikka muihin nahkoihin toi on hyvää käsittelykamaa, niin tähän antiikkinahkaan se ei sopinut ollenkaan:
- väri muuttui huomattavasti tummemmaksi
- nahka menetti täysin ryhtinsä, siitä tuli lähes kuin puuvillainen T-paitakangas.

Eli kannattaa kokeilla johonkin pienelle alueelle, kuten muut jo neuvoivatkin.
smile_org.gif

Back