• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Valjasrasva, paras nahanhoitoaine

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Viluveli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Rasvasin taas kertaalleen nahka-asusteet, varusteet on kuin kaupanhyllystä otetut - tai ehkä jopa paremmat, ja pitävät sadettakin.

Vaikka aineessa on mehiläisvahaa toivotaan että mehiläiset jättävät rauhaan.
062802moto_prv.gif

Jep!

Ja kun suorittaa hankinnan vielä heppavarusteliikkeestä niin hintakin on kohdallaan
tounge.gif

Ostin heppaliikkeestä myyjän suosittelujen jälkeen öljysaippuaa. Tuo pitää sisällään hoitoaineen ja puhdistavan aineen samassa purkissa. Meni katu-uskottavuus ensikokeilun jälkeen, kun nahkapuvun valkoisista (lue uutena valkoisista nyttemmin harmaan mustista) osista tuli taas ihan uuden hehkeän valkoiset. kilon purkki maksoi 8€ ja kokopuvun käsittelyyn kuuden vuoden hyttys ja likakerroksesta kului melkein ruokalusikallinen.

edit. typoja.

Joo, on siitä hevosmiesten tietotoimistosta näköjään joskus jotain hyötyäkin  
tounge.gif

Itse käsittelin oman nahkatakin (ei ajotakki) samaisella aineella kun oli päässyt kastumaan ja hyvä tuli, hylkii jopa jossain määrin vettä

Varmaankin tuollainen perus valjasrasva on väritöntä eikä mene pilaamaan/värjäämään esim. valkoisia nahanpaloja?
crazy.gif

Tuosta mehiläisvahasta on kahta koulukuntaa / mielipidettä. Itselläni ei selkeää mielipidettä asiaan ole, mutta autoglymin nahanhoitoainetta oon ajopukuun ja kenkiin laittanut. Puhdistaa samalla. Toisissa nahkalaaduissa pinta jää hiukan nihkeäksi ja saattaa sitä kautta kerätä pölyä. Dainesen oma suoja-aine on mielestäni paras kokeilemani, mutta onhan noita...

Itse myös josku nuorena flikkana tallilla asustelleena olen kokenut hyväksi tuon rasvan, rasvailen sillä omaa nahkatakkiani. jos muuten vaan halua peseskellä takkia/pukus niin samaisista liikkeistä löytyy myös satulasaippua (tarkoitettu nahkaosien pesuun, vähällä määrällä saa puhdasta ja rasvaa sen jälkeen nii jo vot.
tietysti jos sillä nyt ei se katu uskottavuus mee
biggrin.gif

Näissäkin asioissa on mielipiteitä, ja mun versio on sellainen, että värittömällä glyseriiniöljypitoisella nahkasaippualla peseminen tarpeen tullen riittää, enkä erillisiä nahkarasvoja tartte. Jos tarvetta olisi, niin kaipa se alkaisi tässä vaiheessa projektia jotenkin näkymään, mutta ei vaan näy eikä myöskään tunnu.

Rasvatessa kannattaa muistaa, ettei laita liikaa rasvaa ja näin venytä nahkaa. Sillä saa äkkiä puvun pilalle. Pieni määrä riittää hyvin.

Tuohon kiiltämiseen... Itellä on mattamusta A-starsin puku eikä siitä mitään kiiltonahkapukua ole tullut, kun sen kerran vuodessa rasvaan + kesän mittaan tarvittaessa sääsket, ym paskat pois. Alkuun se voi hieman kiiltää, mutta kun muistaa käyttää rasvaa kohtuudella, niin äkkiä se rasva imeytyy ja se vähäinenkin kiilto häviää.

"Mistäpäin lappeenrantaa kannattais käydä ostamassa?"

Robin Hood, hevostarvikeosasto

"Jääkö rasva kiiltäväksi? Itellä mattamusta takki."

Ei kiillä

Satulavaha ihan yhtä hyvä ja mikä parasta...se on meidän putiikissa ilmaista ja tulee 5 kg:n tonkissa ;)))

Testasin tämän threadin innoittamana (viimeinkin) nahkojen pesua satulasaippualla. Hyvin toimi; lopputulos on kuin uusi puku lukuun ottamatta muutamia normaalin kulumisen jälkiä saumapaikoissa ja satunnaisia kiveniskemiä asun etupuolella.

Valjasrasvaa en ole testannut vaan ajattelin kokeilla ensin pelkällä satulasaippualla. Ellei joku paremmin asiaa tunteva saa minua toisiin ajatuksiin, ja laittamaan valjasrasvat vielä päälle.

Satulasaippuan hain Horzesta (www.horze.com) Lahden Jokimaan raviradan viereisestä myymälästä. Maksoi ruhtinaalliset 7 euroa "ikusuuden" kestävä rasia. Valjasrasva olisi maksanut kympin per puole kilon purkki, mutta tuli nuukuus enkä vielä ostanut sitä rasvaa. Ehkä ensi kesänä...

Eilen puhdistin housut & takin satulasaippualla ja lähti kaikki öttiäiset veks hyvinkin nopeasti.

Tämän jälkeen sipaisin pienen sienen avulla satularasvaa vermeisiin ja ai että tuli hyvä.

Ensin näytti liiankin kiiltävältä (vaikka ohuesti laitoin), mutta vielä loppuun kuivalla kankaalla vähän pyyhkäisin ja yön aikana oli imeytynyt nahkaan. Avot, että tulikin hyvä! Suosittelen..

- Perkele

Perskele, pitää vissiin sittekin pyytää siskoa sosialisoimaan hieman valjasrasvaa tallilla käydessään. Ei viitsisi ostaa kilon purkkia jos tarvitsee kaksi kertaa kesässä pikku nokareen.

Filmipurkillinen riittänee pariksi kesäksi?

Back