• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Välitysten vaihto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jamppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos voima riittää, niin ei tarvita tiheitä välityksiä. Drag Race touhuissa pyritään aina minimi vaihtomääriin, esim. kotiloissa PG 2-vaihteinen ym. Jokainen vaihto vie aikaa ja ei vie eteenpäin.

Itse kokeilin +3 taakse viimme kauden, mutta en ollut tyytyväinen. Toki paikaltaan lähdöt vikkelämpiä, mutta vaihteet loppuu nopeasti kesken ja se on enemmänkin perstuntumaa että kiihtyisi paremmin.

Nyt +1 eteen ja ei huuda enää turhaan, etenkin 2 ja 3 vaihteella kiihtyvyyden huomaa jatkuvan aivan eri lukemille, kun normaalisti on jo pitänyt kerran vaihtaa.

Se on makuasia mihin mieltyy. Hayabusan ajaneena vääntö miellytti ja ei se olisi ihme vaikka sellainen talliin rantautuisi. Ei tartte turhaa kepittää.  
062802moto_prv.gif
Kyllä ainakin näissä kilosissa kyykyissä joutuu tihentämään jos haluaa hyviä aikoja vartilla. Saa sen verran paremman kiihtyvyyden eikä lähdössä joudu luistattamaan niin paljon. Eli aika paranee vaikka tuliskin 1 tai jopa 2 vaihtoa lisää. Vaihto on kuitenkin niin nopea suorittaa.

Ei ole kallista kokeilla, n. 10e sellanen eturatas maksaa.

Kyllä se vaikuttaa niin että sen huomaa. Riippuu pyörästä, orkkis-välityksistä ja kuskin mieltymyksistä kannattaako. Ainakin useimmissa sporteissa kannattaa mun mielestä vaihtaa piikkiä pienempi eteen.
Kyllä näin, mutta itse suosittelen muuttamaan takaratasta (vaikka onkin kokeiluna hieman kalliimpi), ainakin jos meinaa vaihtaa eteen pienempää. Tuolla pienellä eturattaalla lyhentää ketjujen elinikää huomattavasti. Eli jos haluaa tiheämmät välitykset laittamalla eteen yhden piikin pienemmän rattaan, niin saman vaikutuksen saa laitamalla taakse 2 /3 piikkiä isomman, likimain noin riippuen pyörästä...
No enpä nyt siitä tiedä... Kyllä ne ketjut kestää ihan hyvin kun pistää vaikka 17 -> 16, en ole huomannut eroa kestävyydessä. Monessa pyörässä on jopa 15 edessä vakiona.

Isompi takaratas -> kalliimpi ja joutuu samalla hommaamaan kuitenkin ne uudet ketjut, koska pituus ei riitä vaikkapa 3 piikkiä isommalle takarattaalle.

Ihan miten haluaa, mutta on pirusti helpompi/halvempi vaihtaa se eturatas, eikä kestokaan ole ongelma, kunhan eturatas on 14 piikkiä tai enemmän.
No joo ilman muuta noin, jos ei ketjut riitä. Mutta jos on vaihtamassa koko satsia (eli ketjut ja rattaat) niin itse tekisin niin päin että taakse isompi. Ja mielestäni takaratas on helpompi vaihtaa, kuin eturatas.

Kyllä se vaikuttaa niin että sen huomaa. Riippuu pyörästä, orkkis-välityksistä ja kuskin mieltymyksistä kannattaako. Ainakin useimmissa sporteissa kannattaa mun mielestä vaihtaa piikkiä pienempi eteen.
Kyllä näin, mutta itse suosittelen muuttamaan takaratasta (vaikka onkin kokeiluna hieman kalliimpi), ainakin jos meinaa vaihtaa eteen pienempää. Tuolla pienellä eturattaalla lyhentää ketjujen elinikää huomattavasti. Eli jos haluaa tiheämmät välitykset laittamalla eteen yhden piikin pienemmän rattaan, niin saman vaikutuksen saa laitamalla taakse 2 /3 piikkiä isomman, likimain noin riippuen pyörästä...
No enpä nyt siitä tiedä... Kyllä ne ketjut kestää ihan hyvin kun pistää vaikka 17 -> 16, en ole huomannut eroa kestävyydessä. Monessa pyörässä on jopa 15 edessä vakiona.

Isompi takaratas -> kalliimpi ja joutuu samalla hommaamaan kuitenkin ne uudet ketjut, koska pituus ei riitä vaikkapa 3 piikkiä isommalle takarattaalle.

Ihan miten haluaa, mutta on pirusti helpompi/halvempi vaihtaa se eturatas, eikä kestokaan ole ongelma, kunhan eturatas on 14 piikkiä tai enemmän.
No joo ilman muuta noin, jos ei ketjut riitä. Mutta jos on vaihtamassa koko satsia (eli ketjut ja rattaat) niin itse tekisin niin päin että taakse isompi. Ja mielestäni takaratas on helpompi vaihtaa, kuin eturatas.
Joo siinä tapauksessa jo on kuitenkin hommaamassa uutta ketju/ratas-pakettia, niin on ihan sama kummasta päästä välitystä muuttaa..

Muutin 16-45 -ratastuksen 15-47:ään kuussatasessa ja olen ollut tyytyväinen. Vakioketjut riittivät hyvin ja speedohealerilla korjasin mittarivirheen.

Huippunopeus on tosin laskenut, mutta vaikea sanoa kuinka paljon (ennen ei ollut mittaria kalibroitu). Ja mieluummin kiihtyvyyttä kuin huippuja.

Onkohan miten paljon eroa 15-47 ja 16-47 ratastuksilla?

Joo siinä tapauksessa jo on kuitenkin hommaamassa uutta ketju/ratas-pakettia, niin on ihan sama kummasta päästä välitystä muuttaa..
Mielestäni jos meinaa välityksiä tihentää niin taakse isompaa jos koko paketti uusitaan, jos ei oo tyytyväinen niin eteen sitten piikki lisää.
Kuitenkin on helppo palata niihin tiheisiin välityksiin, kun vaihtaa vain pikkurattaan tilalle.
Vanhemmissa pyörissä monesti 15 edessä vakio, niinkuin itellä. Se on minimikoko jolla ketjut kestää tehokkaammissa peleissä, eli taakse isontaminen on järkevin vaihtoehto pienellä eturattaalla jos koko paketti vaihdetaa.

Tossa justiinsa etsiskelin tietoa välityksistä ja kulutuksista sainkin jotain vastauksia mutta semmonen nyt eniten rassaa mieltä, että mitenkä paljon vaikuttaa mikäkin ja mihin. Supistetaan aihetta sen verran että mulla on ketjut ja rattaa aika finaalissa, niin nyt kun vaihdan ne niin ajattelin samalla vähän vaihtaa välityksiä. Miten paljon ja mihin vaikuttaa esimerkiksi yhden tai kahden piikin pienennys tai suurennus. Onko yhden piikin lisäyksellä tai poistolla oikeesti edes mitään merkittävää vaikutusta? Pyörähän on FJ 1200 -92 josta en tiedä vakiovälityksiä mutta sen tiedän että vakiot ne on.
itsellä on suzuki v-strom 650 ja laitoin siihen piikkiä isomman eturattaan ja toimii hyvin.Kierrokset tippui satasen vauhdissa reilut 300 kierrosta ja väännössä ei kyllä eroa huomaa.Kulutus tipppui pari desiä ja jaksaa kulkee kaksipäälläkin.Yksi piikki edessä vastaa kolme piikkiä takana.

taitaa moottoripyörissä vaikuttaa hiema eri tavalla esim mulla oli aikoinaan mopossa 15piikkinen etuhammas ratas ja kulki 55 auton mittarin mukaan ja ku vaihoin alkuperäisen tippui neljäänkymppiin nopeus.

Olenpa sitten niin röyhkeä että hurautan 42 piikkisen taakse, kun vakio on 39 ja eteen tulee 17 joka on vakionakin. jos ei miellytä, voi sen aina vaihtaa.

Back