• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Valinnan vaikeus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NOx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

NOx

MotOrg ry jäsen
Sijainti
Espoo
Mielessä kaihertaa kykyyn vaihto supermotoon, mutta on tämä niin älyttömän vaikeata päättää.

Kävin koeajamassa mm. Nudaa ja 990 SMT:tä ja hauskaa oli. Ajelin kotiin omalla kyykyllä ja hauskaa oli sekin, kuten aina.

Pääasiassa ajelin mukaisia teitä ja molemmat sopivat tähän oikein hyvin. Toisinaan mieli halajaa tehdä vähän pidempiä reissuja mutkateitä pitkin ja/tai kuljettaa kamerakalustoa mukana. Supermotoon saisi sivulaukut järkevästi, kyykyssä ei oikein mitenkään. Motolla sora ei olisi yhtä tuskaa kuin kyykyllä, siinä yksi hyvä puoli ja millä itseäni olen valuutellut.

Tykkään ajella pikemmin reipasta keskinopeutta ylläpitäen kuin tuijotella maisemia. Kuvaamista ajatellen tiedän kohteen ennakolta, joten en siis edes yritä matkalla etsiä kuvattavaa. Toisaalta kyykyllä pärjää myös nopeammilla pätkillä oli se sitten suoraa tai mutkaa, hieman epäilyttää miten motolla kävisi alkuinnostuksen jälkeen. Alkaisinko taas haikailla kykyyn perään...niin, radallekin pitää päästä pari kertaa kesässä...ei mitään kokemusta motolla ratailusta...

Mopon vaihto on kohta edessä joka tapauksessa, mutta vaihtuuko myös tyyli. Siinä kysymys.

Kertokaa kokemuksianne, etenkin kyykystä supermotoon vaihtaneet.

Kyykkyihin saa kyllä jo vaikka minkälaista matkalaukkua, jos vaan pokka pitää. Esim sportrack, joka laitetaan takapenkin tilalle.

NOx sanoi:
Mielessä kaihertaa kykyyn vaihto supermotoon, mutta on tämä niin älyttömän vaikeata päättää.

Kävin koeajamassa mm. Nudaa ja 990 SMT:tä ja hauskaa oli. Ajelin kotiin omalla kyykyllä ja hauskaa oli sekin, kuten aina.

Pääasiassa ajelin mutkaisia teitä ja molemmat sopivat tähän oikein hyvin. Motolla sora ei olisi yhtä tuskaa kuin kyykyllä, siinä yksi hyvä puoli ja millä itseäni olen valuutellut.

Mopon vaihto on kohta edessä joka tapauksessa, mutta vaihtuuko myös tyyli. Siinä kysymys.

.

Ymmärrän tuskasi. :p

Täysin samassa tilanteessa olen, paitsi että olen jo pyytänyt tarjouksen uudesta pyörästä ja jos muutama asia kolahtaa kohdalle niin vaihto tapahtuu, toivottavasti, hyvinkin äkkiä. :thumbup:

Samanlainen tyylin vaihto itsellä mielessä, nykyinen "matkalehmä" olisi tarkoitus vaihtaa lähes uuteen supermotoon. :jippikaijee:

Helppoja nämä ratkaisut harvemmin on, mutta onneksi aina voi vaihtaa takaisin jos jostain syystä homma ei toimi. Rohkeasti vaan vaihtamaan, jos vaikka vaihtamalla paranee. :)

vetomies sanoi:
Kyykkyihin saa kyllä jo vaikka minkälaista matkalaukkua, jos vaan pokka pitää. Esim sportrack, joka laitetaan takapenkin tilalle.

Jees, niin saa. Aerodynaamisesti toimii, vaikka hieman painopistettä nostavatkin. Tavaraverkon avulla olen toisinaan vienyt mukana kassia ja tavararullaa.

RvN23 sanoi:
Ymmärrän tuskasi. :p

Täysin samassa tilanteessa olen, paitsi että olen jo pyytänyt tarjouksen uudesta pyörästä ja jos muutama asia kolahtaa kohdalle niin vaihto tapahtuu, toivottavasti, hyvinkin äkkiä. :thumbup:

Samanlainen tyylin vaihto itsellä mielessä, nykyinen "matkalehmä" olisi tarkoitus vaihtaa lähes uuteen supermotoon. :jippikaijee:

Helppoja nämä ratkaisut harvemmin on, mutta onneksi aina voi vaihtaa takaisin jos jostain syystä homma ei toimi. Rohkeasti vaan vaihtamaan, jos vaikka vaihtamalla paranee. :)

Tarjous on sisällä täälläkin tai muutamakin. Yksi vaihtoehto on vaihtaa kyykky uudempaan.

Mariini sanoi:

Ajettu. Ei ole vaihtoehdoissa enää mukana. Hypermotardit puhutteli enemmän, mutta ei ole nekään enää vaihtoehdoissa mukana. Eikä myöskään Apriliat.

Varsinainen dilemma on kyllästyykö motoiluun eli jatkanko kuitenkin kyykyllä. Sellaisesta olisi myös hyvä tarjous, mutta tässä tapauksessa ajellaan loppukauden kilsat vanhalla ja keväällä saisi uuden alle.

Mites penarin K1300S tai Hondan VFR 1200, Triumph Sprint, Suskan muuttohaukka tai kawan zzr1400. Ei nyt ihan sohvia, muttei kisakireitä kyykkyjäkään...

Honda ja bemmi vaikuttais oivilta?

NOx sanoi:
Ajettu. Ei ole vaihtoehdoissa enää mukana. Hypermotardit puhutteli enemmän, mutta ei ole nekään enää vaihtoehdoissa mukana. Eikä myöskään Apriliat.

Varsinainen dilemma on kyllästyykö motoiluun eli jatkanko kuitenkin kyykyllä. Sellaisesta olisi myös hyvä tarjous, mutta tässä tapauksessa ajellaan loppukauden kilsat vanhalla ja keväällä saisi uuden alle.

Mä sain ihan uuden kipinän tähän lajiin, ku vaihdoin Speed Triplen -> KTM950sm (Triplekin oli hauska mut...).. Nyt on tällevuodelle tullut ajettua n7000 ja ei ole ollut yhtään tylsää kilsaa matkalla. Noissa kilsoissa on pelkästään hupiajelua..
Sporttirenkaat alla, ja tuli melkein mitä maastoa vaan, niin ei tarvii takaisin kääntyä. Mitä enemmän routapattii,yms monttuu, nii sitä hauskempaa tolla on mättää mutkiin..

Yks huonopuoli on löytynyt... Mä en usko että löydän enään hauskempaa peliä tilalle.... Eli ei tarvii "haaveilla" enään paremmasta, ja nettimotoakin selaillessa tulee vaan mulgoiltuu SM950/990 malleja ja R versio olisi kans kiva testata. ;)
Matkakin taipuu erittäin hyvin..

Mariini sanoi:
Mites penarin K1300S tai Hondan VFR 1200, Triumph Sprint, Suskan muuttohaukka tai kawan zzr1400. Ei nyt ihan sohvia, muttei kisakireitä kyykkyjäkään...

Honda ja bemmi vaikuttais oivilta?

Vaihtoehdot ovat kyykky tai supermoto. Eli vaikka muuten em. laitteet olisivat mainioita, niin ei tässä tapauksessa edes harkita.

JaniR sanoi:
Yks huonopuoli on löytynyt... Mä en usko että löydän enään hauskempaa peliä tilalle.... Eli ei tarvii "haaveilla" enään paremmasta, ja nettimotoakin selaillessa tulee vaan mulgoiltuu SM950/990 malleja ja R versio olisi kans kiva testata. ;)
Matkakin taipuu erittäin hyvin..

Puuduttaako reippaan vauhdin ylläpito pidemmän päälle? Viihdytkö paremmin tosi syheröllä vai vähän loivemmissa mutkissa vai onko mitään väliä?

Eli voisi kysyä mikä osa Karjalohjan reissusta on paras? :p

NOx sanoi:
Puuduttaako reippaan vauhdin ylläpito pidemmän päälle? Viihdytkö paremmin tosi syheröllä vai vähän loivemmissa mutkissa vai onko mitään väliä?

Eli voisi kysyä mikä osa Karjalohjan reissusta on paras? :p

Ajeltiin 200km melkein yhtäsoittoa, ja ei minua puuduttanut muukuin kokomatkan haitannut sade :) Mä viihdyn tolla ihan joka puolella. Mut esim Karjalohjalta kun kääntyy Suomusjärvelle on aika mutkaa, ja pattii... (kartasta kannattaa mulgaista) <3 Tosin nuo Sammatin loivemmatkin mutkat on mukavaa, ja sieltä voi välillä poiketa hiekkateillekin, mikä tuo taas mukavasti vaihtelua ajolenkeille.

JaniR sanoi:
Ajeltiin 200km melkein yhtäsoittoa, ja ei minua puuduttanut muukuin kokomatkan haitannut sade :) Mä viihdyn tolla ihan joka puolella. Mut esim Karjalohjalta kun kääntyy Suomusjärvelle on aika mutkaa, ja pattii... (kartasta kannattaa mulgaista) <3 Tosin nuo Sammatin loivemmatkin mutkat on mukavaa, ja sieltä voi välillä poiketa hiekkateillekin, mikä tuo taas mukavasti vaihtelua ajolenkeille.

Kysyin, kun hoksasin sinun olevan Lohjalta. Tuttuja mutkia. :)

Tuolla Karjalohja-Suomusjärvi pätkällä voisin hyvinkin kuvitella viihtyväni motolla, kyykyllä se on hieno, mutta routapatit eivät kyllä ole suurinta herkkua. 104 Sammattiin sopii minun mielestäni kyykkimiseen paremmin.

Kiitti kommenteista.

Pari vuotta meni kilokyykyillä, nyt pari vuotta isolla Hyperillä. Useampi koeajo meni ennenkuin tottui motojen pienempään tehoon, mutta vaihto kannatti. Nykyään vaihtoajatusten tullessa asetan kysymyksen niin päin, että miksi kyykky eikä moto. Mieleen tulee lähinnä nopea rata-ajo (ajoasento alkaa aiheuttaa rajoituksia kun aletaan lähestyä nopean ryhmän vauhteja, sekä suorilla ohittaminen vaikeaa) ja se kilokyykyn voiman tunne (jota tulee kadulla melko harvoin hyödynnettyä). Kaikessa muussa iso moto on parempi (no okei firebladessa oli isompi tankki ja pienempi kulutus :) ). Suurin ongelma noissa on, ettei tuosta tosiaan enää hauskempaan/parempaan pysty vaihtamaan.

edit. matkavauhdista, motarilla voi mukavasti pitää sen 130-140, hyvällä kelillä enemmänkin. Tosin tämäkin kuskikohtaista, joku koeajanut kauhisteli jo 100 vauhtia tuolla. :) 150-160km/h kohdilla alkaa ilmavirta kannatella kyykkykuskia, noilta tietämiltä eteenpäin kyykky on parempi.

NOx sanoi:
Kysyin, kun hoksasin sinun olevan Lohjalta. Tuttuja mutkia. :)

Tuolla Karjalohja-Suomusjärvi pätkällä voisin hyvinkin kuvitella viihtyväni motolla, kyykyllä se on hieno, mutta routapatit eivät kyllä ole suurinta herkkua. 104 Sammattiin sopii minun mielestäni kyykkimiseen paremmin.

Kiitti kommenteista.

Eipä mittään. Mee ostoksille vaan ET tule katumaan! :) En mäkään välttis kyykkyä tuonne Suomusjärven raitille veisi.. Motolla kun siellä paahtaa, niin routapatit on vaan hauskoja hyppyreitä. Fagervigin mutkat on kans erittäin kivoja motolla. Siellä on kyllä hauskaa millä pyörällä vaan.

Ajeltuani yhden iltapäivän kaverin 2012 Bladella päädyin pysymään kyykyssä ja samalla tuli valittua, että minkälaisella kyykyllä. :rakastunut:

Back