• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutusyhtiö Pohjolassa osataan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janne-ki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä sen täytyy olla paljon kiinni henkilöistä siellä myyjän puolella.

Kävin Helmikuussa 2006 Pohjolan Jyväskylän konttorissa kyselemässä vakuutuksien hintoja.

Virkailija pyysi autoni ja kahden moottoripyörän rekisterinumerot ja siitä lähti tarjouksien teko liikkeelle.

Ne tuli kirjallisesti siltä istumalta ilman eri pyytelyjä.

Sama tilanne oli Pohjolan Tikkurilan konttorissa Maaliskuussa 2006.

Seuraavaksi marssin Fennian Tikkurilan konttoriin, sama juttu.
Lisäksi heidän kirjallinen tarjouksensa oli voimassa kuukauden,
jos olisin halunnut ottaa vakuutuksen heiltä niin ei olisi tarvinnut muuta kuin palauttaa tarjous hyväksyttynä vahvistettuna vakuutuksenottajan allekirjoituksella.

Seuraava käynti Tapiolan Tikkurilan konttorissa Maaliskuussa 2006, pyysin tarjouksen vain yhdelle moottoripyörälle - tuon heidän uuden MP vakuutuksen - kirjallisena.
Sai sen mutta en tietokoneella tulostettuna koska heillä ei ollut vielä ajettu sisään uusia 01.04.2006 voimaan tulevia hintoja.
Kävin uudelleen heti kuun alussa ja homma tuli nyt heiltä uudelleen kirjallisena tajouksena ilman mitään nokan koputtamista.

Olikohan tuolla Jyväskylän konttorissa kun pyysin lyhyttä laskelmaa vain paperilapulle niin vastattiin että: tulee aina kirjallinen ( kunnollinen ) tarjous.

Tuosta seisontavakuutuksesta,
Aina silloin kun on ollut auto taikka moottoripyörä seisontavakuutuksessa myös joka kerta on tullut vakuutuksenantajalta kirjallinen vahvistus ilmoittamastani seisonta-ajasta.

Jos olet nuori ja asut vanhempiesi kotona ja sinulla ei ole itsellä kotivakuutusta  ja olet ottamassa pyörääsi täyskaskon niin katso tarkkaan minkä vakuutusyhtiön kasko korvaa myös muille ajovarusteille kuin kypärälle tulevat vahingot mahdollisessa " lippaus " tapauksessa.

Haluamatta mainostaa mitään vakuutusyhtiöä voin kuitenkin ilmoittaa vakuutusteni olevan Tapiolassa.

Keväällä 2003 kun kävin pyörän hakureissulla Saksassa, lähetin sieltä faksilla tiedot pyörästä Tapiolan Tikkurilan konttoriin ottaakseni heiltä täyskaskon ostamaani pyörään.
Ehdin olla Dekran Bremenin konttorin pihalla juuri tupakkatauon verran kun sain vastauksen. Kasko tuli voimaan n. 10:n minuutin kuluessa.
En kehu mutta en moitikkaan.

Kyllä se taitaa olla paljon itse ihmisistä kiinni kuka palvelee mitenkin.
Onhan meillä jokaisella joskus huonoja päiviä mutta jos niitä alkaa kasautua jatkuvasti samalta suunnalta niin ei muuta kuin puljun vaihtoon ja vielä ilmoitus perään minkä vuoksi vaihtoi.

Onhan noita jo useammassa firmassa niin sanottuja palautelaatikoita. Jossain palautteet analysoidaan jossain ilmeisesti menee suoraan paperinkeräykseen.

Ei muuta kuin "Aprillia"

Kävin kyselemässä vakuutus hintoja eri yhtyöissä ja menin Oriveden Pohjolan konttoriin. Näytin myyjälle rekisteriotteen josta hän katsoi pyörän tietoja, koska kyseessä on uusi pyörä niin Akelta sen tietoja ei vielä saanut. Myyjä laski rekisteriotteen tietojen mukaan minulle hinnan ja sai  edullisen hinnan. Otin vakuutuksen ja aloitin ajokauden tyytyväisenä

Lasku vakuutuksesta kuukauden päästä ja hinta oli noussut 300eurolla. Soitin Pohjolan asiakaspalveluun kysyäkseni miksi hinta on noussut. Asiakaspalvelussa ei osattu sanoa mitään asiaan. Sanoivat soittavansa takaisin kun selvittelee asiaa. Sitä soittoa ei ikinä tullut. Soitin toisen kerran ja sen jälkeen jostain aivan muusta konttorista otettiin yhteyttä ja sielläkään asiaan ei otettu kantaa vaan jälleen sanottiin että ottavat yhteyttä. Sitten viimein Oriveden konttorista soitettiin ja he olivat selvittäneet asiaa ja huomanneet laskeneensa vakuutuksenhinnan pyörän kokonaispainosta ja näin ollen vakuutuksen hinta oli väärä. Kysyin, että mites tämä on mahdollista? Vastaus oli että minulta oli mukamas kysytty millä hinnalla vakuutus lasketaan ja olin mukamas sanonut että kokonais painolla. Tässä vaiheessa asia alkoi jo saamaan hauskoja piirteitä kun vakuutusmyyjä ei itse edes tiedä millä painolla vakuutuksen hinta lasketaan ja hänen pitää sitä kysyä asiakkaalta mukamas. Todellisuudessa asia meni näin että naikkonen otti ihan itse painon rekisteriotteesta ja kun ei tiennyt millä painolla se lasketaan niin otti kokonaispainon. Asiasta kärähdettyään alkaa syyttämään asiakasta. Sitten seuraava syytös mikä kohdistui minun toimintaani oli kun ole käynyt kysymässä Mänttä konttorista vakuutuksen hintaan ja saanut hinnan sieltä, mutta en kertonut sitä oriveden konttorissa. Mänttän konttorin mukaan pohjolalla on yhteinen tietokanta josta vakuutusmyyjät näkevät toistensa laskemat hinnat. Oriveden konttorissa ei vain oltu katsottu sitä.

Sitten kysyin mikähän nyt tulee olemaan vakuutuksen lopullinen hinta niin se on kuulemma se korkeampi jonka olen joskus aikoinaan saanut. En olisi ottanut vakuutusta sillä hintaa sillä kaksi vakuutusyhtiötä on antanut minulle halvemman tarjouksen.

Tämän jälkeen aloin kyselemään, että saanko irtisanoessani vakuutuksen loppulaskussa 10,70e hyvitystä jonka vakuutusyhtiön vaihto minulle maksaa. Kuulemma omasyyni koko homma ja mitään hyvitystä ei tule. Tämän jälkeen kysyin saisinko jonkun esimiehen numeroa jonka kanssa voisin keskustella asiakaspalvelija toiminnasta. Vastaus oli ettei mukamas tiedä kuka hänen esimiehensä on ja pohjolassa 3000 työntekijää ja hänen on mahdotonta selvittää keneenkä voi ottaa yhteyttä. Soittamalla asiakaspalveluun saa yhteyttä johonkinpäin.

Soitin asiakaspalveluun ja siellä ei yhdistellä puheluja esimiehille vaan pitää jättää soittopyyntö. No minä jätin eikä mitään yhteydenottoa asiasta ole tullut.

Tänään jätin uuden soittopyynnön asiakaspalveluun ja saa nähdä saanko vieläkään ketään kiinni.
...oliko se sellanen vanha kurppa se vakuutus täti ?

...se on sekoillu mullaki autovakuutuksissa...saa nähä miten toi mopo menee kun ei oo laskua näkyny...?

Vakuutusyhtiöissä on muistaakseni jonkinlainen lakimies joka on asiakkaan ns puolella.
jepjep... kannattaa lukee sopimuksista myös ne pienellä painetut kohdat  
biggrin.gif

ainaaskii aikoinaan siellä luki jokseenki sillai et oikeusturvavakuutusta EI voi hyödyntää omaa vakuutusyhtiötä vastaan... et se "keskittämis eduista"  
033102ass_1_prv.gif
Puuttumatta muuten asiaan, TV:n kuningaskuluttajassa oli vuosia sitten tämä pointti esillä. Silloin tuli ilmi, että vaikka vakuutusyhtiöllä on tällainen lauseke oikeusturvan kohdalla, silti yhtiön on lain mukaan korvattava itseäänkin vastaan kohdistettu juttu, jos tällainen oikeusturvavakuutus on vakuutuksenottajalla voimassa. Ohjelmasta on tosiaankin jo vuosia aikaa. Ei tiedä vaikka olisi hovissa muuttunut.
blush.gif
blush.gif

Nyt eilen sain Pohjolalta yhteydenoto jonkilaisela esimieheltä jonka alaisuudessa Orividen palvelupiste toimii. Ei siihen tarvittu kuin kolme soittopyyntöä ennen kuin se onnistui.

Kerroin puhelimessa tapahtuneen ja sain tälläisiä kommentteja:

"vakuutuksen ottajalla on velvollisuus tarkistaa, että tiedot jolla vakuutus on tehty ovat oikeat"

Eli tässä minun tapauksessani vaikka asiakaspalvelija teki vakuutuksen rekisteriotteesta ottamilla tiedoillaan, niin se on nytten minun vikani etten huomannut tuota että hän on laskenut vakuutuksen hinnan väärillä tiedoilla. Eli tarvitsisi näköjään itsekkin olla opiskellut yliopiston oppimäärä vakuutusmyynnistä että tietäisi varmasti kaikki kun tekee vakuutuksia.

"eikö sinua alkanut ihmetyttää yhtään kun vakuutuksen hinta oli niin alhainen, olit kuintenkin saanut Mänttänkonttorista eri hinnan"

Omasta mielestäni vakuutuksen halpahinta oli aika normaali kun sain vakuutusyhtyö Turvasta 40euroa kalliimman vakuutuksen kuin Pohjolan väärä hinta oli.

Lisäksi kävi ilmi, että jos asiakas haluaa saada jonkun palvelupisteen esimiehen kiinni on asiakaspalvelijan annettava yhteystietoja. Puhelun aikana kävi kyllä hyvin ilmi että Oriveden konttorissa kyllä tiedetään kuka on esimiehenä heille, mutta asian selvittämisä haluttiin vaikeuttaa vain jostain syystä. Olisikohan ollut pieni pelkotakamuksessa.

Tosiaankin siittä nyt ei ole mitään apua vaikka kaikki tarjouksen on paperilla mitä pohjolasta on saatu. Asiakkaan kämmi kun ei ole tarkistanut tietoja ja myyjällä ei ole ollut ammattitaitoa niin paljoa että olisi osannut tehdä vakuutukset oikeilla tiedoilla.

Itse ottaisin vielä yhteyttä kuluttuja-asiamieheen, jos innostusta riittää.

Mielestäni ei voida vaatia asiakkaalta vakuutushinnoittelun hallitsemista. Tuskin tätä vaatii kuluttuja-asiamieskään.

Muuten homma olisi voinut mennä erehdyksen piikkiin, mutta että aletaan pimittämään esimiehen yhteystietoja.
veryangry.gif

Itelläni kävi samalla tavalla viime kesänä nordean kanssa ja sieltäkään ei saatu asioita selväksi niin soitin sen jälkeen kuluttaja-asiameihelle.
Kuluttaja-asiamies vaan totesi että heille ei kuulu vakuutusasiat mutta antoi jonkun vakuutuslautakunnan tai vastaavan numeron.

Vakuutusyhtiön päätökseen tyytymätön voi hakea muutosta seuraavasti:
1. Kyseisen vakuutusyhtiön ko. osastolta = annetaan lisäselvitykset osastolle ja pyydetään oikaisua.

2. Ellei onnistu, seuraava vaihe on:
Kuluttajien vakuutustoimisto
Malminkatu 34
00100 Helsinki
Puh. (09)685 0120

Lausuntoja voi pyytää vaatimustensa tueksi:
Vakuutuslautakunnasta
(Osoitetiedot samat kuin edellä)
tai
Kuluttajavalituslautakunnasta
PL 306
00531 Helsinki
Puh. (09)77261.

Tai asian voi viedä oman paikkakuntansa käräjäoikeuden ratkaistavaksi.

Tämä kopioituna Tapiolan korvauspäätöksen mukana tulleesta muutoksenhakuohjeesta.
(Mulla ei ollut tarvetta sen edemmäs kuin ko. vakuutusyhtiön osastolle uudelleenkäsitteltäväksi niin oikesi siellä)

Oikaisuvaatimus kannattaa lähettää kirjallisena tai sähköpostilla ja pyytää vastaanottajalta lukukuittaus. Laita oikaisupyyntöön viittaus, että viet asian eteenpäin kuluttajien vakuutustoimistoon. Kun joutuu esimies laittamaan asian uudelleen luettavaan muotoon (=todisteaineistoksi jatkokäsittelyyn) miettii päällikkö vähän tarkemmin mitä kirjoittaa, kun se voi mennä em. lautakunnille ruodittavaksi.

HUOM! Tuontyyppiset asiakkaan tarkkaavaisuuteen vetoomukset on ihan puppua, kyllä se vastuu on tarjouksen antajalla, eikä kysyjällä, jos on viranomaisen antama dokumentti kysyjällä tarjouspyynnössä mukana.
Ei kannata luovuttaa!!
crazy.gif

Täsmälleen samanlainen tapaus kävi mulle vuosi sitten kuin aloitusviestissä, Seinäjoen Pohjolan konttorilla. Tarjous oli suullinen. Kun lasku tuli ja asiaa tiedustelin samalta kassatädiltä, niin ei palvelualttiutta enää löytynyt. Kokonaishinta oli noussut pari sataa euroa. Vaihdoin Tapiolaan.

Nyt saa koko Fucking-Pohjola olla omassa arvossaa.. Toivottavasti kovinkaan monelle ei käy sielä samallatavalla.

Vaihdoin vakuutusyhtiö Turvaan ja sielä palvelu pelaa vanhalle asiakkaalle. Vein vain rekisteriotteen ilmoitusosan konttoriin ja hoitavat homman sielä. Lupasivat turvassa kustantaa kaikki kustannukset jota yhtiön vaihdosta tulee
033102beer_1_prv.gif

Voi kun joku vakuutusyhtiöiden edustaja uskaltaisi foorumiin kommentoimaan..
Itselläni Iffin 15 vuotta jatkunut sopimus on päättymässä
bai bai bai vaan sinne iffille...
vanha asiakas ei oo mittään muuta kuin maksumies..
sinne asti uudet tarjoukset tai hinnat eivät yllä...
ja vanhasta asiakkaasta ei kannata pitää huolta sillä sinne
asti ei kiinnostus riitä....BAI BAI vaan IFFI BAI...

Itse kyselin tarjousta Pohjolasta, mutta onnekseni sähköpostilla, niin oli "mustaa valkoisella"...

Tämä herättää kysymyksen, että onko tämä pohjolan tapa myydä vakuutuksia???
Luvataan halvalla, mutta laskun tullessa hinta on jotain ihan muuta.
Teksteistä ja kokemuksesta päätellen vakuutusyhtiöiden toimet ovat kyllä aika villejä välillä, eikä Pohjola ole ainut. Tarjous ja ensimmäisen laskun mukana tulevat ehdot tuppaavat vaihtumaan, hinnoittelu vaihtelee myyjistä riippuen yhtiössä jne. Tämän takia itse olen toteuttanut seuraavaa "checkilistaa":

1. Keskustele vain varsinaisten vakuutusedustajien kanssa ja kasvotusten mieluusti, puhelinedustajat tekevät tarjouksen laskurin perusteella, eivätkä väännä kunnon tarjouksia.

2. Lue vakuutusehtojen pääpiirteet ainakin ja vertaile muihin yhtiöihin

3. Pyydä kirjallinen tarjous

4. Jos allekirjoitat tarjouksen erikseen, tarkista vielä, että tarjous on sinulle annetun mukainen. (kyllä, voivat vaihtua "vahingossa"!)

5. Saadessasi vakuutuskirjan tarkista, että se on tarjouksen mukainen (tuppaavat kummasti vaihtelemaan)

6. Saadessasi ensimmäisen laskun, katso että laskutusperuste on tarjouksen mukainen. (maksaminen voitaisiin katsoa jossain tapauksessa hyväksynnäksi, jos vakuutuskirja on lähetetty laskun mukana)

7. Tarkista vielä vuoden kuluttua vakuutuksen hankkimisesta, että vakuutuksen hinta on tarjouksen mukainen. (ei oo käynyt, mutta edelliset huomioonottaen en ihmettelisi).

-Että tälläinen paasaus, toivottavasti jeesaus. Pieni vaiva maksaa kyllä itsensä takaisin, sillä hintaerot yhtiöiden välillä ovat parhaimmillaan 50% luokkaa.

Se on hienoa kun kysyt tarjouksen joltain puhelimessa ja tekee hinnan tuollaisella laskurilla. Sitten menet konttoriin kysymään ja saat saman hinnan. Kuulemma jos yhtiössä joku tekee tarjouksen on se minkähinta tahansa niin sitä ei saa muut mennä muuttamaan mihinkään suuntaan. Esim: Fennia ja Pohjola näin asiakkaileen uskottelevat.

Tuttavallani on yritysvakuutuksia paljon eräässä yhtiössä hän ensiksi erehty menemään ykstyisasiakaspuolelle kyselemään vakuutuksia Ducatiinsa. Sai hinnan ja ihmetteli kovaa hintaa. Sitten hän paineli yrityspuolen luukulle ja näytti hintaa sielä. Kommentti oli ollut tasoa "joo no tässä hinnassa on nytten kyllä jäänyt huomioimatta nuo sinun yrityspuolenvakuutukset hintaa laskiessa". Hyvin nopeasti oli muutettu toisen tekemää tarjousta kun on hieman peruspenaa isompi asiakas kyseessä.

Back