• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutusten voimassaolo rataharjoittelussa 2007

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
MP-tuki
sanoi:
Tärkeää: Ennakoivan ajon koulutusta ja opetusta annetaan hitaassa ryhmässä vain niille, jotka ovat osallistuneet yhdistyksen järjestämälle ennakoivan ajon koulutuskurssille

sanoi:
Missä kohti lukee, että ilman teoriapäiville osallistumista ei saa osallistua muuhun koulutukseen? Voitko laittaa kyseisen tekstin lainattuna tähän ja linkin siihen mistä se löytyy. Kiitos.

Mitä kohtaa teidän omilla sivuillanne en ymmärrä? Tärkeää, EAK ajoihin ei saa tulla ilman kyseistä kurssia. Teoriat on järjestetty keväällä ja that's it. Jos käytäntö on muuta, niin päivittäkää sivujanne.

Ja jos vaihtoehdot ovat, aja mutkateitä siten, että vakuutukset ovat normaalisti voimassa tai aja radalla ilman vakuutuksia... Arvaa kumman valitsen?

MP-tuki
sanoi:
Tärkeää: Ennakoivan ajon koulutusta ja opetusta annetaan hitaassa ryhmässä vain niille, jotka ovat osallistuneet yhdistyksen järjestämälle ennakoivan ajon koulutuskurssille

sanoi:
Missä kohti lukee, että ilman teoriapäiville osallistumista ei saa osallistua muuhun koulutukseen? Voitko laittaa kyseisen tekstin lainattuna tähän ja linkin siihen mistä se löytyy. Kiitos.

Mitä kohtaa teidän omilla sivuillanne en ymmärrä? Tärkeää, EAK ajoihin ei saa tulla ilman kyseistä kurssia. Teoriat on järjestetty keväällä ja that's it. Jos käytäntö on muuta, niin päivittäkää sivujanne.

Ja jos vaihtoehdot ovat, aja mutkateitä siten, että vakuutukset ovat normaalisti voimassa tai aja radalla ilman vakuutuksia... Arvaa kumman valitsen?
No nythän se selvisi. Kyse siis siitä, että lukija soveltaa lukemaansa haluamallaan tavalla. Edelleenkään missään ei lue (laitan varmuuden vuoksi korostuksella, koska asia tuntuu olevan perin vaikea) ETTEIKÖ KÄYTÄNNÖN HARJOITTELUUN OLISI VOINUT OSALLISTUA ILMAN TEORIAPÄIVÄÄN OSALLISTUMISTA. Toivottavasti ei tarvitse toistaa, koska se alkaa tässä vaiheessa jo maistumaan puulta. Missään ei siis mainittu, että teoriapäiville osallistuminen olisi ollut käytännön harjoitteluun osallistumisen ehdoton edellytys. Suositus ja toive se kylläkin oli ja tulee olemaan.

Teoriapäivillä oli mahdollisuus käydä asiat huolella kolmen tunnin ajan läpi, samoin vastata mahdollisiin kysymyksiin huolella ja jos ei vastausta löydy, etsiä sellainen ennen käytännön harjoituksia. Niille, jotka eivät teoriapäiville päässeet, materiaali toimitettiin pyynnöstä sähköisesti. Radalla keskityttiin sitten lyhyeen kertaukseen ja käytännön harjoitteluun.

Osa meistä haluaa ajaa ns. vakuutusten päälle ja toiset kantavat riskinsä itse. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kunnolliseen koulutukseen osallistuville pitää taata vakuutusturva, tapahtui harjoittelu sitten radalla, parkkipaikalla tai yleisessä liikenteessä. Jos ennakoivan ajon kouluttajan pitäminen radalla vahtimassa yksin laumaa ajajia on tarkoitettu vakuutusehtojen sanamuodon täyttämiseksi, mutta ajatuksen kiertämseksi, mielipidettäni tuskin tarvitsee kysyä. Itselläni on koulutuskäytössä katupyörä (Yamaha YZF R1) ja omaan ajamiseen kilvetön harrastepyörä (Yamaha YZF R6R) jonka mahdolliset kippaamiset korvaa ajaja, ajajan isi, ystävälliset kaverit tai ei kukaan. Vakuutuksesta niitä mahdollisia lippoja ei lähdetä korvaamaan.

Olen toiminut puolivillaisena kouluttajana ja ajo-opettajana myös muissa tilaisuuksissa. Olen painottanut aina ajajakokouksessa, että kyseessä ei ole ennakoivan ajon koulutus. Olen sitä mieltä, että meillä kouluttajina on vastuu siitä, että tapahtuma täyttää koulutuksen tunnusmerkistön, eikä ole mitään kikkailua jolla turvataan ajotaidottomien höyrypäiden talous kun ajotaidot eivät ole vielä ajohalujen tasalla.

Viime vuonna koulutukseen osallistuneet toivoivat syvällisempää teoriaosuutta. Tänä vuonna tuo siis toteutettiin ja toistaiseksi palautteet ovat olleet positiivisia, lukuuun ottamatta niiltä saatuja, jotka eivät ole koulutukseen osallistuneet.

Omalta osaltani päätän tämän keskustelun tähän. Jos joku on sitä mieltä, että radalla koheltamisen korvaamiseen pitää meidän muiden osallistua vakuutusmaksuillaan, se olkoon hänen mielipiteensä. Onneksi voin omalta osaltani vaikuttaa siihen, miten vakuutusyhtiöt tulevat noihin suhtautumaan.

Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry

Neuvottelumme Turvan ja Fennian kanssa ovat tuloksettomia. Halukkuutta heiltä tämän asian tiimoilta ei ole löytynyt.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Turvalla on kuitenkin hyvin yksinkertainen (ja toimiva) systeemi tässä: Jos kaadut radalla, maksat korotetun omavastuun, loput korvaa vakuutus.

Mielestäni se on huomattavasti parempi ja selkeämpi sopimus kuin joku puolihärö diili jossa vaaditaan yksi tai kaikki allaolevista:

a) Jotain eak-heeboja vahtimaan ajoa, ryhmästä riippumatta.
b) Samaisen heebon suostumusta allekirjoittaa vakuutusyhtiölle joku lippulappu jossa hän todistaa että kaaduit hänen silmiensä alla, mikäli näin onnettomasti käy.
c) Että olet suorittanut kyseisen heebon järjestämän koulutuksen.

Minua (kuten varmasti monia muitakin) huvittaa käydä silloin tällöin radalla tsekkailemassa ajolinjoja ja kokeilemassa pyörää rauhassa ilman vastaantulevaa liikennettä jne. Ihan ilman mitään koulutuksia tai muita omituisia ehtoja. Tällöin olisi tietenkin mukavaa ja mielestäni täysin reilua, että jonkinlainen vakuutusturva olisi olemassa. Suurin osa meistä ei kuitenkaan ole reikäpäisiä idiootteja, jotka tulevat 100% varmuudella kaatumaan radalla. Lisäksi MP-Tuen / Motorgin jne järjestämät ratapäivät eivät ole ainoita tapahtumia, mistäs hemmetistä tommonen eak-setä revitään työpaikan motokerhon ratapäiville?

Tällöin ehkä Turvan tarjoama diili tuntuu parhaalta. Mikäli se nyt on sellainen kun luulen
smile_org.gif

Edit: tietenkin on nastaa jos kaikki eak-ehdot jne natsaa, niin vakuutus korvaa onnettomuuden sattuessa kaiken, siitä propsit eak-heeboille! Mutta toivottavasti tulevaisuudessakin on olemassa myös vaihtoehtoinen systeemi, jossa osavastuu on kuljettajalla ja osa yhtiöllä, ilman kikkailua.

Minua (kuten varmasti monia muitakin) huvittaa käydä silloin tällöin radalla tsekkailemassa ajolinjoja ja kokeilemassa pyörää rauhassa ilman vastaantulevaa liikennettä jne. Ihan ilman mitään koulutuksia tai muita omituisia ehtoja. Tällöin olisi tietenkin mukavaa ja mielestäni täysin reilua, että jonkinlainen vakuutusturva olisi olemassa. Suurin osa meistä ei kuitenkaan ole reikäpäisiä idiootteja, jotka tulevat 100% varmuudella kaatumaan radalla. Lisäksi MP-Tuen / Motorgin jne järjestämät ratapäivät eivät ole ainoita tapahtumia, mistäs hemmetistä tommonen eak-setä revitään työpaikan motokerhon ratapäiville?
EAK-Heeboja + muita kaltaisiani älypäitä yrityksen kerhopäiville saa tuolta: http://www.mp-tuki.fi/index.p....dfad3c7

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että 1 kouluttaja tulee varikolle seisomaan vakuutusturvaksi, vaan silloin kerholle järjestetään Ennakoivan Ajon Koulutuspäivä. Piste. Koulutuspäivän aikana JOKAISEN kuljettajan ajoa seurataan, tarkkaillaan ja neuvotaan. Ehkä tästä johtuu se nollaraja, jota vielä ei ole rikottu. Ensin ajellaan jonossa, n. 5 kuljettajaa / kouluttaja, jolloin kouluttaja 1 kerrallan päästää koulutettavan ohitseen, ja tarkkailee tämän ajoa 1-2 kierrosta. Varikolla sitten palautteet, alkeelliset ja ei niin alkeelliset virheet pyritään kitkemään pois. Kouluttajalla tulee olla riittävät ajotaidot, jotta hän saa kiinni ja pystyy ohjaamaan varikolle kuljettajat, jotka ajavat itseään nopeammin vaarantaen sekä oman että miden ajamisen. Koulutuspäivän jälkeen ajolinjoja, ajamista yleensä sekä muuta lajiin liittyvää neuvotaan ja opastetaan koulutuksessa olleille.

Valitettavasti hitaaseen ryhmään, jossa parhaillaan ajaa 5 kouluttajaa, tunkee itsensä joku ääliö, joka ajaa 25 - 45s. nopeampia kierrosaikoja kuin muut ryhmässä ajavat, koska siellä saa ajaa vakuutuksen piikkiin. Tällaiset ääliöt poistetaan radalta, ja siirretään nopeampaan ryhmään. Usein se ei kuitenkaan tunnu hyvältä ajatukselta, koska vakuutus ei korvaa vahingon sattuessa. Voi voi poloista, nyt sitten joutuu miettimään ajaako hiljempaa vai ottaakko riski?

Hitaassa ryhmässä kun on usein jopa 15 ensikertalaista, jotka haluavat rauhassa ajella. He haluavat neuvoja ja opastusta, mutta tuollaiset ääliöt vain säikäyttävät heidät pois radalta, eivätkä uskalla enää sinne tulla.

Kaikissa ryhmissä saa ajaa, vaikka ei olisi ikinä kuullutkaan mistään kursseista. Opetusta annetaan niille, jotka ovat sitä halunneet osallistumalla EAK tapahtumaan. Kuoluttajat ajavat hitaassa ryhmässä kuoluttamassa, ja valvomassa yleistä järjestystä. Sunnuntaina juoduimme poistamaan koko ryhmän radalta, en edes muista koska hidas ryhmä olisi pitänyt pois liputtaa. Seassa oli näitä ääliöitä senverran paljon, että 4 kouluttajaa ei yksitellen saanut heitä pois radalta.

Ei siinä EAK:ssa sen kummemmasta ole kyse, kuin että kokeneemmat kuljettajat ( en tarkoita vuosia, vaan sitä, että pystyvät ajamaan kohtuullisen kovaa vauhtia turvallisesti, ja omaavat ajotaidot muiden kuoluttamiseen ) opastavat muita turvallisemman ja hauskemman harrastuksen jatkamiseksi.

Kyse ei ole vakuutuksista, korvauspolitiikasta, vittuilusta tai pätemisestä.
Tämähän on harrastus.
Meille kaikille.

T: Don

Neuvottelumme Turvan ja Fennian kanssa ovat tuloksettomia. Halukkuutta heiltä tämän asian tiimoilta ei ole löytynyt.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni Turvalla on kuitenkin hyvin yksinkertainen (ja toimiva) systeemi tässä: Jos kaadut radalla, maksat korotetun omavastuun, loput korvaa vakuutus.

Mielestäni se on huomattavasti parempi ja selkeämpi sopimus kuin joku puolihärö diili jossa vaaditaan yksi tai kaikki allaolevista:

b) Samaisen heebon suostumusta allekirjoittaa vakuutusyhtiölle joku lippulappu jossa hän todistaa että kaaduit hänen silmiensä alla, mikäli näin onnettomasti käy.

Tällöin ehkä Turvan tarjoama diili tuntuu parhaalta. Mikäli se nyt on sellainen kun luulen
smile_org.gif

Edit: tietenkin on nastaa jos kaikki eak-ehdot jne natsaa, niin vakuutus korvaa onnettomuuden sattuessa kaiken, siitä propsit eak-heeboille! Mutta toivottavasti tulevaisuudessakin on olemassa myös vaihtoehtoinen systeemi, jossa osavastuu on kuljettajalla ja osa yhtiöllä, ilman kikkailua.
Less is more...myös vakuutusten pikkupränteissä. Turvaan turvaan minäkin. Ei tarvi jännätä onko EAKoita riittävästi, oikeassa ryhmässä, riittävän hyvää opetusta antamassa tai jotain muuta. KOvin tuntuu kireältä tämä EAK aihe. ORGin tapahtumassa oli mielestäni juuri oikea ote eli jatkakaa samaan malliin  
thumbs-up.gif
Järjen käyttö varmasti tässäkin sallittua. Vaikuttaa, että tuolla toisen järjestäjän tapahtumissa käy vain ensikertalaisia, jotka on säkällä pysynyt pystyssä radalle tullessaan vai onko vaan kouluttajat niin ylivertaisia, että he vain näyttävät siltä? Ei muuta kun naama mutruun ja radalle puristamaan ja "nautiskelemaan"...

smile_org.gif

Less is more...myös vakuutusten pikkupränteissä. Turvaan turvaan minäkin. Ei tarvi jännätä onko EAKoita riittävästi, oikeassa ryhmässä, riittävän hyvää opetusta antamassa tai jotain muuta. KOvin tuntuu kireältä tämä EAK aihe. ORGin tapahtumassa oli mielestäni juuri oikea ote eli jatkakaa samaan malliin  
thumbs-up.gif
Järjen käyttö varmasti tässäkin sallittua. Vaikuttaa, että tuolla toisen järjestäjän tapahtumissa käy vain ensikertalaisia, jotka on säkällä pysynyt pystyssä radalle tullessaan vai onko vaan kouluttajat niin ylivertaisia, että he vain näyttävät siltä? Ei muuta kun naama mutruun ja radalle puristamaan ja "nautiskelemaan"...
No johan on aiheesta poru noussut.

Itse suosittelen seuraavaa:

- Ota kirjallinen lausunto omasta vakuutusyhtiöstäsi siitä korvauskäytännöstä, älä luota toisen tai jopa kolmannen käden tietoon.

- Aja ja opettele ajamaan siellä radalla, kouhottaminen ei kannata.

- Jos tekee mieli kouhottaa niin ole selvillä mahdollisista riskeistä vakuutuksen ja muun osalta niin ei sitten vahingon sattuessa korpea ihan niin paljoa.

- Mene ajotapahtumaan jonka itse koet tai kaverisi on henkilökohtaisesti kokenut turvalliseksi ja hyväksi.

- Noudata kyseisen tapahtuman sääntöjä, toiveita ja vaatimuksia.

Jos noin toimit niin ei mene mukava päivä hukkaan. Se on ihan turhaa arvostella täällä kenen tapahtuma on minkäkinlainen ja missä toimitaan hienosti ja missä ei. Mitä hyötyä siitä on täällä rääpiä päätään? Mielummin antaa suoraan palautetta parannusehdotuksien kanssa suoraan tilaisuuden järjestäjälle niin tulee varmasti paljon enemmän tapahtumaan kuin näin.

Itse suosittelen radalla ajamista. Siellä olen kaatunut useasti, tulen jatkossakin kaatumaan, mutta olen jotain myös oppinutkin. On nuo taidot vähintään kerran mun henkenikin pelastaneet, ehkä jopa parin muunkin, vaikka taisi olla kyllä enemmän tuurista kyse kuin osaamisesta. Aiheesta voit lukea tuolta ja päätellä itse kumpi oli kyseessä: http://www.mp-foorumi.com/forum/show.php?fid=7&id=244

Kannattaa siis itse olla se aktiivinen ja kysyä sekä varmistua omista vakuutuksistaan niin eipä ainakaan tule yllätyksenä vahingon sattuessa. Siinä on hankala ruveta vetoamaan että "No kun mun kaverillakin korvattiin niin kyllä mullakin pitää korvata". Ei paljoa ota aikaa eikä vaivaa kun tuollaisen asian selvittää vakuutusyhtiöstä mailitse.

Pitäkää kumipuoli alaspäin, älkää olko veneessä sepalus auki juhannuksena ja pidetään hauskaa radalla.

CU.

Minä olen käynyt eri järjestäjien ratapäivillä, ja minulla on ollut AINA kivaa. Olen saanut ajaa mopollani just niin kovaa/hiljaa kun haluan. Minä en mieti kuka ajoani seuraa, ellei siihen tule neuvoja sitten samantien. Se että kuka järjestää PARHAAT päivät, on taas makukysymys minun mielestä? Olen jopa kerran itse järjestänyt ahvenistolle ratahetken ystävien kanssa. Muuten oli kivaa, mutta porukkaa oli tosi vähän ja siten myös minun virheeni tuli näkyville paremmin. Yritän rikkoa erään henkilön "kaatumattaradallaennätykseni"-yrityksen, siinä on yksi ongelma....en ole laskenut päiviäni radalla joita on alle 100. Aio edelleen ajaa KAIKKIEN päivillä samalla tavalla, joskus ajan omaa "kovaa", ja välillä taasen jään hitaamman taakse opiskelemaan miten en aio ajaa vastasuudesessa. Minua ei kiinnosta vakuutukseni radalla, koska jos kaadun, on se jonkun toisen vika...tai sitten oma, ja sitten maksan itse (tai siis koska ei ole rahaa lopetan mopoilun). Minusta on mukavaa kun on töissä aikaa kirjoitella tarinaa jota kukaan ei jaksa lukea kokonaan, ja tuskin edes ottaa siihen kantaa. Onko oikein etten voi raahata kotiini "yhdenyöntoivoja" paarista, ja jos laittelen paljaalla saan taudin? Kukas sen minulle korvaa? Käytä kumia-> ei kirvele....Aja nätisti radalla -> ei tarvitse miettiä vakuutuksia, PISTE! Helppoa matematiikkaa, logiikkaa, lässytystä....
TAAS niin turha aihe interpistenetissä ettei voi muuta kuin odottaa seuraavaa turhaa aihetta johon ottaa muka kantaa, ja kirjoittaa pirun pitkää textiä jota en jaksa edes itse oikolukea
062802jumpie_prv.gif

Elämä on kivaa kun ei mokaile! ...edes radalla...

Turvallista kesää kaikille, käydään kaikkien tapahtumissa reenaamassa mutka-ajoa, niin ei tule hartialukkoja. Näin pysymme terveinä', mopot ehjänä, eikä kenenkään tarvitse laittaa toiselle "kynttilähymiöitä"...ja mikä parasta, voidaan ottaa kantaa, kirjoittaa pitkästi, ja toistaa omia kirjoituksiamme
withstupid.gif

-Evo
"Olla rohkea, ei ole sama asia kuin etsiä vaaraa."
Leijonakuningas 1994

Vaikuttaa, että tuolla toisen järjestäjän tapahtumissa käy vain ensikertalaisia, jotka on säkällä pysynyt pystyssä radalle tullessaan vai onko vaan kouluttajat niin ylivertaisia, että he vain näyttävät siltä? Ei muuta kun naama mutruun ja radalle puristamaan ja "nautiskelemaan"...
Yleensä en täällä kirjoottele, mutta kun alkoi naurattamaan. Oikeasti. Eiköhän tuolla Mp-Tuen ajoissa kävijämäärät ole aikalailla suurempia kuin .fi:n, .net:n ja .org:n päivillä. .co.uk saattaa vetää hieman enemmän porukkaa vuodessa. Kysehän oli vakuutuksista, korvauksista ja eak:sta. Ja siitä saako siellä ajaa.

6 vuotta tuen tapahtumissa käyneenä ja :org meiningeissäkin käyneenä sanoisin, että ensikertalaisia tuen päivillä on enemmän, koska sieltä ei bannata pois väärän lausunnon takia ketään. Myös kokeneita kuskeja on enemmän, ainakin keskiryhmän vauhti tuntuisi olevan samaa kuin .org päivillä nopeassa ryhmässä.
Hauskaa on ollut, molempien tapahtumissa, ja apua olen kykyjeni mukaan kaikille haluaville antanut, ja jatkossakin teen niin.

Toiset Äidistä, toiset tyttärestä, osa hoitaa kotieläimetkin. Meitä on moneen junaan mutta vittuilu ei lopu kuin väkivallalla. Ei mennä siihen. Eihän.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

ps. kivoja nuo hyppyläpsyt, eiks je?

Vaikuttaa, että tuolla toisen järjestäjän tapahtumissa käy vain ensikertalaisia, jotka on säkällä pysynyt pystyssä radalle tullessaan vai onko vaan kouluttajat niin ylivertaisia, että he vain näyttävät siltä? Ei muuta kun naama mutruun ja radalle puristamaan ja "nautiskelemaan"...
Yleensä en täällä kirjoottele, mutta kun alkoi naurattamaan. Oikeasti. Eiköhän tuolla Mp-Tuen ajoissa kävijämäärät ole aikalailla suurempia kuin .fi:n, .net:n ja .org:n päivillä. .co.uk saattaa vetää hieman enemmän porukkaa vuodessa. Kysehän oli vakuutuksista, korvauksista ja eak:sta. Ja siitä saako siellä ajaa.

6 vuotta tuen tapahtumissa käyneenä ja :org meiningeissäkin käyneenä sanoisin, että ensikertalaisia tuen päivillä on enemmän, koska sieltä ei bannata pois väärän lausunnon takia ketään. Myös kokeneita kuskeja on enemmän, ainakin keskiryhmän vauhti tuntuisi olevan samaa kuin .org päivillä nopeassa ryhmässä.
Hauskaa on ollut, molempien tapahtumissa, ja apua olen kykyjeni mukaan kaikille haluaville antanut, ja jatkossakin teen niin.

Toiset Äidistä, toiset tyttärestä, osa hoitaa kotieläimetkin. Meitä on moneen junaan mutta vittuilu ei lopu kuin väkivallalla. Ei mennä siihen. Eihän.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

ps. kivoja nuo hyppyläpsyt, eiks je?
Kuuleppas nyt arvoisa utha.

Eipä ole ketään vielä kielletty .orgin ratapäiville osallistumasta.
Ei edes väärän lausunnon johdosta. Jos tässä uskossa haluat elää, on se aivan oma asiasi.

Mielestäni tämä MP-tuen ja Motorgin vastakkain asettelu on aivan turhaa. Kävijöitä on molempien päivillä, ja kumpikaan tuskin syö toistensa leipää. Ainakaan tietääkseni. Korjatkaa toki jos en tiedä.

Myös MP-tuen ja Motorgin ratapäivien vertailu on turhaa. MP-tuki on järjestänyt varmaan satoja päiviä enemmän kuin Motorg ry.
Senpä takia kokemusta on erilailla. Myös asiakaskunta on hieman erilainen. MP-tuen ratapäivillä käy tietääkseni "hieman" enemmän kisa-orientoitunutta väkeä. Ensikertalaisia tietääkseni molemmilla päivillä.

Kävijämääristä sen verran, että olemme asettaneet ns. osallistujamaksimin kuhunkin ryhmään 25 pyörään, jotta ajotila on paremmin. Taloudellisesti kun ei ole tarvetta ahnehtia. Tästä on kiitosta tullut myös nopeassa ryhmässä ajavilta ja kisaan harjoittelevilta.

Turha vihan lietsominen ja kiukuttelu on asiatonta. Samalla asialla ja samojen tavoitteiden eteen tässä molemmat yhdistykset työtä tekevät.

Kritiikkiin vastaaminen on asia erikseen, ja toivottavaakin. Mutta pysytään kaikki asiallisina. Vittuilu ja kiukuttelu ei ole millään muotoa kehittävää. Ehkä se auttoi pienenä saamaan ne lelut sieltä patterin välistä, ehkä ei. Nyt se ei ainakaan auta. Ehkä johtuen siitä, että lelut ei patterin väliin enää mahdu, eikä äiti jaksa juosta enää...

Vaikka Jukka Relander kiivastuneena aikookin lopettaa vastailunsa tähän, niin toivottavasti lukee edelleenkin...

Mielestäni yhdistyksen kuin yhdistyksen lienee mahdollista ottaa kritiikkiä, myös suolaista vastaan, varsinkin jos lähtee niihin vastaamaan.

Nettisivujanne voisi olla tarpeen päivittää selkeämmiksi, jos kerran todellisuudessa EAK-ajoihin voikin osallistua ilman teoriatuntien läpikäymistä. Todellisuudessa, vaikka minun luetun ymmärrystä halveksitkin, sivuillanne olevista tiedoista saa sellaisen kuvan, että radalle ei ole tulemista ilman noita tunteja. Lisäksi päivämäärä kohdassa vielä lukee teksteissä, valittava jompikumpi. Jos käytetään tuollaisia muotoja, ne muuttuvat ehdottomiksi, ei suosituksiksi kuin nyt täällä esität.

Eräs lippunaisenne oli esittänyt minulle kutsun saapua tapahtumaanne, mutta kaikki epäselvyydet tuolla teidän sivuillanne ja esittämäsi asiat aiemmin tällä palstalla jättivät minut kyllä tehokkaasti pois. En todellakaan aio osallistua mihinkään sellaiseen tapahtumaan, missä 10 000 euron lainanlyhennys on vaarassa. Onnettomuudet kun tunnetusti ei tule kello kaulassa vaikka kuinka ajelisi kuin kusi sukassa. Nuo lainat kun pitää maksaa vaikka mopotinta ei olisikaan. Täysin eriasia verrata 3000 euron käytettynä ostettua kilvetöntä ja uutena kaupasta ostettua.

Ja kannattaa muistaa, että kaikilla ei välttämättä ole ollut sama ajokki käytössä tuolloin teorioitten aikana, nyt uudella mopottimella voisi olla kivakin mennä katsastamaan tuo paljon kehuttu turvallinen radalla harjoittelu. Mutta mitäs turvallista ja hienoa on radalla harjoittelussa, jos se on niin vaarallista, että edes vakuutukset eivät ole voimassa. Eli tuolla mp-tuen logiikalla, kannattaa vaan pysyä noilla mutkateillä ja itsenäisessä harjoittelussa ja pyörään tutustumisessa.

Lähtötilannehan oli se, että kehuin .orgin porukkaa siitä, että jaksavat vaivautua ja uhrautua opettamaan ensikertalaisiakin jotka vain ilmestyvät radalle. Tuohon tyyliin ei edes vakuutusyhtiöillä ole kuitenkaan vastaansanomista jos tapahtuma on kuitenkin asiallinen, eikä radalle.com tyylinen renkaan poltto paikka...

Nettisivujanne voisi olla tarpeen päivittää selkeämmiksi, jos kerran todellisuudessa EAK-ajoihin voikin osallistua ilman teoriatuntien läpikäymistä. Todellisuudessa, vaikka minun luetun ymmärrystä halveksitkin, sivuillanne olevista tiedoista saa sellaisen kuvan, että radalle ei ole tulemista ilman noita tunteja. Lisäksi päivämäärä kohdassa vielä lukee teksteissä, valittava jompikumpi. Jos käytetään tuollaisia muotoja, ne muuttuvat ehdottomiksi, ei suosituksiksi kuin nyt täällä esität.

Eräs lippunaisenne oli esittänyt minulle kutsun saapua tapahtumaanne, mutta kaikki epäselvyydet tuolla teidän sivuillanne ja esittämäsi asiat aiemmin tällä palstalla jättivät minut kyllä tehokkaasti pois. En todellakaan aio osallistua mihinkään sellaiseen tapahtumaan, missä 10 000 euron lainanlyhennys on vaarassa. Onnettomuudet kun tunnetusti ei tule kello kaulassa vaikka kuinka ajelisi kuin kusi sukassa. Nuo lainat kun pitää maksaa vaikka mopotinta ei olisikaan. Täysin eriasia verrata 3000 euron käytettynä ostettua kilvetöntä ja uutena kaupasta ostettua.
Oletkohan nyt ymmärtänyt ihan oikein? Ajoharjoitteluun saa osallistua vaikka ei koskaan olisi käynyt EAK-koulutusta. Hitaassa ryhmässä siis saa todellakin ajaa.

Tässä MP-Tuen sivuilta kopio säännöistä:
sanoi:
19§ Ennakoivan ajon (jatko)koulutusta annetaan vain henkilöille, jotka ovat osallistuneet ennakoivan ajon kurssille. Vakuutusehdoissa mahdollisesti korvausperusteena oleva ea-kouluttajan antama opetus koskee siis vain niitä, jotka ovat kyseisen koulutuksen käyneet.
20§ Vakuutusyhtiö Tapiolassa vakuutetulla moottoripyörällä (vapaaehtoinen kaskovakuutus) ajava henkilö sitoutuu ilmoittamaan järjestäjälle mahdollisesta kaatumisestaan välittömästi vahingon tapahduttua. Tämä perustuu Tapiolan ja Moottoripyöräilyn tuki ry:n väliseen sopimukseen. Tapiolan vakuutusehtoja sovelletaan Moottoripyöräilyn tuki ry:n tilaisuuksissa hitaaseen ryhmään siten, että omavastuu on normaali, mutta vahingosta tulee järjestäjän ilmoittaa vakuutusyhtiö Tapiolaan. Ehto koskee kohdassa 19 mainittuja koulutuksen käyneitä henkilöitä.

Huomaa erityisesti tämä kohta:
Vakuutusehdoissa mahdollisesti korvausperusteena oleva ea-kouluttajan antama opetus koskee siis vain niitä, jotka ovat kyseisen koulutuksen käyneet.

Aika selkeää siis. Mikäli haluat pitää vakuutukset Pohjolassa ja varmistaa, että vakuutus korvaa mahdollisen radalla tapahtuvan kaadon niin EAK-koulutus on oltava suoritettuna.

Tämä EI estä osallistumasta tapahtumaan. Joku korjatkoon jos olen väärässä. Pohjolan kaskovakuutus vaan ei välttämättä korvaa jos jotain sattuu. Mutta mitä siitä? Tarkoitus on harjoitella ajamista, ei yrittää ylittää kaahaamalla omia kykyjä. Vahingon riski on minimaalinen kun pitää jäitä hatussa.

Juu, ei tässä sen kummempia v*ttuilla kenellekään. Herneet pois nenästä ja heti
pftroest.gif
Juhannuskin tulossa...

JOkainen käyköön niillä ratapäivillä kun huvittaa. Niin minäkin
thumbs-up.gif

Pitää nyt vielä tarkentaa:
Ainakaan minun tarkoitus ei ollut itkeä minkään järjestäjän tapahtumasta, vaan esittää lähinnä huolestunut mielipide nykyisen kehityksen suunnasta.

Eak-kurssi olisi varmasti pätevä juttu, mutta niin olisi judo-kurssi ja sukanparsimiskurssikin, mutta ajattelin silti selvitä elämästäni ilman niitä. Samoin ajattelin selvitä ratapäivistäni ilman mitään erityistä valvontaa tai kurssituksia. Ja laiskuuttani en todellakaan ala soittelemaan ketään valvomaan työpaikkamme kerhon ajoja.

Eli tällöin minun ei kannata olla Pohjolan asiakas, koska sieltä ei tipu latin latia jos jotain joskus tapahtuu. Jos Turva korvaa korotetulla omavastuulla, vakuutukset siirtyvät sinne.

Ei minulla ole mitään eak-touhuja vastaan, mutta ei sellaisen todellakaan pitäisi olla mikään vakuutuksen vaatimus jos radalla aikoo käväistä!

Ps. Parjanilta erinomaisia pointteja.

En todellakaan aio osallistua mihinkään sellaiseen tapahtumaan, missä 10 000 euron lainanlyhennys on vaarassa. Onnettomuudet kun tunnetusti ei tule kello kaulassa vaikka kuinka ajelisi kuin kusi sukassa. Nuo lainat kun pitää maksaa vaikka mopotinta ei olisikaan. Täysin eriasia verrata 3000 euron käytettynä ostettua kilvetöntä ja uutena kaupasta ostettua.

Aika harva tuolla ajaa 3k€ kilvettömällä.

Taisi olla tuo uusi R6R ilman veroja (halvimmillaan) 9200 + kuitukatteet + tappisarjat + muut härpäkkeet (ohjausiskari, punosletkuja...) ~ + 12k€ eli ei nuo kilvettömät nyt ihan noin edukkaita ole  
wink.gif

Ja jos kaatuu kilvettömällä, niin ei tarvi tapella vakuutusyhtiön kanssa koska kaikki menee omaan piikkiin (kuten tuolla jo mainittiinkin).

Tässä taitaa nyt mennä sekaisin kaksi eri asiaa, EAK-kurssi ja ja rataharjoittelupäivillä annettava EAK koulutus.
Käsittääkseni EAK-kurssille olisi mahdollisuus osallistua ilman teoria osuudessa paikalla oloa.
Jotta taas voi osallistua radalla ajoharjottelupäivien yhteydessä EAK koulutukseen, ja mahdollistaa vakuutustensa voimassa olo, tulisi tuo kurssi olla käytynä.
Ja ajaa saa ilman mitään kurssituksia, kuten jo mainittukkin useasti.
Ja nämä nyt täysin omia käsityksiäni ja tulkintojani lukemistani säännöistä, MP-tuen ratapäivillä en ole käynyt.

Ja sitten kysymys MP-tuen kouluttajille/tietäjille:
Näyttääkö EAK-kouluttaja ajolinjoja vain kurssin käyneille, vai saako muutkin opastusta? Ja tässä yhteydessä ei ole kyse vakuutuksista, koska ne eivät minulla ole voimassa kuitenkaan.

Näyttääkö EAK-kouluttaja ajolinjoja vain kurssin käyneille, vai saako muutkin opastusta? Ja tässä yhteydessä ei ole kyse vakuutuksista, koska ne eivät minulla ole voimassa kuitenkaan.
Ei multa ainakaan kukaan kyselly että oonko kursseja käyny kun ajolinjoja näytettiin. Ajolinjoja näytettiin ensin aluksi hitaammalla vauhdilla ja sitten sai myös halutessaan nopeaankin ajoon linjan näyttöä
thumbs-up.gif
.

Näyttää mahdollisuuksien mukaan. Usein jos joku pyytää opastusta, voidaan ajolinjoja näyttämään etsiä joku muu osaava tyyppi, jolloin opastus ei ole pois EAK:ista. Paikalla on kuitenkin aina kuljettajia, joilla on jonkinmoista kompetenssia linjojen näyttöön.

sanoi:
koska sieltä ei bannata pois väärän lausunnon takia ketään.
Tähän vastineena erään "heebon" lausahdus mp-tuen ratapäivillä "v**tu onks teillä joku ongelma, nää on mun järkkäämät ratapäivät ja mä ajan niinkun haluan tai pysähdyn radalle jos haluan. Ei tarvii tulla tänne jos ..." kyseinen henkilö tunnetaan aika nopeasti kiihtyvänä ja uskon et jos tästäkin jutusta olisi tullut juttelemaan asiallisesti niin olisi selvinnyt heti et ei ollut mitään ongelmaa, hän vaan sattui kuuntelemaan/uskomaan toisen käden tietoa. Mielestäni sumpan ja parjanin kirjoitukset ovat täyttä asiaa, eihän tämä ole mikään kilpailu vaan samassa veneessä ovat molemmat ratapäiviä järjestävät yhdistykset. Toivoisin näkeväni sen ajan et tälläinen vastakkain asettelu loppuis ja kaikki nauttisivat ratapäivistä, olivat ne sitten kenen tahansa järkkäämät.

Back