Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla mitään lihaksia ole. Pituutta 189cm, painoa 83 ja penkistä voin just saada punnerrettua 75 kiloa, joten siinä mun lihakset, jos ne jotakuta kiinnostaa. Tuskin kiinnostaa.Anteeksi nyt, mutta jos asiantuntemus on tuota tasoa, niin millä lihaksilla tulet mielipiteitäsi esittämään? Muutenkin musta vaikuttaa, ettei sulle ole tainnut mennä koko tämän ratakeskustelun pointti edes perille.PoS:ille vastaan että on aivan eri asia kun itse valitsen sponsoroimani kohteen kun se että minulle entuudestaan tuntemattomat henkilöt aiheuttavat vakuutusyhtiölle laskua rata-harjoittelun seurauksena, joidenka seurauksena vakuutusmaksut nousevat.
Tajua nyt, että tässä keskustelussa on mukana kouluttajia, kilpakuljettajia ja rata-ajon aktiiviharrastajia, joilla ehkä saattaa olla hieman parempi käsitys ajoharjoittelun todellisuudesta kuin jollain joka ei ole koskaan rataa ajanut, mutta kuitenkin sponssaa yhtä YCC - eikun B1000 -kuskia.
On täysin idioottimaista, etteivät vakuutusyhtiöt tue vapaaehtoista ajoharjoittelua ja kuljettajien taitojen kehittämistä. Mutta on yhtä idioottimaista, että jotkut vakuutusyhtiöt korvaavat kilpaharjoittelun lipat kaskosta tai kotivakuutuskesta tmv. Toisaalta, koska yhtiöt näin tekevät, olisi typerää, jos kilpakuljettajat eivät tätä hyväkseen käyttäisi.
Ja vielä disclaimer. Katupyörällä ajan ilman kaskoa, joten vapaaehtoisena ei ole vakuutettu kuin mies.
Harrastajalle paras turva tulee kyllä tuon liikennevakuutuksen kautta. Sellainen tapaturmavakuutuks, jonka korvauskatto riittää oikeasti isompaankin operaatioon, on ihan tolkuttoman kallis. Omalta kohdaltani totesin, että vapaaehtoinen tapaturmavakuutus ei tuo riittävästi lisäarvoa lakisääteisten vakuutusten päälle, että sellainen kannattaisi hankkia.Siksipä maksan itselleni tapaturmavakuutukseeni "urheilulaajennusta", joka kattaa sitten myös moottoriurheilut..
Kuvittelen ainakin että saan tarvittaessa sitten helpommin hoitoa yksityiseltä sektorilta jos joku paikka vaatis aikojen saatossa esim. leikkausta ratalippojen johdosta. Hätätapaukset nyt kait yhteiskunta hoitaa ok ja kulut menee liikennevakuutukseen silloin.
Kuinka moni tunnustaa omaavansa tälläistä vakuutusta? Tai on tutustunut tapaturmavakuutusehtoihinsa ajatuksella.
Kisakuskit ja lisenssihommat on sit asia erikseen. Puhun harrastajan näkökulmasta.
Ollaanpas sitä nyt niin kieli keskellä suuta. Mun versio on, että elämänsä ensimmäisen ohjatun kaksipäiväisen rataharjoittelun aikana oppii kaarreajosta enemmän kuin mitä olisi oppinut maantiellä omin päin koskaan.Karkeasti voisi sanoa, että ensimmäistä kertaa koulutukseen tuleva oppii päivässä yhtä paljon kuin normaalisti kesän aikana ja oppiminen kohdistuu niihin oikeisiin asioihin.
Itse olen tehnyt niin, että olen maksanut ratakaadot omasta pussista vaikka kasko onkin. Tyhmää joidenkin mielestä varmaan, mutta rajoittaa mukavasti tuota omaa yli yrittämistäOlen havaitsevinani osassa tekstejä sen ajatuksen, että ratalippojen korvausrahat tulisivat jostain kasvottomasta ja pohjattomasta "vakuutusyhtiön" kassasta, mutta kyllä nekin lankeavat ihan meidän kaikkien motoristien yhteisesti maksettaviksi. Ohjattu rataharjoittelu on minustakin ihan hyvä asia, mutta jos pitää mennä niin limiitillä, että omavastuuta pitää kovasti alkaa miettiä, niin tällaisessa en halua olla maksajana mukana.Vakuutusyhtiö ja omaiset varmaan myös suuremmalla todennäköisyydellä tykkää enemmän siitä, jos kaato tulee radalla kuin tieliikenteessä.
Näinhän se on, mutta pitää kato olla tarkkana täällä, muuten joku tulee kuitenkin saivartelemaan.Ollaanpas sitä nyt niin kieli keskellä suuta. Mun versio on, että elämänsä ensimmäisen ohjatun kaksipäiväisen rataharjoittelun aikana oppii kaarreajosta enemmän kuin mitä olisi oppinut maantiellä omin päin koskaan.Karkeasti voisi sanoa, että ensimmäistä kertaa koulutukseen tuleva oppii päivässä yhtä paljon kuin normaalisti kesän aikana ja oppiminen kohdistuu niihin oikeisiin asioihin.
Tämä on helppo ymmärtää väärin: ORG:n järjestämät ajoharjoittelut, kuten monien muidenkin, järjestetään siellä radalla, hitaan ryhmän ajovuorolla. Siinä nimenomaan teoriaopetuksen lisäksi ajetaan ohjatusti ja rauhassa, ei vapaasti "omaa kovaa" rataa kiertäen. Riski vahinkoihin on tuossa liki olematon, tod.näk pienempi kuin liikenteessä, varsinkin jos ajotaidot ei vielä ole ihan kaikilta osin kunnossa.Ajoharjoittelulla ymmärrän sen että nopeudet ei hirveän paljon maantienopeuksista nouse ja siellä ei rataa kierretä kelloa vastaan. Rata-ajo on sitten ihan oma juttunsa vai enkö tätäkään ymmärrä?
Itse haeskelin tarjouksia eri yhtiöistä seuraavanlaisin tuloksin:
GSX-R 1000 2003 liikenne+kasko
2340 IF
1211 Tapiola (keskittämällä 1005)
1400 Tryg
1300 Fennia
1050 Pohjantähti
1150 Aktia
1200 Pohjola
1400 Lähivakuutus
Ja voittajaksi jäi edelleen Turva, 850€ liikenne+kasko.
Jep. Olen samaa mieltä. Tosin minua vähän kiusaa myös se monista kirjoituksista henkivä paatos, että vain ratapäivillä käymällä voi oppia liikenteessä tarvittavat taidot tai hyväksi kuljettajaksi. Ihan kuin olisi jokin lainalaisuus, että kaikki muut liikenteessä olijat on lähtökohtaisesti "kädettömiä" ja ne rajat on sitten (ulos)mitattava normiliikenteessä. (edellisellä en tarkoita TeroT:tä)Jep. Olen samaa mieltä. Ihan samoin voisi miettiä, että haluaako olla kaskon maksajana mukana siinä, että kaskosta korvataan "kädettömien" kämmejä jotka johtuvat surkeista taidoista ja kyvyistä joita ei ole viitsitty kehittää harjoittelemalla.
Ilman muuta pitäisi käydä ihan kaikkien! Ei esim talvi yllättäisi ihan niin helposti.Aivan samoin voitaisiin perustella, että kaikkien autoilijoiden tulisi käydä ratakursseilla ääritilanteita opiskelemassa ja ajamassa vauhdilla ettei tarvitse liikennettä vaarantaa. Moniko käy säännöllisesti?
No maailma ei varmasti ole niin mustavalkoinen, että ratailijat ovat parempia motoristeja kuin pelkästään kadulla ajavat. Fakta kuitenkin on, että harjoittelemalla oppii ja kadulla ei vastaavaa ajoharjoittelua voi turvallisesti tehdä, joten tästä seuraa enemmän tai vähemmän se, että radalla käyminen kehittää pyörän hallintaan vaadittavia taitoja. Liikenteessä tarvitaan myös muita avuja, kuten taitoa ennakoida ja liikennesääntöjä, jotka ovat sitten asia erikseen.Aivan samoin voitaisiin perustella, että kaikkien autoilijoiden tulisi käydä ratakursseilla ääritilanteita opiskelemassa ja ajamassa vauhdilla ettei tarvitse liikennettä vaarantaa. Moniko käy säännöllisesti?
Niin se vaan on että moottorirata on ehdottomasti paras, ja varsinkin turvallisin, paikka harjoitella. Missään muualla ei voi esim kaarreajoa treenata normaaleilla nopeuksilla ilman että tarvitsee varoa muuta liikennettä yms. Kaiken lisäksi radalla esim suistuminen ei yleensä aiheuta kuin hiekan pöllyämisen tai jos huonosti käy mopon naarmuuntumisen tai pienen remontin. Se lienee kiistatonta että radalla säännöllisesti harjoittelevat ovat keskimääräistä taitavampia kuljettajia. En väitä etteikö muutenkin voi kehittyä taitavaksi, mutta radalla se harjoitteleminen on turvallisempaa. Aika usein vielä käy niinkin että joku uskoo olevansa taitava ja osaava kunnes tulee ratapäiville ja huomaa ettei ihan niin ehkä ollutkaan. Toki itseoppineita mestareitakin voi olla. Pirun harvassa niitä vaan on.Jep. Olen samaa mieltä. Tosin minua vähän kiusaa myös se monista kirjoituksista henkivä paatos, että vain ratapäivillä käymällä voi oppia liikenteessä tarvittavat taidot tai hyväksi kuljettajaksi. Ihan kuin olisi jokin lainalaisuus, että kaikki muut liikenteessä olijat on lähtökohtaisesti "kädettömiä" ja ne rajat on sitten (ulos)mitattava normiliikenteessä. (edellisellä en tarkoita TeroT:tä)Jep. Olen samaa mieltä. Ihan samoin voisi miettiä, että haluaako olla kaskon maksajana mukana siinä, että kaskosta korvataan "kädettömien" kämmejä jotka johtuvat surkeista taidoista ja kyvyistä joita ei ole viitsitty kehittää harjoittelemalla.
Aivan samoin voitaisiin perustella, että kaikkien autoilijoiden tulisi käydä ratakursseilla ääritilanteita opiskelemassa ja ajamassa vauhdilla ettei tarvitse liikennettä vaarantaa. Moniko käy säännöllisesti?
That's it, tämän kappaleen halusin tänneSe on taas eri juttu että rata-ajo ei sinälleen kehitä pelisilmää. Tuo pelisilmä ja liikenteen lukeminen on mielestäni kuitenkin se kaikkein tärkein tekijä turvallisuudessa. Hyvän pelisilmän omaava kuski tunnistaa ja tiedostaa vaaratilanteet jo ennenkuin ne tulevat silmille ja pystyy siten niitä välttämään. Yhdessä hyvä pelisilmä ja pyörän käsittelytaito luo parhaan perustan onnettomuuksien välttämiselle.
Varsinaisesti tuohon liikenteen pelisilmään ei pysty koulutuksella rataympäristössä hirveästi vaikuttamaan, mutta yhtenä isona osa-alueena ainakin meidän vetämissä koulutuksissa on katseen käyttö. Kun saadaan katse avautumaan riittävästi, paranee myös yleinen havainnointikyky ja sitä myötä turvallisuus liikenteessä, sillä tunnistaakseen ja tiedostaakseen vaaralliset tilanteet, täytyy ne ensin havaita. Katseen jääminen liian lähelle taitaa olla yksi yleisimpiä virheitä moottoripyöräilijöillä.That's it, tämän kappaleen halusin tänneSe on taas eri juttu että rata-ajo ei sinälleen kehitä pelisilmää. Tuo pelisilmä ja liikenteen lukeminen on mielestäni kuitenkin se kaikkein tärkein tekijä turvallisuudessa. Hyvän pelisilmän omaava kuski tunnistaa ja tiedostaa vaaratilanteet jo ennenkuin ne tulevat silmille ja pystyy siten niitä välttämään. Yhdessä hyvä pelisilmä ja pyörän käsittelytaito luo parhaan perustan onnettomuuksien välttämiselle.![]()