• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutuksista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Nokia
Millainen pyörä on edullinen vakuuttaa? Mitä itse olen kuullut niin vakuutuksen hintaan vaikuttaa eniten teho/paino suhde, kuljettajan ikä ja asuinkunta, mutta myös pyörän malli. Ilmeisesti täyskatetut pyörät ovat kalliita vakuuttaa juuri katteiden vuoksi entäs onkohan ns. naku mallisella ja custom pyörällä eroja vakuutuksissa esimerkkinä vaikka kawan vn ja er.
Millainen pyörä olisi ns. aloittelijalle hyvä ja kohtuu hintainen pitää

Millainen pyörä on edullinen vakuuttaa? Mitä itse olen kuullut niin vakuutuksen hintaan vaikuttaa eniten teho/paino suhde, kuljettajan ikä ja asuinkunta, mutta myös pyörän malli. Ilmeisesti täyskatetut pyörät ovat kalliita vakuuttaa juuri katteiden vuoksi entäs onkohan ns. naku mallisella ja custom pyörällä eroja vakuutuksissa esimerkkinä vaikka kawan vn ja er.
Tehoton ja painava. Kuutioilla ei ole väliä.

Osalla yhtiöistä pyörän merkki tuntuu myös vaikuttavan.

Ja sitten on vielä kotipaikka. Mitä korvemmassa sitä halvempaa.

Meinaan kun mulla oli tehoton ja painava kawasaki customi ja vaihdoin sen tehottomaan ja painavaan harlikkaan, niin vakuutuksen hinta putosi 40%.

Jos Kawasakeilla sitten tössitään ja rytätään keskimäärin enemmän?

Ilmeisesti täyskatetut pyörät ovat kalliita vakuuttaa juuri katteiden vuoksi entäs onkohan ns. naku mallisella ja custom pyörällä eroja vakuutuksissa esimerkkinä vaikka kawan vn ja er.
Naku ehkä noista se halvempi, vähemmän kalliita kromihärpäkkeitä
nixweiss.gif

Muutenkin suosittelin aloittelijalle ennemmin nakua kuin customia. Merkistä en jaksa alkaa vääntämään  
tounge.gif

Osalla yhtiöistä pyörän merkki tuntuu myös vaikuttavan.
Ainakin IF:llä näin, sillä tuosta Kawan ZR-7S huudettiin se sama n. 500e vuodessa kuin olisi huudettu Suzukin GS 500F:stä, mutta Ducatin 750SS olisi maksanut lähes 1.000e vuodessa
omg.gif
Näin siis itselläni kun olin reilun 2v sitten fillaria vaihtamassa ja kyselin vakuutuksia = ainoa "muuttuva tekijä" hinnoissa oli vakuutuksen kohde itse. Järkiselitys voisi ehkä olla että IF on riskiluokitellut nuo merkkien ja mallien mukaan, kuinka paljon ko. malleilla sössitään ja kallistako niitä on paikkailla
nixweiss.gif

Hinnoitteluperusteet riippuvat yhtiöstä. Joillakin vaikuttaa kotipaikka ja moottorin kuutiotilavuus, jota teho-painosuhde nostaa/laskee. Joillakin yhtiöillä vaikuttaa kuljettajan ikä ja ilmeisesti joillakin myös pyörän merkki/malli. Nämä selviävät vain kysymällä / tarjoukset pyytämällä.

Poikkeuksetta lienee kuitenkin niin, että painava ja maltillisella huipputeholla varustettu pyörä, eli tyypillisesti custom, on vakuutusten kannalta kaikkein edullisin pitää.

Mulla toi rauhallisen miehen -93 diversion 600s liikennevakuutus (ympärivuotinen, uusasiakas, ei bonuksia) olis ollu muissa 500-550 ja ifillä oli 300. Aika selvä keissi.

Melkoista arpapeliä noiden hinnoittelujen kanssa oikeasti.
Käytännössä pakko kysyä joka yhtiöltä jokaisesta pyörästä erikseen tarjous. Jos toisella yhtiöllä liikennevakuutus 600 eur / vuosi, toisella voi olla 300 euroa. Ja sama toisinpäin eri pyörän kanssa. Turha kuvitellakaan että noissa olisi jotain logiikkaa.

Esimerkki:
- Honda CBF600N 2008 liikenne+kaskovakuutus: Turvalla n. 700 euroa (muistaakseni), IF:llä jotain 1300 euroa.
- Suzuki RF600 1994 liikennevakuutus: Turvalla n. 470 euroa, IF:llä suunnilleen saman verran.
- Suzuki RF900 1994 liikennevakuutus: Turvalla n. 570 euroa, IF:llä 303 euroa. Siis mitä v***ua? Millä arvalla ne noita lukuja kiskoo? IF:n täti sanoi, että RF900 harvinaisempi malli, ja sillä on sattunut suhteellisen vähän onnettomuuksia. OK, ihan miten vaan, passaa mulle... Nyt vaihtuu vakuutus IF:lle.

Lisäksi IF antoi aiemmin tarjouksen - silloin hinnat olivat n. 30% isommat kuin nyt.

Jollain satunnaisgeneraattorilla ne noita vakuutusten hintoja arpoo.

Itse kun vaihdoin nykyiseen pyörään, oli kalleimman ja halvimman vakuutuksen ero 800€/vuosi (liikenne + täyskasko). Ja siltikin joudun halvimmasta maksamaan sen 1100€ vuodessa vaikka onkin tehoton ja painava laite. Että näin.

Omituisen suuria eroja... just kilpailutin vakuutukset, erot jäivät kymppeihin. (paketti; koti, auto, mopo)
Koitapa hajottaa se paketti ja kokeile uudestaan.
Mulla kävi justiinsa niinkuin sullakin, muttakun rupesin kyselemään tarjouksen auto + pyörä ja toisena pakettina henkilöt + talo&irtaimisto niin johan tuli satasia eroa, nyt mulla onkin kahdessa eri vakuutusyhtiössä vakuutuksia.

e: Typot

Poikkeuksetta lienee kuitenkin niin, että painava ja maltillisella huipputeholla varustettu pyörä, eli tyypillisesti custom, on vakuutusten kannalta kaikkein edullisin pitää.
Tööh. Oonkohan sitten optimissa?

- painava ja laiska (pyörä)
- ilmeisesti harvemmin rutattu (HD matkalehmä)
- keski-ikäinen, keskisarjalainen ja laiska (kuljettaja)
- pyöräkortti 27 vuotta
- ikinä korvattu euroakaan pyörävakuutuksesta
- Helsinki

Ei s-tana, ei päässy optimiin. Kallis paikkakunta iski.

Mut erot on niin pieniä rahallisesti harrastuksen kokonaiskustannuksiin verrattuna vuositasolla, ettei sen mukaan kannata nyt pyörää valita, puhutaan satasesta tai parista vuodessa, tai jopa alle satasesta  
062802moto_prv.gif
Bonareista riippuen voi ero olla 800 ecua tai jopa yli.

On se paljon.

Meinaan erotuksella laskin että jos ostaisi saksantuonnista jonkun vanhemman kyykyn ja sliksejä, niin muutaman vuoden erotuksella voisi käydä ajamassa joka vuosi rataa sillä.

Omituisen suuria eroja... just kilpailutin vakuutukset, erot jäivät kymppeihin. (paketti; koti, auto, mopo)
Koitapa hajottaa se paketti ja kokeile uudestaan.
Mulla kävi justiinsa niinkuin sullakin, muttakun rupesin kyselemään tarjouksen auto + pyörä ja toisena pakettina henkilöt + talo&irtaimisto niin johan tuli satasia eroa, nyt mulla onkin kahdessa eri vakuutusyhtiössä vakuutuksia.

e: Typot
joo mutta mulla ei olekkaan henkilöitä kuin nuorin poika vak.  onkohan kympin tai kaksi sen vakuutusmaksu vuodessa  
tounge.gif

eikä ole kuin irtaimisto ja autossa sekä mopossa vain osakaskot. ja jos noita pilkkoo niin lähteehän niistä ne keskittämisalennukset pois...niin en usko että halvemmaksi tulisi.

oomituista..

puhutaan satasesta tai parista vuodessa, tai jopa alle satasesta
Kyllä minusta uuden kilokyykyn ja jonkun vanhemman customin välillä on aika suuret erot vak-maksuissa, puhutaan ihan merkittävistä rahoista. Ainakin Tapiolassa teho/paino suhde vaikuttaa tosi paljon.
Kannattaa soittaa joka ikinen yhtiö läpi, hinnoissa huimia eroja! Itse soitin juuri kawaan vakuutusta ja hinta pyöri 500-1200e/V
wink.gif

Sama päti kun suzukiin hain vakuutusta,

Ittellä vakuutukset If:ssä Hondan NTV:n vakuutusmaksut 350 € /vuosi aloitus bonuksilla ... en ees kehdannu alkaa kilpailuttelemaan ... ehkä sitte kunhan isompaan vaihtelee
thumbs-up.gif

Tuli vakuutusmaksulappu ja katselin pää vinossa vuosimaksua.
Selailin arkistoa ja kas kummaa. Vakuutusmaksun hintakehitys on seuraava (en tee excel-taulukkoa):
04/2009 570,22€
09/2009 627,53€
08/2010 689,99€
Summat on ilman bonuksia

Ihan kivasti ovat hintoja tarkistaneet. Tuolla tahdilla tonni menee rikki parissa vuodessa.
Samassa ajassa bonus on noussut 20%-->40%, joten vakuutusmaksu on pysynyt lähes samana, tai se ei ole ainakaan hirveästi noussut...

Kyseessä 28kW/170kg Cagiva ja yhtiönä Turva.

Juu kutina ois vaihtaa XX:n tehoo balttiarallaa 100 ponia enemmän ku entisessä.
062802jumpie_prv.gif
Eli vakuutusmaksut nousis... Vaan jos bläkkäri miehet tai muut asisasta tietävät kertos missä yhtiössä halvimmalla pääsis
confused_orig.gif

Äijä on 41 V (ikäloppu ?)
tehoja 118 kw
Omapaino 251 kg
Paikkakunta Kuopio
Bonarit 25 (ruhtinaalliset:O)

Juu kutina ois vaihtaa XX:n  tehoo balttiarallaa 100 ponia enemmän ku entisessä.  
062802jumpie_prv.gif
Eli vakuutusmaksut nousis... Vaan jos bläkkäri miehet tai muut asisasta tietävät kertos missä yhtiössä halvimmalla pääsis
confused_orig.gif

Äijä on 41 V (ikäloppu ?)
tehoja 118 kw
Omapaino 251 kg
Paikkakunta Kuopio
Bonarit 25 (ruhtinaalliset:O)
2 Hondaa kilpailuttanut (nuo allekirjoituksessa olevat). Molempiin tuli Pohjolasta selkeästi halvin vakuutus.

Ei se nakupyörä taida halvempi olla kuin custom. Kyselin Suzuki gs 500e:n eli pienitehoinen yleinen nakupyörä ja silti liki 400e kaikkineen vähenyksineen, niin if:stä kyselin..
Oliskohan muualla halvempi yhtiö tälle pyörälle

Back